Hej Janne!
Kejsarträd är ju en underbar växt som inte borde förunnas endast de som bor i de mest lättodlade delarna av landet. Jag drog upp några plantor förra året, och satte ut 2 på friland under förra våren/sommaren. Den ena torkade ihjäl/fick rötterna gnagda av sorkar, medan den andra som är planterad i vattensjuk jord tog stryk vid en sen frostknäpp i maj, men repade sig och övervintrade utan någon normal täckning. Jag hade lagt en knippe avslagen vass bakom plantan så täckningen kan räknas som minimalistisk. Däremot har nog marken varit väl kall och läget för mörkt för att den plantan ska växa bra. Plantor från i våras som jag satte ut i juni är nu mellan 0,5 m till 1,3 m. Den största har blad som är ca 50 cm tvärs över. De som vuxit i kruka är ca 30 cm höga, så det verkar löna sig att sätta ut dem i backen. Jag har inte gödslat mina kejsarträd, men däremot vattnade jag varje dag i juli när det var som varmast.
I kustnära klimat i zon 3 norr om Uddevalla hinner kejsarträden förveda sig och blir uppemot 4 m höga.
Jag bor i zon 3,5 på sydbillingen söder om Skövde. Lägsta temp i vintras var -24C.
Kejsarträd greppar inte vårt klimat riktigt så min erfarenhet är att man inte ska sätta ut dem för tidigt på våren, eftersom de då kommer att frysa tillbaka. Ett av trädets styrkor, som fikon, är att det gärna skjuter skott från roten när allt verkar förlorat. För bästa resultat ska de växa skyddat, soligt, med god tillgång till fukt och i dränerande jord tex sand som jag odlar i. Gräsklipp funkar bra. Jag har inte stött på något större kejsarträd norr om Blekinge men det lär väl finnas. Blomning är sällsynt i Sverige, men lär kunna inträffa i centrala Malmö efter milda vintrar.
|