| |
|
  |
Bör Lars Leijonborg avgå |
|
|
|
|
06-09-2006, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Förresten.. man kan rösta på Reinfeldt eller inte men man måste säga att han verkar vara en stark och bra ledare.
Nu stöttar han Leijonborg och han har onekligen vettiga kommentarer i intervjun på expressen/aftonbladet. Läs själva...
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
06-09-2006, 12:55
|
Gäster

|
CITAT (AnitaGg @ 06-09-2006, 12:03) Tycker däremot inte att man kan jämföra med t.ex. smutskastning m.m. Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, . Förtal är kriminellt (t.ex Persbrandt har ju stämt nån tidning) i det här fallet valde ju Reinfeldt att inte göra polissak av sossarnas förtalskampanj. Rent etiskt tycker jag att förtal och smutskastning är otäckare än dataintrång. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:01
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (krellus @ 06-09-2006, 13:44) Ja, då hade ju ex: Anitra Steen rykt för länge sedan(systembolagshärvan) och Göran Persson(bostads byggar skandalen i Sparreholm). Jag tycker det är svårt att jämföra olika situationer. Det som till syvende och sist blir avgörande, är väl hur stor förlusten blir i antal röster gissar jag oavsett vilken "skandal" man pratar om och vilket parti det gäller. Enligt vad som står på Expressen så har partiet tappat 2,9 procentenheter sen i lördags, vilket väl är väldigt mycket. Det är väl att jämföra med ett företag som gör storförluster. Då åker ju VD:n ut normalt sett.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:22
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 13:55) CITAT (AnitaGg @ 06-09-2006, 12:03)
Tycker däremot inte att man kan jämföra med t.ex. smutskastning m.m. Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, .
Förtal är kriminellt (t.ex Persbrandt har ju stämt nån tidning) i det här fallet valde ju Reinfeldt att inte göra polissak av sossarnas förtalskampanj. Rent etiskt tycker jag att förtal och smutskastning är otäckare än dataintrång. Birgit Ek Förtal är definitivt kriminellt och är det dessutom en enskilld person som förtalar så är det mycket enklare att få honom fälld, än vad det är att få en tidning fälld som jobbar under tryckfrihet. Att inte Reinfeldt valde att polisanmäla kan ju ha att göra med att inte ville ha innehållet i breven granskat i en rättegång, nu gjorde ju polisen ändå en utredning och valde att inte åtala. Om man kommer att åtala i detta fall eller ej är nog egenligen ointressant. Politiker som ljuger i media kan inte vara kvar.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:22
|

Medlem
Antal inlägg: 359
Medlem nr: 6 499

|
Bryr mig egentligen inte så mycket om hur det kacklas i ankdammen, men var det inte så att någon 'kommit över' någons inloggningsuppgifter?! Jag förstår då inte varför man skriker "dataintrång" och "kriminell handling" etc. Dataintrång trodde jag innebar att man hackar sig in, knäcker en inloggning, kringgår en kod mm. Här har tydligen någon "lånat" ett användarnamn och lösenord, och loggat in 'den vanliga vägen'.  Inte precis vad jag kallar 'ett inbrott'... Jag tycker det luktar skunk lång väg, och att den 'slarvige' sossen som inte kunde hålla tyst om sitt lösenord, inte heller brytt sig om att ändra det sedan i Mars....ja jisses...  ....har lite svårt att svälja att vårt land leds av folk som inte kan hemlighålla och regelbundet uppdatera lösenord, inte kan läsa loggfiler om hur någon annan varit inloggad under 'mitt' namn då och då, inte 'upptäcker' något så påstått 'allvarligt' förrän efter ett halvår... Näe, "spionskandal" my ass....  Jag tycker det mer liknar gammal "hederlig" pajkastning...
--------------------
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:33
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse, svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen det verkar som om ulvskog o co redan glömt sina egna affärer och de är ju inte få, här kommer några exempel: Sahlin; toblerone och nu senast hjälpt sin dotter till toppjobb, Freivalds: lägenheten och tsunami, Lövdén; lägenhetsaffären som han slåss med näbbar o klor för att få köpa loss fast han som minister drivit att man inte skulle få köpa loss och bilda bostadsrätt, Danielsson, kommentar överflödig, GP:s fru, systembolaget, Någon som minns stugorna som fackpamparna snodde, och som var menade till fattiga för rekreation... SSU ordföranden som slogs på krogen, fusket i bla SSU med medlemssiffror, för att få högre bidrag, vad hände med ministern som klantade till sig och bla kallade busch för texasgalning, eller något liknande och var det inte något med någon kräftskiva oxså... finns säkert fler, minnet är nästan lika dåligt som hos sossetopparna, och är man sossepolitiker som gör bort sig belönas man oftast med nytt flott jobb som landshövding eller ambassadör...
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
06-09-2006, 13:49
|
Gäster

