Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur fort kör ni?, Nå, hur är det med hastigheten?
          Hur fort kör ni?
          Hur fort kör ni?
          Under 85 km/h [ 2 ] ** [2.70%]
          85-90 km/h [ 8 ] ** [10.81%]
          90-100 km/h [ 31 ] ** [41.89%]
          100-110 km/h [ 17 ] ** [22.97%]
          110-120 km/h [ 7 ] ** [9.46%]
          Över 120 km/h [ 9 ] ** [12.16%]
          Totalt antal röster: 80
          Gäster kan inte rösta 
          askar
          Inlägg 21-09-2006, 11:55
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Klura @ 21-09-2006, 08:22)
          CITAT (askar @ 20-09-2006, 21:12)
          Iaf jag var rädd att köra... när jag blev omkörd av långtradare och bussar
          trots att jag körde 120 på 90-väg... det var i Varatrakten i mörker och ösregn.

Hm! Det skulle ju innebära att långtradarna skulle ha kört ca 125-130 km/h.
          Det har jag lite svårt att tro. Mer troligt att din mätare visar fel i bilen.
          Generellt gäller att lastbilar tillverkade efter 1988 med en totalvikt över 12 ton har en hastighetsregulator (max 90 km/h)
          Okej, många micklar med dom så att dom kan köra 5-10 km fortare, vissa kopplar ur dom helt.
          Holländare tex brukar kunna blåsa på rätt bra, men kanske inte så bra.
          Men en bil och släp som väger 50-60 ton är det nog näst intill omöjligt att få upp i dessa farter. Extremfall låter det som i mina öron, men jag kan ha tokfel. Ska ta upp det på skolan idag.

Lite funderingar över morronkaffet smile.gif

Bilen var sprillans ny och allt finns på videofilm... året var 1996 i juli månad.

Hallens... eller om det heter Halens-bilar, de med röd "kåpa"
          eller vad det nu heter var som värst,
          tvåa bland fartdårarna var Swebuss som swissade förbi
          fastän vi samtidigt mötte en annan buss.

De må ha vilken regulator som helst... men nog kom de
          upp i mer än 120.

Citera
          niklaswik
          Inlägg 21-09-2006, 14:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Det där låter lite skumt askar, har du nån möjlighet att fixa in filmen på datorn?

--------------------
          //Niklas

Citera
          Klura
          Inlägg 21-09-2006, 18:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Ja nu blev jag oxå jättenyfiken på den filmen.
          Min gamla Scania 92 från -87 (Skruttan) som jag körde kom upp i 120 km/h tom, i nerförsbacke några km till.
          Utan last vägde hon knappt 10 ton.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          askar
          Inlägg 21-09-2006, 18:41
          Länk hit: #44

Gäster

Jag måste säga att ni har dåliga bilar neråt landet... maken
          (gammal lastbilschaufför)
          bara skrattade när jag läste upp inläggen för han. laugh.gif

Senast 1-8 i år blev jag omkörd av en långtradare... den hade långt "släp" som också hade "kåpa"... Jag satt bakom ratten och höll strax över 110
          på 110-väg.

Nej jag har ingen möjlighet att lägga ut den...
          tror ni inte på vad jag säger så är det ert problem.
          Jag brukar inte hitta på saker... det är mig helt främmande. smile.gif

Ta en tur mellan Kiruna-Luleå så får ni se på riktiga muskedunder. tongue.gif

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 21-09-2006, 18:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:31)
          Sen verkar ni tycka det är lika självklart att blåsa på i 110-120 på 90-väg - regn, rusk, mörker spelar ingen roll - som om olyckor i höga hastiheter är mindre farliga.

Men hej hallå, läs TS!

Frågan gäller en "bra" 90-väg, tämligen bred och slät, med viltstängsel.

Dagtid, inte när det är mörkt eller på annat sätt nedsatt sikt.

Sommarväg, torrt och +18 grader celsius.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Margith
          Inlägg 21-09-2006, 19:15
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Det här blir mitt första inlägg någonsin, då jag önskat att jag haft ett användarnamn som ingen känner igen biggrin.gif
          Jag har precis kommit hem från en resa till min arbetsgivare, 25 mil enkel väg.
          Vägförhållandena stämmer med ursprungsfrågan, förutom att den största delen av vägen är 110-väg.
          Mitt svar är tveklöst: 20km över gällande hastighet. Av denna enkla anledningen att böterna klarar jag, men jag klarar inte att bli av med körkortet wink.gif
          De faror som finns efter den här vägen, Boden-Gällivare, är i första hand renar, har du kört vägen X antal gånger har du lärt dig att "se" renarna. Då har du också lärt dig att anpassa hastigheten utifrån vilken bil du kör och hur väglaget är.
          Och nej, jag har aldrig blivit omkörd av en långtradare efter den här vägen, däremot av en och annan buss tongue.gif
          Och bara för att riktigt sticka ut hakan: den som kör 70 på 90-väg och ligger PÅ mittlinjen: han/hon ska inte ha körkort!!

Jag tänker INTE ducka, stryp mig direkt med ett PM istället laugh.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 21-09-2006, 19:43
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

CITAT (Margith @ 21-09-2006, 20:15)
          Och bara för att riktigt sticka ut hakan: den som kör 70 på 90-väg och ligger PÅ mittlinjen: han/hon ska inte ha körkort!!

Jag tänker INTE ducka, stryp mig direkt med ett PM istället   laugh.gif

laugh.gif laugh.gif

Citera
          MrNorth
          Inlägg 21-09-2006, 20:41
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag brukar köra så fort som rådande förhållanden tillåter, tittar inte så mycket på fartskyltar utan tar dem mera som en rekommendation. Detta brukar resulterar ca 90-110 på 90-vägar... ca 80-85 på 70 vägar (om de inte går genom samhällen etc där det finns människor, då blir det 70) och ca 60 på 50 vägar. fast det beror på hur många korsningar det finns, hur trottoarerna ser ut, etc etc.. ibland kör ja i 70 på en 50 sträcka, detta brukar gälla små sömliga samhällen i småland... Men är det på ett ställe där jag inte har kört innan elller om något ser lurt ut så minskar man ju givetvis på farten.

Och så 20-35 på 30-sträckor. Men även här måste man ju använda förnuftet... Är det exempelvis dagarna efter skolavslutningen utanför en skola och det är folktomt men kommunen inte har hunnit hänga svarta plastsäckar över skyltarna än så kör jag i 50 där trots att det står (30 8-17)... hjärnan är till för att användas tongue.gif

Summa summarum det är mycket viktigare att köra bil än att benhårt hålla hastighetsgränserna. De allra flesta olyckor inträffar för att nån för ett ögonblick glömde att köra bil... utan kollade på medpassageraren, trevade efter en cdskiva, kollade på ett fint hus etc etc... Jag möter hellre en som kör 20 km för fort än en som har glömt att köra bil och gör nåt annat...

Jag har kört om folk som vinglat fram o hånglat i framsätet.... kör ca 10 mil om dan.. så man träffar på alla möjliga...
          /Henrik

Citera
          cic
          Inlägg 21-09-2006, 20:53
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (MrNorth @ 21-09-2006, 21:41)
          Summa summarum det är mycket viktigare att köra bil än att benhårt hålla hastighetsgränserna. De allra flesta olyckor inträffar för att nån för ett ögonblick glömde att köra bil... utan kollade på medpassageraren, trevade efter en cdskiva, kollade på ett fint hus etc etc... Jag möter hellre en som kör 20 km för fort än en som har glömt att köra bil och gör nåt annat...

Håller med vart enda stavelse.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Ciczi
          Inlägg 21-09-2006, 20:54
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

HAr nyligen sluppit ut från prövotids nästet på mitt körkort. Firade detta genom att testa hur fort pappas bil gick på en 2-filig motorväg. Men jag fegade ut och slutade vid 155. Kan ju säga att så gräslig är jag inte i normala fall. Jag kör med lämplig hastighet och om jag kör för fort så är det på stora säkra motorvägar. Ska man köra fort kan man ju göra det på bra ställen som breda säkra tvåfiliga motorvägar. (Till saken hör att den motorväg jag kör oftast på är mer eller mindre spikrak.)

Skorven jag kör till vardags går med nöd och näppe att få upp i 150, men då har man frikopplat och rullar ner för Hallandsåsen när man kör norrut. biggrin.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-09-2006, 21:30
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (ciczi @ 21-09-2006, 21:54)
          HAr nyligen sluppit ut från prövotids nästet på mitt körkort. Firade detta genom att testa hur fort pappas bil gick

Korkat. Vissa ska ha extra lång provotid... unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 21-09-2006, 22:49
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (ciczi @ 21-09-2006, 21:54)
          .......HAr nyligen sluppit ut från prövotids nästet på mitt körkort. Firade detta genom att testa hur fort pappas bil gick på en 2-filig motorväg...........

De flesta körkorts innehavare har nog "testat" vad bilen går för någon gång laugh.gif Och eftersom det var på en 2-filig motorväg (jag utgår från att du menar att det är 2 körfält i vardera rikningen) så tycker jag inte att det var så farligt.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Ciczi
          Inlägg 22-09-2006, 06:13
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Sant Hamilton.

Hannele, klart det är korkat, men nu har jag testat och så behöver jag inte göra det fler gånger. Det var nämligen läbbigt att köra så fort.

Jag är ingen notorisk fortkörare, det har jag inte plånbok till samt inte heller lust att leka med mitt eget och andras liv heller.

Ciczi

edit: dessutom är jag inte den enda som kört så mycket för fort det är jag övertygad om men jag erkände det i alla fall, varför jag sen få höra att jag behöver förlängd prövotid, det förstår jag inte.

Säger som margith, Jag duckar inte, Stryp mig med ett PM istället.

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Berith
          Inlägg 22-09-2006, 06:16
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Whiskuchi @ 21-09-2006, 19:58)
          CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:31)
          Sen verkar ni tycka det är lika självklart att blåsa på i 110-120 på 90-väg - regn, rusk, mörker spelar ingen roll - som om olyckor i höga hastiheter är mindre farliga.

Men hej hallå, läs TS!

Men hallå! Läs mitt inlägg. Det var inte ursprungsfrågan jag reagerade på, utan svaren på den frågan.

Och jag tycker fortfarande det är ansvarslöst att köra 120 på en 90-väg, speciellt när det är mörkt och regnar.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fialotta
          Inlägg 22-09-2006, 06:30
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Älskar att köra bil...men försöker hålla hastigheten efter skyltar men ibland kan det faktiskt vara bättre att följa rytmen i trafiken på långkörning...funkar lite smidigare...men att köra genom Sverige är helt underbart smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Gillan
          Inlägg 22-09-2006, 06:42
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Berith @ 22-09-2006, 07:16)
          Och jag tycker fortfarande det är ansvarslöst att köra 120 på en 90-väg, speciellt när det är mörkt och regnar.

Jag får nog lov att säga att jag håller med dig där. Det känns ungefär som jag berättade om i våras när jag var till skåne. Regnet stog som en mur framför bilen, det var motorväg, man såg inte ens körbanan. Och lika förbaskat så körde folk som galningar. Jag har aldrig varit så rädd när jag kört bil i hela mitt liv. Och jag är absolut inte en " rädd " bilförare.

maudan! Jag älskar också att köra bil. Bara tanken på att sätta mig i bilen kl. 06 på morgonen för att starta resan ner till skåne, gör mig alldeles pirrig. Och nu fick jag " ståpäls " bara för att jag skriver om det wub.gif laugh.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Bee
          Inlägg 22-09-2006, 08:50
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag åker den västliga delen av 155:an varje dag, den som går mot Öckerö utanför Göteborg. Sen några år tillbaka är den i hyfsat bra skick, en sträcka har den nästan motorvägsstandard. Den är 70-skyltad eftersom det är strax utanför tätort. Emellertid: dom fåtaliga som håller 70 och kör västerut får akta sig så dom inte blir påkörda bakifrån! Snitthastigheten ligger runt 90 men 110 är inte ovanligt. Förr sa man att det var dom som skulle med färjan som körde så fort men idag vet jag inte. Jag tror helt enkelt att folk gillar att köra fort. Bussen är inte bättre den, dom kör sällan under 85-90. Fast lite konstigt är det, folk kör bara sådär fort västerut. På väg in mot Göteborg kör dom mer normalt. Kanske inte så normalt förresten, väldigt många håller fortfarande fast vid vänstertrafik. De flesta ligger nämligen i "omkörningsfilen". Dom kanske skall svänga vänster 1,5 mil längre fram laugh.gif

Och själv då? Jo, jag följer med trafikrytmen tongue.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Klura
          Inlägg 22-09-2006, 13:26
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Bee, att bussarna inte ligger i 85-90 kanske beror på att det är Tempo 100-bussar och då får det köra i 100 på motorväg.

Nu ska jag ut och kolla läget på E18.
          Järfälla-Karlstad = exakt 2 timmar och 55 minuter inkl tankning i Örebro samt handla mat i Karlskoga. (om allt flyter)

edit: kom på att det gäller nog bara när man kör i utlandet, typ tyskland eller så. Får kolla det.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          niklaswik
          Inlägg 22-09-2006, 16:47
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Alla bussar i sverige får köra 100 på motorväg och motortrafikled OM hastighetsgränsen tillåter det, alltså där det är 110.

Jag tror nog att vi är dom allra flesta som älskar eller åtminstone tycker det är ganska kul att köra bil. Tyvärr försöker dom ju sätta stopp på det från statligt håll vilket är mer än dumt.
          Alla har inte råd att köpa en ny "miljöbil" och inte får man bättre ekonomi för att bensinen blir svindyr..... Nej, ska folk tvingas köpa nya bilar så tvinga då dom rika människorna, såna som tjänar minst en miljon om året borde vara tvingade att köpa bränslesnåla bilar som drivs med t.ex. diesel med partikelfilter.

Problemet är att "de rika" som absolut har råd med miljövänlig bil istället köper bensintörstiga stadsjeepar eller sportbilar som drar bra mycket över 2 liter milen...

Nåja, det får vi väl ta i nån annan tråd nån gång...

Berith:

Det är MYCKET ansvarslöst och idiotiskt, inte minst mot sig själv, att köra 120 när det regnar och är mörkt, gäller även motorväg.
          Det tror jag ingen säger emot, isåfall har man noll koll på farorna i trafiken.

--------------------
          //Niklas

Citera
          zaaritha
          Inlägg 22-09-2006, 22:23
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Skulle ju kollat vad det gällde, först--förstås! sad.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon