| |
|
  |
Kvinnors hårborttagning |
|
|
|
|
01-09-2006, 07:52
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Nääe, nu får ni ge er! Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Men som jag sa i mitt förra inlägg, så rakar även jag mig under armarna och på benen ett par ggr/år. Men absolut inte för att det skulle vara mer hygieniskt. Utan helt enkelt för att jag tycker att det är snyggare ( sommartid ). Jag njuter av känslan, när jag smörjer in, mina vanligtvis, väldigt håriga ben, med lotion när de är lena. Vad jag stör mig på, är att det har blivit norm att vara rakad. -Att bli oaccepterad för att man väljer att låta bli. För vart har då valfriheten tagit vägen. Och snälla ni! , titta er omkring och lyssna! Och kom sen tillbaka och säg att det fortfarande är helt OK att låta bli att raka sig OBS! Det här gäller först och främst alla våra underbara ungdomar som inte får möjligheten att, bara få vara sig själva. Vi som har levt lite längre har förhoppningsvis så mycket livserfarenhet att vi lärt oss att välja själva.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 08:52) Nääe, nu får ni ge er!
Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Det var jag och kanske nån mer. Varför jag startade tråden är jag undrar lite över varför rakningen breder ut sig mer och mer. Det verkar nästan vara nån slags grupptryck hos en del. Huvudsaken är att den som gör det gör det av egen fri vilja. Jag ser inget direkt fel men nog föredrar jag håret eftersom det är naturligt. På kvinnor alltså, andra mäns hårighet struntar jag i.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Det har inte med hygien att göra att det är mer hygieniskt utan hår, det är en myt. Tjejer får ju lättare svamp om de är helrakade, de får inget skydd av håret. Men man kan tycka att det är snyggare eller sexigare, det är en annan sak.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:14
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 09:11) Det har inte med hygien att göra att det är mer hygieniskt utan hår, det är en myt. Tjejer får ju lättare svamp om de är helrakade, de får inget skydd av håret. Men man kan tycka att det är snyggare eller sexigare, det är en annan sak. Precis, det är två helt skilda saker
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:15
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2006, 08:59) CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 08:52) Nääe, nu får ni ge er!
Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Det var jag och kanske nån mer. Varför jag startade tråden är jag undrar lite över varför rakningen breder ut sig mer och mer. Det verkar nästan vara nån slags grupptryck hos en del. Huvudsaken är att den som gör det gör det av egen fri vilja. Jag ser inget direkt fel men nog föredrar jag håret eftersom det är naturligt. På kvinnor alltså, andra mäns hårighet struntar jag i.  Jag föredrar också hår.............på män
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Fast det där med hygien när man rakar under armarna.
När ungdomarna tex kommer in i puberteten så finns det perioder när deras svett luktar lite illa, även färsk. Inte pga bristnade hygien utan av hormonomställningen.
Den svettlukten kan då sätta sig i behåringen av armhålorna. Och trots att de tvättar och tvättar så luktar de svett i alla fall eftersom det är håret som luktar.
Rakar man då bort håret så försvinner lukten. Att det senare i livet inte behöver vara så att svetten luktar illa ifall man duschar någorlunda normalt är en annan sak. Men vanan att raka finns där och det är väl därför man behåller känslan av att känna sig fräschare med hårfria armhålor.
Skulle tro, men vet inte om samma fenomen kan uppträda i övergångsåldern eftersom det är en hormonomställning då också. Har själv skräcken för att komma att lukta svettig tant.
Sedan tror jag att det där med svettlukt (om man bortser från bristande hygien) är väldigt individuellt. Det har nog att göra en hel del med vad man äter.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:25
|

Medlem

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 09:15) Sedan tror jag att det där med svettlukt (om man bortser från bristande hygien) är väldigt individuellt. Det har nog att göra en hel del med vad man äter. Det där tror jag på till hundra procent. Har jag ätit rå lök ( som jag älskar), då stinker jag värre än en skunk ( tror jag i alla fall ).
