Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höga krukor, Vad "bottna" med?
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-09-2006, 12:59
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

har massor av sådana krukor -leca eller grus eller båda -sen är de i princip själv vattnande .. så man får vara noga med det

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 13-09-2006, 13:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag har använt stora krukor utan hål (och då menar jag stora - ca 8-10 liters), med lecakulor i botten och sedan jord ovanpå. I de flesta fallen har jag innan kulor/jord stoppat ned ett plaströr (ca 3 cm diam.) som når från botten upp till krukkanten, och är perforerat i ned-ändan. Sedan i med kulor och jord. Vattnar man i röret blandas inte jord och kulor så mycket, eftersom vattnet inte sköljer ned ovanifrån. Det blir en himla fart på passionsblommor och pelargoner i dessa! Fast just pelargonerna blommar säkert bättre i mindre krukor... men STOOOORA plantor blir det!

Om jag har dubbla krukor brukar jag ha lecakulor i ytterkrukan. Skulle det bli överskottsvatten där så står jordklumpen ändå lite mer skyddat, och dessutom så kan rötterna lättare växa ut bland kulorna och hämta vatten, än om innerkrukan står "platt på bottnen".

Citera
          ninnisky
          Inlägg 13-09-2006, 17:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Brukar lägga små stenar (som jag plockat på vårt sommarställe) i botten på ytterkrukan och sedan ställa krukväxten med planteringskruka direkt på.
          Det funkar bra - speciellt så länge växten är någorlunda ny biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Allis
          Inlägg 17-09-2006, 16:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

Jag brukar ha vanlig sand i botten , lite utrymme mellan inner o ytterkruka så växten kan andas wub.gif

Citera
          Scout
          Inlägg 22-09-2006, 10:49
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag har också letat mig fördärvad efter höga smala plastinnerkrukor med hål i bottnen men det verkar inte existera alls. Finns det nån som har sett dylika?

Jag har en 30cm hög smal ytterkruka utan hål. I den sätter jag på tvären en träpinne som jag täljt till så att den fastnar säkert precis lagom långt ner i den svagt koniska ytterkrukan. På pinnen ställer jag ett vanligt blomkrukefat. På fatet ställer jag en växt planterad i en vanlig plastinnerkruka med hål. Resultatet blir en snygg förhöjning av växten. Eventuellt överskottsvatten hamnar på fatet och ej 30cm ner där det är jobbigt att få upp. Speciellt lämpligt för breda yviga växter vars krona då kommer upp en bit och man får då plats med fler växter på samma fönsterbräde.

Om man har ett lagom stort fat kan man självklart trycka ner det utan pinne, men fördelen med pinnen är att man kan reglera höjden lättare. Genom att tälja av lite på längden på den hamnar fatet längre ner.

Citera
          Trädgårdsamatöre...
          Inlägg 22-09-2006, 11:02
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 8 579

Senast igår planterade jag om "hjärtan på tråd" i hög kruka (ca 25 cm) utan innerkruka, utan hål, med leca i botten och sen jord. Jag skall tala om hur det går med den. smile.gif

--------------------
          Glad nybörjare i zon 5

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 22-09-2006, 11:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

oasis i botten som suger upp och behåller vattnet,sedan innerkrukan stående på den

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-11-2025, 00:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon