Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Skolk kan förstöra familjers ekonomi
          Ja [ 31 ] ** [60.78%]
          Nej [ 17 ] ** [33.33%]
          Vet inte [ 3 ] ** [5.88%]
          Totalt antal röster: 61
          Gäster kan inte rösta 
          *Felix matte*
          Inlägg 23-08-2006, 22:17
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (LadyG @ 23-08-2006, 23:16)
          Hade någon av mina föräldrar reagerat hade jag förmodligen sluppit bli mobbad, uppväxt i ett litet samhälle som jag är. Jag orkar inte dra hela den byken just nu, men jag har förstått i efterhand att mina föräldrar mycket väl kunde gjort något åt saken om de vetat. Att de inte visste beror inte på att jag inte ville säga något. De frågade helt enkelt aldrig.

Förstår wub.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 23-08-2006, 22:23
          Länk hit: #42

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (LadyG @ 23-08-2006, 13:27)
          Är de inte mer intresserade än så vet jag inte om jag orkar tycka synd om de som förlorar sina bidrag. De har liksom dragit det över sig själva.

Kan så vara, men, i vilket fall som helst så riskerar 'oskyldiga' att komma i kläm. Den mobbade, deprimerade, eller av andra orsaker skolskygge eleven kanske ljuger för sina föräldrar. Barnet kanske inte kommer överens med sina föräldrar, och om då barnet upplever att föräldrarna "spionerar" på det genom att ringa skola och hålla på...det är inte säkert det är en bra lösning. Dra in studiebidraget, visst, men om övriga familjen (kanske med fler barn av yngre variant) ska förlora en massa pengar...det kan ju leda till alla möjliga sorters misär. Hot, våld, vem vet. Eller att den redan deppade eleven känner att det är "mitt fel" att familjen får ännu mer problem...kan ju gå helt åt helvete.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gillan
          Inlägg 23-08-2006, 22:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Det är väl självklart att vi som föräldrar märker att våra barn mår
          dåligt.

Det märker vi ju på deras sätt att agera.

Men det är inte lika självklart att de ( våra barn ) vill att vi ska se
          deras " genanta situation "

Och då spelar det ingen roll hur engagerad du än är. För dom skäms
          inför dig över att de inte är accepterade.

Sorry, det här är vad jag arbetade med innan jag blev " sjukpensionerad "
          Och det är " himla svårt " att vara " neutral " wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 23-08-2006, 22:29
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Evgeni @ 23-08-2006, 23:27)
          dåligt.

Javisst är det svårt... förstår dig sååå väl wub.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 23-08-2006, 22:43
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (LadyG @ 23-08-2006, 23:16)
          Hade någon av mina föräldrar reagerat hade jag förmodligen sluppit bli mobbad, uppväxt i ett litet samhälle som jag är. Jag orkar inte dra hela den byken just nu, men jag har förstått i efterhand att mina föräldrar mycket väl kunde gjort något åt saken om de vetat. Att de inte visste beror inte på att jag inte ville säga något. De frågade helt enkelt aldrig.

Jag är hemskt ledsen för din skull. Men jag har sett och träffat så många
          mobbingoffer, vars föräldrar kämpat med " näbbar och klor ", och
          inte fått ut någonting för det. Och varför det?!!, Därför att barnet
          oftast vägrar att " skvallra ", i sin rädsla för sina förövare sad.gif

Och då kommer vi osökt till alla fantastiska lärare " som inte ser ett
          dugg". Och de är ju ändå på skolan hela dan. Vilket inte föräldrarna
          är wink.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-08-2006, 23:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Evgeni @ 23-08-2006, 23:27)
          dåligt.

Jag förstår precis hur du menar. Jag blev mobbad men dolde det till 100 % eftersom jag inte ville framstå som ett offer. Det var alltför genant.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 25-08-2006, 11:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

CITAT (netaave @ 23-08-2006, 18:17)
          CITAT (Hannele @ 23-08-2006, 17:30)
          CITAT (wolkenkrabber @ 23-08-2006, 17:00)
          Gymnasiet ska vara som ett arbete. går man inte till jobbet får man ingen lön. punkt slut!

Ja, dessutom är gymnasiet frivilligt.

