Har också råkat ut för att presentblommor med innerkruka i höga ytterkrukor surnat och dött nästan omgående.
Min egen filosofi är mycket enkel. Planterar jag i krukor med hål i botten fyller jag jord hela vägen, har krukorna inget hål i botten lägger jag ett lager leca och sen jord -- tycker som flaxss att det är bättre att välja kruka efter växt.
Fördelen med innerkruka är ju att det blir samma sak som med fat, man kan vattna underifrån (vilket de flesta växter i min erfarenhet tycker bäst om), men personligen klarar jag inte av de där plasthistorierna. Alltid en massa problem med att hitta en innerkruka och en ytterkruka som passar ihop och sånt.
Vill man ändå se till att vattnet kommer längre ner i krukan, för rotbildningens skull, kan man ju sticka ner ett rör av något slag, och vattna i det. Kan lägga en sten över om man vill det också, så syns det inte ens. Och gillar man inte leca kan man använda skärvor av lerkrukor i botten istället.

Tillägg: Om vatten surnar i lecakulorna eller inte borde bero på hur tjockt lecalagret är. I mina höga krukor har jag inte mer leca än i låga krukor, däremot mer jord. Problemet med innerkruka och leca ned till botten i höga krukor är ju att det står en massa vatten som växten och jorden inte når, och det blir ju samma sak om du har ett tjockt lager leca och sedan jord. Grejen är att bara ha ett lagom lager dränerande lecakulor som växten kan sticka ner rötterna i alternativt jorden kan suga vatten ur och sedan jord för resten.