Oj! Jag såg den här tråden först nu. Visst ska jag skriva en liten rapport. Ja, lite jetlag har man allt men det börjar rätta till sig nu.
Jag ska inte bli alltför långrandig. Foton kommer senare. Vi har tagit ca. 3000 foton och håller på att gå igenom dem för att se vilka som ska sparas etc. Jag återkommer med ett urval så snart vi är färdiga.
Ja, den 7 augusti så flög vi från Kastrup (Köpenhamn) till Peking. Flygtiden var ca. 9 timmar. Det visade sig att vår grupp bestod av 21 personer. 6 norrmän och resten svenskar. Den kvinnliga guiden var superduktig. Kunnig och personlig och hon gav mycket av sig själv.
Peking har 14 miljoner invånare och är lika stort som hela Beligen! I Peking så besökte vi Tian Tan (Himmelens Tempel) - en av Kinas mest ansedda religiösa byggnader och dessutom ett arkitektoniskt mästerverk. Givetvis besökte vi även Kinesiska Muren som är ca. 700 mil om man hade pusslat ihop alla delar. Som väl var hade vi fint väder. Det hade inte varit så kul att bestiga muren om det hade regnat - den hade varit såphal då!
Vi besökte även Den förbjudna staden, Himmelska Fridens Torg och Vinterpalatset.
Sedan var vi på teprovning. Mycket intressant för en inbiten tedrickare som jag. Teerna var ganska dyra men jag inhandlade ett jasminte och ett litchite. Litchiteet är jättesött i sig självt. Märkligt!
På morgnarna höll folket på med sin morgongymnastik i parkerna, på gatorna etc. De dansade och var mycket gemytliga. Helt underbart att få uppleva. Tänk så många gamlingar som bara sitter hemma här i Sverige. De verkade ha ett helt annorlunda socialt liv.
Vi besökte en vanlig familjs hem i Kina. Det var mannen som var hemma och han verkade så stolt över sitt hem och han tillhörde nog medelklassen kan man förmoda. De flesta av oss tyckte nog att det var ett ruckel mer eller mindre. Det är nyttigt att få insikt om hur himla bra vi har det hemma i Sverige.
Efter tre dagar i Peking flög vi till Xian - Kinas forna huvudstad. Här fanns "bara" 5 miljoner invånare ... Höjdpunkten var givetvis Terrakotta-armén. Helt underbart och mäktigt! Denna armé upptäcktes 1974 av tre bönder. En av dessa bönder som numera närmar sig 80 år sitter varje dag och signerar böcker bland massvis av turister. Han var sur som ättika och det gick rykten om att staten tvingar honom att sitta där för att locka till sig turister. Hursomhelst så köpte vi en signerad bok. Vilken upplevelse det var att se alla dessa figurer i naturlig storlek!
I Xian fick vi även uppleva en teaterföreställning - Tangdans. Mycket underhållande!
Efter två dagar i Xian flög vi till Chengdu - huvudstad i provinsen Sichuan. Höjdpunkten här var besöket på Giant Panda Breeding Research Base - ett forskningscentrum för Kinas utrotningshotade pandor. Gud, vad söta de var!!! Det finns även röda pandor men de liknar mest tvättbjörnar och var inte alls så söta.
Vi fick veta att pandorna har ett märkligt beteende. De dricker kopiösa mängder med vatten vid ett och samma tillfälle. Sen får de så ont i magen så att de ligger på rygg och hoppar och ojar sig i smärta. Men nästa gång är det samma visa igen - kopiösa mängder med vatten intas och .... Forskarna kan inte förstå varför de gör så här.
Vi fick se små pandabebisar som låg i respirator. De var INTE söta! De såg ut som rosa råttor.
Vi besökte även en pärlfabrik. Jag unnade mig att köpa ett äkta pärlhalsband med tillhörande örhängen.
Vi besökte även en sidenfabrik och jag inhandlade en äkta sidenscarfs.
I Kina var det över 30 grader varmt och mycket fuktigt. Det kändes som att gå i en varm dusch.
Efter ett par dagar vände sedan kosan till Tibet och huvudstaden Lhasa. På flyget dit såg vi Mount Everest. Wow! Foto följer!!!
I Tibet var temperaturen mer lagom och luften var inte längre fuktig. Det var som en varm sommardag hemma. Perfekt!
Lhasa ligger på över 3600 meter över havet och vi uppmanades av guiden att köpa syrgastuber på hotellet. Direkt när man steg av flyget så kände man att man var lite yr och senare på dagen satte huvudvärken in. En av resenärerna var tvungen att använda syrgasen direkt. En annan i gruppen var så däckad av den tunna luften så han fick stanna inne på hotellrummet en hel dag. Det kändes som om man hade influensa och hade väldigt hög feber. Efter 2-3 dagar hade man dock acklimatiserat sig. Men vissa kände ett tryck över bröstet hela tiden.
Tibet var fantastiskt. En gudomlig natur, mystisk religion och säregna människor. Det var mycket fattigt men de flesta människor såg lyckliga ut. Tibet är ju ockuperat/invaderat av Kina och de flesta tibetaner vill frigöra sig från Kina. Vi fick inte lov att ha med litteratur som innehöll foton på Dalai Lama. Inte heller fick vi nämna hans namn i Tibet. Vi använde istället förkortningen DL så att ingen skulle förstå vad vi sa. På vissa ställen fanns övervakningskameror. Vi fick stränga order om att bara nonchalera personer som eventuellt kom fram och visade bilder på Dalai Lama eller ville diskutera honom. Det kunde vara fällor och man kunde råka illa ut.
Några barn fick några tomma PET-flaskor av oss. De blev gudalyckliga över sina nya leksaker. Smutsiga var de och trasiga kläder hade de. Men glada över sina presenter blev de. Jämför med barnen hemma ....
Den stora attraktionen var givetvis Potalapalatset. Det uppfördes på 1600-talet i 13 våningar och innehåller över 1000 rum. Vi fick se den senaste Dalai Lamans privata delar av palatset.
Sen var det dags att förflytta sig med buss ca. 30 mil till Shigatse. Vi hade den bästa bussen som arrangören hade fått tag på ... Blankslitna däck och i princip inga stötdämpare. Därtill dåliga vägar. Hela turen var som rena berg- och dalbanan och man var rejält mörbultad. Det hjälpte inte heller att man både i Kina och Tibet körde som vildar. Det sker en hel del trafikolyckor också. På vägen till Shigatse såg vi plötsligt en död man på vägen. Han hade alldeles nyss omkommit då han på sin motorcykel krockat med en lastbil. Väldigt otäckt.
På vägen fick vi se en plats för Himmelsbegravning. Något som man nyttjar i Tibet. När någon har dött så styckar man kroppen i småbitar som man lägger högt upp på ett berg och sen får rovfåglarna ett skrovmål. Förr i tiden så kokade man soppa på benknotorna och så fick de anhöriga dricka soppan. Men den senare biten har man numera slopat. Men kan ni tänka er vilken tradition! Att bli styckad och uppäten av rovfåglar.
Ja, jag ska inte tråka ut er med info om alla kloster och byggnader vi fick se. Men mäktigt var det! Munkarna får inte lov att röra vid kvinnor. Det första jag gjorde när jag gick in i ett av klostren var att springa rätt in i en munk.... Den stackarn sitter väl och ber extraböner än idag!
Dagen efter skulle vi färdas 30 mil tillbaka till Lhasa. På vägen åkte vi upp till en passhöjd Kamba La som låg 4794 meter över havet. Oj, oj, oj! Vilken upplevelse. Vi såg de snötäckta topparna på Himalayas berg. Luften var tunn och man var helt tagen. Och jag fick rida på en jak!
Sen flög vi tillbaka till Chengdu och därifrån flög vi till Shanghai. Vilken motpol till Lhasa. I Shanghai rör sig allting om pengar och affärer. Pekingborna tycker inte om Shanghaiborna. De anser att Shanghaiborna tycker att de är störst och bäst och vackrast. Och störst är faktiskt Shanghai. Här finns helt 17 miljoner invånare. Peking var en ganska grå och trist stad tyckte jag. Men mycket Kina. Shanghai var som en supermodern metropol i vilken stad som helst. Fast de kunde lika lite engelska som i resten av Kina. Vilka härliga skyskrapor det fanns!! En underbar stad att besöka men jag skulle absolut inte vilja bo där. I Shanghai var det shopping som gällde. Jag köpte en äkta kort siden-negligé

och vi köpte sidentäcken som inte finns att köpa i Sverige enligt guiden, lite DVD-filmer, t-shirts etc.
Ja, jag har naturligtvis glömt bort mer än hälften av allt vad vi gjorde och såg och upplevde. Detta var bara en superkort version av resan. Vi flög hem från Shanghai till Kastrup och kom hem i tisdagskväll efter 10 1/2 timmars flygtid. Det var ganska drygt.
Resan var intensiv med ett späckat schema, tidiga morgnar, mycket resande etc. Maten var inte god enligt mitt tycke. De flesta på resan drömde om vad de skulle äta när de kom hem! Som jag skrev i en annan tråd så gick jag ner prick 4 kilo på 16 dagar!!! Och min man gick ner 8 hg. Men så är inte han lika kräsen som jag är. Jag håller i alla fall på att reparera viktförlusten nu. Idag åkte vi in till stan och åt pizza! Så mätt är jag nu i alla fall!
Resan var gräsligt dyr men vi fick uppleva mycket och i och med att vi flög runt till så många olika platser så kändes det som om vi var på flera olika semestrar.
Nu är jag ledig även nästa vecka så att jag hinner ta igen mig och smälta alla intrycken. Sen börjar jobbet och vardagen igen.
Som sagt - jag återkommer med foton.