Håller med där! Men tycker ändå at föräldern ska informeras om bidraget dras in, även om ungen råkar ha fyllt 18, man har ju ändå försörjningsplikt så länge dom går där.

Man har diskuterat att ändra lagen så att man som förälder ska få information från skolan så länge man har försörjningsplikt. Och det vore väl rimligt egentligen, men den heliga integriteten är det svårt att inte ta hänsyn till, tycks det.

Citera
          Pirum
          Inlägg 25-08-2006, 12:04
          Länk hit: #48

Validating

Integriteten är ju ändå inte större än att närvarorapporter, betyg, etc, är offentliga handlingar som vem som helst kan titta i. Finns säkert goda skäl för detta, men, personligen tycker jag att det borde vara sekretess på sådant. Ska 'vem som helst' få veta att man kanske varit frånvarande väldigt mycket?

--------------------
          zon2.5

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-08-2006, 14:01
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Pirum @ 25-08-2006, 13:04)
          Integriteten är ju ändå inte större än att närvarorapporter, betyg, etc, är offentliga handlingar som vem som helst kan titta i. Finns säkert goda skäl för detta, men, personligen tycker jag att det borde vara sekretess på sådant. Ska 'vem som helst' få veta att man kanske varit frånvarande väldigt mycket?

Ja det tycker jag många som anställer brukar ta reda på om man har varit borta mycket på sitt förra jobb och liknande innan de anställer personer idag så varför ska de inte kunna kontakta gymnasiet när de gäller ungdomar och kolla om de överhuvudtaget var där. Det brukar synas om det är giltig frånvaro eller ej.

När jag pratar med elever som en massa ogiltig frånvaro så brukar jag visa upp en platsannons där det står att ungdomar som söker ska lämna med ett udrag ur sitt närvaroregister, sedan visar jag eleven hur deras rapport ser ut och frågar om de tror att någon skulle anställa dem när de ser utdraget.

Efter vad jag förstått när jag pratat med en del gymnasieelever så tycker de att det är normalt att man är borta i snitt 20-30% de ser inget problem med det och att ha 4-5 sjukperioder i månaden ser de inte heller några problem med. Och ursäkterna till sjukdagarna är ganska fåniga ibland ex. på orsak till sjukskrivning för ungdomar jag hört är ex. jag drack hett te och brände mig på tungan och det gjorde så ont att jag gick och lade mig. Sedan skyller de på läraren när de inte hänger med på lektionerna, att det ofta beror på att de överhuvudtaget inte varit där så ofta tycker de ju inte är deras fel.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          cosmos
          Inlägg 25-08-2006, 17:44
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

Nu tänker jag göra bort mej totalt! rolleyes.gif
          Jag skolkade otroligt mycket på gymnasiet(slutet av 60-talet)..men klarade alla prov med höga poäng!!

Varför skolkade jag jag då:Jo,jag blev så otroligt uttråkad av att vara tvungen att sitta och höra på nån som undervisade i nåt som jag kunde lära mej mycket effektivare själv!

Enda gången jag var i skolan 100% var under en skolstrejk...vi var inte tvugna att vara där då...men vi var ett gäng som organiserade vår egen undervisning...jag lovar att vi låg långt före kursplanen när strejken tog slut!!!!!

Och jag köper inte det argumentet att det skulle drabba nån annan att man skolkar...ingen annan elev blir lidande för att nån uteblir...tvärtom blir det väl mer tid för dom som vill ha lärar hjälp!!!

Och det här att hur man uppför sej i skolan skulle vara nån indikation på hur man är på arbetsmarknaden är för mej ren bullshit!

Jag tror att jag är en av dom mest pliktrogna människorna i arbetslivet..det ska mycket till innan jag sjukskriver mej...jag kommer alltid i tid (bortsett från när SL klappar ihop)!

Och det beror på att på mitt arbete finns det andra människor som är verkligt beroende av att jag finns där och på dom tider som är bestämda..så är det inte i skolan!!

Tänk att jag har blivit en så otroligt välanpassad samhällsmedborgare..trots att jag inte fick studiebidraget indraget för skolkningen.!
          Köpte en fantastiskt vacker afghanpäls för dom pengarna!!!

tongue.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-08-2006, 21:21
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (cosmos @ 25-08-2006, 18:44)
          Och det här att hur man uppför sej i skolan skulle vara nån indikation på hur man är på arbetsmarknaden är för mej ren bullshit!

Det är inte bullshit för mig jag jobbar på en praktisk gymnasieutbildning där det ingår mycket praktik, de elever jag vet skötte sig exemplariskt på skolan + på praktikplatserna som tog studenten i våras har det gått bra för, en av dem fick t.o.m fast tjänst med högre lön än de flesta av lärarna på skolan, för de som strulade i skolan och ofta även strulade på praktikplatsen verkar det dock inte ha gått lika bra för. Trädgårdsbranschen är liten och företagen känner varann så har man strulat på ett ställe är det inte säkert att man får chans på ett annat, företagarna känner varann och varnar varann för olika personer + rekommenderar olika personer emellan varann. = Man kan förstöra alla chanser man har inom en yrkesinriktning redan när man går på gymnasiet ifall man inte sköter sig. Gymnasiet ska förbereda eleverna för vuxenlivet och yrkesvärlden och samma regler som gäller i yrkesvärlden ska gälla i gymnasiet själv är jag ingen curlinglärare eleverna får lära sig av sina misstag jag slätar inte över något eller fixar åt dem när de strulat till det, det finns ingen som gör det sedan då de slutat gymnasiet då ska de kunna klara sig själva utan hjälp från någon.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 25-08-2006, 21:31
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-08-2006, 22:21)
          CITAT (cosmos @ 25-08-2006, 18:44)

Det är inte bullshit för mig jag jobbar på en praktisk gymnasieutbildning där det ingår mycket praktik, de elever jag vet skötte sig exemplariskt på skolan + på praktikplatserna som tog studenten i våras har det gått bra för, en av dem fick t.o.m fast tjänst med högre lön än de flesta av lärarna på skolan, för de som strulade i skolan och ofta även strulade på praktikplatsen verkar det dock inte ha gått lika bra för. Trädgårdsbranschen är liten och företagen känner varann så har man strulat på ett ställe är det inte säkert att man får chans på ett annat, företagarna känner varann och varnar varann för olika personer + rekommenderar olika personer emellan varann. = Man kan förstöra alla chanser man har inom en yrkesinriktning redan när man går på gymnasiet ifall man inte sköter sig. Gymnasiet ska förbereda eleverna för vuxenlivet och yrkesvärlden och samma regler som gäller i yrkesvärlden ska gälla i gymnasiet själv är jag ingen curlinglärare eleverna får lära sig av sina misstag jag slätar inte över något eller fixar åt dem när de strulat till det, det finns ingen som gör det sedan då de slutat gymnasiet då ska de kunna klara sig själva utan hjälp från någon.

Kloka och sanna ord Åsa smile.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-08-2006, 00:31
          Länk hit: #53

Validating

Tja, jag (hade närapå inga frånvarotimmar) tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv. Finns miljarder skäl (nåja) till frånvaro eller sjukdom i skolan. På mina två senaste jobb har jag fått begära papper från polisen på att jag inte är kriminell, det är illa nog, men skulle nån begära papper på hur mycket jag varit sjuk, om jag skolkat (kanske pga mobbning) eller liknande...nä, det är för kränkande.

För övrigt förändras folk. Jag känner många som var helrubbade som barn/tonåringar som det ändå gått ekonomiskt bra för (och det är ju ekonomi som mäter hur lyckad man är, eller hur?)

--------------------
          zon2.5

Citera
          birgitek
          Inlägg 28-08-2006, 09:18
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (Pirum @ 26-08-2006, 01:31)
          Tja, jag tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv.

Som föredetta företagare kan jag absolut inte hålla med dej. Självklart vill jag att den jag anställer skall ha låg frånvaro, med de nya reglerna om medfinansiering av sjukersättning blir detta extra viktigt. Enda anledningen att anställa någon är faktiskt att denna någon skall utföra ett arbete.
          Birgit Ek

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-08-2006, 10:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (birgitek @ 28-08-2006, 11:18)
          CITAT (Pirum @ 26-08-2006, 01:31)
          Tja, jag  tycker företag ska ge tusan i att fråga efter frånvarotimmar osv.

Som föredetta företagare kan jag absolut inte hålla med dej. Självklart vill jag att den jag anställer skall ha låg frånvaro, med de nya reglerna om medfinansiering av sjukersättning blir detta extra viktigt. Enda anledningen att anställa någon är faktiskt att denna någon skall utföra ett arbete.
          Birgit Ek

Håller med dig, Birgit, helt och hållet.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-08-2006, 19:38
          Länk hit: #56

Validating

Ok, jag inser att många tycker så, och jag inser att det är viktigt för speciellt småföretagare eller amatörföretagare, men var ska gränsen gå? Ska socialstyrelsen, precis som rikspolisen, kunna skicka utdrag om hur den där Pelle Pettersson egentligen är beskaffad? Han har minsann gått på socialbidrag ett tag, sen var han sjukskriven för depression, och så har hans släkt anlag för reumatism. Föreningssparbanken meddelar dessutom att herr Pettersson handlat saker på apoteket för 1247kr förra året, och Systembolaget kompletterar med att informera om herr Petterssons ovana att köpa lådvin.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-08-2006, 20:05
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Socialstyrelsen? De har väl fullt upp att rekommendera folk att äta bröd? tongue.gif

Nej, ska man skaffa sig uppgifterna får man allt ringa runt och fråga, och de som innehar uppgifterna behöver bara lämna ut det som är offentlig handling. Dvs precis så som det fungerar idag.

Det betyder att bankens uppgifter (sekretessbelagda) inte får lämnas ut, dina köpvanor på Systembolaget är inte offentliga (eftersom kunderegister inte är offentlig handling) och eventuellt trassel med Socialförvaltningen är hemligt (skyddas av sekretesslagen och delvis av journallagen) osv.

För att skingra eventuell begreppsförvirring:

Allmänna handlingars offentlighet
          Innebär att i princip alla, både svenska och utländska medborgare, har rätt att läsa de handlingar som finns hos myndigheterna. Rätten begränsas på två sätt. Allmänhenten har bara rätt att läsa sådana handlingar som är allmänna, dvs som inte är hemliga eller räknas som arbetsmaterial.

Journallagen innebär att uppgifter om patienters hälsotillstånd och andra personliga uppgifter skyddas genom sekretess och tystnadsplikt.

Jag vet däremot inte riktigt hur det förhåller sig men företag och sekretess, men jag misstänker att inte mycket hos dem är offentlig handling (utom möjligen kvartalsrapporter och reklam) smile.gif

Jag är så nöjd med offentlighetsprincipen, den är väldigt trevlig och mycket obekväm för politiker och andra som försöker dölja mygel och annat otrevligt.

Visst kan den också missbrukas, men det kan demokrati, frihet och kärlek också. wub.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-08-2006, 23:13
          Länk hit: #58

Validating

Ja, offentlighetsprincipen är oftast bra, synd bara att mycket offentlig verksamhets numera utförs via bulvaner (tjae...) och företag som inte behöver vara lika öppna som när kommunerna själva drev verksamheten.

Jag tycker att saker som rör den egna hälsan, exempelvis just frånvaro på gymnasiet pga varierande orsaker, är en privatsak. Jag tycker det är underligt att exempelvis äldrevården kan vara så stenhård att knappt ens de närmsta anhöriga får veta den medicinska statusen på gamlingen som vårdas, medan vi är totalt helöppna med mycken annan privat information. Men vi kommer väl inte längre i den diskussionen.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Rapchic
          Inlägg 29-08-2006, 09:45
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

jag var nära på att förlora bidragen för att jag var borta mkt
          (sjuk pga stress) och det är lite svårt att förklaraför doktorer
          (tex ibland har man huvud värk, ibland mår man illa, ibland har man ingen ork)
          och att veta att man riskerar att förlora bidragen minskar ju inte liksom stressen

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 29-08-2006, 09:52
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Felix matte @ 23-08-2006, 11:21)
          Innan bidrag dras in så görs ordentliga undersökningar och familjen
          får chans att agera och rätta till situationen.
          Inget händer så där "bara över en natt"

nej.. inte för mig tex.....
          helt plötslig (på en måndag)
          kom rektorn till mig och sa innan fredag ska vi ha ett intyg från läkare varför du är borta så mkt
          och utan telefon kan man inte få läkartid.......

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon