Det ena av våra äppelträd har fula sår i barken på några ställlen. Utan att egentligen kunna något skulle jag säga att det ser ut som att trädet blivit "infekterat" på vissa ställen där man har lämnat "rockhängare" efter att ha sågat bort kvistar och smågrenar (det är förra ägarna som gjorde detta). På dessa ställen har barken lossnat kring kviststumpen och fortsätter att lossna tills barken lossnat runt hela grenen. Grenarna ringbarkas alltså "av sig själv".
Finns det något man kan göra för att stoppa utvecklingen? En av de tre stora grenarna är snart helt ringbarkad. Går den att rädda alls?
Trädet kommer att se väldigt konstigt ut om en tredjedel av kronan försvinner. Om inte hela trädet rasar av snedbelastning skulle jag gärna försöka rädda det som är kvar och kanske bygga upp nåt nytt på den sida som blir tom. Kan man ympa på någon annan sort där t.ex.? Trädet är inte väldigt gammalt men stort nog för att ge mycket frukt. Jag skulle gissa på att det är max 15 år sedan det planterades i trädgården.
--------------------
|