| |
|
  |
Är du nöjd med valresultatet, att Alliansen ska regera? |
|
|
|
|
09-10-2006, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT Om att inte vara med i facket Vem betalar ev arbetsskadeersättning? Vem ser till att du har samma rättigheter gentemot arbetsgivaren vid en ev.tvist? Vem står för mellanskillnad eller delar därav när du blir arbetslös? Vem hjälper dig med nytt jobb eller utbildning annat än AF? Mitt fackförbund har inga försäkringar fick jag veta när jag ringde. Tvist med arbetsgivare har jag inte haft men däremot tvist med F-kassa varvid jag bad facket om hjälp. Fick till svar att jag kunde agera vidare själv. Ingen hjälp med nyttjobb. Inte ett enda ord från facket när jag blev arbetslös. Jag har varit fackligt ansluten från min första arbetsdag men nu avsäger jag mig medlemsskapet. När man behöver hjälp får man ingen. Facket har spelat ut sin roll. Arbetsgivaren har makten på sin sida.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 15:10
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (AnitaGg @ 09-10-2006, 15:59) Men då finns det ju nån annan, kanske i norra norrlands inland, där det inte finns några jobb som i värsta fall aldrig haft något jobb. Om jag då hade satt in pengarna på ett konto under alla dessa år, vem skulle då hjälpa honom? Han får nog sin A-kassa även om inte jag är med i den.  De som betalar in får ju om de behöver. Dessutom, om han aldrig haft ett jobb har han nog inte betalat till A-kassan heller och då hjälper det iallafall inte honom om jag har bidragit med tusentals kronor dit.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Synd om dig Alba Vad är du med i för fack som inte har några försäkringar? Både jag och min man har fått hjälp från facket vid skador,sjukdom och tillfällig arbetslöshet
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Castea @ 09-10-2006, 15:11) Ps. Om någon ägen en hyfsat stor kartong, så sänd den till mig! Jag är i behov av ny bostad snart. Tror jag ställer den bredvid Reinfeldts palats. Sagerska huset är fortfarande Göran Perssons tjänstebostad, som han betalar 16 500 kr per månad i hyra för, eller borde betala..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Alba @ 09-10-2006, 16:00) CITAT Om att inte vara med i facket Vem betalar ev arbetsskadeersättning? Vem ser till att du har samma rättigheter gentemot arbetsgivaren vid en ev.tvist? Vem står för mellanskillnad eller delar därav när du blir arbetslös? Vem hjälper dig med nytt jobb eller utbildning annat än AF? Mitt fackförbund har inga försäkringar fick jag veta när jag ringde. Tvist med arbetsgivare har jag inte haft men däremot tvist med F-kassa varvid jag bad facket om hjälp. Fick till svar att jag kunde agera vidare själv. Ingen hjälp med nyttjobb. Inte ett enda ord från facket när jag blev arbetslös. Jag har varit fackligt ansluten från min första arbetsdag men nu avsäger jag mig medlemsskapet. När man behöver hjälp får man ingen. Facket har spelat ut sin roll. Arbetsgivaren har makten på sin sida. Jag måste säja att jag förstår inte varför kommer det så många inlägg här på odla som är kritiska mot facket? vilka är facket? jo det är alla vi som är med i facket, är det så att man inte är nöjd med den lokala fackklubben så väljer man en ny klubb, och om det är en mindra arbetsplats så tar man kontakt med tex en ombudsman och då får man hjälp. Det finns bara ett sätt att stå imot arbetsgivaren och det är att vara organiserad om folk väljer att stå utan för facket så hjälper inte det dom svaga och vi förlorar alla på det. Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
09-10-2006, 15:59
|
Gäster

|
CITAT (andersen @ 09-10-2006, 16:40) Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det. Tänk jag tycker rent av att det är kränkande om jag som inte är socialdemokrat skall tvingas betala till ett parti vars värderingar jag inte delar via fackavgiften. Jag vill ha friheten att själv välja om jag skall stödja något politiskt parti och iså fall själv välja vilket. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 16:10) Han får nog sin A-kassa även om inte jag är med i den.  De som betalar in får ju om de behöver. Dessutom, om han aldrig haft ett jobb har han nog inte betalat till A-kassan heller och då hjälper det iallafall inte honom om jag har bidragit med tusentals kronor dit. Andemeningen var väl egentligen den, att det bygger på ett solidariskt system där alla är delaktiga. Det går väl lika bra att jämföra med en person som jobbat i 10 år och sen varit arbetslös i 10 år. Det funkar ju inte med att sätta in motsvarande belopp på ett eget konto. Men det är ju fritt val (än så länge), om man vill vara med och bidra i det systemet. För mig personligen är solidaritet en principsak Fast efter vad jag kan läsa ut av denna diskussion så kommer det att bli obligatoriskt, vilket känns lite kul med tanke på allt prat om "valfrihet".
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 16:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är väl fö fritt att starta fackföreningar, vill man starta en som ger kampanjpengar till Reinfeldt & Co så går det nog bra. Fast nån större uppslutning kommer det nog inte att bli.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 16:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 17:59) CITAT (andersen @ 09-10-2006, 16:40) Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det.
Tänk jag tycker rent av att det är kränkande om jag som inte är socialdemokrat skall tvingas betala till ett parti vars värderingar jag inte delar via fackavgiften. Jag vill ha friheten att själv välja om jag skall stödja något politiskt parti och iså fall själv välja vilket. Birgit Ek Precis, varför skulle jag som absolut aldrig i hela mitt liv rösta på S indirekt vilja stödja dem via medlemsavgiften om jag nu hade varit medlem i facket?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (AndreasBlomquist @ 09-10-2006, 17:17) CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 17:59) CITAT (andersen @ 09-10-2006, 16:40) Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det.
Tänk jag tycker rent av att det är kränkande om jag som inte är socialdemokrat skall tvingas betala till ett parti vars värderingar jag inte delar via fackavgiften. Jag vill ha friheten att själv välja om jag skall stödja något politiskt parti och iså fall själv välja vilket. Birgit Ek Precis, varför skulle jag som absolut aldrig i hela mitt liv rösta på S indirekt vilja stödja dem via medlemsavgiften om jag nu hade varit medlem i facket? hur svårt kan det vara att stödja det parti som byggt upp sverige?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:07
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Man kan ju ha olika åsikter. Jag tycker exempelvis att LO är för långt åt höger i många avseenden, och är ingen stark anhängare av vare sig LO eller Socialdemokratern (som de ser ut idag). Jag är dock med i LO eftersom jag inte är säker på att syndikalisterna är mer rätt för mig. Inbillar mig att fackföreningar är viktiga, men, tycker inte de ska vara knutna till partier på det sätt LO är. Visst kan LO driva samma frågor som Socialdemokraterna, men de bör inte ge pengar till Socialdemokraterna. På samma sätt bör såklart inte arbetsköparorganisationer stödja högerpartierna, kan ju finnas medlemmar som inte delar rådande ekonomiska elits meningar om hur landet bör styras.
Tillägg : även om vi har fri fackförbundsverksamhet så har ju LO ett 'de facto'-monopol på många arbetsplatser. Hade det funnits 3-4 olika fackföreningar att välja bland på arbetsplatserna hade det varit enklare att acceptera banden till partierna.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 207
Medlem nr: 7 143

|
De pengar som gåt från LO till SAP har skickats över efter demokratiska beslut inom fackföreningsrörelsen.Om medlemmarna inte hade tyckt att så skulle ske hade man kunnat besluta sig för det. Förmodligen var de inte på mötet ......
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:28
|

Medlem

|
CITAT Synd om dig Alba Vad är du med i för fack som inte har några försäkringar? Både jag och min man har fått hjälp från facket vid skador,sjukdom och tillfällig arbetslöshet Jag är med i HTF. När mina tankar kom på att gå ur ringde jag och frågade för att inte ställa mig i en situation som jag inte ville. Jag var då arbetslös och på väg att ev få sjukbidrag. När jag stred om min arbetsskada bad jag HTF om hjälp men fick ingen. Har läst insändare i HTF-tidningen om just detta där flera delade min åsikt. Jag har varit en verklig vän av facket men har ändrat mig. Anser nu att det räcker med A-kasseanslutning för min del.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:30
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (Castea @ 09-10-2006, 15:11) 125 kr/mån betalar jag till a-kassan. En höjning med 300-400 % blir en rysare, speciellt som a-kassan med tiden bara sänks, trappsteg efter trappsteg.
Nä, som arbetslös blir jag inte klok på a-kassepolitiken. Har de ens tänkt på hur den drabbar oss som faktiskt är arbetslösa??? Och jag som har sjukersättning med en arbetslöshet i grunden är fortfarande med i a-kassan för jag har inte gett upp hoppet om att komma tillbaka till arbetslivet en dag. Jag kan inte gå ur a-kassan för hur ska jag som ensamstående försörja mig då, den dagen, om jag har sådan tur att jag kan återgå i arbetslivet? Är jag inte med i a-kassan får jag gå från FK direkt till socialkontoret den dagen jag blir arbetsför igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:37
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 09-10-2006, 18:28) CITAT Synd om dig Alba Vad är du med i för fack som inte har några försäkringar? Både jag och min man har fått hjälp från facket vid skador,sjukdom och tillfällig arbetslöshet Jag är med i HTF. När mina tankar kom på att gå ur ringde jag och frågade för att inte ställa mig i en situation som jag inte ville. Jag var då arbetslös och på väg att ev få sjukbidrag. När jag stred om min arbetsskada bad jag HTF om hjälp men fick ingen. Har läst insändare i HTF-tidningen om just detta där flera delade min åsikt. Jag har varit en verklig vän av facket men har ändrat mig. Anser nu att det räcker med A-kasseanslutning för min del. Har du inte haft någon tanke på att arbeta fackligt själv?. Många av försäkringar som man får via facket har arbetsgivare och fack tagit tillsammans, vet ej om det möjligtvis på värkar om man ej har någon anställning.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:43
|

Medlem

|
CITAT Har du inte haft någon tanke på att arbeta fackligt själv?.
Ja jar har arbetat fackligt i den lokala klubben på arbetsplatsen för flera år sedan. Jag fick då inblick i mycket och såg de små möjligheterna vi hade. Vågade då inte gå ur HTF med tanke på att jag kanske skulle behöva hjälp någon gång. Att betala till A-kassan tycker jag man ska göra. Fortare än man anar behöver man de pengarna. CITAT Många av försäkringar som man får via facket har arbetsgivare och fack tagit tillsammans, vet ej om det möjligtvis på värkar om man ej har någon anställning. Det är nog riktigt därför tvekade jag. Ett sjukbidrag kan omprövas.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 17:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
CITAT (herkules @ 09-10-2006, 19:03) CITAT (AndreasBlomquist @ 09-10-2006, 17:17) CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 17:59) CITAT (andersen @ 09-10-2006, 16:40) Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det.
Tänk jag tycker rent av att det är kränkande om jag som inte är socialdemokrat skall tvingas betala till ett parti vars värderingar jag inte delar via fackavgiften. Jag vill ha friheten att själv välja om jag skall stödja något politiskt parti och iså fall själv välja vilket. Birgit Ek Precis, varför skulle jag som absolut aldrig i hela mitt liv rösta på S indirekt vilja stödja dem via medlemsavgiften om jag nu hade varit medlem i facket? hur svårt kan det vara att stödja det parti som byggt upp sverige? Ja, nu är jag ju inte ensam om att inte stödja partiet enligt dig som byggde Sverige. Det senaste riksdagsvalet visar ju att närmare 65% inte heller vill stödja detta partiet. Jag säger inte att allt de gör och har gjort är dåligt. Faktum är väl att samtliga partier som är representerade i riksdagen har något på sin agenda som jag tycker är bra, även V & S.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (AndreasBlomquist @ 09-10-2006, 18:55) CITAT (herkules @ 09-10-2006, 19:03) CITAT (AndreasBlomquist @ 09-10-2006, 17:17) CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 17:59) CITAT (andersen @ 09-10-2006, 16:40) Ang politisk samvärkan som endel har svårt för, så förstår jag inte varför skall inte vi stödja sossarna med pengar och ha en möjlighet att påvärka lagar mm, man skall inte glömma bort att arbetsgivarna stödjer partier via sina orginasationer och det är ingen som säjer något om det.
Tänk jag tycker rent av att det är kränkande om jag som inte är socialdemokrat skall tvingas betala till ett parti vars värderingar jag inte delar via fackavgiften. Jag vill ha friheten att själv välja om jag skall stödja något politiskt parti och iså fall själv välja vilket. Birgit Ek Precis, varför skulle jag som absolut aldrig i hela mitt liv rösta på S indirekt vilja stödja dem via medlemsavgiften om jag nu hade varit medlem i facket? hur svårt kan det vara att stödja det parti som byggt upp sverige? Ja, nu är jag ju inte ensam om att inte stödja partiet enligt dig som byggde Sverige. Det senaste riksdagsvalet visar ju att närmare 65% inte heller vill stödja detta partiet. Jag säger inte att allt de gör och har gjort är dåligt. Faktum är väl att samtliga partier som är representerade i riksdagen har något på sin agenda som jag tycker är bra, även V & S. Fast dom flesta rösterna fick sossarna... resultat valet.. och om man är arbetare så skall man väll stödja sossarna... borgarna vill ju inte ha något fack överhuvud taget, deras synsätt är ju att företagarna skall tjäna pengar och ha billig arbetskraft.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (arno @ 09-10-2006, 18:26) De pengar som gåt från LO till SAP har skickats över efter demokratiska beslut inom fackföreningsrörelsen.Om medlemmarna inte hade tyckt att så skulle ske hade man kunnat besluta sig för det. Förmodligen var de inte på mötet ...... Exakt!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
09-10-2006, 18:54
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 09-10-2006, 18:03) QUOTE] hur svårt kan det vara att stödja det parti som byggt upp sverige? Nåja, mer än 50%, alltså en majoritet,av svenska folket stöder ju inte sossarna. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|