CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:34)
CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 12:53)
CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12)
Vi har tydligen också pengar till att subventionera de välbeställdas behov av hushållshjälp men inte till att se till att det finns tillräckligt med personal på skolor, äldreboenden och sjukhus.
Det är inte bara "välbeställda" som behöver anlita privata firmor för att få städat t.ex. Många gamla är i den situationen, sedan äldrevården rustats ner de sista åren.

De allra flesta kommer inte att ha råd med denna service. Det troliga är att en stor del av verksamheten kommer att betalas med svarta pengar även fortsättningsvis.
Varför måste vi sänka kostnaderna för A-kassesystemet nu när alla de nya jobben är på väg?
Jag hoppas att de gamlas rätt att få den hjälp de behöver från Hemtjänsten eller att få ett boende ska komma tillbaka - efter att nedrustningen av äldreomsorgen gjort dem beroende av städbolag. Alla vill inte köpa svart städning utan svälter hellre.
Har själv en 90-årig mamma i den situationen och bor långt ifrån. Hennes väninnor utan anhöriga på orten gör likadant. De anlitar en vit firma. Och det är inte fråga om några rika äldre damer, men de vill ha rent i sina hem.
Så A-kassan:
Det är väl ändå ett problem att folk inte sällan anser sig vara tvungna att tacka nej till jobb, därför att A-kasseersättningen är högre än den blivande lönen. Och den första tiden av arbetslösheten ska ju, om jag förstått det hela rätt, inte ersättningen sänkas utan först efter ett antal månader.
Min man blev arbetslös för några år sedan. Efter 7 månader hittade han ett nytt jobb, men lönen var ungefär 60% av hans gamla lön och sämre än A-kasseersättningen. Han tog det i alla fall även om det inte kändes särskilt lustigt. Så jag vet vad jag talar om.
Lättnader ska ju också införas för företag som anställer personer som varit ifrån arbetslivet under lång tid.
Jag vill gärna se vilka effekter alla dessa åtgärder kan få innan jag dömer ut dem. Det är inte bra som det är. Alltså måste vi pröva något nytt!