Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Ja [ 31 ] ** [60.78%]
          Nej [ 17 ] ** [33.33%]
          Vet inte [ 3 ] ** [5.88%]
          Totalt antal röster: 61
          Gäster kan inte rösta 
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-08-2006, 11:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

dessutom är detta inget nytt .. det har bara börjat praktiseras om det var meningen från början..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Betty
          Inlägg 23-08-2006, 11:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

...precis som med Fk's hårdare tillämpning av sjukförsäkringen...
          Tyvärr bidrar dessa hårdare tillämpningar från olika myndigheter och liknande till att många "oskyldiga", svaga, sjuka, fattiga drabbas. sad.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-08-2006, 12:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (birgitek @ 23-08-2006, 13:49)
          Man kan ju faktiskt som förälder se till att man får information om hur det går för barnen i skolan, i alla fall om de är under 18 år. För mej verkar det märkligt om barnen skolkat så mycket att bidragen dras in och att det kommer som en blixt från klar himmel för föräldrarna. Har då dessa föräldrar brytt sig det minsta om hur det går för barnen? Tycker inte det räcker med att säga att man inte fått information, för det kan man faktiskt skaffa sig.
          Birgit Ek

Det låter lite märkligt tycker jag också, för visst borde väl en förälder hålla sig informerad om vad barnet gör?

Hör inte skolan av sig, så ring själv då?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Betty
          Inlägg 23-08-2006, 12:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (LadyG @ 23-08-2006, 13:11)
          Det låter lite märkligt tycker jag också, för visst borde väl en förälder hålla sig informerad om vad barnet gör?

Ja visst bör föräldrar ha koll på vad kidsen gör, men det blir lixom inte lika enkelt när de kommit upp i gymnasieålder. Man har inte längre samma kontakt mellan skola och förälder. Lärare FÅR dessutom inte lämna ut uppgifter om t.ex. närvaro till förälder för myndigt barn om man ringer och frågar. Men man kan som tidigare sagts begära ut närvarolista (=offentlig handling) om man misstänker att barnet skolkar. Men det är inte alla som vet nåt innan t.ex. bostadsbidraget uteblir en vacker dag...

Att dra in studiebidraget om gymnasiebarnet skolkar x antal timmar är en bestraffning som bara drabbar den skolkande, men att ta familjens bostadsbidrag och eventuella flerbarnstillägg är en helt annan sak - det drabbar oskyldiga. sad.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-08-2006, 12:27
          Länk hit: #25

Medlem

Är de inte mer intresserade än så vet jag inte om jag orkar tycka synd om de som förlorar sina bidrag. De har liksom dragit det över sig själva.

Vet de inte hur de ska bära sig åt finns det gott om rådgivare på kommunen, jag brukar själv ringa till en mycket trevlig dam som har hand om ekonomiska frågor för att klargöra dittan eller dattan. Jag är övertygad om att det finns fler ställen man kan få information, skolan är ett ganska bra ställe att fråga också kan man tycka.

Men ids man inte så ids man inte.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 23-08-2006, 14:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Man kan ju faktiskt som förälder se till att man får information om hur det går för barnen i skolan, i alla fall om de är under 18 år. För mej verkar det märkligt om barnen skolkat så mycket att bidragen dras in och att det kommer som en blixt från klar himmel för föräldrarna. Har då dessa föräldrar brytt sig det minsta om hur det går för barnen? Tycker inte det räcker med att säga att man inte fått information, för det kan man faktiskt skaffa sig.
          Birgit Ek

Jag kan ju som lärare intyga att det mesta skolket beroro på föräldrarnas inställning till skolan.

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-08-2006, 14:17
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 23-08-2006, 16:01)
          Birgit Ek

Jag kan ju som lärare intyga att det mesta skolket beroro på föräldrarnas inställning till skolan.

Intresserade och engagerade föräldrar brukar för det mesta vara en ganska god medicin mot skolk har jag fått för mig. Det brukar också vara en god medicin mot bortglömda läxor och andra orsaker till skolk.

En intresserad och engagerad förälder märker om barnet börjar bli mobbad i skolan, ännu en orsak till skolk, och kan ta tag i saken innan det är för långt gånget.

Men det är ju en prioriteringsfråga också, hur mycket tid anser de sig kunna lägga ner på sådant som rör barnen och hur mycket tid måste jobbet och vännerna ta och hur mycket "egen tid" ska man unna sig, osv.

Jag är inte säker på att alla prioriterar barnen jämt.
          (Med alla barnkära människor härinne så blir det väl ett ramaskri nu, men jag pekar inte ut någon enskilt HÄR. Det är ni för engagerade och intelligenta för. Missförstå mig rätt.)

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 23-08-2006, 14:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Ja det är helt rätt. Varför skall det ordnas dyra skolplatser om inte eleverna kommer dit.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          ester
          Inlägg 23-08-2006, 14:38
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Det är ju inte småbarn det handlar om utan om gymnasieelever. Att gå i gymnasiet är ju frivilligt och eleven kan dessutom välja ett program som h*n är intresserad av. Varje elev kostar ett ganska stort belopp per år och om eleven bara struntar i att gå eller uppehåller en dyr plats i flera år eftersom h*n går om terminer pga skolk så är väl det inte rätt heller. Någon gång måste man lära sig att ta ansvar. Att ta ansvar för sin skolgång bör ju en 16-19-åring klara av.
          Min man jobbar som gymnasielärare och dels får eleven flera varningar innan skolket rapporteras till CSN och dels rör det sig inte om enstaka timmars skolk utan om att utebli från i stort sett hela terminen utan giltig anledning. Problem är att "barn" över 18 år får sina varningar och sin information direkt och får sedan själv bestämma om de vill berätta för sina föräldrar om varningarna. Elever över 18 år är vuxna och trots att föräldrarna fortfaranade är försörjningsansvariga så har läraren ingen rätt att berätta om eleven för föräldern.

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 23-08-2006, 16:00
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

Barnbidraget ska inte dras in i första hand om barnet skolkar, efter som barnbidraget inte går barnet utan till föäldrarna för att hjälpa till med försörjning. och andra bidrag ska inte ryka alls enligt min mening. men kan inte föräldrarna få barnet att gå till skolan borde barnbidraget ryka.

När det kommer till studiebidraget (över 16 år) så ska det ryka om eleven inte går till gymnasiet. efter som dom pengarna inte går till föräldrarna utan till eleven(barnet). Gymnasiet ska vara som ett arbete. går man inte till jobbet får man ingen lön. punkt slut!

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-08-2006, 16:30
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (wolkenkrabber @ 23-08-2006, 17:00)
          Gymnasiet ska vara som ett arbete. går man inte till jobbet får man ingen lön. punkt slut!

Ja, dessutom är gymnasiet frivilligt.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          netaave
          Inlägg 23-08-2006, 17:17
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Hannele @ 23-08-2006, 17:30)
          CITAT (wolkenkrabber @ 23-08-2006, 17:00)
          Gymnasiet ska vara som ett arbete. går man inte till jobbet får man ingen lön. punkt slut!

Ja, dessutom är gymnasiet frivilligt.

Håller med där! Men tycker ändå at föräldern ska informeras om bidraget dras in, även om ungen råkar ha fyllt 18, man har ju ändå försörjningsplikt så länge dom går där.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-08-2006, 17:41
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (netaave @ 23-08-2006, 18:17)
          Håller med där! Men tycker ändå at föräldern ska informeras om bidraget dras in, även om ungen råkar ha fyllt 18, man har ju ändå försörjningsplikt så länge dom går där.

Alla brev om skolan och bidragen går till den myndiga eleven.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-08-2006, 18:32
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

NEJ!!!

Studiebidraget ska betalas ut till ungdomar som studerar. Missköter de skolan ska studiebidraget inte betalas ut,

men ALDRIG att jag accepterar att det ska kunna ta ifrån en behövande familj eventuella andra bidrag.
          Det kan finnas så många problem som är orsak till att ungdomen inte går i skolan, t ex depression och liknande. Då ryker studiebidraget, en viss tid kan ungdomen få behålla studiebidraget om man kan visa läkarintyg, men sen är det en deppig tonåring som går hemma och mår dåligt. Inget studiebidrag = fickpengar belastar familjens ekonomi.
          Då ska familjen inte dessutom straffas med att t ex få bostadsbidrag indraget!

Citera
          birgitek
          Inlägg 23-08-2006, 18:43
          Länk hit: #35

Gäster

Men sjukdom, stärkt av läkarintyg, är väl en helt annan sak, det är väl inte skolk. Jag tror inte skolk i allmänhet beror på annat än slappa vuxna/föräldrar som inte vill eller orka ställa krav/bry sig.
          Birgit Ek

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-08-2006, 18:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Du har förstås rätt Birgit.
          Jag reagerar bara så starkt på detta eftersom jag upplevt stora problem med två barn i högstadieålder. Då handlade det förstås inte om indraget barnbidrag( det kan man ju inte göra) men hot om vite om vi inte kunde få sönerna att gå i skolan så länge de var skolpliktiga.
          Detta är förstås inte riktigt samma sak, men det var en fruktansvärd situation. Tonåringar som mår psykiskt dåligt, vilket man snabbt kommer att göra själv också, och sen ett hot om ekonomiska sanktioner dessutom. mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-08-2006, 19:47
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Detta gäller ogiltig frånvaro -inte sjukdom med läkarintyg ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gillan
          Inlägg 23-08-2006, 21:37
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (LadyG @ 23-08-2006, 15:17)
          Intresserade och engagerade föräldrar brukar för det mesta vara en ganska god medicin mot skolk har jag fått för mig. Det brukar också vara en god medicin mot bortglömda läxor och andra orsaker till skolk.

En intresserad och engagerad förälder märker om barnet börjar bli mobbad i skolan, ännu en orsak till skolk, och kan ta tag i saken innan det är för långt gånget.

Men det är ju en prioriteringsfråga också, hur mycket tid anser de sig kunna lägga ner på sådant som rör barnen och hur mycket tid måste jobbet och vännerna ta och hur mycket "egen tid" ska man unna sig, osv.

Jag är inte säker på att alla prioriterar barnen jämt.
          (Med alla barnkära människor härinne så blir det väl ett ramaskri nu, men jag pekar inte ut någon enskilt HÄR. Det är ni för engagerade och intelligenta för. Missförstå mig rätt.)

Ok!det första du säger här , det köper jag rakt av.

Men när du säger att det beror på föräldrarnars
          engagemang när det gäller mobbing, .....Då tror jag faktiskt inte att
          du vet vad du pratar om.

Det kan till och med vara så att det är de barnen som har de mest
          engagerade föräldrar, som är de mest mobbade. På grund av att
          de inte klarar av att avslöja sin situation, eftersom de vet hur föräldrarna
          skulle reagera wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 23-08-2006, 22:08
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Håller med er bägge... med liite övervikt för Ladyn smile.gif

"På grund av att
          de inte klarar av att avslöja sin situation, eftersom de vet hur föräldrarna
          skulle reagera"....

Det är där förälderns engagemang kommer in...nog märker vi väl om barnen mår dåligt... eller hur? även om barnet inte säger något.

Den erfarenheten har iaf jag... dottern sa inget men jag och pappa såg att hon mådde dåligt och vi hörde hennes gråt på kvällar/nätter .

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-08-2006, 22:16
          Länk hit: #40

Medlem

Hade någon av mina föräldrar reagerat hade jag förmodligen sluppit bli mobbad, uppväxt i ett litet samhälle som jag är. Jag orkar inte dra hela den byken just nu, men jag har förstått i efterhand att mina föräldrar mycket väl kunde gjort något åt saken om de vetat. Att de inte visste beror inte på att jag inte ville säga något. De frågade helt enkelt aldrig.

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 06:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon