Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvinnliga former?
          *Felix matte*
          Inlägg 24-08-2006, 22:08
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Hamilton @ 24-08-2006, 23:04)
          Jag hade en arbetskompis som en gång sa åt mig högt och tydligt när vi alla var samlade.
          -Måste du alltid se så gräslig ut i håret? Kan du inte gå till en frissa och "snygga till dig"?
          ohmy.gif
          Jag sa inget då......... sad.gif Därför att hon som sa så till mig är otroligt tjock, (ja hon har sjuklig övervikt)
          Jag hade lust att säga något............men eftersom att jag vet hur elakt det skulle vara om jag kommenterade hennes vikt så var jag tyst i stället.
          För visst, jag kunde ändra frisyr nästa dag om jag ville, men hon kan inte bli av med sin övervikt lika lätt.......
          Men jag tog väldigt illa vid mig

(Jag har samma frisyr ff. Halvlångt hår, oftast uppsatt med diadem)

Men visst är det väl konstigt att vi kvinnor har sååå svårt att "ge igen"..
          oavsett vad skiten handlar om som vi får ta emot. unsure.gif

Eller kanske visar det på vanligt folkvett när man har förstånd att knipa. smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-08-2006, 22:08
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:04)
          Jag uppfattade Åkes inlägg som om han funderar kring att annonsören drar parallellen mullig=kvinnlig. Han frågar sig då: vad är då de kvinnor som inte är mulliga - okvinnliga eller? Sen undrade vad vi kvinnor på forumet tycker om det.
          Jag uppfattar det som om Reserv håller med om att det är en konstig jämställelse.

Vi läser samma inlägg men uppfattar det så olika, jag tror det beror på att du tillhör de större kvinnorna och jag de mindra... unsure.gif

Jag uppfattar det precis som du Betty. smile.gif

Citera
          Bessie
          Inlägg 24-08-2006, 22:09
          Länk hit: #103

Gäster

Som varande kvinnlig läppstiftsfeminist, f.n. i XL-klass, tycker jag att det är kul att det finns snygga underkläder för oss som inte är tonåringar i storlek 36 (storlek 36 var jag inte ens som tonåring, och det kändes ganska bittert att behöva ha samma sorts underkläder som min mormor), plus i bra kvalitet, det behöver man om man har tung byst och *måste* ha en bra behå för att inte få ryggproblem och skavsår överallt. Storleken ska väl få vara vars och ens ensak så länge man inte blir sjuk av den.

Mest tycker jag att det är jobbigt att utseenden, beteenden osv. hela tiden ska klassas som "manliga" eller "kvinnliga". På ytan sett är de neutrala, men i själva verket har de blivit värdeomdömen. Jämför "Hon är så okvinnlig", "Han är så omanlig" och "Min datorfläkt är så ohörbar" med varandra. Datorfläktens ljudnivå kan jag mäta och jämföra med andra, det finns både SI-enheter och instrument. Det finns ingen liknande standard för manligt och kvinnligt utseende och beteende som inte är bunden till våra egna erfarenheter. De gamla enheterna fot och tum och aln standardiserades ganska snabbt, men med 'manligt' och 'kvinnligt' är det fortfarande som om vi går och mäter upp saker med våra egna personliga fötter och tummar och sen börjar gräla när vi inte har mätt lika.

Så särskilt roliga kan reklamens mansstereotyper inte vara heller -- jag tycker att det skulle kännas ganska förnedrande att bli behandlad som om man bara har en sak i huvet hela tiden. Ta bilreklam: strunta i teknisk specifikation, släng bara på en häftig lackering på motorhuven och en blond fotomodell ovanpå motorhuven. Riktade man liknande reklam till tjejer skulle det säkert finnas mansgrisar som gnällde över att såna ytliga virrpannor alls fick ha rösträtt.

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 22:16
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hannele @ 24-08-2006, 23:04)
          CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
          Tyckte Postens Svepet var bedrövligt osmaklig idag!

Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både  präktigt bastanta damer och smalare sådana...  inte särskilt vackra någondera!

Synd, det kan inte vara många lättklädda damer ni sett i era dagar, en vacker kvinna.

Skönhet sitter i alla betraktares ögon - inte bara i ens... sleep.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          cic
          Inlägg 24-08-2006, 22:16
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-08-2006, 22:58)
          CITAT (Scrollan @ 24-08-2006, 22:57)
          CITAT (cic @ 24-08-2006, 22:55)
          Men, vad är kvinnligt och manligt?

Östrogen och testeron kanske? tongue.gif

Kort sagt så är det ju faktiskt så! biggrin.gif

Men då förstår jag inte alls den här 7-8 sidor långa tråden.. Då är väl alla människor med könshormonet östrogen kvinnliga.. Då har det ju inget med utseende eller personlighet att göra.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-08-2006, 22:17
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

För mig är kvinnligt och manligt när man vuxit upp från att vara pojke eller flicka.

Det har ingenting med ålder att göra. Du kan vara pojke när du dör och du kan var man nära du är femton. Likadant på spinnsidan.

Att vara kvinna eller man betyder att man tar ansvar för sitt liv, Man tar konsekvenserna av sina handlingar och man är beredd att om man vill, ta ansvar för nästa generation. Man tar ansvar för sin par-relation och arbetar på den i alla aspekter. Man arbetar aktivt på sina sociala relationer. Man har målsättningar i sitt liv man försöker uppfylla, vilket inte innebär att man omprövar dessa med jämna mellanrum. Man är empatisk mot sin omgivning men kan samtidigt prioritera och vårda sig själv. I par-relationen lägger man stor vikt vid kommunikation.

Skillnaden mellan kvinnor och män är att man gör detta med lite olika arbetsmetoder. Kvinnor och män tänker inte och prioriterar lika. Det är därför man kompletterar varandra i en relation.

Ganska mogna män till ålden är egentligen pojkar eftersom de inte kommunicerar, inte tar ansvar utan tar relationen för givet. De behöver inte anstränga sig längre. De delar inte ansvaret för hem och barn lika med sin partner och de hör aldrig vad kvinnan säger. Just den typen av män är också ganska dåliga älskare eftersom de inte intresserar sig för den andra parten.

Manlighet för mig är inte testosteron utan det är en livsinställning.

Pojkar kan vara jättegulliga när de är under arton. Men pojkar över den åldern är mest en pina och plåga. De ställer mest till besvär.

Men en Riktig man,mm................... tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 24-08-2006, 22:19
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Inte ens resonemanget kring könshormonet stämmer faktiskt. Män producerar en del östrogen i testiklarna. Utöver detta sker östrogenproduktion perifert i kroppen, i levern och i binjurarna hos bägge könen och hos kvinnan även i brösten.

Inte alla med testosteron i kroppen är manliga heller. Testosteron syntetiseras även i mindre kvantiteter av theca-cellerna i kvinnors äggstockar, av moderkakan och av området zona reticulosa i binjurebarken hos bägge könen.

Så vi får fortsätta fundera.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          cic
          Inlägg 24-08-2006, 22:28
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:17)

För mig är kvinnligt och manligt när man vuxit upp från att vara pojke eller flicka.

Det har ingenting med ålder att göra. Du kan vara pojke när du dör och du kan var man nära du är femton. Likadant på spinnsidan.

Att vara kvinna eller man betyder att man tar ansvar för sitt liv, Man tar konsekvenserna av sina handlingar och man är beredd att om man vill, ta ansvar för nästa generation. Man tar ansvar för sin par-relation och arbetar på den i alla aspekter. Man arbetar aktivt på sina sociala relationer. Man har målsättningar i sitt liv man försöker uppfylla, vilket inte innebär att man omprövar dessa med jämna mellanrum. Man är empatisk mot sin omgivning men kan samtidigt prioritera och vårda sig själv. I par-relationen lägger man stor vikt vid kommunikation.

Skillnaden mellan kvinnor och män är att man gör detta med lite olika arbetsmetoder. Kvinnor och män tänker inte och prioriterar lika. Det är därför man kompletterar varandra i en relation.

Ganska mogna män till ålden är egentligen pojkar eftersom de inte kommunicerar, inte tar ansvar utan tar relationen för givet. De behöver inte anstränga sig längre. De delar inte ansvaret för hem och barn lika med sin partner och de hör aldrig vad kvinnan säger. Just den typen av män är också ganska dåliga älskare eftersom de inte intresserar sig för den andra parten.

Manlighet för mig är inte testosteron utan det är en livsinställning.

Pojkar kan vara jättegulliga när de är under arton. Men pojkar över den åldern är mest en pina och plåga. De ställer mest till besvär.

Men en Riktig man,mm................... tongue.gif

Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella?

OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra..

--------------------
          Groucho Marx

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 22:33
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28)
          Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella?

OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra..

...jag känner till en och annan jättefemi man + några manhaftiga fruntimmer med... rolleyes.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-08-2006, 22:36
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:04)
          CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 22:47)
          CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 16:07)
          CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 15:53)
          Hmmm, ser att min fundering inte riktigt går hem. Vad jag undrar är om frånvaron av mullighet betyder okvinnlighet eftersom just den kroppsformen betonas vara kvinnlig?

Jag personligen föredrar och fastnar gärna för slanka kvinnor.......även om mulliga kvinnor även kan tilltala en intellektuellt. rolleyes.gif wub.gif

Fortfarande tror jag nog att herrarna har förväxlat kvinnlighet och sexighet.

Jag förstår inte riktigt din reaktion Bettson.

Jag uppfattade Åkes inlägg som om han funderar kring att annonsören drar parallellen mullig = kvinnlig. Han frågar sig då: Vad är då de kvinnor som inte är mulliga - okvinnliga eller? Sen undrade han vad vi kvinnor på forumet tycker om det.
          Jag uppfattar det som om Reserv håller med om att det är en konstig jämställelse.

Vi läser samma inlägg men uppfattar det så olika, jag tror det beror på att du tillhör de större kvinnorna (och därmed försvarar dem) och jag tillhör de smala... unsure.gif

Det är just det att herrarna sätter frågan så att motsattförhållande skulle råda Mellan mulliga och magra ifall de var kvinnliga eller inte.

OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former.

Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå.

Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga.

Och då blir jag bannad.... och visst beror det till viss del på att jag väger för mycket. Fast det är inte hela sanningen. Jag har varit mobbad hela min uppväxt och just att man fäller negativa omdömen om folks utseende gör mig förbannad. Det spelar ingen roll vilket utseende det gäller, tjock smal eller något annat. Hade någon fällt en negativ kommentar om dig som smal hade jag blivit lika bannad.

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 22:37
          Länk hit: #111

Medlem

Eller hur!!!

--------------------

Citera
          cic
          Inlägg 24-08-2006, 22:37
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:33)

...jag känner till en och annan jättefemi man + några manhaftiga fruntimmer med... rolleyes.gif laugh.gif

Men hur är en kvinna som är manlig och vice versa då?

Vad är det som gör en kvinna kvinnlig?

--------------------
          Groucho Marx

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 22:44
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36)
          Det är just det att herrarna sätter frågan så att motsattförhållande skulle råda Mellan mulliga och magra ifall de var kvinnliga eller inte.

Jag däremot uppfattade det som att de båda störde sig på att annonsören drog parallellen mullig = kvinnlig och att de då frågade sig typ "Vad är då de andra kvinnorna som inte är mulliga(kvinnliga)? Är de då okvinnliga?"

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 22:48
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:37)

Manlig kvinna - grövre & kvinnlig man - mjukare
          Betraktarens ögon... laugh.gif wink.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-08-2006, 22:51
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:37)
          CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:33)

Att ha kvinnliga former är väl en egenskap som mestadels är genetiskt betingad. Dvs ofta är rumpan bredare än axlarna och att man har bröst. Har man stora eller små bröst i släkten så brukar man bli utrustad likadant. Och har man opererat brösten så är det så, är det betingat från kirugen och plånboken. Alla kvinnor har därmed kvinnliga former oavsett storlek.

Att VARA kvinnlig är en egenskap i själen och tänkandet. Till viss del genetisk och till viss del förvärvad genom förebilder och livserfarenhet skulle jag tro.

Både kvinnor och män tänker, fast de tänker olika.

Hur många kurser i retorik har du gått cic?

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-08-2006, 23:10
          Länk hit: #116

Medlem

För övrigt så kan man se det så här.

Den magra kvinnan hade ingen rubrik om kvinnliga former. Detta utesluter inte att hon har kvinnliga former. Att man ger en rubrik på ett plagg innebär inte att alla andra kvinnor inte har kvinnliga former. Alla kvinnor har kvinnliga former fast av varierande slag. Däremot så är inte alla kvinnor kvinnliga.

Egentligen innebär annonsens rubrik bara att trosorna och BH: n inte var avsedda för en man. tongue.gif

Gonatt go vänner. Nu tänker jag inte slösa mer energi på att vara arg. Nu får ni lösa detta världsproblem utan mig för jag skall ha min skönhetssömn.

Jag har hoppet kvar i alla fall laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 24-08-2006, 23:12
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 00:10)
          För övrigt så kan man se det så här.

Den magra kvinnan hade ingen rubrik om kvinnliga former. Detta utesluter inte att hon har kvinnliga former. Att man ger en rubrik på ett plagg innebär inte att alla andra kvinnor inte har kvinnliga former. Alla kvinnor har kvinnliga former fast av varierande slag. Däremot så är inte alla kvinnor kvinnliga.

Egentligen innebär annonsens rubrik bara att trosorna och BH: n inte var avsedda för en man. tongue.gif

Gonatt go vänner. Nu tänker jag inte slösa mer energi på att vara arg. Nu får ni lösa detta världsproblem utan mig för jag skall ha min skönhetssömn.

Jag har hoppet kvar i alla fall laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bra sammanfattat, godnatt på dig, sov så gott! smile.gif

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-08-2006, 23:13
          Länk hit: #118

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 21:54)
          Manligt eller kvinnligt...
          Överviktig man med kagge = han har pondus.
          Överviktig kvinna = fet

Så heter det i mansvärlden... det är iaf vad jag förstår mest män som designar åt
          och anlitar anoreximodeller.

Hooo, vilken lång tråd man kommer hem till smile.gif

Många visa saker sagda redan, jag har väl inga smarta saker att tillägga...fast jag säger nåt ändå...

När man stereotypt (och det behöver ju inte vara fel med generaliseringar) talar om något som är kvinnligt eller manligt så talar man om något som är relativt vanligt i ena gruppen, och lite mindre vanligt i den andra. Exempelvis kroppsbehåring, det är manligt att vara hårig. Men givetvis har även kvinnor hår, men eftersom det är mer vanligt att mannen är hårigare så är det ett manligt attribut med en hårig bringa exempelvis.

På samma sätt är en stor ölmage ett manligt attribut. En Harley Davidson-åkande knutte med hårigt bröst och dito ölmage är väl att anse som rätt manlig, med den syn vi har på saken idag. Men ingen skulle väl komma på tanken att säga att en man som INTE har ölmage (exempelvis, tja, nån känd idrottare) därmed är OMANLIG?

På samma sätt är det kvinnligt att ha markerade bröst och höfter (fettlager). Men ingen skulle väl säga att, tja, tennistjejen Sharapova är OKVINNLIG bara för att hon är >180cm och har a-kupa och knappt en gnutta fett kring höften?

Att vara mullig och ha en fyllig figur är kvinnligt, om man generaliserar. Själv är jag väl också rätt mullig, men eftersom jag är man så kallas jag nog lönnfet istället för fyllig...wink.gif

Angående pondus, man måste nog ha uppnått viss ålder också...en man på 50+ kanske kan få pondus av en kagge, det vet jag inte. Och, "mansvärlden", i min bekantskapskrets, om jag tittar på folk jag känt sen tonåren (ett drygt decennium), så att de flesta tjejer med åren blivit, tja, mulliga. Men jag har __aldrig__ hört någon av mina killkompisar säga ett enda ont ord om det (när de talar om sina eller andra tjejer). Däremot har jag hört killar kommentera varandras vikt, ibland direkt, ibland bakom ryggen. Oftast skämtsamt givetvis, men det kan ju göra ont ändå antar jag.
          Män tittar för övrigt mycket sällan på modeller (tror jag), jag brukar bara se modeller när de visas som varnande exempel i media. Typ. Om vi nu talar om traditionella catwalk-modeller. Klart killar tittade på silikon-tråkiga-Anna Nicole när hon var på tapeten, eller, tja, gjorde reklam för Hennes&Mauritz iaf.
          Men nu kommer jag väl från ämnet antar jag. Det jag ville säga var att bara för att något är kvinnligt så betyder inte det att motsatsen är okvinnligt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-08-2006, 23:41
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Tja, kvinnor har mer former än en man - och en man i spetsunderkläder... nej.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-08-2006, 23:50
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Zarah P @ 24-08-2006, 20:45)
          Vad skulle de skrivit?
          Jag tror att kvinnor som är större än medium, eller small (x-small om man nu ska vara modell-storlek) är ganska trötta på att benämnas "stora", "kraftiga", "mulliga", "knubbiga", "runda" och alla andra ord som används för att beskriva en tjej som inte är pinnsmal, eller som har mycket kurvor.
          Är det inte konstigt att det enda ord som är positivt, och som används för att beskriva "XL-tjejer" (glömde ju det ordet) är just kvinnlig?
          De andra har en negativ klang.

Ja, det är ju bara ett försök till en snällare, mer positiv omskrivning i annonsen.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 16:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon