Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höga krukor, Vad "bottna" med?
          forget-me-not
          Inlägg 08-09-2006, 18:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

Vad brukar ni fylla upp med i botten på era höga krukor? Leca-kulor? Eller något annat?

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 08-09-2006, 19:38
          Länk hit: #2

Gäster

Stora Lecakulor, som jag köper i storsäck på Plantagen. Sedan ställer jag ett krukfat för att fånga upp vatten på lecakulorna. Om jag ska ha krukorna inne tvättar jag kulorna innan i durkslag för att få bort lecadammet, särskilt om det är en genomsläpplig kruka.

/Ewa

Citera
          yenny
          Inlägg 08-09-2006, 20:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jag har ibland ställt en annan kruka i botten, så att den "riktiga" krukan står på den.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          yrian
          Inlägg 08-09-2006, 22:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

CITAT (yenny @ 08-09-2006, 21:32)
          Jag har ibland ställt en annan kruka i botten, så att den "riktiga" krukan står på den.

Så gör jag med, ställer en mindre kruka upp och ner och fyller på med leca runtom. Och sen planterar jag, har ingen innerkruka, iaf inte till sånt som står ute. Det blir ju dränering ändå, gott och väl. Man får bara se till att dräneringshålen i ytterkrukan inte täpps igen.

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 08-09-2006, 23:26
          Länk hit: #5

Medlem

Det jag undrar över är krukor inomhus, där växten har en innerkruka och står i en ytterkruka.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-09-2006, 23:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:26)
          Det jag undrar över är krukor inomhus, där växten har en innerkruka och står i en ytterkruka.

varför inte bara skippa innekrukan å planteraväxten direkt i dne högre kruka med håll i bpotten å 5cm lagermed leca sen fyll upp med jord å låt växtens rötter sprida sig . jag har alldrig i mitt hela liv andvänt en inner kruka utan jag plantera växten direkt i ytterkrukan

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 09-09-2006, 08:49
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 00:40)
          varför inte bara skippa innekrukan å planteraväxten direkt i dne högre kruka med håll i bpotten å 5cm lagermed leca sen fyll upp med jord å låt växtens rötter sprida sig . jag har alldrig i mitt hela liv andvänt en inner kruka utan jag plantera växten direkt i ytterkrukan

Men jag har hört att man alltid ska ha en innerkruka så rötterna kan andas. Är det fel, menar du? unsure.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-09-2006, 09:17
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 09:49)
          Men jag har hört att man alltid ska ha en innerkruka så rötterna kan andas. Är det fel, menar du? unsure.gif

det är jorden som gör att rötterna andas . en bra jord ska innehålla så att röttern kan andas plsu att dne håller fukt m.m. .

jag har alldrig haft två krukor och mina växer dom både lever å frodas och det utan innekruka .

wub.gif

Citera
          sudden
          Inlägg 09-09-2006, 10:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 10:17)

det är jorden som gör att rötterna andas . en bra jord ska innehålla så att röttern kan andas plsu att dne håller fukt m.m. .

jag har alldrig haft två krukor och mina växer dom både lever å frodas och det utan innekruka .

wub.gif

något som är bra med att behålla innerkrukan är att man kan hälla vattnet i ytterkrukan och låta växten "dricka" underifrån vilket minskar risken för att dränka växten eller att jorden möglar. men tar man bort innerkrukan och planterar i en större så får rötterna mer plats vilket innebär att växten kan växa sig större än vad den hade gjort om den satt i innerkruka. det gäller såklart inte riktigt alla växter tongue.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-09-2006, 10:43
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (sudden @ 09-09-2006, 11:33)
          CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 10:17)

wub.gif

något som är bra med att behålla innerkrukan är att man kan hälla vattnet i ytterkrukan och låta växten "dricka" underifrån vilket minskar risken för att dränka växten eller att jorden möglar. men tar man bort innerkrukan och planterar i en större så får rötterna mer plats vilket innebär att växten kan växa sig större än vad den hade gjort om den satt i innerkruka. det gäller såklart inte riktigt alla växter tongue.gif

men man dränker inte växten heller om man bara har en kruka vattnet rinner ju igenom hålet å ut har man inget håll så får man vara så passa duktig att man vet hur man ska göra jag själv har lerkrukor med hål till allla växter och då bara en kruka . funnkar hur bra som helst å vem skkulle inte vilja ge sin växt så mycket utrymme som dne kna få det är ju roligt å visa upp sina fina å pampuiga växter

Citera
          yrian
          Inlägg 09-09-2006, 11:04
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 7 492

CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 11:43)
          å vem skkulle inte vilja ge sin växt så mycket utrymme som dne kna få det är ju roligt å visa upp sina fina å pampuiga växter

Fast alla växter vill inte ha mycket plats för sina rötter. En del blir större och blommar mer om de får stå i trånga krukor.
          Pelargoner, t ex. wub.gif

Citera
          sudden
          Inlägg 09-09-2006, 11:22
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

det är en balansgång det där med krukor, vattning och rotplats smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-09-2006, 11:32
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (yrian @ 09-09-2006, 12:04)
          å vem skkulle inte vilja ge sin växt så  mycket utrymme som dne kna få det är ju  roligt å visa upp sina fina å  pampuiga växter

Fast alla växter vill inte ha mycket plats för sina rötter. En del blir större och blommar mer om de får stå i trånga krukor.

då är det så enkelt att man sätter dne storlekn som passar till växten . har man en fröplant så knappast sätter man den i en stor palmkruka

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-09-2006, 11:36
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (sudden @ 09-09-2006, 12:22)
          det är en balansgång det där med krukor, vattning och rotplats smile.gif

jo det är det men som jag sa inann så har inte detta med storlek att göra om man sk aha en eller två kruukkor wub.gif
          sen mest vattnig å hur mycket plats den viill ha får man lläsa om varje en skilld växt men det finns även små å stora krukor inte ä det in pregat att det i pratiken ska vara en stor ute kruka å en innekruka som passar rötterna

Citera
          yenny
          Inlägg 09-09-2006, 13:31
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (yrian @ 09-09-2006, 12:04)
          å vem skkulle inte vilja ge sin växt så  mycket utrymme som dne kna få det är ju  roligt å visa upp sina fina å  pampuiga växter

Eller tex hoyor, de vill också ha små krukor.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          yenny
          Inlägg 09-09-2006, 13:33
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:26)

Jag sätter små krukor i botten på de med.
          Eller småsten eller lekakulor (jag tager vad jag haver)

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-09-2006, 22:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Är det såna där höga smala krukor ni menar, utan dräneringshål i botten? Jag har alltid undrat var folk köper innekrukor till dom. Fick en sån en sådan med presentblomma i. Blomman dog snabbt pga surt vatten samlades i utrymmet mellan innerkruka o ytterkrukans botten. Sedan dess har jag varit på jakt efter innerkruka som når ner till botten på ytterkrukan. Omöjligt att hitta. Ni menar alltså att lösningen är att fylla ut med något i mellanrummet? Men blir det då inte surt vatten ändå mellan lecakulorna?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          lissa
          Inlägg 09-09-2006, 23:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Normalt så brukar ju innerkrukorna vara aningen mindre vida än ytterkrukan, och det betyder att vattnet som har runnit ut, har samlats i tex lecakulor inte blir surt eftersom kulorna kan andas och dunstar bort. Det i sin tur hjälper ju till med att ge blommorna en luftfktigheten som dom flesta blommor brukar vilja ha... smile.gif

--------------------

Citera
          kellysblues
          Inlägg 10-09-2006, 00:37
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 5 869

Har också råkat ut för att presentblommor med innerkruka i höga ytterkrukor surnat och dött nästan omgående.

Min egen filosofi är mycket enkel. Planterar jag i krukor med hål i botten fyller jag jord hela vägen, har krukorna inget hål i botten lägger jag ett lager leca och sen jord -- tycker som flaxss att det är bättre att välja kruka efter växt.

Fördelen med innerkruka är ju att det blir samma sak som med fat, man kan vattna underifrån (vilket de flesta växter i min erfarenhet tycker bäst om), men personligen klarar jag inte av de där plasthistorierna. Alltid en massa problem med att hitta en innerkruka och en ytterkruka som passar ihop och sånt.

Vill man ändå se till att vattnet kommer längre ner i krukan, för rotbildningens skull, kan man ju sticka ner ett rör av något slag, och vattna i det. Kan lägga en sten över om man vill det också, så syns det inte ens. Och gillar man inte leca kan man använda skärvor av lerkrukor i botten istället. smile.gif

Tillägg: Om vatten surnar i lecakulorna eller inte borde bero på hur tjockt lecalagret är. I mina höga krukor har jag inte mer leca än i låga krukor, däremot mer jord. Problemet med innerkruka och leca ned till botten i höga krukor är ju att det står en massa vatten som växten och jorden inte når, och det blir ju samma sak om du har ett tjockt lager leca och sedan jord. Grejen är att bara ha ett lagom lager dränerande lecakulor som växten kan sticka ner rötterna i alternativt jorden kan suga vatten ur och sedan jord för resten.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 12-09-2006, 17:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Tack för din förklaring, men jag vet inte om jag hängde med riktigt.... wacko.gif
          Om du lägger leca i en kruka utan hål och så jord på det, blandas inte då jorden så småningom med lecan? Och vad är då vitsen med lecan? Eller lägger du något skikt mellan jord i leca för att hålla isär massorna. Är det OK för växten om det står en överskottsvatten kvar bland lecakulorna? Vissa blomvattnare har inte förmågan att känna efter hur mycket vatten blommorna vill ha, så därför skulle jag alldrig våga plantera en växt direkt i en kruka utan hål. unsure.gif Har alltid trott att dessa krukor krävde speciella innerkrukor.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon