Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Böter för trafikbrott fördubblas, minst
          Hannele
          Inlägg 23-09-2006, 22:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54)
          Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil

Men man klarar ju att prata med medpassagerare...
          Det är skillnad, om man pratar med handsfree.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Pirum
          Inlägg 23-09-2006, 22:38
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja, handsfree är en smula bättre, men det stora problemet med telefonsnack är inte att man blir sämre på att svänga eller växla, problemet ligger i att fokus inte hamnar på bilkörningen utan på samtalet. När man snackar med någon i sätet bredvid så kan man (tillsammans) på ett mycket bättre sätt anpassa samtalet efter bilkörningen. Jag är en usel bilförare med telefon, oavsett lur eller handsfree. Möjligt att man kan träna upp förmågan rejält, men jag vågar bara snacka i telefon om vägen är i stort sett ren från andra bilar och med bra uppsikt vad gäller älgar osv...jag är feg av mig.

--------------------
          zon2.5

Citera
          fruberglund
          Inlägg 24-09-2006, 10:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Pirum @ 23-09-2006, 23:38)
          Ja, handsfree är en smula bättre, men det stora problemet med telefonsnack är inte att man blir sämre på att svänga eller växla, problemet ligger i att fokus inte hamnar på bilkörningen utan på samtalet. När man snackar med någon i sätet bredvid så kan man (tillsammans) på ett mycket bättre sätt anpassa samtalet efter bilkörningen. Jag är en usel bilförare med telefon, oavsett lur eller handsfree. Möjligt att man kan träna upp förmågan rejält, men jag vågar bara snacka i telefon om vägen är i stort sett ren från andra bilar och med bra uppsikt vad gäller älgar osv...jag är feg av mig.

Tycker inte alls du är feg, tvärtom tycker jag du är smart som inser dina begränsningar!

Jag tycker också det stör för mycket och låter oftast bli att svara, finns ju faktiskt nummerpresentatör på de flesta mobiler och det är inte helt omöjligt att ringa tillbaka när man stannat. Oftast är det ju inte ett akut samtal i alla fall.

Visst pratar jag ibland men väldigt kort i så fall och som Pirum endast när det är fritt och klart på vägen.

Min man däremot svarar alltid, växlar och svänger m.m. utan handfree, alltså med telefonen i handen. Blir så trött på honom och gnäller jämt när han gör så laugh.gif

Fattar inte varför man alltid måste vara så nåbar hela tiden blink.gif

Bra att de höjer böterna men som MrNorth skriver så diffar bilarna väldigt mycket. Vi har fel dimension på våra däck på bilen nu (för stora) och då diffar det vet jag men jag vet inte om det är uppåt eller neråt.

För inte så länge sen fanns en mätartavla uppsatt när man åkte E4:an söderut från Jönköping mot Malmö. Den har de tyvärr tagit bort, synd tycker jag för då kunde man ju se hur fort man egentligen körde jämfört med vad mätaren i bilen visade.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-09-2006, 15:23
          Länk hit: #24

Validating

CITAT (niklaswik @ 23-09-2006, 12:22)
          Den som har en ferrari eller porsche och tycker om att tynga ner gaspedalen kommer inte lätta det minsta på det för att böterna stiger.

Sant. Jag satt på en flygplats i helgen, i väntan på att ett flygplan skulle lyfta. Det var försenat så jag satt väl nästan en timme. Tittade på folk som parkerade, då jag själv satt i en parkerad bil. 'Alla' som parkerade i gamla Volvo 740, etc, betalade utan undantag. Men flera i nya bilar betalade inte alls. Som tur var kom en parkeringsvakt, och inom en radie på dryga 5 meter från mig skrev han upp 5-6 bilar...alla nya och fina. Tyvärr missade han en (svart) BMW som åkte minuten innan, efter att ha varit parkerad en halvtimme utan biljett.
          Det jag menar med ovanstående är, att personerna som återkom till den blänkande Mercedesen bredvid mig, bara SKRATTADE åt böterna, det var helt uppenbart att några hundra inte spelade någon som helst roll.

Om böter ska kännas måste det vara inkomstrelaterat, kanske även förmögenhetsrelaterat. Som den där finska Nokiadirektören som fick punga ut så det sjöng om det efter en fortkörning.

Fruberglund : Om däcken är större så kör du fortare än mätaren visar smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-09-2006, 17:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32)

Fast jag tycker nog man borde bli rätt avskärmad från vad som händer runt omkring en om man sitter med proppar i öronen.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 24-09-2006, 17:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

det finns handfree system som är en mikrofon som tar upp ditt tal o den "andra ändan"/personen går ut i högstalarna på stereon

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-09-2006, 17:38
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:02)

Fast jag tycker nog man borde bli rätt avskärmad från vad som händer runt omkring en om man sitter med proppar i öronen.

Proppar i öronen? Har du aldrig använt handsfree? unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-09-2006, 17:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Hannele @ 24-09-2006, 18:38)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:02)

Proppar i öronen? Har du aldrig använt handsfree? unsure.gif

Nej det har jag faktiskt inte. Men till vår bärbara telefon hemma har vi en sladd man kan koppla in med en öronpropp och liten mikrofon på.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-09-2006, 07:22
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Pirum @ 24-09-2006, 16:23)
          Fruberglund : Om däcken är större så kör du fortare än mätaren visar smile.gif

Tusan också biggrin.gif

Jaja, däcken är slitna och ska bytas till nästa år och snart är det ju dags för vinterdäcken så jag får väl tagga ner farten lite tills dess smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Kathy
          Inlägg 25-09-2006, 08:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Vägverkets hemsida, frågor och svar om mobiler i trafiken.

CITAT
          Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree?
          Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-09-2006, 12:05
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Scrollan @ 25-09-2006, 09:38)

Vägverkets hemsida, frågor och svar om mobiler i trafiken.

CITAT
          Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree?
          Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen.

Tycker det är bra med rejäla böter. Jag har aldrig varit fälld för något, inte ens en gång en felparkering, hitills.

Fast jag vet att perioder när jag är stressad så har jag en tendens att köra för fort. Likaså om man lånar en bil och drar på sisådär man tycker är lagom så kan man nästan få hicka när man efter en stund tittar på hastighetsmätaren. Det känndes faktist inte så fort i den bilen.

Så jag undrar, vad kostar en farthållare?

Edit:
          OCh så råkade jag i farten citera fel person också. Järnvägars så tokigt det kan bli när det går för fort.

Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-09-2006, 14:29
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Bettson @ 25-09-2006, 13:05)
          Så jag undrar, vad kostar en farthållare?

Beror ju på om du ska montera in den själv eller lämna på verkstad.

Min man har hittat en för 1.700:- som vi ska köpa sen, den monterar dock han in i så fall. Vi har en Renault Megané -99 men jag tror den var universal och funkade till alla bilar.

På verkstad kostar det nog ett antal sköna tusenlappar till antar jag.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 25-09-2006, 15:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag har en gång "åkt på mej" böter för 1200 kr.

För mej får böterna gärna vara mer kostsamma, man ska ju faktiskt inte köra för fort/vårdslöst osv, bara brist på respekt för andra egentligen

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 25-09-2006, 16:10
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Men hallå!
          Läs det här en gång till

"Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg:

Bötesbelopp i kronor från 1/10 2006
          0 - 10 km/tim för fort 2 000:-"

Det måste väl vara 1-10 km för fort, annars kan man ju riskera böter om man kör precis lagligt!!!!

För övrigt så hoppas jag polisen kommer att ha många fartkontroller i Björklinge även i fortsättningen.
          Vi behöver inte se dom, det hörs direkt på trafiken när dom är i närheten.

--------------------

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 25-09-2006, 17:08
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

Förrut tillämpade polisen en 'praxis' att inte bry sig om folk som körde mindre än 10 km för fort. (För att unvika tvister om felaktiga hastighetsmätare/oprecisa fartkameror antar jag). Har hört att den "frizonen" skall sänkas till ca 6 km för fort. Alltså, lagen säger fortfarande att även 1 km för fort ÄR för fort, men av praktiska skäl måste polisen tillämpa en viss "generositet".
          -På 30-sträckor är det dock nog tveksamt om dom "ser mellan fingrarna" med hela 6 km för fort...Där är de säkert striktare!

En annan sak jag hörde idag; Det är visst på gång att höja bilförsäkringarna med ca 50-100 %!? blink.gif
          Jäklars, vad allt blir dyrare...

-Man kanske ska sälja rosthögen och skaffa en 'havremotor' istället!? rolleyes.gif Låta Brunte dra vagnen till Konsum! Visst, det tar lite mer tid, men man slipper ju i alla fall fortkörningsböterna... biggrin.gif
          -Undar om man kan få parkeringsböter för en häst? rolleyes.gif

Och betänk bara all förtjusande dynga man skulle få till odlingarna!! biggrin.gif

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera
          Pirum
          Inlägg 25-09-2006, 18:37
          Länk hit: #36

Validating

CITAT (Månskensbonden @ 25-09-2006, 18:08)
          En annan sak jag hörde idag; Det är visst på gång att höja bilförsäkringarna med ca 50-100 %!?  blink.gif
          Jäklars, vad allt blir dyrare...

Inte hela bilförsäkringen, 'bara' trafikskadedelen. Trafikskadornas kostnader ska privatiseras, och inte längre belasta vår gemensamma sjukvårdsbudget. På sätt och vis är ju detta marknadsekonomiskt rimligt, den som kör bil får också pröjsa för eventuella skador man ställer till med. Farliga fordon 'drabbas' mer, sportbilar mer än Volvokombin. Det innebär också att exempelvis motorcykel/moped kan bli väldigt dyrt i framtiden, relativt idag. Förhoppningsvis kommer det att även fortsättningsvis gå att cykla/promenera utan dyr försäkring.

--------------------
          zon2.5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 21:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon