| |
|
  |
Kvinnliga former? |
|
|
|
birgitek
|
25-08-2006, 07:15
|
Gäster

|
CITAT (Zarah P @ 24-08-2006, 19:58) : Men är det inte SKÖNT att få se riktiga människor på bild, och slippa alla retuscherad modeller? Tycker iaf jag.  Yes, jag håller med ! Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
25-08-2006, 07:29
|
Gäster

|
CITAT (storm @ 24-08-2006, 22:26) DEt hjälper inte att tycka att "det är ned låtande" .Män har iallafall sitt tycke och smak ,snoppen bestämmer, inte deras huvud vad som är kvinnligt ,sen kan ju vi kvida hur mycket som hällst det hjälper inte dera uppfattning .  Nu är det ju så lyckligt att olika män har olika smak Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:21) Stina: CITAT Min uppfattning är att det sitter i betraktarens ögon. Är då kvinnlighet nåt som sitter på utsidan? Eller är det nån utstrålning..? Vad skulle just du säga är kvinnligt? Jag är fortfarande förvirrad..  Vad andra tycker är kvinnligt kan inte jag säga. Det är inget som sitter där eller där. Vad jag menar med att det sitter i betraktarens ögon är att vi tycker och känner alla olika (tack och lov) om vad som är kvinnlighet - det kan man inte sätta någon stämpel på. Jag tycker alltså inte att det finns något som är typiskt kvinnligt så tyvärr kan jag inte hjälpa dig i din förvirring. Vet inte ens om jag tycker att det är något att sträva efter eller se till att jag är, jag är mer intresserad av att vara frisk, stark och så försöker jag att ha ett gott hjärta. Mycket viktigare tycker jag!  Men observera Chic, att det står för mej och är ingen beskrivning på hur det ska vara.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 08:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (stina @ 25-08-2006, 08:34) [Vet inte ens om jag tycker att det är något att sträva efter eller se till att jag är, jag är mer intresserad av att vara frisk, stark och så försöker jag att ha ett gott hjärta. Mycket viktigare tycker jag!  Ett gott hjärta. Att det står långt fram på listan är väl i högsta grad ett kvinnligt drag. Empati ett annat. Därmed är inte sagt att män varken har gott hjärta eller empati. Men kvinnor prioriterar egenskaperna ofta högre. Så var den du är Stina, det tycker jag är ett gott val
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 08:51
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 10:47) Ett gott hjärta. Att det står långt fram på listan är väl i högsta grad ett kvinnligt drag. Empati ett annat. Därmed är inte sagt att män varken har gott hjärta eller empati. Men kvinnor prioriterar egenskaperna ofta högre. Så var den du är Stina, det tycker jag är ett gott val  Tack!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 08:59
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Hm, menas att kvinnor värderar "ett gott hjärta" högt hos sig själva, dvs, en eftersträvansvärd egenskap? Eller menas att kvinnor i högre utsträckning värderar andra efter hur "gott hjärta" andra har?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Vad jag har skrattat under tiden som jag läst igenom alla dessa sidor Och precis som Betty påpekade, så läser vi in budskapen så olika. Vad som är självklart för mig , kanske är helluddigt för dig. Så är det och det tror jag vi får lov att acceptera  . Annars kanske det skulle sluta med att alla blir osams med alla Men stackars dig cic, som strävat så enträget en hel kväll för att finna det slutgiltiga svaret om kvinnligt och manligt  Ja inte har då jag nåt slutgiltigt svar. Bara mina egna tankar. Och vad jag värdesätter högst hos en människa och som får mig att reagera på om en person är manlig eller kvinnlig, det är utstrålning. Vad du som människa förmedlar. Tex...glimten i ögat, snar till skratt.... ...eller gråt.....förmågan att inte ta sig själv på allt för stort allvar ..... använder hjärnan till att tänka med.......samt förmedlar en inre säkerhet utan att få andra att känna sig osäkra. När jag möter en man med de egenskaperna så händer det att jag bara.......WOW!, vilken karl! Och likadant när det är en kvinna med dessa egenskaper som jag träffar Det här med utseende har en minimal betydelse  Var tvungen att ändra ett ordfel som defenitivt skulle uppfattats på ett sätt som inte var meningen.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:34
|
Medlem

|
När man sovit av sig ilskan så kan jag egentligen konstatera följande. Ord har olika betydelse för olika människor beroende på deras erfarenheter tidigare i livet. Det klassiska exemplet på det är det sk.F-ordet som det anses att ens en gång uttala i sin helhet är ett stort etikettsbrott i USA. Varför. JUst därför att det sårar människor. Ordet neger var från början ett beskrivande ord. Det användes för att beskriva en person vars hudfärg var svart och vars ursprung var afrika.Engelska varianten är negro, vad jag förstår. Men efter hela slavhandelshistorien i USA där slavarna ofta omtalades som nigger gäma i samband med många andra nedsättande omdömen så är detta ord som ett glödgat svärd. Det skapar så starka reaktioner hos människor att de som varit sårade av ordet nigger även ser rött av ordet negro. Allt beroende på vilka erfarenheter man har. Ord som fyllig, mullig, fullväxt storväxt, rund osv kan av vissa tolkas som positiva ord. Mest för de kanske som sexuellt attraheras av sådana kvinnor. Men samma ord kan användas nedsättande och på ett som man tror "väluppfostrat" sätt mena att personen är fet, korvaktig, jättelik, tjock osv. och de sårar på samma sätt. En mindre väluppfostrad person skulla kanske säga fet smällfet osv. Likamycket värderingar finns det om smala personer som kan ha olika innebörd. Benget, pinnsmal,sticka, anorektisk. Precis som orden har olika värden beroende på vem som säger dom både positivt och negativt. Så kan även orden för smal personer användas för att omskriva pikar och eller pika på allvar. Sedan fins problemet med sammanvävning av ords betydelse. Som många nog gör ofrivilligt utan att tänka på det. Tex kvinnliga former, kvinnlighet och sex appeal. Dessa ligger nära varandra, förväxlas ofta och kan ställa till väldigt mycket social oreda beroende på hur man använder orden. De kan lika gärna vara milsvitt skilda. Fst det tar jag en annan gång i en anna diskussion Så fortfarande känner jag som så. Att kommentera folks kroppar negativt skulle aldrig falla mig in. Har jag inget positivt att säga så kniper jag käft. Folk får vara som de är och det finns alltid någon för alla. Som tur är.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 22:15) En sak jag funderar över är dock varför man måste tillverka speciella modeller av underkläder för mulliga kvinnor, går det inte bara att tillverka i olika storlekar? Fast det kanske inte ser klokt ut med en string på mulliga kvinnor. Med denna fundering drar jag mig tillbaka till sängen. Natti natti. Det handlar ju naturligtvis om underklädernas funktion och bekvämlighet. En kvinna med rejäla tuttar är omöjligt bekväm i en BH med trådsmala axelband. Inte heller är det funktionellt. Stora (naturliga, ej skapde) tuttar väger en hel del och man behöver se till att avlasta rygg och axlar Då krävs det andra modeller på BH:ar än de som är anpassade till de med A-kupa. Det är väl ganska uppenbart, även för en karl? För oss med stora tuttar är det ofta ett elände att hitta bra underkläder. Bekvämlighet är så viktigt för att ha ont i rygg och axlar är inte värst kul...
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:56
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 25-08-2006, 09:59) Hm, menas att kvinnor värderar "ett gott hjärta" högt hos sig själva, dvs, en eftersträvansvärd egenskap? Eller menas att kvinnor i högre utsträckning värderar andra efter hur "gott hjärta" andra har? Jag menar att jag värderar andra efter hur gott hjärta de har. Det är för mig en egenskap som står väldigt högt upp på listan av egenskaper jag tycker om. Sedan är det prioriteringsordning. Kvinnor har den ofta högre upp på listan varför jag klassar det som en kvinnlig egenskap. Män har också ett gott hjärta. Med de flesta män talar om annat först. Och när man påminner dom om att saker kan uppfattas känslomässigt så eller så, är de ofta snara att reagera med ett gott hjärta. Dvs göra gott mot sina medmänniskor. Nu finns ingen regel utan undantag. Man kan kanske säga att ett gott hjärta är en uppskattad MÄNSKLIG egenskap. Och att kvinnor prioriterar den, varför jag gärna vill nämna den bland kvinnliga egenskaper.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
25-08-2006, 10:34
|
Gäster

|
Vad som är attraktivt är ganska intressant. Om jag tar mej själv som exempel, så tycker jag att Johny Deep och Denzel Washinton är vansinnigt attraktiva, Tom Cruise och Elvis Presley intetsägande, Sylvester Stallone och Christer Sjögren rent av motbjudande (några exempel som alla känner till) Varför tycker jag så, och inte tvärtom som kanske andra tycker? Jag vet inte! Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 10:51
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36) OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former.
Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå.
Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga. Jag trodde Bettson att du och jag växlat så många pm under så lång tid nu att du inte skulle kunna missförstå det jag skriver, och inte vill du förstå mer för att jag förtydligar heller.  Eller är det helt enkelt så krasst så du skiter i mina inlägg och hoppar över dom för att du vart förbannad på nåt som inte ens va´???  För det första benämner jag inte gärna fylliga damer som bastanta....det får mig att tänka på ryska kvinnliga diskuskastare För absolut sista gången nu.......jag stör mig inte på att dom fylliga damerna benämns som kvinnligt formade, jag störde mig på att annonsören tydligen tidigare haft underkläder för okvinnliga former. Båda alternativen har juh kvinnliga former......så det är inte modellerna som stör mig, dom är vackra, det är annonsörens sätt att skriva. Det är såna här medvetna missförstånd som gör att man tappar lusten att skriva här helt och hållet.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 11:46
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 11:51) CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36)
OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former.
Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå.
Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga.
Jag trodde Bettson att du och jag växlat så många pm under så lång tid nu att du inte skulle kunna missförstå det jag skriver, och inte vill du förstå mer för att jag förtydligar heller.  Eller är det helt enkelt så krasst så du skiter i mina inlägg och hoppar över dom för att du vart förbannad på nåt som inte ens va´???  För det första benämner jag inte gärna fylliga damer som bastanta....det får mig att tänka på ryska kvinnliga diskuskastare För absolut sista gången nu.......jag stör mig inte på att dom fylliga damerna benämns som kvinnligt formade, jag störde mig på att annonsören tydligen tidigare haft underkläder för okvinnliga former. Båda alternativen har juh kvinnliga former......så det är inte modellerna som stör mig, dom är vackra, det är annonsörens sätt att skriva. Det är såna här medvetna missförstånd som gör att man tappar lusten att skriva här helt och hållet. Jag accepterar och förstår din förklaring Reserv. Men du skrev just ordagrant att det "störde" dig att just de "bastantare " damerna benämndes som kvinnliga. Du lämnar sedan rummer fritt för tolkningar och jag tolkade dig som att du inte tyckte de bastanta damerna var kvinnliga. Du hade en annan andemening bakom OK. Fast det framgick faktiskt inte just då. Det var just det faktum att jag trodde jag kände sig bra, som gjorde att jag blev förbannad. För den Reserv jag känner uttrycker sig inte så. Däremot så tar jag inte att det skulle vara ett medvetet missförstånd. Jag ägnar mig inte riktigt åt den typen av kommunikation, den roar mig inte och jag är alldeles för ärlig för det. Och jag trodde du kände mig så bra att du visste det. Och Reserv, man kan faktiskt bli förbannade på varandra utan att tycka illa om varandra för det. Man kan faktiskt vara vänner ändå
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 11:59
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera!
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Frågan jag ställde från början var varför den ena annonsen vände sig just till kvinnor med "kvinnliga former" men det tycks som om ämnet var laddat. Sen råkade vi män bli inblandade och dessutom kvinnlighet. Jaja, man kan inte styra en debatt. Däremot kan man peta in en pinne till i brasan. Vad tycks om dessa kvinnliga former? Läs ordentligt innan ni tar fram storsläggan. Kalenderflickor
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 12:10
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 12:59) CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera!
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit  Inte för att det var riktat till mig... men du Rerserv...inlägget är ditt eget och orden är dina.  eller kanske citerade du en gång till ninnisky? Bägge inläggen finns på sidan 2 i den här tråden.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 12:20
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 12:59) CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit  Om du visste hur arg jag blev igår så skulle du bli förvånad att min hjärna fungerade överhuvudtaget. Den var nära kok-gränsen om man säger så. På något sätt så får vi väl klassa det som ett typiskt manligt eller kvinnligt gräl kanske. Manligt på det viset att män använder andras ord utan att man tycker de passar, i stället för att byta ut det mot ett man tycker är bättre. Likaså manligt på det viset att män har en tendens att i svepande ord säga något och mena något ganska distinkt. Vilket bäddar för missuppfattningar. Kvinnligt på det viset att kvinnor gärna tender till och reagerar på ett visst ord, eftersom de så att säga oftast tycker att ord har en mera exakt betydelse än vad avsändaren avser. Kvinnligt på det viset att kvinnor som ser sin kvinnlighet ifrågasatt nästan kan börja ett tredje världskrig eller lägga sig ner och dö. Män är från Mars och kvinnor fårn Venus sa ju boktiteln. Inte tror jag det, men män och kvinnor har ganska olika sätt att kommunicera. Jag blev riktigt bannad på dig igår, och jag är inte bannad på dig idag. Är du bannad på mig fortfarande?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 12:25
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Nääe, nu får jag allt lov att försvara Reserv lite grann. Så här skrev ninnisky: Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera! Och så här svarade Reserv: det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former och va´har dom andra för former då?? Och det tolkar jag som att han helt enkelt undrar vad de kvinnor som som inte är bastanta är? Om inte de också är kvinnliga? Så tolkar jag det, och jag är för tillfället långt ifrån smal
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Smal -- inte här heller - men håller mig på BMI 25+. Min reaktion på Slim Line var att varken den smala eller sk bastantare damen såg särskilt naturliga ut. Konstgjorda helt enkelt. Inte det minsta naturliga! Har inte diskuterat alls vilken som var kvinnlig eller inte. Kvinnlighet eller ej sitter definitivt inte i underklädesannons utan i ett sätt att vara och att uttrycka sig, helt enkelt! Och en mans syn på just sin kvinna  Alla kvinnor oavsett kroppsform kan vara/är kvinnliga!! Reserv får också en liten kram så här på fredageftermiddan!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2006, 13:32
|
Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 25-08-2006, 13:25) Nääe, nu får jag allt lov att försvara Reserv lite grann. Så här skrev ninnisky: Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera! Och så här svarade Reserv: det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former och va´har dom andra för former då?? Och det tolkar jag som att han helt enkelt undrar vad de kvinnor som som inte är bastanta är? Om inte de också är kvinnliga? Så tolkar jag det, och jag är för tillfället långt ifrån smal  Varför inte då i stället uttrycka sig som att ALLA kvinnor har väl kvinnliga former? TIllsammans med en del andra uttryck så kan det nog vara svårt att uppfatta att Gossen och Reserv verkligen tycker så. dvs att alla kvinnor har kvinnliga former. Egentligen handlar hela denna tråd om ordmärkeri. Och stackars Reserv. Han har blivit illa åtgången igen. och han har förklarat sig och förklarat sig nio sidor lång och jag har inte velat ta hans åsikt. Skit samma vad han menade, han uttryckte sig slarvigt och jag blev förbannad. Det är väl för farao inte mer med det om man reder ut det. Så det hjälper nog inte hur mycket jag skriver om hur jag uppfattade honom och att jag förstår hans förklaring och att han inte menade så. Han vill vara långtjurig i alla fall verkar det som .Och då får han vara det. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag blev sårad och arg. Sina känsor har man faktiskt rätt till. Däremot har jag sagt att jag accepterar hans förklaring. Och för mig är då den saken utagerad. Jag har nämligen på äldre dagar lärt mig att sätta punkt för konflikter och låter dom inte påverka framtida relationer. Visserligen en ganska manlig egenskap men vem har sagt att vi kvinnor inte skall kunna ta det bästa hos männen. Nej Nej, Nu blev det här för trassigt. Tänk om någon av det senaste uttalandet uppfattar mig som manhaftig
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|