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 08:31
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Jag tillhör den lyckliga skaran som inte har armsvett..längre den försvann för några år sedan. behöver inte heller använda deo men av gammal vana gör jag det ändå ibland
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 02:02) Jag skulle inte lägga mig i den här tråden mer, men jag kan inte låta vilka idiotier som helst passera: Kat: Du vet inte vad jag känner eller varför. Försök inte ens. Du känner inte mig, vet inget om mig (egentligen) och kan inte ens börja gissa vad jag tänker, så försök inte leka sierska. Den typen av argumentationsteknik funkar eventuellt på skrämda fjortisar.
För övrigt: Vad vet du om min smak? (Läste du vad jag skrev nyss är svaret uppenbart: inget) Jag struntar i hur andras smak varierat genom åren, men du verkar bry dig hejdlöst eftersom du går på som du gör.
Vem har sagt att män inte kan ha rosa? Du har inte varit inne på Dressman på sistone hör jag, de har jättesnygga skjortor (för MÄN) i olika rosa nyanser. De randiga var väl inte så fina, de såg ut som urblekta polkagrisar.
Jag försöker en gång till: Jag struntar högaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill.
Och nu får det vara nog för min del för jag vill kunna raka mina ben om jag vill utan att nån ska komma och skriva mig på näsan. Kan jag få det?!?
Jiiiisses, ska vi bränna behåarna också? *skakar på huvudet* Jag behöver inte känna dig för att berätta det här. Det räcker med lite allmän kunskap i psykologi, marknadsföring och mänskliga behov. Det har inget med dig personligen att göra, utan är ett allmänmänskligt beteende. Om det inte vore sant skulle inte reklam finnas och göras som den gör.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 09:09
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 02:13) Hm. Om du lyckas argumentera för att få kvinnor att kasta rakhyvlar och andra tillhyggen, är det inte då de blir manipulerade istället för att ha sin egen åsikt och göra som de vill nu? Manipulering handlar väl ändå m att få folk att göra saker som de kanske inte skulle ha gjort annars?
Men vad vet jag, jag lever ju i villfarelsen att jag rakar mig under armarna av egen fri vilja fast jag råkar vara man. Jag argumenterar inte för att få folk att kasta rakhyvlarna, utan om en medvetenhet om varför vi gör saker. 'Den fria viljan' är mycket mindre än de flesta av oss vill känns vid.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 09:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Ursäkta en tillfällig trådnappning. En tanke slog mig.
Nu handlar denna diskussion om hårborttagning och det är intressant att notera de heta argumenten för och mot detta. Utan att vilja trampa på några tår vill jag be er att göra ett litet tankeexperiment: byt ut "hårborttagning" mot "könsstympning" och "fräsch" mot "heder". Både hår och könsorgan är ju naturligt förekommande på människokroppen. Den otäcka seden påstås inte vara pådyvlad från "högre ort" och den torde då ha spritts högst "frivilligt" i de områden där det förekommer. Man förstår varför vissa seder är svåra att utrota.
OK, jag tar min hatt och rock....
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 11:07) Jag behöver inte känna dig för att berätta det här. Det räcker med lite allmän kunskap i psykologi, marknadsföring och mänskliga behov. Där har du fel, men jag orkar inte dividera längre. Du får tro att jag är viseledd och förtappad om du vill, jag är nöjd som jag är. Jag tänker i alla fall inte börja bräka i kör med resten av feministflocken.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 09:46
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 10:32) Där har du fel, men jag orkar inte dividera längre.
Du får tro att jag är viseledd och förtappad om du vill, jag är nöjd som jag är.
Jag tänker i alla fall inte börja bräka i kör med resten av feministflocken.
Nej, det är inte fel. Det finns åtskilligt med vetenskapliga belägg för det jag påstår.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 10:22
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2006, 22:12) Nu startar jag kanske en animerad debatt igen men jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater. Varför är det ett tvång att ta bort hår i armhålorna, på benen, bikinilinjen eller hela trekanten t.ex. Är det ni kvinnor som triggar varandra eller är det männen som ställer krav? Skulle det bli upplopp om ni slutade med det? En del av oss män rakar hakan mm men ingen höjer på ögonbrynen om nån är skäggig. Ögonbrynen förresten, hur sjukt ser det inte ut när småtjejerna plockar bort dom och försöker måla dom på annat ställe. Hörru gossen. Jag blir lite nyfiken. Vadan detta plötsliga intresse för kvinnosläktets kläder seder och bruk? De flesta män brukar uppleva närvaron av kvinnor, men ger ofta upp att försöka förstå dom väldigt tidigt. Inte min åsikt, utan sagt av en man i min närhet. Och om man som jag har tjuvlyssnat när man var liten på när bröderna och kusinerna diskuterade kvinnor och kvinnors seder och bruk, så skulle man likagärna kunna tro att de diskuterade utomjordingar. Är vi verkligen så mystiska?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det har ju varit en och annan artikel om saken i tidningarna och när så någon här undrade över en duschtålig rakapparat skred jag till handling. Saken behövde tydligen diskuteras med tanke på antalet inlägg.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 10:34
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2006, 11:28) Det har ju varit en och annan artikel om saken i tidningarna och när så någon här undrade över en duschtålig rakapparat skred jag till handling. Saken behövde tydligen diskuteras med tanke på antalet inlägg.  Nu var det ju inte riktigt det jag frågade, men det var ju en snygg övergång De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. Som sagt de flesta män i mogen ålder har slutat försöka förstå kvinnor, de lever med dom. Och om man hittar ett exemplar av en man som fortfarande försöker förstå kvinnor, så blir jag återigen lite nyfiken. Är vi verkligen så mystiska som pojkar/män under tjugofem vill göra gällande?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:34) De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. De flesta på Odla.nu är ju kvinnor..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 11:14
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 12:00) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:34) De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. De flesta på Odla.nu är ju kvinnor.. Jomenvisst, fast när jag var liten och satt i garaget och lyssnade på bröderna och kusinerna när de diskuterade det mystiska kvinnosläktet så blev det nästan så att jag har undvikit att göra alla de saker som förvirrar män. Men samtidigt så har jag haft svårt att förstå alla kvinnliga habrovinklar själv. Hade förutom mamma ( som inte var utseedefixerad) nästan inga kvinnors om förebilder i min närhet. Och de män jag känner som är lite mognare har just sagt det, att kvinnor kan man aldrig förstå sig på. Och att unga pojkar inte förstår sig på kvinnor för de har ju ofta begränsad erfarenhet. OCh de flesta lite mognare män har gett upp, de lever med sina kvinnor. När någon mogen man faktist fortfarande är nyfiken på kvinnors seder och bruk, då har man ju liksom tillfälle att ställa frågan. Är verkligen kvinnor och deras förehavanden så mystiska för män? Vad är det som är så mystiskt i så fall. Själv har jag väldigt lätt att läsa av män nämligen och hur de tänker. Förutser deras förehavanden långt innan de själva gjort det. Får faktiskt tänka riktigt rejält ibland på att inte överutnyttja den förmågan, för det vore nästan osjysst. Och maken känner jag fyra kvarter bort ungefär, vilket humör han är på när han är på väg hem.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 11:19
|

Medlem
Antal inlägg: 159
Medlem nr: 8 255

|
CITAT (forget-me-not @ 31-08-2006, 22:11) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!  Jasså detta vet du? Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ni som skriver att hårväxten ej blir mer eller grövre efter åtskilliga rakningar, Har ni verkligen rakat typ bikinilinningen och benen? MVH Catarina
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2006, 11:38
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 13:19) CITAT (forget-me-not @ 31-08-2006, 22:11) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!  Jasså detta vet du? Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ni som skriver att hårväxten ej blir mer eller grövre efter åtskilliga rakningar, Har ni verkligen rakat typ bikinilinningen och benen? MVH Catarina "Det är en missuppfattning att håret blir grövre eller ökar i antal efter rakning. Hårsäckarna anläggs mycket tidigt under fosterstadiet och kan sedan aldrig bli fler." Om hårväxt"Det är sannolikt så att din skäggväxt hade utvecklat sig mot grövre, mörkare hårstrån ändå under den här tiden. Rakning anses ej kunna förändra hårstråets struktur. " Om skäggväxtYlva Linde, överläkare, universitetslektor
Ylva Linde är överläkare som, förutom att träffa patienter, undervisar blivande läkare om hudsjukdomar. Hon borde väl veta, om någon?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|