|
|
  |
Tar vi efter för mycket från USA |
|
|
|
06-10-2006, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (LadyG @ 06-10-2006, 11:31) McD är den enda snabbmatsproducent som mig veteligen redovisar innehållet i maten i en fullt läslig tabell på brickunderläggens baksida eller i detalj på hemsidan. http://www.max.sede redovisar också. Personligen är jag väldigt anti McDonalds, dels för deras skövling (som Leocarpus skrev ett utmärkt inlägg om på förra sidan), dels för att de som enda större kedja (enda snabbmatsställe jag kan komma på över huvud taget faktiskt) inte har något vegetariskt.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
askar
|
06-10-2006, 15:16
|
Gäster

|
Jag/vi slipper välja mellam MD, Max; Frasses m.fl 99.9% av all mat lagas hemma å så gillar jag inte ens hamburgare å sånt
|
|
|
|
|
06-10-2006, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02) Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) Njae, 80% av sojabönorna som odlas används till kreatursfoder, veganer/vegetarianer har en ganska liten del i "skulden" http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story...,891766,00.html(jajaja, jag vet att aftonbladet inte är supernoga med den seriösa journalistiken, men...)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
birgitek
|
06-10-2006, 19:41
|
Gäster

|
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53) CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19) Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.
Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer. Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år. Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst. Birgit Ek McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år. Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare  Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten. Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor. Birgit Ek
|
|
|
|
|
06-10-2006, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
tja.... amasonas är ju världens lungor.... är det inte nog att värlen kommer vara obebolig om si sådär 100 år ska vi skynda på det mer....
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
birgitek
|
06-10-2006, 19:52
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 13:25) CITAT (kristerh @ 06-10-2006, 14:20) CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 12:40) min pojkvän var där och bad om det nyttigaste och fick en fettdrypande köttklump mellan två vita bröd jättenyttigt Köttklump  antar att det hamburgare du pratar om de säljer sallad oxså om man är lagd åt det hållet, varför gå in på mc donalds och beställa "det nyttigaste" de har  när man kan välja själv på en meny, det borde man ju fatta att sallad måste vara det nyttigaste på ett ställe som säljer snabbmat. Men man kan ju undra vad den som stog i kassan hade för utbildning i näringslära;) han visste inte vad som var nyttigast där det var därför han frågade dom  Hjälp, vet han inte ens att sallad är nyttigare en pommes frites? Så jobbigt han måste ha det. Birgit Ek
|
|
|
|
|
06-10-2006, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 21:52) [Hjälp, vet han inte ens att sallad är nyttigare en pommes frites? Så jobbigt han måste ha det. Birgit Ek jo... men med tanke på att vi alldrig är på mc så vet vi inte vad som serveras
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
birgitek
|
06-10-2006, 19:56
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 20:52) tja.... amasonas är ju världens lungor.... är det inte nog att värlen kommer vara obebolig om si sådär 100 år ska vi skynda på det mer.... Och bönderna i Sydamerika då, är det bara dom som skall rädda världen? Birgit Ek
|
|
|
|
birgitek
|
06-10-2006, 19:57
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 20:53) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 21:52) [Hjälp, vet han inte ens att sallad är nyttigare en pommes frites? Så jobbigt han måste ha det. Birgit Ek jo... men med tanke på att vi alldrig är på mc så vet vi inte vad som serveras  Dom har ju menyer i jätteformat på väggarna......!!! Birgit Ek
|
|
|
|
askar
|
06-10-2006, 20:01
|
Gäster

|
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 20:41) CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53) CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19) Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.
Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer. Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år. Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst. Birgit Ek McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år. Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare  Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten. Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor. Birgit Ek Håller med i vad Birgit säger. Samtidigt som jag "spårar ur" lite och sätter på pränt något jag funderat på i många år. Vad lever dessa Greenpeace- aktivister av? A-kassa... eller har de någon egen storkassa som avlönar?
|
|
|
|
birgitek
|
06-10-2006, 20:16
|
Gäster

|
CITAT (askar @ 06-10-2006, 21:01) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 20:41) CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53) CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19) Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.
Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer. Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år. Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst. Birgit Ek McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år. Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare  Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten. Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor. Birgit Ek Håller med i vad Birgit säger. Samtidigt som jag "spårar ur" lite och sätter på pränt något jag funderat på i många år. Vad lever dessa Greenpeace- aktivister av? A-kassa... eller har de någon egen storkassa som avlönar? Jag delar Greenpeace värderingar delvis, men problemet är att Greenpeace precis som Miljöpartiet till största del består av storstadsmänniskor som ser naturen och landsbygden som en rekreationsplats och har väldigt lite förståelse för dem som lever på landsbygden och t.ex. har produktion av den mat vi alla behöver som sin försörjning. Birgit Ek
|
|
|
|
askar
|
06-10-2006, 20:29
|
Gäster

|
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 21:16) Jag delar Greenpeace värderingar delvis, men problemet är att Greenpeace precis som Miljöpartiet till största del består av storstadsmänniskor som ser naturen och landsbygden som en rekreationsplats och har väldigt lite förståelse för dem som lever på landsbygden och t.ex. har produktion av den mat vi alla behöver som sin försörjning. Birgit Ek Det är just detta att det är flest storstadsmänniskor... som stört mig. Precis som Miljöpartiets Peter Eriksson som ville ha någon sorts straffskatt på jeepar, bara för att folk kör med den i städerna. Sanningen kom fram... Han körde själv en sådan... i stan. Bortförklaringen var att han brukade kötra på småvägar Tja... idag såg vi muppen sova under Reinfeldts regeringsförklaring. (visst hette det så)...respektlöst tyckte jag det var.
|
|
|
|
|
06-10-2006, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 20:41) CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53) CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19) Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.
Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer. Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år. Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst. Birgit Ek McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år. Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare  Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten. Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor. Birgit Ek Det är sant att det finns brasiliansk oxfilé på konsum. Men man behöver ju inte köpa den för det. Självklart har sydamerikanska bönder rätt att odla sin egen mark. Problemet är snarare att pga uteblivna jordreformer så ägs en stor del av marken i Brasilien av godsägare och storföretag. Småbönder som lever marginaliserade i amazonas utkanter bedriver ofta ett mkt primitivt jordbruk med bla. svedjebruk och det är det som förstör skogen. Man röjer mkt mark för att odla några år för att sedan få överge marken. Omsättningen av näring är extremt hög i tropikerna så det finns inget djupt matjordslager och när man dessutom bränner marken så frigörman mkt kväve viket ger rika skördar en kort period men utarmar marken långsiktigt. så man kan knappast anse att det jordbruk som bedrivs i stora delar av amazonas är hållbart.
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2006, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 20:52) tja.... amasonas är ju världens lungor.... är det inte nog att värlen kommer vara obebolig om si sådär 100 år ska vi skynda på det mer.... Den där idén med världens lungor är dock mkt tveksam. Alla fotosyntetiserande växter (och djur) bidrar till kolet och syrets kretslopp och förmodligen står världshavens alla växtalger för avsevärt mkt mer syreproduktion än amazonas. Men man kan ju vara rädd om våra sista tropikskogar för det. Trots allt så finns en väldigt stor del av världens biodiversitet där i ett smalt band runt ekvatorn.
--------------------
|
|
|
|
|
06-10-2006, 22:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 05:48
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Castea @ 06-10-2006, 23:47) Då har man ju att göra ett tag  . Det vore väl häftigt: att kunna säga till sina vänner och bekanta; Va, Vadå  , Jag! jag har ju bara ätit en hamburgare på hela veckan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 07:31
|
Gäster

|
CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 23:22) Det är sant att det finns brasiliansk oxfilé på konsum. Men man behöver ju inte köpa den för det. . Så vitt jag vet finns det inget tvång att besöka MacDonalds heller, men valmöjligheter är alltid bra, både när det gäller konsum och MacDonalds. Birgit Ek
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 07:36
|
Gäster

|
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 21:44) Klart att "vi" tar efter USA! Tyvärr!.......................... Vad är så himla bra med USA?  Trots allt är USA världsledande inom många områden, t.ex. forskning, teknisk och medicinsk utveckling m.m. Sen gillar jag det som jag uppfattar som amerikansk mentalitet, öppenheten, modet att stå upp för och vara stolt över sig själv, frånvaron av falsk blygsamhet. Birgit Ek
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (zaaritha @ 06-10-2006, 21:44) Vad är så himla bra med USA?  Mångfalden.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|