Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kejsarträd, undrar om de kan klara zon 3-4?
          Janne
          Inlägg 08-09-2006, 20:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 216

Undrar om kejsarträd (Pauvlonia tomentosa) kan klara vintrarna i zon 3-4 ( strax norr om Stockholm).Jag har några halvmeterhöga plantor av dessa, som jag ev. tänkte placera (till en början i kallbänk) nu i höst.Tror att botaniska i Uppsala har ett träd av denna sort.Har någon av er erfarenhet av dessa ståtliga växter på dessa lite mer bistra breddgrader?
          Hälsn fr. Janne

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Lena i Torslanda
          Inlägg 08-09-2006, 20:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Enligt min litteratur så är det väl nöd och näppe det klarar zon 1. Du bör nog ha det i växthus under några vintrar om det ska ha någon som helst chans och sedan extremt skyddat läge och mkt tur.

--------------------
          Lena

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 08-09-2006, 21:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Som Lena skriver. Har inte provat själv men det sägs att den kan odlas som perenn växt i högre zoner.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-09-2006, 21:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vad jag har läst så -26c ska det kunna klara men då vet jga inte om det är rötter eller själva hela trädet . men -26c är ju zon 1 å 2 säkert

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 08-09-2006, 21:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Hej Janne!

Kejsarträd är ju en underbar växt som inte borde förunnas endast de som bor i de mest lättodlade delarna av landet. Jag drog upp några plantor förra året, och satte ut 2 på friland under förra våren/sommaren. Den ena torkade ihjäl/fick rötterna gnagda av sorkar, medan den andra som är planterad i vattensjuk jord tog stryk vid en sen frostknäpp i maj, men repade sig och övervintrade utan någon normal täckning. Jag hade lagt en knippe avslagen vass bakom plantan så täckningen kan räknas som minimalistisk. Däremot har nog marken varit väl kall och läget för mörkt för att den plantan ska växa bra. Plantor från i våras som jag satte ut i juni är nu mellan 0,5 m till 1,3 m. Den största har blad som är ca 50 cm tvärs över. De som vuxit i kruka är ca 30 cm höga, så det verkar löna sig att sätta ut dem i backen. Jag har inte gödslat mina kejsarträd, men däremot vattnade jag varje dag i juli när det var som varmast.

I kustnära klimat i zon 3 norr om Uddevalla hinner kejsarträden förveda sig och blir uppemot 4 m höga.

Jag bor i zon 3,5 på sydbillingen söder om Skövde. Lägsta temp i vintras var -24C.

Kejsarträd greppar inte vårt klimat riktigt så min erfarenhet är att man inte ska sätta ut dem för tidigt på våren, eftersom de då kommer att frysa tillbaka. Ett av trädets styrkor, som fikon, är att det gärna skjuter skott från roten när allt verkar förlorat. För bästa resultat ska de växa skyddat, soligt, med god tillgång till fukt och i dränerande jord tex sand som jag odlar i. Gräsklipp funkar bra. Jag har inte stött på något större kejsarträd norr om Blekinge men det lär väl finnas. Blomning är sällsynt i Sverige, men lär kunna inträffa i centrala Malmö efter milda vintrar.

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 08-09-2006, 22:09
          Länk hit: #6

Medlem

Jag hittade en bild på ett kejsarträd, taget för 2 veckor sedan i min djungelrabatt. Det är de stora gröna bladen mitt i planteringen. De röda i kruka är Cordyline australis och de gröna i kruka Phormium tenax. Den höga bladväxten brevid kejsarträdet är röktobak, Nicotiana tabacum (virginia tobak).

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-09-2006, 22:15
          Länk hit: #7

Medlem

tack för infon nu bler det till att plantera ett kejsarträd i zon 0-1 hsmig

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 08-09-2006, 23:00
          Länk hit: #8

Medlem

Det måste du ha. Bor man i Skåne är det nästan en plikt att odla kejsarträd tycker jag. Såg ett exemplar i karlskrona i somras som var i trädstorlek. såg ut som ett gammalt äppelträd. Bladen blir bara extremt stora på unga plantor, eller på kraftigt beskurna/ nedfrusna exemplar. Impecta har frö, och de gror jättelätt utan köldbehandling eller nåt sånt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-09-2006, 23:30
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Ludvig Johansson @ 09-09-2006, 00:00)
          Det måste du ha. Bor man i Skåne är det nästan en plikt att odla kejsarträd tycker jag. Såg ett exemplar i karlskrona i somras som var i trädstorlek. såg ut som ett gammalt äppelträd. Bladen blir bara extremt stora på unga plantor, eller på kraftigt beskurna/ nedfrusna exemplar. Impecta har frö, och de gror jättelätt utan köldbehandling eller nåt sånt.

tack igen nu gäller det att handlaa frön med å hoppas att frö plantorna klara vintern

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 09-09-2006, 20:51
          Länk hit: #10

Gäster

Kul att veta:
          Om man hamlar trädet så bibehålls de stora bladen.
          Bladstorleken är ju kul på sitt sätt.
          Blommor blir det sällan i Zon 1, tydligen ibland i Visbys bot trädgård.
          Någon som sett blommor någonstans?

Citera
          Janne
          Inlägg 09-09-2006, 22:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 216

Ang odling av kejsarträd i zon 3-4.

Tack Lena-Big Gardener-flaxss-Ludvig Johansson-ThomasW
          för era synpunkter ang möjligheterna för ett kejsarträd att överleva i
          bister klimat.Jag prövar och återkommer i vår med -som jag hoppas-ett
          positivt besked.
          Janne

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-09-2006, 08:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Hos mig, i zon 4, klarade de sig inte trots att jag har sandjord. Men jag håller tummarna för dig!
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 10-09-2006, 21:13
          Länk hit: #13

Medlem

Pröva att odla i sand istället Christer. De som extrem zonknäcker odlar nästan i makadam i upphöjd bädd! Själv så odlar jag det mesta i dräneringsgrus. Men som sagt övervintrade mitt kejsarträd i vanlig jord som dessutom var vattensjuk. Vattenmängden kan ha gjort att det inte blev så mycket tjäle?

Enligt Kent Egner så blommar kejsarträdet då och då i centrala Malmö. Jag har själv inte sett blommor, men det ska vara något i hästväg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon