|
|
  |
Trött dator., Bra tips mottages tacksamt. |
|
|
|
26-09-2006, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 16:20) CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:17) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 16:15) En fråga från en som är heeelt lost i datorvärlden... Finns det nått ställe ute på internet som man kan spara bilder och videosnuttar på???... Tänkte härom kvällen på det när jag skulle gå och lägga mig... ...tänk om det börjar brinna och jag inte hinner få med mig mina cd skivor med bilder och filmer... det måste väl gå att spara ute i cybervärlden men vart??? och finns det nått ställe som är gratis?...då behöver jag inte fundera på vart jag har mina skivor... Hoppas att ni förstår vad jag menar...  Det finns gott om ställen   .. oj, oj, oj.... vilken lista.... Är det nån utav dem som är på svenska...? ja sa ju att jag är helt lost...  ... jag vill ju veta vad jag gör...  Det betvivlar jag starkt, jag har inte besökt alla de där ställena men de mesta brukar vara på engelska.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 14:35) För att underhålla operativsystemet du har installerat räcker Windows egan funktioner ganska långt men det är lätt att man missar dem eftersom man måste starta dem själv. Klicka på Start-knappen, gå in under Alla Program, Tillbehör, Systemverktyg. Här finns det en hel del godis. Börja med att göra Diskrensning för att städa bort filer som Windows vet att de kan tas bort utan att det händer något. Sedan kör du Diskdefragmentering för att låta Windows strukturera upp filer så att de ska kunna laddas in snabbare. Det där med Diskrensning göär jag ibland. Eftersom jag kan sitta och tanka hem sisådär 300 filer per dag så får jag massor i te mintenet files. ' Plusgirot tex låser sig för tankning så man kan behöva göra detta två gångne under en arbetsdag. Cookies också. Det är därför jag har roboform så att jag hittar tillbaka när jag ständigt rensar cookies. Och nu sitter jag egentligen och lägger tillbaka imin stora dator. Den började fungera dåligt för en månad sedan. Hade lite jobb jag var tvungen att göra innan jag skulle ta itu med städningen. En dag sa den bar junk ungefär och ville inte fungera alls. Gjorde faktist alla de här åtgärderna och systemet sa att jag inte behövde defragmentera. Är tydlgine en duktig ordningsam datoranvändare som lägger det mesta på rätt plats. SLet äver mina säkerhetkopior på en annan bärbar dator och fortsatte. SLängde in outlook där också. Det var inget vidare för den datorn hade egentligen inte kapacitet för att klara detta, men det har gåttt hjälpligt. NU har jag lagt tillbaka tjugofem program och den är fortfarande trevlig. Nu skall bara alla datafiler läggas över. Men en jädrans massa jobb är det. Så jag behöver bättre verktyg helt enkelt.
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 208
Medlem nr: 3 352

|
CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 15:15) En fråga från en som är heeelt lost i datorvärlden... Finns det nått ställe ute på internet som man kan spara bilder och videosnuttar på???... Tänkte härom kvällen på det när jag skulle gå och lägga mig... ...tänk om det börjar brinna och jag inte hinner få med mig mina cd skivor med bilder och filmer... det måste väl gå att spara ute i cybervärlden men vart??? och finns det nått ställe som är gratis?...då behöver jag inte fundera på vart jag har mina skivor... Hoppas att ni förstår vad jag menar...  Gratis vet jag inte men flera sajter erbjuder det du söker för en årlig avgift t.ex MSN Hotmail+ (Spara flera meddelanden och bifogade filer i en enorm inkorg på 2 gigabyte) kostar 159 kr per år. Men har man många foton så kanske det krävs större utrymme så då är det nog mera prisvärt att satsa pengarna på ett bankfack och lägga sina backupskivor där.
--------------------
Det är den som går vilse som hittar de nya stigarna
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:21) CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:18) jag är helt borta med vad som heter vad på datorer och vad som funkar hur osv.... när jag körde defrag på c enheten såg jag att det finns "FAT" och "NTFS" System.....vad är det?? Olika sorters filsystem, det vill säga olika sätt datorn organiserar och sparar sina filer. NTFSFAT Tack LadyG. ska fortsätta hålla koll på denna tråden så är man väl snart en ingenjör  jag har massa frågor om data men är rädd att bli dumförklarad
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:22) CITAT (Floppy @ 26-09-2006 @ 16:20) Är det nån utav dem som är på svenska...? ja sa ju att jag är helt lost...  ... jag vill ju veta vad jag gör...  Det betvivlar jag starkt, jag har inte besökt alla de där ställena men de mesta brukar vara på engelska. Okej...men är det någon som har någon erfarenhet av nån utav dessa...nån som är lättanvänligt...lätt att förstå?
--------------------
Kladdar och kletar i zon 4   
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:28
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:22) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 16:20) CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:17) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 16:15) En fråga från en som är heeelt lost i datorvärlden... Finns det nått ställe ute på internet som man kan spara bilder och videosnuttar på???... Tänkte härom kvällen på det när jag skulle gå och lägga mig... ...tänk om det börjar brinna och jag inte hinner få med mig mina cd skivor med bilder och filmer... det måste väl gå att spara ute i cybervärlden men vart??? och finns det nått ställe som är gratis?...då behöver jag inte fundera på vart jag har mina skivor... Hoppas att ni förstår vad jag menar...  Det finns gott om ställen   .. oj, oj, oj.... vilken lista.... Är det nån utav dem som är på svenska...? ja sa ju att jag är helt lost...  ... jag vill ju veta vad jag gör...  Det betvivlar jag starkt, jag har inte besökt alla de där ställena men de mesta brukar vara på engelska. Storegate.se skriver på svenska och har svensk support.
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:29
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:27) CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:21) CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:18) jag är helt borta med vad som heter vad på datorer och vad som funkar hur osv.... när jag körde defrag på c enheten såg jag att det finns "FAT" och "NTFS" System.....vad är det?? Olika sorters filsystem, det vill säga olika sätt datorn organiserar och sparar sina filer. NTFSFATTack LadyG. ska fortsätta hålla koll på denna tråden så är man väl snart en ingenjör  jag har massa frågor om data men är rädd att bli dumförklarad  Fråga på du bara, det är ingen som tycker du är dum (utom möjligen elitistiska sk*tstövlar, men dem behöver man inte bry sig om). Däremot sitter det säkert tre fyra till och undrar samma saker som du, fast de vågar inte fråga - av samma skäl
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:30
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:29) CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:27) CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:21) CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:18) jag är helt borta med vad som heter vad på datorer och vad som funkar hur osv.... när jag körde defrag på c enheten såg jag att det finns "FAT" och "NTFS" System.....vad är det?? Olika sorters filsystem, det vill säga olika sätt datorn organiserar och sparar sina filer. NTFSFATTack LadyG. ska fortsätta hålla koll på denna tråden så är man väl snart en ingenjör  jag har massa frågor om data men är rädd att bli dumförklarad  Fråga på du bara, det är ingen som tycker du är dum (utom möjligen elitistiska sk*tstövlar, men dem behöver man inte bry sig om). Däremot sitter det säkert tre fyra till och undrar samma saker som du, fast de vågar inte fråga - av samma skäl  Va sjutton ska någon annan känna sig dum för. Jag bär dumstruten med heder
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:32
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 15:27) Tack LadyG. ska fortsätta hålla koll på denna tråden så är man väl snart en ingenjör  jag har massa frågor om data men är rädd att bli dumförklarad  Säger samma jag med LadyG: jätte tack för all hjälp... Scorpan...jag är lika 'dum' som du....  ... jag är nog till och med ett snäpp 'dummare'... för jag läre ha allt förklarat på svenska också...
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:35
|

Medlem

|
CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 15:32) Scorpan...jag är lika 'dum' som du....  ... jag är nog till och med ett snäpp 'dummare'... för jag läre ha allt förklarat på svenska också...  ja jag brukar vilja ha allt på svenska jag med då engelskan är såå knacklig...men jag kan eng. men inte vad gäller i datavärlden för många ord finns inte i mitt lexikon! Inte tror jag väl du är dummare än mig.... vi är nog lite för bekväma...eller? *s* jag är det iaf
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:37
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:35) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 15:32) Scorpan...jag är lika 'dum' som du....  ... jag är nog till och med ett snäpp 'dummare'... för jag läre ha allt förklarat på svenska också... :lol: :P ja jag brukar vilja ha allt på svenska jag med då engelskan är såå knacklig...men jag kan eng. men inte vad gäller i datavärlden för många ord finns inte i mitt lexikon! Inte tror jag väl du är dummare än mig.... vi är nog lite för bekväma...eller? *s* jag är det iaf  Tyvärr är ju engelska "dataspråket" och ibland blir det fasligt förvirrat om man ska försöka översätta engelska ord till svenska, men Svenska datatermgruppen försöker iaf, även om de inte fått med alla ord än
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:38
|
Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 15:35) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 15:32) Scorpan...jag är lika 'dum' som du....  ... jag är nog till och med ett snäpp 'dummare'... för jag läre ha allt förklarat på svenska också... :lol: :P ja jag brukar vilja ha allt på svenska jag med då engelskan är såå knacklig...men jag kan eng. men inte vad gäller i datavärlden för många ord finns inte i mitt lexikon! Inte tror jag väl du är dummare än mig.... vi är nog lite för bekväma...eller? *s* jag är det iaf  Det är nog inte det. Jag kan tex. göra bokslut på engelska. Men supportsidor för dataprogram ingick inte i min utbildning. Fixar inte de tekniska termerna helt enkelt, men det finns ju andra som kan gudbevars.
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:38
|

Medlem

|
jag ställer väl en "dum" fråga då! När man ska tömma temp mappen, vilka filer ska man Inte ta bort? och varför går det inte ta bort vissa filer....jag kan få hålla på och backa i omgångar och in igen innan det funkar..... och varför dumamr sig datan med att starta om mitt i alltihopa? jag gick igår för att ta en kopp kaffe, lämnade datan vind för våg framför mina hundar  och när jag kom tillbaka från köket så höll datan på att starta om?!? och rätt som det är är jag utan både mus och tangentbord....(har trådlöst) med nyladdade batterier.
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:42
|

Medlem

|
sa ju att det var dumma frågor!
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
|
Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 15:38) jag ställer väl en "dum" fråga då! När man ska tömma temp mappen, vilka filer ska man Inte ta bort? och varför går det inte ta bort vissa filer....jag kan få hålla på och backa i omgångar och in igen innan det funkar..... och varför dumamr sig datan med att starta om mitt i alltihopa? jag gick igår för att ta en kopp kaffe, lämnade datan vind för våg framför mina hundar  och när jag kom tillbaka från köket så höll datan på att starta om?!? och rätt som det är är jag utan både mus och tangentbord....(har trådlöst) med nyladdade batterier. Har hundarna skrivklåda kanske........ Verkar som om de rört något. I alla fall vad gäller det trådläsa tangentbordet för rör du knappen på sändaren så stängs tangentbordet av. Du får trycka på connect igen.
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 15:35) CITAT (Floppy @ 26-09-2006, 15:32) Scorpan...jag är lika 'dum' som du....  ... jag är nog till och med ett snäpp 'dummare'... för jag läre ha allt förklarat på svenska också... :lol: :P ja jag brukar vilja ha allt på svenska jag med då engelskan är såå knacklig...men jag kan eng. men inte vad gäller i datavärlden för många ord finns inte i mitt lexikon! Inte tror jag väl du är dummare än mig.... vi är nog lite för bekväma...eller? *s* jag är det iaf  Jag har nog lite taskigt tålamod när det gäller att förstå 'data engelskan'...vill nog fatta på en gång... Bettson...super duper tack...ska genast använda mig av storegate...har suttit å kikat runt lite där och förstå  ... jag fatta vad som stod och hur det fungerar......
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:43
|

Medlem

|
hehe....nej de har inte rört datan, de vet mamma blir rasande om nåt händer den!  tror inte ens de var i närheten,men skojade till det hela lite
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:49
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 26-09-2006, 16:38) jag ställer väl en "dum" fråga då! När man ska tömma temp mappen, vilka filer ska man Inte ta bort? och varför går det inte ta bort vissa filer....jag kan få hålla på och backa i omgångar och in igen innan det funkar..... och varför dumamr sig datan med att starta om mitt i alltihopa? jag gick igår för att ta en kopp kaffe, lämnade datan vind för våg framför mina hundar  och när jag kom tillbaka från köket så höll datan på att starta om?!? och rätt som det är är jag utan både mus och tangentbord....(har trådlöst) med nyladdade batterier. Generellt sett brukar jag ta bort allt som går, windows skyddar själv de filer som är viktiga. Undantaget är om man har Adobe Acrobat installerat, eftersom Adobe inte skyddar sina temp-filer och den dessutom använder dem flitigt så kan man skjuta hela Adobe i sank om man tar just de filerna. Å andra sidan går det ganska snabbt att installera om och man förstör inget livsviktigt (som operativsystemet) så jag är inte sååååå överdrivet försiktig  Gissningsvis kan det vara så att din dator laddat hem uppdateringar från Microsoft Windows Update, och behövde starta om. Då kan den starta om, om man låter den sköta hela uppdateringsproessen själv. Man kan kontrollera det från kontrollpanelen-säkerhetscenter-Automatiska uppdateringar. Jag låter Windows sköta allt sådant själv, fast jag tror inte den startat om mitt i något viktigt. Däremot brukar den fråga om den ska göra det, varpå jag tackat nej och bett att få göra det själv senare. Jag misstänker att den startar om på egen hand om jag inte svarar på frågan. (Har aldrig testat dock) Jag hade Bluetooth-tangentbord och mus innan, men tröttnade på att ideligen behöva ansluta på nytt (Logitechs programvara hängde sig titt som tätt också) så jag bytte till trådad utrustning från Microsoft och det var nog det bästa jag gjort. Vad som är rätt för dig vet jag däremot inte, eftersom jga inte vet vilken utrustning du har. Antagligen räcker det att trycka på connect när prylarna gått ner i strömsparläge.
--------------------
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:55
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:49) QUOTE] Generellt sett brukar jag ta bort allt som går, windows skyddar själv de filer som är viktiga. Undantaget är om man har Adobe Acrobat installerat, eftersom Adobe inte skyddar sina temp-filer och den dessutom använder dem flitigt så kan man skjuta hela Adobe i sank om man tar just de filerna. Å andra sidan går det ganska snabbt att installera om och man förstör inget livsviktigt (som operativsystemet) så jag är inte sååååå överdrivet försiktig  Aha vilka tempfiler då för adobe. Jag har acrobar 7,0 standard. Den integrerar sig ju i all andra program. Det är nästan det program jag använder mest. Fast när jag började få problem så var det just acrobat och outlook som segade, gick och hängde sig å så där. Lade G jag börjar snart tro att du rä systemtekniker.
|
|
|
|
|
26-09-2006, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (LadyG @ 26-09-2006, 15:49) Generellt sett brukar jag ta bort allt som går, windows skyddar själv de filer som är viktiga. Undantaget är om man har Adobe Acrobat installerat, eftersom Adobe inte skyddar sina temp-filer och den dessutom använder dem flitigt så kan man skjuta hela Adobe i sank om man tar just de filerna. Å andra sidan går det ganska snabbt att installera om och man förstör inget livsviktigt (som operativsystemet) så jag är inte sååååå överdrivet försiktig  Det brukar framför allt vara Adobe Acrobat som kan sluta fungera och behöva ominstalleras om man kastar ut allt ur temp-katalogen vind för våg. Programmet är däremot tillräckligt intelligent för att fråga om den ska installera det som saknas när man försöker starta det och eftersom jag har kopierat in den oinstallerade versionen i ett hörn av hårddisken går det i ett nafs att få det att fungera igen. Det hindrar mig visserligen inte från att häva ur mig svavelosande formuleringar om Adobe ändå ibland men förr eller senare brukar man få det att fungera igen.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|