| |
|
  |
Svenska Akademien |
|
|
|
|
07-10-2006, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Kristina Lugn hör inte till mina idoler, MEN det som slår mig är att man lyckats välja in en ledamot som folk i allmänhet känner till Den andre nykomlingen var för mig ett helt obekant namn, trots att han också har skånskt ursprung. Handen på hjärtat nu Hur många av de aderton är författare som har ett för er bekant namn? Och om man ska dra det ännu hårdare: Hur många har ni läst något av??? Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre Här följer den aktuella namnlistan i ordning efter deras stolar. Om ni inte redan kan namnen förstås  Sten Rudholm (invald 1977) Bo Ralph (invald 1999) Sture Allén (invald 1980) Lars Forssell (invald 1971) Göran Malmqvist (invald 1985) Birgitta Trotzig (invald 1993) Knut Ahnlund (invald 1983) Jesper Svenbro (invald 2006) Torgny Lindgren (invald 1991) Peter Englund (invald 2002) Ulf Linde (invald 1977) Per Wästberg (invald 1997) Gunnel Vallquist (invald 1982) Kristina Lugn (invald 2006) Kerstin Ekman (invald 1978) Kjell Espmark (invald 1981) Horace Engdahl (invald 1997) Katarina Frostenson (invald 1992)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Eva i Skåne @ 07-10-2006, 10:51) Handen på hjärtat nu Hur många av de aderton är författare som har ett för er bekant namn? Och om man ska dra det ännu hårdare: Hur många har ni läst något av??? Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre Här följer den aktuella namnlistan i ordning efter deras stolar. Om ni inte redan kan namnen förstås  Sten Rudholm (invald 1977) Bo Ralph (invald 1999) Sture Allén (invald 1980) Lars Forssell (invald 1971) Göran Malmqvist (invald 1985) Birgitta Trotzig (invald 1993) Knut Ahnlund (invald 1983) Jesper Svenbro (invald 2006) Torgny Lindgren (invald 1991) Peter Englund (invald 2002) Ulf Linde (invald 1977) Per Wästberg (invald 1997) Gunnel Vallquist (invald 1982) Kristina Lugn (invald 2006) Kerstin Ekman (invald 1978) Kjell Espmark (invald 1981) Horace Engdahl (invald 1997) Katarina Frostenson (invald 1992)
 Jaa du... 10 (eller 11?) av dom känner jag igen namnet på. Men läst? Fem kanske? Och inte speciellt mycket, bara nåt smakprov. ---------- Osäker på antalet.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Man tar en massa ord och bygger upp meningar eller satser, sen ställer man upp dom efter varandra. Ju mer verklighetsfrämmande och obegripligt dessto bättre. Givetvis utan rim och reson, satsmelodi och annat som kan göra det njutbart. När man har fått ihop tillräckligt mycket nonsens hittar man på en snitsig titel som givetvis inte har med innehållet att göra. Har man sen tur finner smörjan nåd hos nån kulturkritiker som vaknat på fel sida och vips är man berömd. Alla håller med trots att ingen fattar ett enda jota. Jag får en liten känsla av Kejsarens nya kläder. Att läsa sånt är totalt meningslöst, jag kan istället lägga mig i sängen och sparka mig trött.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (askar @ 07-10-2006, 09:42) Varför så starka reaktioner när man säger sin åsikt om KL? Här har minsann pratats ett o annat om andra sk offentliga personer men inte har man stämplats som mobbare. Jag kan bara svara för mig själv. Och det jag tyckte att ni gjorde, var inte bara att tala om att ni inte gillar Kritina Lugn, ni gjorde er lustiga på hennes bekostnad, spekulerade i om /hur hon var påverkad av stimulantia. Och det tycker inte jag är speciellt "sjysst". Jag är själv en alldeles för spontan och impulsiv person ( för mitt eget bästa ), som hela tiden får buga och be om ursäkt för att jag trampar i klaveret  , så om jag har uttryckt mig så om nån annan offentlig person i nåt inlägg utan att jag kommer ihåg det, då är det bara att buga igen  . ( eller niga som det sägs att kvinnor ska göra ). Det fanns en tråd som handlade om Christer Sjögren, för ganska länge sedan, där vi var många som ondgjorde oss över honom. Där jag vet att jag sa att jag tyckte att han var helkass. Men så kom den där kloka kvinnan vi har här på forumet, Bettson, och ifrågasatte vad vi höll på med. Vilket, hon, enligt mig gjorde mycket rätt i
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Men åsikter har du om personen - fast du inte känner till ett dugg.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 11:19
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 11:55) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Men åsikter har du om personen - fast du inte känner till ett dugg.  Dom åsikterna är grundade på intervjuer i TV mm och berör hennes allmänna uppträdande. Jag har inte uttalat mig om något annat. Nån påstod att hon var intelligent och jag undrade hur man kan se det. Att svänga ihop modern poesi innebär inte att personen ifråga är intelligent, ibland verkar det vara tvärtom. Skapandekraft är inte samma sak som intelligens.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 13:19) CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 11:55) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Men åsikter har du om personen - fast du inte känner till ett dugg.  Dom åsikterna är grundade på intervjuer i TV mm och berör hennes allmänna uppträdande. Jag har inte uttalat mig om något annat. Nån påstod att hon var intelligent och jag undrade hur man kan se det. Att svänga ihop modern poesi innebär inte att personen ifråga är intelligent, ibland verkar det vara tvärtom. Skapandekraft är inte samma sak som intelligens. Uppträdande har inte heller med intelligens att göra, var du nu fått det ifrån. En smart person kan med förändrat uppträdande förleda åskådarna att tro något på en skenbild - sådant kallas oftast skådespeleri och har inte mycket med intelligens att göra som sagt.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 11:31
|
Gäster

|
Jag gillar verkligen Kristina Lugn, förutom att hon har en cool och självironisk attityd, så är hon en fantastiskt begåvad poet och dramatiker. Dessutom känns hon ovanligt äkta, läs henne! Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 11:58
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 07-10-2006, 12:23) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 13:19) CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 11:55) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Men åsikter har du om personen - fast du inte känner till ett dugg.  Dom åsikterna är grundade på intervjuer i TV mm och berör hennes allmänna uppträdande. Jag har inte uttalat mig om något annat. Nån påstod att hon var intelligent och jag undrade hur man kan se det. Att svänga ihop modern poesi innebär inte att personen ifråga är intelligent, ibland verkar det vara tvärtom. Skapandekraft är inte samma sak som intelligens. Uppträdande har inte heller med intelligens att göra, var du nu fått det ifrån. En smart person kan med förändrat uppträdande förleda åskådarna att tro något på en skenbild - sådant kallas oftast skådespeleri och har inte mycket med intelligens att göra som sagt. Jag har inte fått det nånstans ifrån, jag har inte inte heller påstått det. Jag bara undrade hur man upptäcker intelligensen hos henne. En av världens nu levande mest intelligenta personer, har glömt namnet, är krympling, sitter i rullstol och kan knappt tala och meddela sig med omvärlden men hjärnan går på högvarv.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
07-10-2006, 12:01
|
Gäster

|
CITAT (Evgeni @ 07-10-2006, 11:55) CITAT (askar @ 07-10-2006, 09:42)
Varför så starka reaktioner när man säger sin åsikt om KL? Här har minsann pratats ett o annat om andra sk offentliga personer men inte har man stämplats som mobbare.
Jag kan bara svara för mig själv. Och det jag tyckte att ni gjorde, var inte bara att tala om att ni inte gillar Kritina Lugn, ni gjorde er lustiga på hennes bekostnad, spekulerade i om /hur hon var påverkad av stimulantia. Och det tycker inte jag är speciellt "sjysst". Och varför skulle det vara osjysst att spekulera huruvida hon knarkar eller inte? Jag har i 90% av gångerna jag sett och hört henne på TV... uppfattat henne som drogpåverkad... och det tycker jag att jag har rätt att säga. Faktiskt så har jag någon gång för länge sedan nämnt samma uppfattning ang Dogge... då (minns jag) kom inga upprörda kommentarer.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 12:58) En av världens nu levande mest intelligenta personer, har glömt namnet, är krympling, sitter i rullstol och kan knappt tala och meddela sig med omvärlden men hjärnan går på högvarv. Vad har Stephen Hawking med inval av Kristina Lugn i Sveska Akademin att göra??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Usch usch för fördömmande av andra mäniskor när de inte "anses vara enligt en viss norm". Vem katten sätter dessa normer, vem säger att det eller det är normalt beteende, kanske är det just det beteende som någon som många tycker är onormalt som är det normala.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Man tar en massa ord och bygger upp meningar eller satser, sen ställer man upp dom efter varandra. Ju mer verklighetsfrämmande och obegripligt dessto bättre. Givetvis utan rim och reson, satsmelodi och annat som kan göra det njutbart. När man har fått ihop tillräckligt mycket nonsens hittar man på en snitsig titel som givetvis inte har med innehållet att göra. Har man sen tur finner smörjan nåd hos nån kulturkritiker som vaknat på fel sida och vips är man berömd. Alla håller med trots att ingen fattar ett enda jota. Jag får en liten känsla av Kejsarens nya kläder. Att läsa sånt är totalt meningslöst, jag kan istället lägga mig i sängen och sparka mig trött. Och där sjönk jag så lågt så jag läste Ruda, ingen rim eller reson i det inlägget vad jag kunde se. Har du alltid varit så här gnällig, eller är det nåt du lagt dej till med på senaste tiden?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 13:03
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Ingen kan väl som Kristina Lugn skildra vardagens filosoferande på ett så oväntat och kul sätt. Minns en diktläsning hon gjorde i radio för många år sedan där hon klargjorde för lyssnaren att "hon och mannen inte blivit så intima med varandra ännu att de kunde dela fotfil".
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 15:16
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag har hört Kristina Lugn i en intervju där hon tar upp detta om sitt långsamma prat. Det är ingen gimmick. Hon har pratat så sedan barnsben, men har tränat på att prata fortare. Om man jämför gamla intervjuer märker man skillnaden.
För övrigt tycker jag att hon är en verkligen skärpt tjej med mycket humor och självdistans.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
07-10-2006, 15:42
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 11:55) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Nej, jag har förstått att Du inte är särskilt intellektuell, men Lugns språk är inte ett dugg svårt att förstå och dessutom besitter hon en stor portion svart humor. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 15:52
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 07-10-2006, 13:46) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 11:52) Om jag läst KL? Nej, så lågt sjunker jag inte. För mig är modern poesi helt oförståelig. Man tar en massa ord och bygger upp meningar eller satser, sen ställer man upp dom efter varandra. Ju mer verklighetsfrämmande och obegripligt dessto bättre. Givetvis utan rim och reson, satsmelodi och annat som kan göra det njutbart. När man har fått ihop tillräckligt mycket nonsens hittar man på en snitsig titel som givetvis inte har med innehållet att göra. Har man sen tur finner smörjan nåd hos nån kulturkritiker som vaknat på fel sida och vips är man berömd. Alla håller med trots att ingen fattar ett enda jota. Jag får en liten känsla av Kejsarens nya kläder. Att läsa sånt är totalt meningslöst, jag kan istället lägga mig i sängen och sparka mig trött. Och där sjönk jag så lågt så jag läste Ruda, ingen rim eller reson i det inlägget vad jag kunde se. Har du alltid varit så här gnällig, eller är det nåt du lagt dej till med på senaste tiden?  Vi gör alla våra misstag Berith En del slösar bort sin ungdom på att läsa KL, andra på att läsa ÅK. Om du tycker detta var gnälligt då skulle du vara med när jag verkligen gnäller. Hawking kom med för att jag ropade på honom. Intelligens och inte intelligens diskuterades, SH befinner sig definitivt i tätplatsen på intelligenssidan, KL kanske är en motpol? Meningslöst pladder kan nog ha sin plats i samhället, men då som motvikt mot fakta och intelligent prat. Kanske kan man ersätta sömntabletter med KL-inspelningar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Eva i Skåne @ 07-10-2006, 10:51) Kristina Lugn hör inte till mina idoler, MEN det som slår mig är att man lyckats välja in en ledamot som folk i allmänhet känner till -_- Den andre nykomlingen var för mig ett helt obekant namn, trots att han också har skånskt ursprung. Handen på hjärtat nu Hur många av de aderton är författare som har ett för er bekant namn? Och om man ska dra det ännu hårdare: Hur många har ni läst något av??? Det är lite som med Nobel-pristagaren i litteratur. Ju okändare hos allmänheten desto bättre :blink: ;) Här följer den aktuella namnlistan i ordning efter deras stolar. Om ni inte redan kan namnen förstås  Sten Rudholm (invald 1977) Bo Ralph (invald 1999) Sture Allén (invald 1980) Lars Forssell (invald 1971) Göran Malmqvist (invald 1985) Birgitta Trotzig (invald 1993) Knut Ahnlund (invald 1983) Jesper Svenbro (invald 2006) Torgny Lindgren (invald 1991) Peter Englund (invald 2002) Ulf Linde (invald 1977) Per Wästberg (invald 1997) Gunnel Vallquist (invald 1982) Kristina Lugn (invald 2006) Kerstin Ekman (invald 1978) Kjell Espmark (invald 1981) Horace Engdahl (invald 1997) Katarina Frostenson (invald 1992)
Jag kände igen åtta av dem, men har nog inte läst mer än tre av dem..... tror jag
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2006, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag känner igen 11 namn men har läst bara 1 av dem. Fy så obildad jag är.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|