|
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 14:33) Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse, svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen det verkar som om ulvskog o co redan glömt sina egna affärer och de är ju inte få, här kommer några exempel: Sahlin; toblerone och nu senast hjälpt sin dotter till toppjobb, Freivalds: lägenheten och tsunami, Lövdén; lägenhetsaffären som han slåss med näbbar o klor för att få köpa loss fast han som minister drivit att man inte skulle få köpa loss och bilda bostadsrätt, Danielsson, kommentar överflödig, GP:s fru, systembolaget, Någon som minns stugorna som fackpamparna snodde, och som var menade till fattiga för rekreation... SSU ordföranden som slogs på krogen, fusket i bla SSU med medlemssiffror, för att få högre bidrag, vad hände med ministern som klantade till sig och bla kallade busch för texasgalning, eller något liknande och var det inte något med någon kräftskiva oxså... finns säkert fler, minnet är nästan lika dåligt som hos sossetopparna, och är man sossepolitiker som gör bort sig belönas man oftast med nytt flott jobb som landshövding eller ambassadör... Du glömde att vi lever i ett land där AMS-chefen kan vara gift med ett statsråd i sittande regeringt Birgit Ek Snacka om jäv och nepotism!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:52
|
Medlem

|
CITAT (Månskensbonden @ 06-09-2006, 14:22) Bryr mig egentligen inte så mycket om hur det kacklas i ankdammen, men var det inte så att någon 'kommit över' någons inloggningsuppgifter?! Jag förstår då inte varför man skriker "dataintrång" och "kriminell handling" etc. Dataintrång trodde jag innebar att man hackar sig in, knäcker en inloggning, kringgår en kod mm. Här har tydligen någon "lånat" ett användarnamn och lösenord, och loggat in 'den vanliga vägen'.  Inte precis vad jag kallar 'ett inbrott'... Jag tycker det luktar skunk lång väg, och att den 'slarvige' sossen som inte kunde hålla tyst om sitt lösenord, inte heller brytt sig om att ändra det sedan i Mars....ja jisses...  ....har lite svårt att svälja att vårt land leds av folk som inte kan hemlighålla och regelbundet uppdatera lösenord, inte kan läsa loggfiler om hur någon annan varit inloggad under 'mitt' namn då och då, inte 'upptäcker' något så påstått 'allvarligt' förrän efter ett halvår... Näe, "spionskandal" my ass....  Jag tycker det mer liknar gammal "hederlig" pajkastning... Det är väl inte "vanliga vägen" om man stjäl koder på någon annans dator? . Man åtalas för inbrott vare sig man bryter upp ett fönster, eller om man tar sig ingenom ett öppet fönster. Och hade någon bara velat ta sig in så är väl inte det så alvarligt. Men nu verkar ju folkpartiet baserat hela sin politik på att kika över axeln på andra. I skolan avstänger man elever som fuskar, i alla fall vill folkpartiet stänga av elever som fuskar. Undrar om de också vill stänga av politiker som som inte klarar provet själva, utan behöver kika hos andra?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:52
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 14:49) Du glömde att vi lever i ett land där AMS-chefen kan vara gift med ett statsråd i sittande regeringt Birgit Ek Snacka om jäv och nepotism! ojj hur kunde jag glömma det finns säkert fler saker att ta upp
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 13:54
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 14:49) CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 14:33) Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse, svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen det verkar som om ulvskog o co redan glömt sina egna affärer och de är ju inte få, här kommer några exempel: Sahlin; toblerone och nu senast hjälpt sin dotter till toppjobb, Freivalds: lägenheten och tsunami, Lövdén; lägenhetsaffären som han slåss med näbbar o klor för att få köpa loss fast han som minister drivit att man inte skulle få köpa loss och bilda bostadsrätt, Danielsson, kommentar överflödig, GP:s fru, systembolaget, Någon som minns stugorna som fackpamparna snodde, och som var menade till fattiga för rekreation... SSU ordföranden som slogs på krogen, fusket i bla SSU med medlemssiffror, för att få högre bidrag, vad hände med ministern som klantade till sig och bla kallade busch för texasgalning, eller något liknande och var det inte något med någon kräftskiva oxså... finns säkert fler, minnet är nästan lika dåligt som hos sossetopparna, och är man sossepolitiker som gör bort sig belönas man oftast med nytt flott jobb som landshövding eller ambassadör... Du glömde att vi lever i ett land där AMS-chefen kan vara gift med ett statsråd i sittande regeringt Birgit Ek Snacka om jäv och nepotism! Ja nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:08
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 14:54) nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige. Det är ju bra att fackföreningar har pengar över till att göra sådan proaganda som filmen var... jag tycker dessutom att fackföreningar skall vara partipolitiskt oberoende  helt sjukt att i vissa fack betalar medlemmarna en del av avgiften till sossarna dessutom tror jag att det finns skolor i sossestyrda kommuner som tar betalt för maten Hur de har det i täby kommun är ju en sak för invånarna där, och uppenbarligen vill de ha det som det har annars hade de väl röstat på någon annan
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det går knappast att jämför tsunamihanteringen med dataintrång. Det senare är en kriminell handling, det förra bara klantighet och sånt är inte straffbart. Det är inte heller straffbart att ljuga. Möjligen om man talar under ed i en domstol men man kan blåljuga i TV utan att kunna bli lagförd. Vad som händer med förtroendet är en annan sak.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:08) CITAT (KURT @ 06-09-2006, 14:54) nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige. Det är ju bra att fackföreningar har pengar över till att göra sådan proaganda som filmen var... jag tycker dessutom att fackföreningar skall vara partipolitiskt oberoende  helt sjukt att i vissa fack betalar medlemmarna en del av avgiften till sossarna dessutom tror jag att det finns skolor i sossestyrda kommuner som tar betalt för maten Hur de har det i täby kommun är ju en sak för invånarna där, och uppenbarligen vill de ha det som det har annars hade de väl röstat på någon annan  Jag tycker inte att facket skall vara partipolitiskt oberoende. Utan tvärt om facket skall ha politisk samvärkan, och då framför allt då med ett arbetar parti.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:23
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:16) Jag tycker inte att facket skall vara partipolitiskt oberoende. Utan tvärt om facket skall ha politisk samvärkan, och då framför allt då med ett arbetar parti. och varför då  jag trodde fackföreningar var till för att skydda och ta hand om medlemmarna, inte för att gynna politiker, men jag kanske har missförstått det hela Sedan kan man ju undra om partiet som kallar sig för ett arbetarparti verkligen är det  det verkar inte så...
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:33
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:23) CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:16) Jag tycker inte att facket skall vara partipolitiskt oberoende. Utan tvärt om facket skall ha politisk samvärkan, och då framför allt då med ett arbetar parti. och varför då  jag trodde fackföreningar var till för att skydda och ta hand om medlemmarna, inte för att gynna politiker, men jag kanske har missförstått det hela Sedan kan man ju undra om partiet som kallar sig för ett arbetarparti verkligen är det  det verkar inte så... Då skall jag tala om för dej varför. Jag tar fall i från värkligheten... på en liten arbetsplats så togs sista bussen från arbetsplatsen bort då gick facket in och pratade med kommunen som i sin tur talade med bussbolaget, och allt löste sig. Allt ifrån dagisplatser till matbutikers läge är politik, och då är det bra om folk kan påvärka det med tex fackets hjälp eller hur?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:47
|

Medlem

|
På frågon om Leijonborg bör avgå, det är inte helt lätt... ja om han kände till saken utan att agera.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 14:53
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:33) Då skall jag tala om för dej varför.
Jag tar fall i från värkligheten... på en liten arbetsplats så togs sista bussen från arbetsplatsen bort då gick facket in och pratade med kommunen som i sin tur talade med bussbolaget, och allt löste sig.
Allt ifrån dagisplatser till matbutikers läge är politik, och då är det bra om folk kan påvärka det med tex fackets hjälp eller hur? Ja det var ju ett tungt vägande själ det problemet hade man nog kunnat lösa ändå håller med om att mataffärers läge är politik, det var inte så länge sedan någon kommun gav bort en attraktiv tomt till konsum  när förskräckliga Lidl ville bjuda miljoner för samma tomt jag förstår inte vad facket har med placering av mataffärer o dagis att göra, det borde skötas av kommunaltjänstemän som planerar efter en stadsplanering...
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2006, 15:05
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:53) jag förstår inte vad facket har med placering av mataffärer o dagis att göra, det borde skötas av kommunaltjänstemän som planerar efter en stadsplanering... Om inte facket kan hjälpa sina medlemmar att få dagisplatser då blir det svårare att ha ett arbete överhuvudtaget, mataffärers placeringar är samma sak där kommuner vill ha affärer många gånger utanför där folk bor, och då blir folk många gånger tvingade att ha bil. Om inte facket hadde politisk samvärkan så hadde bara pengarna styrt allt, därför är det viktigt med politisk samvärkan, och jag har svårt att se att den politiska samvärkan kan ske med tex moderaterna, pga i min värld så gynnar inte moderaterna arbetarna. Ps förlåt till trådskaparen, för sidospåret.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
06-09-2006, 15:05
|
Gäster

|
Tycker att fackförbunden borde vara helt politiskt obunda. Jag vill vara med i facket, men absolut inte stödja sossarna. Hur löser man det? Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|