Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fått nya träd!, - har någon erfarenhet av dessa?
          Mia, zon 3
          Inlägg 21-09-2006, 12:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Hej!

Jag har fått fyra små träd/buskar i kruka, och nu undrar jag om det är någon här på Odla som har erfarenheter av dessa:

Afrikanskt tulpanträd
          Snöeucalyptus
          Granatäpple
          Judasträd

Tulpanträdet skulle jag ta in, men övriga ska vara härdiga på friland, åtminstone när de blivit lite större. Annars vet jag inget om någon av dem.... Kan någon upplysa mig lite?

Tackar!
          wub.gif

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 21-09-2006, 17:18
          Länk hit: #2

Gäster

Hej.
          Du måste nog ta fram det latinska namnen, annars så blir det knepigt.
          Tulpanträdet skall stå ute, om det är ett Tulpanträd.

Citera
          kristerh
          Inlägg 22-09-2006, 10:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Granatäpple tror jag inte klarar sig ute på våra breddgrader wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 22-09-2006, 13:29
          Länk hit: #4

Medlem

Judasträdet = Cercis siliquastrum
          Snöeucalyptusen = Eucalyptus debeuzevillei
          Afrikanskt tulpanträd = Spathodea campanulata
          Granatäpplet vet jag inte om det är någon särskild sort, för givaren påstod bestämt att den var härdig på friland..... Får ringa honom och fråga mer, men det vore kul att höra om det är någon här som provat?

Citera
          jegi
          Inlägg 22-09-2006, 14:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Nu är jag ingen expert, men det här afrikanska tulpanträdet är inte detsamma som det vanliga tulpanträdet (Liriodendron tulipifera) vilket anses härdigt i zon 1-2.
          Det afrikanska torde vara betydligt mindre härdigt och sannolikt inte härdigt alls hos oss.
          Granatäpple kanske man kan få att överleva hjälpligt i zon 1 men knappast i zon 3.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 22-09-2006, 16:28
          Länk hit: #6

Gäster

Cercis siliquastrum har jag, det klarar sig nästan i zon 1.
          MYCKET TÄCKNING OM PLANTAN ÄR LITEN.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 22-09-2006, 23:34
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Afrikanskt tuplanträd ser helt annorlunda ut och är inte släkt med det vi vanligtvis kallar tulpanträd. Det är en tropisk växt som bara klarar någon enstaka minusgrad kortvarigt. Inte alls härdigt i Sverige med andra ord. Det får stora, röda, tulpanlika blommor, därav namnet. Är rätt vanligt som planterat på till exempel Kanarieöarna.

Tror att du får svårt att övervintra dom andra träden också i zon 3. Eucalyptusen och granatäpplet är knappt härdiga ens i varma delar av zon 1. Judasträdet är något härdigare, men klarar förmodligen inte kallare klimat än zon 1.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-09-2006, 10:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

granatäpple har jag på friland gäller det samma som för oliv vet själv att det finns sånna som växer på öland utan skydd som fryser ner rejält men kna komma från röttern igen . sjag själv ska skydda mina .
          dom får gula blad på hösten mian ha bröjat att få det nu frukten hinner någ intemogna här hos oss . men som sagt krävs det skydddå dom bara är härdiga i zon 1 kustklimat .

tulpanträdet klara bara -2c 0c samma härdighet som kentiapalm
          Eucalyptus debeuzevillei -15c -16c skydda det i zon 2 kankse i 1 med tror den är vintergrön

judasträd klara sig i zon 1-2 men i högre zoner behöver den skydd även kna man skydda den dom första åren

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 23-09-2006, 18:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Roligt att du vill testa detta! Ingen av dem kan väl kallas för lättövervintrade i zon 3, men det afrikanska tulpanträdet är nog tyvärr omöjligt. Vad gäller judasträd så är det bättre att odla Cercis canadensis som är härdigare, men jag skulle försöka med det du har om jag vore du. Euc debeuzevillei är det man ska pröva vad gäller eukalyptus. Rekordet är 8 år på friland i zon 1 med lättare täckning. I zon 3 västkusten har det övervintrat några vintrar för att sedan frysa bort. Granatäpple har övervintrat i både zon 3 och 4 flertal år, men blir knappast mer än en mkt liten buske. Vilken kan vara kul ändå. Plantera det mkt väldränerat. Ingen av plantorna förutom judasträdet skulle jag plantera ut på hösten.

Citera
          jegi
          Inlägg 23-09-2006, 22:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Ja, nu ville jag inte låta negativ på något vis, egentligen. Täckt av en lövhög kommer säkert ett granatäpple igen efter vintern. På samma sätt har jag övervintrat fikon i zon 4.
          Allt beror förstås på hur man definierar härdig.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-09-2006, 22:31
          Länk hit: #11

Medlem

jag själv ska vira in granatäpplet här hos mig och hopaps det bler minimalt med tjäle

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 25-09-2006, 10:19
          Länk hit: #12

Medlem

Mhmmmm.... spännande! Ska som sagt prata med givaren ordentligt, och se hur han gör. Men första vintern får det bli inne på glasverandan (=ljust & frostfritt) för allihop. Kanske borde vara ännu varmare för afrika-tulpanträdet, eller vad tror ni?
          Är det som för perenna växter, att dräneringen är viktig för vinteröverlevandet på friland?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2006, 10:48
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Mia @ zon 3,25-09-2006, 11:19)
          Mhmmmm.... spännande! Ska som sagt prata med givaren ordentligt, och se hur han gör. Men första vintern får det bli inne på glasverandan (=ljust & frostfritt) för allihop. Kanske borde vara ännu varmare för afrika-tulpanträdet, eller vad tror ni?
          Är det som för perenna växter, att dräneringen är viktig för vinteröverlevandet på friland?

ha inte för varmnt för dom ha alla träden utom tulpanträdet rätt så kallt alltsåha dom ute nu ta in dom när dte bler -5c ute så dom vänjer sig . har du dom frostfritt nu så tror växten att det bler så nästa vinter dom vänjer man alldrig växten för kallare vintar . dom ska ju ändra sina celler å allt så dom står i mot kylan bättre sen om man klenar med dom so när man väl planterat dom så är det frost i 4månader .
          så hadde jag gjort å inte vara klen mot dom . dränering är viktigt för granatäpple äen för eucalyptus

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 23:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon