| |
|
  |
Är du nöjd med valresultatet, att Alliansen ska regera? |
|
|
|
|
19-09-2006, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 448
Medlem nr: 3 314

|
När jag läste nationalekonomi lärde jag mig att det finns ett direkt samband mellan (hög) arbetslöshet och (låg) inflation. Arbetslösheten är alltså ett politiskt instrument som används för att hålla nere inflationen.
--------------------
Annika i Mölndal Zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (ah56 @ 19-09-2006, 17:47) När jag läste nationalekonomi lärde jag mig att det finns ett direkt samband mellan (hög) arbetslöshet och (låg) inflation. Arbetslösheten är alltså ett politiskt instrument som används för att hålla nere inflationen. Logiskt. Inflationsbekämpning drivs genom åtstramningspolitik för att dämpa efterfrågan. Det där är en fråga om balans, en viss inflation måste man ha för att smörja de ekonomiska hjulen. Men för hög arbetslöshet är inte heller bra för då sjunker BNP, som är en av de faktorer som centralbankerna använder för att bedöma vår ekonomi (och huruvida vi får låna av dem). Nu har vi låg inflation, statens finanser är bättre än någonsin, högkonjukturen är i full gång och inflationsmålen kommer vi nog att nå. Vi ligger inte så hemskt dåligt till i den internationella ligan. Förr eller senare vänder konjunkturen, det är bara att inse. Hoppas staten har kvar i kassakistorna då, annars blir det tråkigt.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
19-09-2006, 16:18
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:46) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:30) CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:22) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13) Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur. Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning. Men hur gör man det? Höjda bidrag innebär höjda skatter, ingen bra ide. Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera. Birgit Ek En viktig faktor är inflationen. Genom att hålla den låg och jämn behöver hshållen inte räkna med den, som de annars skulle behöva göra. När företag planerar sin verksamhet behöver de svar på flera frågor. (Hur mycket kommer kostnaderna att öka? Hur mycket ska vi ta betalt för att vara säkra på att gå med vinst? Kommer lönerna att öka?) Alla de frågorna blir svårare att svara på om inflationen är hög och varierande jämfört med om den är låg och stabil. Kan vara så att företagen avstår, just på grund av detta, från att satsa på nya produkter och maskiner. Hög inflation brukar också påverka räntorna i längden, vilket hämmar investeringarna. Det enda bra med hög inflation är att även lånen blir mindre värda när inflationen är hög. Det där sista får jag inte att gå ihop, de senaste årens inflation har ju varit rekordlåg men arbetslösheten rekordhög. (Tänker jag fel?) Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
19-09-2006, 16:25
|
Gäster

|
CITAT (ah56 @ 19-09-2006, 16:47) När jag läste nationalekonomi lärde jag mig att det finns ett direkt samband mellan (hög) arbetslöshet och (låg) inflation. Arbetslösheten är alltså ett politiskt instrument som används för att hålla nere inflationen. Det har jag också fått lära mej en gång för länge sedan, men tycker inte det verkar stämma med dagens situation. Fick också lära mej att en arbetslöshet på ca 2% var det optimala samhällsekonomiskt. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 17:55
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 18:18) CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:46) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:30) CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:22) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13) Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?. Birgit Ek Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur. Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning. Men hur gör man det? Höjda bidrag innebär höjda skatter, ingen bra ide. Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera. Birgit Ek En viktig faktor är inflationen. Genom att hålla den låg och jämn behöver hshållen inte räkna med den, som de annars skulle behöva göra. När företag planerar sin verksamhet behöver de svar på flera frågor. (Hur mycket kommer kostnaderna att öka? Hur mycket ska vi ta betalt för att vara säkra på att gå med vinst? Kommer lönerna att öka?) Alla de frågorna blir svårare att svara på om inflationen är hög och varierande jämfört med om den är låg och stabil. Kan vara så att företagen avstår, just på grund av detta, från att satsa på nya produkter och maskiner. Hög inflation brukar också påverka räntorna i längden, vilket hämmar investeringarna. Det enda bra med hög inflation är att även lånen blir mindre värda när inflationen är hög. Det där sista får jag inte att gå ihop, de senaste årens inflation har ju varit rekordlåg men arbetslösheten rekordhög. (Tänker jag fel?) Birgit Ek Nejdå, arbetslösheten är ett bra inflationsvapen. Som med allting annat gäller mottot för mycket och för lite skämmer allt. I statens ögon räknas inte de som befinner sig i någon form av åtgärd som arbetslösa, hur mycket de än är det. Alltså har vi "bara" en arbetslöshet om 6% (mer eller mindre?) enligt det sättet att räkna, och då ligger helt plötsligt arbetslöshet och inflation i balans. Det påstås att en viss arbetslöshet är bra för ekonomin (statens alltså, inte individens) och det är ju bara att titta på hur det gick vid den s k IT-bubblan. Arbetsmarknaden saknade enorma mängder arbetskraft i en viss sektor, lönerna skenade till fantasibelopp, inflationen steg som ett brev på posten och med lite hjälp från konjunkturen i övrigt så gjorde svensk ekonomi ett magplask.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
52 nöjda med att Alliansen fick chansen att styra 4 år 59 ej nöjda
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Såna här trådar blir intressantare med tiden. Kul att se om ni som tyckt nåt tycker likadant om ett par år. Gick tillbaka för några dar sen och kollade diskussioner om EMU, intressant. För en del verkade det som om världen skulle gå under om resultatet i valet visade på ena eller andra sättet.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Puh säger jag bara, jag är glad att det inte bara var odla-medlemmar som fick rösta...
Ganska konstigt att det här på odla är ett sånt relativt stort övertag för vänstersidan med tanke på att vi som är här borde rimligtvis vara ett ganska "normalt" snitt av sveriges befolkning.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 155
Medlem nr: 6 593

|
Jag tycker inte det är konstigt med det övertaget, här sitter arbetslösa, sjukskrivna, mammalediga. Såna som drabbas av den nya regeringens avsikter.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Här sitter även ensamstående höginkomsttagare och arbetslösa som gärna vill få jobb.
Är det fler sjukskrivna och mammalediga som är intresserade av växter än mäklare och advokater?
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 12:03
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:51) Är det fler sjukskrivna och mammalediga som är intresserade av växter än mäklare och advokater? Det har jag svårt att tro  alla är väl intresserade av blommor o blad
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 12:05
|

Medlem

|
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:51) Är det fler sjukskrivna och mammalediga som är intresserade av växter än mäklare och advokater? Möjligt. De har mer tid. De andra har råd att skaffa trädgårdsmästare, vilket jag också sett.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 12:55
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag tror också att det är möjligt att sjukskrivna, mammalediga, pensionärer kanske, är mer intresserade av blommor och blader än folk som jobbar heltid. Men inte alltid, går man in i trädgårdsbutiker så riktar sig mycket av det som säljs till villaägare eller medel-höginkomsttagare. Trädgårdstidningar köper jag nästan aldrig längre då de inte tycks riktade till mig, som är fattig och vill odla saker som går att äta. Tidningarna vill, föga förvånande, hellre skriva om dyra saker som det går att sälja reklam för
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 07:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:15) Ganska konstigt att det här på odla är ett sånt relativt stort övertag för vänstersidan med tanke på att vi som är här borde rimligtvis vara ett ganska "normalt" snitt av sveriges befolkning. Kanske är det så att det finns något fler "gröna" här åp en odlingssida än "ute i verkligheten"? Eftersom MP räknas till vänstersidan kan det vara en förklaring kanske? (Bara gissar!  ) Förresten måste jag säga att jag är (positivt) överraskad av att en sådan här tråd håller sig så sansad! Jag tycker ideologiska debatter är superintressant, men risken är alltid att det blir infekterat och folk vill hudflänga varandra....
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 07:20
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:25) Det har jag också fått lära mej en gång för länge sedan, men tycker inte det verkar stämma med dagens situation. Fick också lära mej att en arbetslöshet på ca 2% var det optimala samhällsekonomiskt. Birgit Ek Men antalet arbetslösa kan ju ändas mycket fort. Före valet var det 1.5 miljoner arbetslösa, i agenda i SVT i måndags sa Fredrik Feinfeldt att det behövs "nånstans runt tre hundra tusen jobb för att nå full sysselsättning i Sverige". Så alliansen har faktiskt redan minskat arbetslösheten med 1.2 miljoner, UTAN att inflationen påverkats nämvärt (även om räntorna stigit endel).
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 09:08
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 21-09-2006, 09:20) CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:25) Det har jag också fått lära mej en gång för länge sedan, men tycker inte det verkar stämma med dagens situation. Fick också lära mej att en arbetslöshet på ca 2% var det optimala samhällsekonomiskt. Birgit Ek Men antalet arbetslösa kan ju ändas mycket fort. Före valet var det 1.5 miljoner arbetslösa, i agenda i SVT i måndags sa Fredrik Feinfeldt att det behövs "nånstans runt tre hundra tusen jobb för att nå full sysselsättning i Sverige". Så alliansen har faktiskt redan minskat arbetslösheten med 1.2 miljoner, UTAN att inflationen påverkats nämvärt (även om räntorna stigit endel). Man kan bevisa allt med statistik, det kan moderaterna likaväl som sossarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2006, 09:39
|

Medlem

|
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2006, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 00:29) Torkel Backlund, kanslichef på statens pensionsverk: - Samtliga statsråd är garanterade en årslön. För Göran Persson innebär det 121 000 kronor i månaden (1 452 000 kronor på ett år), och för de andra statsråden är summan 97 000 kronor i månaden (1 164 000 kronor på ett år). Fallskärm på 16 miljonerDessutom är nio statsråd berättigade till den verkliga vinstlotten - statsrådspensionen. Storleken beror på hur länge de jobbat åt staten. Den betalas ut tills de före detta ministrarna har fyllt 65 år. Den stora vinnaren är infrastrukturminister Ulrica Messing, som tack vare att hon bara är 38 år kan få en total fallskärm på drygt 16 miljoner kronor. Om statsråden får nya inkomster efter att de lämnat ministerjobbet minskas statsrådspensionen med motsvarande summa. Utöver detta får ministrarna en ålderspension efter att de har fyllt 65, i de flesta fall runt 35 000 kronor i månaden. Källa: Expressen tänk va mkt pengar svergie skulleha över om dom hade vanliga löner
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2006, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ingen skillnad, exempelvis 16 miljoner utslaget på alla 9 miljoner svenskar blir inte ens 2 kr per person. Skulle å andra sidan statsråd få en vanlig svenssonlön skulle ingen vettig person ta ett sånt slagpåsejobb.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-10-2006, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
det beror ju på va man lägger det på.....åxå.....
jag menar att man nog kan anställa ett par till poliser (tex) även om bara sänker lönerna "lite"
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|