| |
|
  |
Är du nöjd med valresultatet, att Alliansen ska regera? |
|
|
|
|
19-09-2006, 09:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (pejori @ 18-09-2006, 23:15) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:54) Jag har också varit långtidssjukskriven och har idag 50% sjukersättning. Jag får pengar från min arbetsgivares försäkring, är kommunalanställd.
Jag är inte så orolig för min framtid, tror att sjukvården kommer att konkurrensutsättas och att man kanske rent av får hjälp tidigare. Tror också att rehabåtgärder kommer att öka, och i och med min förhoppning om att det blir lättare att starta eget tror jag att jag kommer att jobba hetid med detta snart.
du menar på fullt allvar, att du helt plötsligt blir 100% arbetsförd om du får starta företag????? låter lite fusk om det. och hade det varit som du sa, att var och en får ta hand om sig själv, så hade du fått betala din dotters vård för tumören ur egen ficka nej du jag har aldrig fuskat i hela mitt liv. Det är ju stor skillnad på att kunna lägga upp sin arbetsdag som man kan och vill, än att vara anställd. Om du tror att min dotters sjukvård varit gratis för oss tror du fel. Vi har förlorat nästan 1 milj kronor tillsammans i minskad inkomst under 10 år. Hade det varit som jag vill nu hade vi haft en ordentlig sjukförsäkring på varje familjemedlem vilken i det läget också omfattat den ohälsa som resten av familjen drabbades av. Som det var nu så knäcktes vi av Fk:s regler. Vi orkade inte jobba men fick inte vara sjukskrivna båda. Jag fick ingen ersättning för förlorad inkomst när jag var hemma med henne som sjuk. (Annan sjukdom än tumörrelaterat) Jag önskade många ggr under den tiden att jag hade kunnat skräddarsy våra försäkringar så alla hade mått så bra dom kunde och att vi hade fått ta hand om varandra ordentligt allihop. Vi har pratat mycket om det här i patientföreningarna. Dock tror jag att man måste ha varit där för att förstå det här fullt ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 09:32
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Du skall tänka på Netavve att just ohälsa i familjen eller tidigare ohälsa gör att de provata alternativen nekar dig försäkring.
Förstår faktiskt inte hur du resonerar för privata alternativ är just det sämsta alternativet för din familj.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 09:43
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 09:04) CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 08:56) Bromsen för de flesta småföretag är sjuklönen och rehabansvaret. Det där med rehabansvar har jag funderat en del på. Om sjukdomen/skadan är yrkesrelaterad så tycker jag inte det är nån tvekan om vem som ska ha rehabansvar. Man ska ju inte kunna köra skiten ur folk och sen ska nån annan stå för konsekvenserna. Men om någon drabbas av nåt som absolut inte har med jobbet att göra, så kan jag förstå att arbetsgivarna protesterar faktiskt. Där borde andra försäkringar träda in och ta rehabansvaret. Ja för annars måste ju folk vara kvar på det stället de fick arbetsskadan. OCh då blir de livegna. Och ifallde är uppsagda så får de ingen ny anställning för ingen vågar anställa dom. Det är mnycket därför som många blir långtidsarbetslösa. För att inte tala om alla dessa ökande skänhetsoperationer. Skal arbetsgivaren betala sjuklön till någon som kanske hamnat i plastikoperationsträsket och opererar stup i kvarten.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (netaave @ 19-09-2006, 10:16) nej du jag har aldrig fuskat i hela mitt liv. Det är ju stor skillnad på att kunna lägga upp sin arbetsdag som man kan och vill, än att vara anställd. där har du fel igen netaave att starta upp ett företag, är inget nio till fem jobb, där du styr din arbetsdag själv. du får dom första åren jobba dygnet runt i princip för att få det runt. orkar du det, så lär du orka hundra % som arbetstagare också
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 10:43) För att inte tala om alla dessa ökande skönhetsoperationer. Skal arbetsgivaren betala sjuklön till någon som kanske hamnat i plastikoperationsträsket och opererar stup i kvarten. Nej, det håller jag fullt med om. Hur man kan begära att en arbetsgivare ska betala sjuklön för sånt förstår jag inte. Det är absolut inte acceptabelt.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Man kan väl inte sjukskriva sig för skönhetsoperationer iallafall. Då får man väl ta semsterdagar....
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (anna_rispan @ 19-09-2006, 12:06) Man kan väl inte sjukskriva sig för skönhetsoperationer iallafall. Då får man väl ta semsterdagar.... Nej, det tror jag inte att man får. Men däremot kan det ju bli komplikationer som gör att man faktiskt blir sjuk. Men grundorsaken till "sjukdomen" är ju operationen.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
För att snabbt hoppa tillbaka till startfrågan - jag röstade nej. Jag kan inte säga att jag är nöjd, men jag är inte heller förvånad på något sätt. Tror att det kanske kan vara en fördel för "oss" rödgröna att vara i opposition för att vässa politiken lite (kan hålla med om att GP tuffat på tomgång ett bra tag nu. Men nu har han ju sin herrgård och sin pension, så nu kanske vi kan slippa honom i fortsättningen?)
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Mia @ zon 3,19-09-2006, 12:31) (kan hålla med om att GP tuffat på tomgång ett bra tag nu. Men nu har han ju sin herrgård och sin pension, så nu kanske vi kan slippa honom i fortsättningen?) Jag har hört så många gamla riktiga gråsossar säga att de är glada att GP försvinner.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Intressant tråd, som gjord för att skapa tjabbel... Jag säger såhär... jag tycker det är rätt att M får visa vad de går för, S har suttit för länge i maktstolen nu.... Det är lätt att få storhetsvansinne då, och tro att man är oövervinnerlig... Iom detta kommer S att se över sin politik till nästa val, och inse de missar de gjort.... och rätta till dessa. Så nästa val kommer garanterat att vinnas av S, och dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister.... Underbart...!
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 13:54) dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister.... Underbart...!  Ja, Maud kanske!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:00
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 13:54) Intressant tråd, som gjord för att skapa tjabbel... Jag säger såhär... jag tycker det är rätt att M får visa vad de går för, S har suttit för länge i maktstolen nu.... Det är lätt att få storhetsvansinne då, och tro att man är oövervinnerlig... Iom detta kommer S att se över sin politik till nästa val, och inse de missar de gjort.... och rätta till dessa. Så nästa val kommer garanterat att vinnas av S, och dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister.... Underbart...!  Precis så som jag tänker!  Inga träd kan växa upp till himlen. Till nästa gång kanske vänstern har bättrat på rödfärgen lite.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
19-09-2006, 13:28
|
Gäster

|
CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 08:56) I så fall gör idn släkting dåliga affärer. Det ingår nämligen i debiteringen när man tar betalt för sina tjänster att det skall vara timlön + semesterlön + sociala avgifter + AMF + lite för eventuell sjuksrivning samt ett tillägg för firmans overheads.
Du betalar ca 270-300 kr + moms för en hantverkare idag. En elektriker av den högre skolan tar 380 de andra ligger på ungefär samma pris som de andra hantverkarna.Datatekninker tar 750 och en advokat eller autoriserad revisor ( inte bokföringsfolket för de harinte så bra betalt) får mellan 1200-1350 kr.
OCH det är ingen skillnad mellan att bara egenföretagare och vara anställd.
Bromsen för de flesta småföretag är sjuklönen och rehabansvaret. Det låter bra det Du skriver, men för de flesta företag fungerar det inte så. För att ha något att överhuvudtaget debitera, måste man först räkna hem jobben i stenhård konkurrens. Numera kommer ju fler och fler polska och baltiska företag in och konkurrerar på den svenska marknaden med priser som ligger väsentligt lägre än vad vi är vana vid och det gäller allt från trädgårdsanläggare, elektiker, tandläkare , IT-tekniker m.fl. Betr arbetsgivaravgifter så är ju 5 x5 mer 2 x 10, dvs lägre arbetsgivaravgifter som ger fler jobb ger i sin tur lika stora eller större skatteintäkter, samt att kostnaden för a-kasseersättning minskar. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:57
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 14:28) CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 08:56) I så fall gör idn släkting dåliga affärer. Det ingår nämligen i debiteringen när man tar betalt för sina tjänster att det skall vara timlön + semesterlön + sociala avgifter + AMF + lite för eventuell sjuksrivning samt ett tillägg för firmans overheads.
Du betalar ca 270-300 kr + moms för en hantverkare idag. En elektriker av den högre skolan tar 380 de andra ligger på ungefär samma pris som de andra hantverkarna.Datatekninker tar 750 och en advokat eller autoriserad revisor ( inte bokföringsfolket för de harinte så bra betalt) får mellan 1200-1350 kr.
OCH det är ingen skillnad mellan att bara egenföretagare och vara anställd.
Bromsen för de flesta småföretag är sjuklönen och rehabansvaret. Det låter bra det Du skriver, men för de flesta företag fungerar det inte så. För att ha något att överhuvudtaget debitera, måste man först räkna hem jobben i stenhård konkurrens. Numera kommer ju fler och fler polska och baltiska företag in och konkurrerar på den svenska marknaden med priser som ligger väsentligt lägre än vad vi är vana vid och det gäller allt från trädgårdsanläggare, elektiker, tandläkare , IT-tekniker m.fl. Betr arbetsgivaravgifter så är ju 5 x5 mer 2 x 10, dvs lägre arbetsgivaravgifter som ger fler jobb ger i sin tur lika stora eller större skatteintäkter, samt att kostnaden för a-kasseersättning minskar. Birgit Ek Visst måste jobben räknas hem i stenhård kunkurrens. Fast ändå finns det inte en snickare att få tag på trots att debiteringen ligger på 300 spänn. Det är därför man måste som företagare få veta vad man räknar på. OCh det är svårt med sjuklöner bla. för vem kan veta som småföretagare hur stora dessa blir. OCh en anställd med sjulön kan ju ta hela vinsten. Ju sztärre företagen är destó mindre känsliga är de för sjulönekravet efersom den genomsnittoiga sjukläönen slås ut på väldigt mänga debiterbara timmar. OCH angående de utländska företagen. Har både vänner och bekanta som anlitat sådana och ångrat sig grymt. VId reklamationer så kommer man ingenstans, likaså kan kvaliten på arbetena inte rikigt hålla vår standard. Ha en bekant som fortfarande inte kan köra in på sin garageuppfart. De anlitade ett polsk företag som visserligen var registrerat i Sverige och lägga marksten. VI varnade dom för at det var misstänkt billigt. OCh vad utskrattade vi blev. Men efter en vinter så har "hjulspåren" på garageuppfarten sjunkit så pass mycket att bilen hamnar på oljetråget ifall de försöker använda uppfarten. Jag vet andra som anlitat utländska företag för att asfaltera garageuppfarten. Right. Efer första vintern så blev de tvugna att ta dit en billmaskin och billa upp uppfarten med den nya asfalen för den hade frusit upp så att garagedörrarna inte går att öppna. OCH inte går det att få någon rättelse heller. Betalda jobb så snackar de inte med kunden längre. Företagare som sköter sig, gör ett bra jobb, lämnar garanti och gör allt enligt lagen de klarar sig alltid. Och riktgit utförda arbeten ger inte så stora garantikostnader. Nä, sjuklönen och rehabiliteringsavsvaret sänker företagen och skapar få arbetstillfällen.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
19-09-2006, 15:13
|
Gäster

|
Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13) Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur. Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
19-09-2006, 15:30
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:22) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13) Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur. Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning. Men hur gör man det? Höjda bidrag innebär höjda skatter, ingen bra ide. Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 15:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:30) CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:22) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13) Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur. Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning. Men hur gör man det? Höjda bidrag innebär höjda skatter, ingen bra ide. Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera. Birgit Ek En viktig faktor är inflationen. Genom att hålla den låg och jämn behöver hshållen inte räkna med den, som de annars skulle behöva göra. När företag planerar sin verksamhet behöver de svar på flera frågor. (Hur mycket kommer kostnaderna att öka? Hur mycket ska vi ta betalt för att vara säkra på att gå med vinst? Kommer lönerna att öka?) Alla de frågorna blir svårare att svara på om inflationen är hög och varierande jämfört med om den är låg och stabil. Kan vara så att företagen avstår, just på grund av detta, från att satsa på nya produkter och maskiner. Hög inflation brukar också påverka räntorna i längden, vilket hämmar investeringarna. Det enda bra med hög inflation är att även lånen blir mindre värda när inflationen är hög.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|