Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur skulle du som förälder göra., Sjukanmäla barn som åker på semester.
          gammelnalle
          Inlägg 08-10-2006, 19:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

En elev på gymnasiet begär i vanlig ordning ledigt via mentorn, för en semesterresa under pågående termin.
          Mentorn nekar att bevilja ledighet med hänvisning till att eleven redan ligger efter i studierna, men hänvisar eleven till rektor (mentorn får ändå inte ge elever mer ledigt än 3 dagar) Rektorn följer den elake mentorns råd "Det är ju ändå du som känner till vad eleven presterar".
          Veckan efter (när resan skulle ha skett) ringer modern och sjukanmäler sonen.
          Enligt kompisarna är grabben på semester och inte sjuk.....

Gör/gjorde mamman rätt??

wink.gif blink.gif wacko.gif

Citera
          mittas
          Inlägg 08-10-2006, 19:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 8 255

Hej

Rätt eller fel, svårt att säga, men har man beställt
          en resa sen en tid tillbaka, och sen får barnet inte
          ledigt vad gör man då, ma får ju inga pengar tillbaka
          så ja hade nog gjort som denna mamma, sjukanmält mitt
          barn, men sen sett till att mitt barn plugga igen precis
          allt som han missat och lite till

MVh Catarina

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 19:17
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (mittas @ 08-10-2006, 20:12)
          Hej

Rätt eller fel, svårt att säga, men har man beställt
          en resa sen en tid tillbaka, och sen får barnet inte
          ledigt vad gör man då, ma får ju inga pengar tillbaka
          så ja hade nog gjort som denna mamma, sjukanmält mitt
          barn, men sen sett till att mitt barn plugga igen precis
          allt som han missat och lite till

MVh Catarina

Precis så hade jag också gjort om min sons skola agerat som skolan i det här fallet. Nu såg skolan i min sons fall till att han fick med uppgifter att göra under en för hela familjen välbehövlig semestervecka.
          Birgit Ek

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-10-2006, 19:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag skulle nog ha gjort samma sak även om det naturligtvis är oärligt gjort. Sen skulle jag se till att hjälpa mitt barn att komma ikapp i skolarbetet.

Citera
          askar
          Inlägg 08-10-2006, 19:49
          Länk hit: #5

Gäster

Nämen ohmy.gif Hur tror ni att denne gosse kommer att göra
          när han senare i livet vill ha lite ledígt från jobbet.

Jo... mest troligt kommer han att sjukanmäla sig...
          får ju tom lön från andra dagen av sin arbetsgivare
          medan han njuter i solen eller ligger på soffan.
          Detta förfarande kommer att vara legalt att använda
          ...så gjorde ju mamma också.

Fy... säger jag. Som mor hade jag för det första
          sett till att sonen inte bokade resa innan han
          hört med skolan och fått OK.
          Och om skolan sa nej, skulle jag gjort detsamma.

Vem ska lära barnen ärlighet om inte vi föräldrar. sad.gif

Citera
          Alba
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Om mitt barn ligger efter i arbete i skolan är det väl tveksamt om jag då som förälder ska ta ledigt för barnet. Skolan är viktig.
          Jag tror knappast att eleven pluggar under sin resa - men det vet jag ju inte säkert.
          Föräldrarna borde redan när resan planerades ha förvissat sig om att det var möjligt för barnet att vara ledig. Kan ju knappast komma som en överraskning att barnet hade problem i skolan.

Vad ger detta för signaler till barnet.

Vissa skolor nekar konsekvent ledighet för utlandsresa under skoltermin.

Citera
          Fizzgigg
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.

Vad gäller mammans agerande tycker jag att det är fullständigt omdömeslöst. Inte nog med att hon låter ungdomen "komma undan" med att inte sköta skolarbetet utan sänder också signalen att det är helt okej att ljuga och bluffa vilket jag personligen tycker är synnerligen olämpligt. Så nej, jag tycker inte att mamman gör rätt på något sätt.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 08-10-2006, 20:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Håller helt med askar
          Det är ju såna här signaler från föräldrarna som ger framtida signaler om att det är legalt att fuska med ex.sjukpenning,a-kassa m.m vilket ju nu skall bestraffas hårdare och som i förlängningen drabbar dom som verkligen är sjuka

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 20:03
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (askar @ 08-10-2006, 20:49)
          Nämen ohmy.gif Hur tror ni att denne gosse kommer att göra

Det ligger en del i vad Du säger, men jag tycker skolans agerande var väldigt oflexibelt i det här fallet. Varför inte ge eleven lite extrauppgifter under ledigheten? En semesterresa med familjen kan vara nog så viktig och lärorik.
          Birgit Ek

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-10-2006, 20:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Fizzgigg @ 08-10-2006, 21:49)
          På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.

Vad gäller mammans agerande tycker jag att det är fullständigt omdömeslöst. Inte nog med att hon låter ungdomen "komma undan" med att inte sköta skolarbetet utan sänder också signalen att det är helt okej att ljuga och bluffa vilket jag personligen tycker är synnerligen olämpligt. Så nej, jag tycker inte att mamman gör rätt på något sätt.

Håller med, det är ju så att barn gör som man gör och inte som man säger.

Har man så dålig planeringsförmåga och framförhållning att man inte kan fråga skolan om lov innan man beställer biljetterna (beställer folk ens biljetter utan avbeställningsskydd nu för tiden???) får man nog faktiskt skylla sig själv. Fast det blir ju barnet som får lida i det här fallet, mamma slipper väl alla represalier kan tänka. HON drabbas ju inte av dåliga betyg/underkänt och så vidare.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          askar
          Inlägg 08-10-2006, 20:10
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:03)
          CITAT (askar @ 08-10-2006, 20:49)
          Nämen ohmy.gif  Hur tror ni att denne gosse kommer att göra

Det ligger en del i vad Du säger, men jag tycker skolans agerande var väldigt oflexibelt i det här fallet. Varför inte ge eleven lite extrauppgifter under ledigheten? En semesterresa med familjen kan vara nog så viktig och lärorik.
          Birgit Ek

Visst kan en familjeresa vara både viktig och lärorik men...
          jag tycker som sagt att det åligger förälder/föräldrar att i god tid
          kontrollera med skolan ifall det är OK med ledigt.

Citera
          bejron
          Inlägg 08-10-2006, 20:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem nr: 6 593

Ser man som förälder bara till sina egna intressen (semester) och inte till barnets väl, den som redan ligger efter? Den förälder som har intresse och som orkar engagera sig ser till att barnet åtminstone är i fas innan det tar ledigt. Om barnet tar efter sina föräldrar i attityd är det ett jobb på McDonalds som hägrar. Stackars barn. En semesterresa kan vara nog så lärorik och extrauppgifter i all ära, men ett barn som nekas ledighet ligger nog mer efter än så tyvärr.

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 20:24
          Länk hit: #13

Gäster

Mina barn har genom åren haft en del extra ledighet både för semesterresor och för att följa med på tjänsteresor, men alltid i gott samarbete med skolan så jag har aldrig behövt ta ställning.....
          Men jag tror faktiskt att om skolan beviljat tre lediga dagar och resan krävt fem dagar (1 vecka) att jag rest med mina barn ändå.
          Birgit Ek

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-10-2006, 20:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vad jag förstått så var det inte sonen, utan föräldrarna som bokade resan ... och naturligtvis borde de kontaktat skolan innan de bokade ....
          Verkar inte som om kontakten hem och skola var 100% annars skulle de väl ha kunnat kompromissa och löst det så att alla parter blev nöjda ...

Citera
          bejron
          Inlägg 08-10-2006, 20:28
          Länk hit: #15

Medlem

Skulle du agerat likadant om inte ens dom första tre dagarna blev beviljade eftersom ditt barn låg så långt efter? Om mitt barn presterade ok skulle jag kanske fuska lite jag med, men om skolan gav signaler om att det bara inte var lämpligt med ledighet eftersom barnet låg så mycket efter skulle jag nog lyssna på det.

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 20:44
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:28)
          Skulle du agerat likadant om inte ens dom första tre dagarna blev beviljade eftersom ditt barn låg så långt efter? Om mitt barn presterade ok skulle jag kanske fuska lite jag med, men om skolan gav signaler om att det bara inte var lämpligt med ledighet eftersom barnet låg så mycket efter skulle jag nog lyssna på det.

Om mina barn hade haft problem i skolan hade jag nog tyckt att familjens gemensamma resor och möjligheten till trevlig samvaro varit ännu viktigare, men sen hade jag gjort allt jag kunnat för att hjälpa barnet ikapp.Med lite god vilja från skolans sida behöver väl en veckas frånvara inte betyda att man halkar efter överhuvudtaget.
          Birgit Ek

Citera
          bejron
          Inlägg 08-10-2006, 20:48
          Länk hit: #17

Medlem

Du hade inte tänkt dig att hjälpa dina barn ifatt innan en ev. semester då?
          Vi har alltid tagit ledigt för våra barn och dom halkar inte efter, men barn som redan ligger jätteefter är väl en annan sak?

Citera
          Också Ofelia
          Inlägg 08-10-2006, 20:52
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 7 750

CITAT (Fizzgigg @ 08-10-2006, 20:49)

Det borde väl skolan göra oavsett om eleven reser på semester med sin familj eller inte?

Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan. Tycker ledigt bör beviljas oavsett, det är upp till eleven att ta ansvar för sin utbildning. I det här fallet vet han om att han inte presterat tillräckligt och vill han inte göra något åt det själv kan inte skolans påtvingade skolvecka förändra den saken anser jag.
          Däremot kan skolans påtvingade skolvecka förstöra en hel vecka för en hel familj varför jag förmodligen skulle gjort likadant som familjen i exemplet ovan.
          En grundskoleelev däremot är en helt annan femma; han har skolplikt och skolan och föräldrarna bör gemensamt hjälpa till att besluta åt honom/henne.

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 20:54
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:48)
          Vi har alltid tagit ledigt för våra barn och dom halkar inte efter, men barn som redan ligger jätteefter är väl en annan sak?

Jo självklart så skulle hjälpa mina barn även om vi inte skulle resa någonstans och jag skulle också kontakta skolan för att ta reda på vad som inte fungerade om jag fick veta att mina barn hade problem.
          Men jag tror också att de barn som har problem behöver semesterresan i ännu högre grad.
          Birgit Ek

Citera
          bejron
          Inlägg 08-10-2006, 20:56
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:54)
          CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:48)

Jo självklart så skulle hjälpa mina barn även om vi inte skulle resa någonstans och jag skulle också kontakta skolan för att ta reda på vad som inte fungerade om jag fick veta att mina barn hade problem.
          Men jag tror också att de barn som har problem behöver semesterresan i ännu högre grad.
          Birgit Ek

Det kan du nog ha rätt i, men det förutsätter engagerade föräldrar som du och inte bara såna som vill ha egen semester.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 04:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon