|
Utnyttjad, eller? |
|
|
|
14-09-2006, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Tezzla @ 14-09-2006, 11:46) Reserv: Just det faktum att du "känner dig träffad" och börjar fundera på hur du själv är innebär att du INTE är en energitjuv. En energitjuv har nämligen inga såna tankar utan de fortsätter bara i samma bana hela tiden. De har inte förmågan att analysera situationen och sätta sig i vännens situation. Det har ju du. *nickar instämmande*
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
14-09-2006, 12:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (AnitaGg @ 14-09-2006, 12:35) CITAT (Tezzla @ 14-09-2006, 11:46) Reserv: Just det faktum att du "känner dig träffad" och börjar fundera på hur du själv är innebär att du INTE är en energitjuv. En energitjuv har nämligen inga såna tankar utan de fortsätter bara i samma bana hela tiden. De har inte förmågan att analysera situationen och sätta sig i vännens situation. Det har ju du. *nickar instämmande*  Dito
|
|
|
|
|
14-09-2006, 14:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49

|
CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 09:17) Jag känner mig fruktansvärt träffad  och hoppas nu att andra också kan känna sig träffade. Jag kan väl inte va´ensam om att behöva stöd? Det är inte alltid man väljer "rätt" i livet, eller ens vet va´som är rätt, även om underbara vänner försöker leda en "rätt". Jag har haft ordentliga dalgångar, mer eller mindre sen sambon gick bort för snart ett år sen, och allrahelst en odlait har stöttat mig jämt och ständigt. Hon har aldrig klandrat mig, även om mina beslut inte alltid vart så genomtänkta, mer panikspontana. Jag förstår om hon nu känner sig som dig Agneta.......men jag hoppas inte det, för min avsikt va´aldrig att utnyttja, hon har vart min ängel.  Känn inte sådär....du har bara rätt att få tillbaks det du gett till andra lite mellan varven...speciellt om man går igenom tråkiga saker...då behöver alla stöd. Kram till dig
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
14-09-2006, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Det är en konst att kunna säga ifrån men det är en konst som alla borde/ska lära sig. "Nej" är ingalunda ett fult ord.
|
|
|
|
|
14-09-2006, 17:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Ang att tappa energin för att någon tar den ifrån en.
Mina tankar om hur man skall klara av sådant är att man har någon möjlighet att hämta energi ifrån något annat dvs man måste ha tid för sig själv och kunna göra vad man själv vill för att hämta så mycket energi så att det blir möjligt att i sin tur kunna dela med sig, och det är svårt i dag med alla krav som ställs på jobbet, familjen, vänner mm, förstår inte hur dom klarade av allt för i tiden man jobbade längre tid många var med i föreningslivet man hadde flera barn och man fikade hemma hos grannarna.
Sedan är det nog så att man måste kunna säja ifrån, det blir nog lätt så att man tar på sig för stor börda många gånger, men det är inte lätt alla gånger.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
14-09-2006, 18:33
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 14-09-2006, 18:55) Sedan är det nog så att man måste kunna säja ifrån, det blir nog lätt så att man tar på sig för stor börda många gånger, men det är inte lätt alla gånger. Just därför måste man lära sig säga ifrån. Energitjuven tycker att vissa personer är "lättare" att ha med att göra (och med skulle inte tycka det men någon som lyssnar och alltid finns där). Den som blir ansatt kan uppleva att det är lättare att lyssna än att säga ifrån. Inte alls konstigt att välja den lättaste vägen. Jag kanske resonerar lite kallt men om man börjar se vad kostnaderna blir för en själv så hoppas jag att det hamnar i ett annat perspektiv. Jag tänker på all den tid som går åt att finnas till för energitjuvarna. Tid som kanske skulle kunna läggas på barnen (samtalsstund), egen tid eller vuxentiden mellan par. All ork som kostar på och, i värsta fall, där energitjuvar bökar in sig i ens liv att man inte orkar arbeta och blir sjuk på kuppen. För mig är energitjuvar sådana som bara tar och lastar av sig men aldrig finns där när vindarna stormar omkring en. Det handlar aldrig om en bra och hälsosam vänskap. sedan är jag övertygad om att kan man säga nej i en del situationer så är man mer till hjälp i andra situationer. Jag tror på hjälp till självhjälp. Man ska vara rädd om sig.
|
|
|
|
|
14-09-2006, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 09:17) Jag känner mig fruktansvärt träffad  och hoppas nu att andra också kan känna sig träffade. Jag kan väl inte va´ensam om att behöva stöd? Det är inte alltid man väljer "rätt" i livet, eller ens vet va´som är rätt, även om underbara vänner försöker leda en "rätt". Jag har haft ordentliga dalgångar, mer eller mindre sen sambon gick bort för snart ett år sen, och allrahelst en odlait har stöttat mig jämt och ständigt. Hon har aldrig klandrat mig, även om mina beslut inte alltid vart så genomtänkta, mer panikspontana. Jag förstår om hon nu känner sig som dig Agneta.......men jag hoppas inte det, för min avsikt va´aldrig att utnyttja, hon har vart min ängel.  Nja, jag gör en maudan, och säger också att du hjälpt en del av oss soppas mycket att du faktiskt kan få en del tillbaka utan att du ska få samvetskval för det. Sköt om dig vännen
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
14-09-2006, 21:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Evgeni @ 14-09-2006, 22:14) CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 09:17) Jag känner mig fruktansvärt träffad  och hoppas nu att andra också kan känna sig träffade. Jag kan väl inte va´ensam om att behöva stöd? Det är inte alltid man väljer "rätt" i livet, eller ens vet va´som är rätt, även om underbara vänner försöker leda en "rätt". Jag har haft ordentliga dalgångar, mer eller mindre sen sambon gick bort för snart ett år sen, och allrahelst en odlait har stöttat mig jämt och ständigt. Hon har aldrig klandrat mig, även om mina beslut inte alltid vart så genomtänkta, mer panikspontana. Jag förstår om hon nu känner sig som dig Agneta.......men jag hoppas inte det, för min avsikt va´aldrig att utnyttja, hon har vart min ängel.  Nja, jag gör en maudan, och säger också att du hjälpt en del av oss soppas mycket att du faktiskt kan få en del tillbaka utan att du ska få samvetskval för det. Sköt om dig vännen  Jag hänger väl på jag också då och påtalar att herrn faktiskt är expert på att engagera sig i andra så det finns inte tal om att det skulle vara nåt fel med att få en del tillbaka.
|
|
|
|
|
14-09-2006, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Ophelia @ 14-09-2006, 19:33) CITAT (andersen @ 14-09-2006, 18:55) Sedan är det nog så att man måste kunna säja ifrån, det blir nog lätt så att man tar på sig för stor börda många gånger, men det är inte lätt alla gånger. Just därför måste man lära sig säga ifrån. Energitjuven tycker att vissa personer är "lättare" att ha med att göra (och med skulle inte tycka det men någon som lyssnar och alltid finns där). Den som blir ansatt kan uppleva att det är lättare att lyssna än att säga ifrån. Inte alls konstigt att välja den lättaste vägen. Jag kanske resonerar lite kallt men om man börjar se vad kostnaderna blir för en själv så hoppas jag att det hamnar i ett annat perspektiv. Jag tänker på all den tid som går åt att finnas till för energitjuvarna. Tid som kanske skulle kunna läggas på barnen (samtalsstund), egen tid eller vuxentiden mellan par. All ork som kostar på och, i värsta fall, där energitjuvar bökar in sig i ens liv att man inte orkar arbeta och blir sjuk på kuppen. För mig är energitjuvar sådana som bara tar och lastar av sig men aldrig finns där när vindarna stormar omkring en. Det handlar aldrig om en bra och hälsosam vänskap. sedan är jag övertygad om att kan man säga nej i en del situationer så är man mer till hjälp i andra situationer. Jag tror på hjälp till självhjälp. Man ska vara rädd om sig. Så sant så sant, håller med dig hela vägen.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
15-09-2006, 06:08
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 09:17) Jag känner mig fruktansvärt träffad  och hoppas nu att andra också kan känna sig träffade. Jag kan väl inte va´ensam om att behöva stöd? Det är inte alltid man väljer "rätt" i livet, eller ens vet va´som är rätt, även om underbara vänner försöker leda en "rätt". Jag har haft ordentliga dalgångar, mer eller mindre sen sambon gick bort för snart ett år sen, och allrahelst en odlait har stöttat mig jämt och ständigt. Hon har aldrig klandrat mig, även om mina beslut inte alltid vart så genomtänkta, mer panikspontana. Jag förstår om hon nu känner sig som dig Agneta.......men jag hoppas inte det, för min avsikt va´aldrig att utnyttja, hon har vart min ängel.  Men det är ju det som vänner är till för. Hon har stöttat dig under din svåra tid, du har säkert lyssnat på henne och hjälpt henne eller kommer att hjälpa henne när hon faller. Det är ju helt omöjligt att EXAKT kunna dela på stöttning/att stöttas typ "idag lyssnade du på mig nästa gång ska jag lyssna på dig". Vi har ju perioder som är bättre/sämre. Energitjuvarna är sådana som ALDRIG bryr sig om andra människor. Skulle du säga att "hela mitt liv är totalkatastrof och jag mår jättedåligt" så skulle de titta på dig med oförstående min och fortsätta prata om sitt eller ta och dra snabbare än en avlöning och inte höra av sig till dig på ett bra tag. kanske kontakta dig längre fram och höra om "du mår bättre" och är svaret jag så blir du deras slask igen. Eller sådana som otåligt lyssnar men ALLTID för in samtalet igen på sina problem.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|