Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tant eller inte
          Berith
          Inlägg 09-09-2006, 07:36
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
          Och jag tycker "tant" handlar om ålder, på ett mysigt sätt. Jag är 52, så jag är en tant mer än tjej, pga av ålder. Jag virkar inte, har ingen handväska, klättrar fortfarande i träd, bär kniv i skogen - men åldersmässigt hör jag till tantkategorin.
          Jag tycker det är fånigt när tanter beskriver sig som tjejer. Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Begreppet kvinna är inte heller så dumt, men tjej är jag absolut inte. Då ska man vara yngre än 20. Så tycker jag, och jag skulle gärna vilja ge tantbegreppet en upprättelse. Vad är det som är så förfärligt med att vara tant?

Protesterar å det bestämdaste! biggrin.gif Skulle aldrig nånsin betrakta mej som tant i 50-årsåldern. Neej! Och bara vara tjej när "man" är under 20?? Jösses, blir nästan genomsvettigt upprörd. laugh.gif rolleyes.gif Om tjejer är under 20 och tanter över 50 - vad är då alla andra mellan 21 och 49? Kvinnor är vi ju allihop, oavsett ålder.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 20:04
          Länk hit: #42

Gäster

Tant i negativ bemärkelse är för mig...
          Äldre dam med Poplinkappa, trenscoatmodell.. klänningen är en bit längre
          än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,
          permanentat hår och glasögon av mycket gammal modell (oftast jättestora)

Sån vill inte jag se ut... det har jag talat om för make och barn
          så att de vet utifall jag kanske skulle bli senil och inte fatta själv.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-09-2006, 20:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27)
          Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?

Jag refererar till honom som min hane, även efter att vi gifte oss tongue.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 20:31
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:04)
          Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?

Nej, det kan man väl knappast. huh.gif
          Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän. unsure.gif

Så klart kan man säga "min man" även om man inte är gift.
          Varför skulle man inte?

Jag säger ibland min man, men oftast min make... make/maka är man när man är gift.

Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är. rolleyes.gif unsure.gif

Citera
          ester
          Inlägg 09-09-2006, 20:31
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Tant är inget man blir utan något man föds till.

Om du lägger ut dina dukar för att det ska vara så och inte för att du själv vill - då är du tant.
          Om du lägger dina bestick i små plastpåsar i betickslådan, om du skriver lappar i tvättstugan där du ondgör dig över petitesser och minns varje fel som begåtts där under flera år, om du skriver annonyma insändare till lokaltidningen där du klagar på dina grannar, om du misstror alla som är yngre än du och är rädd för allt som är nytt - då kan du oroa dig för då är du förmodligen inte nån tant.

Ang. dukar så är det ju också en fråga om huruvida du särker dukarna eller inte...

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 20:44
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (ester @ 09-09-2006, 21:31)
          Tant är inget man blir utan något man föds till.

Om du lägger ut dina dukar för att det ska vara så och inte för att du själv vill - då är du tant.
          Om du lägger dina bestick i små plastpåsar i betickslådan, om du skriver lappar i tvättstugan där du ondgör dig över petitesser och minns varje fel som begåtts där under flera år, om du skriver annonyma insändare till lokaltidningen där du klagar på dina grannar, om du misstror alla som är yngre än du och är rädd för allt som är nytt - då kan du oroa dig för då är du förmodligen inte nån tant.

Ang. dukar så är det ju också en fråga om huruvida du särker dukarna eller inte...

Inga dukar där jag inte vill ha dom...bestick i plastpåsar ohmy.gif Näää!
          Har egen tvättstuga smile.gif .. inga insändare... trevliga goda grannar osv

Nej! jag är inte tant biggrin.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 09-09-2006, 20:50
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:04)
          än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,

Fast jag tycker det låter lite gulligt biggrin.gif Det är väl så de ser ut i alla filmer, revyer osv .... Fast du glömde handväskan sleep.gif

Citera
          ester
          Inlägg 09-09-2006, 20:53
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 09-09-2006, 21:50)

Fast jag tycker det låter lite gulligt biggrin.gif Det är väl så de ser ut i alla filmer, revyer osv .... Fast du glömde handväskan sleep.gif

Gulligt...så länge det inte är du själv som är tanten? wink.gif

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 20:55
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Snöflinga @ 09-09-2006, 21:50)

Den med knäpplås laugh.gif

Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga...
          påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma
          Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet)
          skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster. sad.gif
          Dotter som bodde 80 mil neråt hade skrivit instruktioner (önskemål) om
          hur mamma ville ha det... ang frukosttider osv
          Men inte hade hon kostat på henne ett par nya glasögon. mad.gif sad.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 09-09-2006, 21:15
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55)

Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon,
          ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller? blink.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 09-09-2006, 21:19
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tror nog dessa "tanter" är i utdöende ... men egentligen sitter nog tantigheten inte i kläderna utan i personligheten wub.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-09-2006, 21:31
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Hannele: Hon kanske inte har råd att köpa !

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 21:40
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15)

Jo det kan jag tala om för dig...
          De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö
          inom några månader, så lagar dom med plåster... bara för att ha ett par extra slantar i "arvekontot" sad.gif

Fyyy säger jag bara!

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 09-09-2006, 23:13
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:31)
          CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:04)

Nej, det kan man väl knappast. huh.gif
          Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän. unsure.gif

Så klart kan man säga "min man" även om man inte är gift.
          Varför skulle man inte?

Jag säger ibland min man, men oftast min make... make/maka är man när man är gift.

Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är. rolleyes.gif unsure.gif

Och vad ska han säga då, min kvinna? blink.gif
          Nä, inte kan man presentera någon man precis börjat umgås med som sin man, det är ju upplagt för missförstånd. huh.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-09-2006, 00:47
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

jag antar att hona/hane är uteslutet annat än möjligen i goda vänners lag rolleyes.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Smuttan
          Inlägg 10-09-2006, 03:24
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

*Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är*

Det tycker jag med låter lite löjligt, man kan ju säga "min käre vän" eller "min kärlek"

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-09-2006, 09:01
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40)

De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö
          inom några månader, så lagar dom med plåster...

Tja, jag har träffat många gamla som säger själva; "Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."
          Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård,
          det är inte precis gratis att bo på servicehem heller.
          Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron. wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-09-2006, 11:42
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Nu har jag nästan skrattat mig igenom fyra sidor av "tantdefinition"
          (det fanns en del saker som inte var speciellt lustiga också )och jag
          får nog sälla mig till de som tycker att " tanten " inte sitter i det yttre utan
          i personligheten.

Och vi får som Hannele säger, inte glömma bort, att det finns de som faktiskt inte har råd att leva. Så satans kall är faktiskt verkligheten för många pensionärer. Försök att leva ensam på en nettoinkomst på 6000kr/mån sad.gif Det är i mina ögon, näst intill omöjligt blink.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          yrian
          Inlägg 10-09-2006, 13:45
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

CITAT (Evgeni @ 10-09-2006, 12:42)
          Försök att leva ensam på en nettoinkomst på 6000kr/mån sad.gif Det är i mina ögon, näst intill omöjligt blink.gif

Och precis det som många studenter gör idag...

Citera
          ester
          Inlägg 10-09-2006, 16:25
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 10:01)
          CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40)

inom några månader, så lagar dom med plåster...

Tja, jag har träffat många gamla som säger själva; "Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."
          Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård,
          det är inte precis gratis att bo på servicehem heller.
          Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron. wacko.gif

Min mamma är gode man åt en gammal tant. Tanten är lite senil, hon är änka utan barn, har gott om pengar och är precis sådär "köp inget åt mig, jag är så gott som död".
          Så mamma "lurar" henne. Tanten hade en usel säng som bara inte dög att sova i och hon fick ständigt ont i ryggen av sin säng. Så när tanten skulle flytta till serviehem slängde mamma hennes säng och köpte en ny och sa sedan att den nya hörde till servicehemmet och att den ingick i hyran. Samma sak med glasögonen som var gamla och med trasiga skalmar. Såna läsglasögon som man i stort sett kan köpa på bensinmacken. Mamma köpte nya och berättade för tanten att glasögonen var gratis och hade kommit med veckotidningen som extra gåva. Ja, då var tanten glad och tyckte att livet var lyxigt.
          Tanten var ju ändå så snurrig att hon var i behov av en gode man för ekonomins skull och om hon hade det bra och levde i tron att allt var gratis så gjorde ju lurendrejeriet ingen skada. För vissa saker behövde hon ju för att ha det bra, bara att hon var för snål för att unna sig.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 11:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon