Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vinranka, Toppning av nya skott
          Barbro Hermansso...
          Inlägg 25-05-2003, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 670

Hej!
          Jag har en vinranka som planterades förra året i vår "pensionärskuvös" (inglasad utealtan). Nu har plantan växt upp i taket och vi har klippt efter alla konstens regler. Det har nu kommit massor med sidoskott som har blomklasar på. Jag har läst att man skall klippa efter 2-3 klasar, gäller detta även för en sådan här ung planta? Behöver jag binda upp skotten när det kommer vindruvsklasar på ? Vad använder jag för gödning? unsure.gif Babsan

--------------------
          Babsan

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-05-2003, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp man brukar korta in skott (pincera), jag brukar dock vänta tills man ser att blommorna är pollinerade och det börjar bildas små frukter på klasarna, min vinranka i växthuset brukar jag börja pincera runt midsommar. Efter 2-3 klasar lämnar man ca 2 blad och sedan knipsar man, de skott som inte bildat klasar kortar man in så enbart 4-5 blad återstår.

Vinrankor växer väldigt kraftigt så man bör välja gödning som inte har så högt kvävetal för då växer de ännu kraftigare och det kan vara på bekostnad av fruktsättning.

Vet inte vilken typ av vinranka du har, är det en staketvindruva bör du även välja gödning som passar för växter som vill ha lite lägre pH.

Odlar man i kruka kan man behöva ge gödning under större delen av säsongen och då gärna med vattnet. Ge gärna ofta men lite gödning istället för starka doser ibland. Man får spä ut gödningen många gånger fler än vad det ibland står på förpackningen. Men sluta gärna göda framåt Augusti så att växten får chans att börja mogna av. Själv föredrar jag mera naturlig ekologisk gödning men det växer bra även om man använder konstgödning, konstgödningen gynnar dock inte mikrolivet i jorden.

Det kan vara bra att binda upp klasarna men de brukar ofta klara sig bra ändå, även om klasarna på grenen blir så tunga att skottet viker sig så brukar frukterna moga + de brukar inte brytas av och trilla i marken.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Barbro Hermansso...
          Inlägg 26-05-2003, 18:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 670

Tack Åsa för tipsen. Jag har en blå vinstock vin schyler blå. Vi har lämnat en öppen hörna av altangolvet och där står plantan, alltså direkt ner i marken. Jag tänkte på gödningen. Har du något namn? Jag är inte så kunnig på detta område.tongue.gif Hälsningar Babsan

--------------------
          Babsan

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-05-2003, 19:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Själv använder jag främst naturlig gödning i växthuset där jag har min vanliga vinranka exempelvis kogödsel, hästgödsel, nässelvatten, gräsklipp (hönsgödsel kan gå an i liten mängd, hönsgödsel innehåller mycket kväve OBS! hönsgödsel stinker) även sådant som benmjöl borde också gå bra. Jag brukar inte ge vinrankan speciellt mycket jag antar att den tar upp en del av näringen jag lägger på tomaterna.

När vinrankan står själv och inte har några tomater att stjäla näring ifrån så skulle jag ge en dos gödning tidigt på våren exempelvis kogödsel med lite benmjöl det ger näring + det förbättrar jorden med tanke på mikroliv mm. Kogödsel på påse luktar bara jord så det går bra att använda även på altan, benmjöl luktar heller inget. +Sedan kanske några vattningar med gödning (exempelvis nässelvatten, eller om man hellre köper någon gödning på flaska för trädgårdsbruk, man kan även göra gödselvatten genom att låta gödsel ligga i vatten och dra) fram till runt midsommar och sedan är det bra om man inte ger växten gödning med kväve då kan den få svårt att mogna av.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon