Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur skulle du som förälder göra., Sjukanmäla barn som åker på semester.
          netaave
          Inlägg 08-10-2006, 21:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Skolarbetet måste ju alltid gå i första hand.
          Jag vet inte hur jag skulle gjort, om man nu betalt en massa pengar för en resa, men sjukskrivit skulle jag inte gjort.
          Jag hade nog ringt upp rektor och sagt som det var, åkt ändå och sen tagit på mitt ansvar och sett till att han kom i kapp.

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-10-2006, 21:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Också Ofelia @ 08-10-2006, 22:52)
          Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan.

Skolan är frivillig ja, men för att få studiebidrag(förlängt barnbidrag eller vad det heter nu för tiden) krävs en viss närvaro och framför allt ett visst studieresultat. Precis som det krävs att du är på jobbet för att få lön.

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

Studieresultaten borde för övrigt föräldrarna engagerat sig i för länge sedan, så hade den här frågan aldrig ställts.

Vad ger det här fifflet för signaler? Det är okej att fiffla, ljuga är inte så farligt egentligen och bidrag kan man bluffa sig till om det behövs. Kan mamma kan jag, tänker säkert en ungdom som ser det beteendet på så nära håll.

Jag tror inte att stuideresultatet blir bättre av en veckas semester, i synnerhet inte som han måste vara medveten om att han inte fick åka egentligen. Om han inte är helt samvetslös dvs, och det är isf föräldrarnas fel.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 21:29
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 22:06)
          .

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

.

.

Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
          Birgit Ek

Citera
          askar
          Inlägg 08-10-2006, 21:49
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:29)
          .

.

.

Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
          Birgit Ek

I gammelnalles exempel är ju inte skólan som är problemet,
          det är mamman som sjukanmäler son som är fullt frisk och åker
          på semesterresa.
          Sedan så har ju nalle inte berättat om det handlade om familjeresa
          eller om tonårige sonen skulle åka med sina kompisar
          vilket inte alls är ovanligt idag.

Hur som haver så är det beklagligt
          att en mamma sjukanmäler friskt barn.
          Det kan aldrig leda till något gott sad.gif

Citera
          Björken
          Inlägg 08-10-2006, 22:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Håller fullt och fast vid att man ska inte bluffa sig till något och visst blir det signaler som är helt fel som barnet får med sig in i framtiden.

Här nere har vi så att barn och föräldrar får redan innan de börjat gymnasieskolan veta att det inte beviljas några semesterresor under pågående terminer och det är ett bra resonemang tycker jag. Vill man resa får man planera in det vid de lov som finns.

Ni som tycker att det är helt ok är det ni som också skriker högst nu när den nya regeringen skärper till runt bidragsfusket?

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 08-10-2006, 23:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:24)
          Mina barn har genom åren haft en del extra ledighet både för semesterresor och för att följa med på tjänsteresor, men alltid i gott samarbete med skolan så jag har aldrig behövt ta ställning.....
          Men jag tror faktiskt att om skolan beviljat tre lediga dagar och resan krävt fem dagar (1 vecka) att jag rest med mina barn ändå.
          Birgit Ek

Med tanke på hur det formulerades verkar det som att mentorn hade sagt nej till tre dagar också.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 08-10-2006, 23:54
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:29)
          .

.

.

Birgit Ek

Japp, skolan ska se till barnets bästa, nämligen att klara av skolarbetet och prestera tillräckligt bra för att klara slutbetyg. Om orsaken till att eleven har hamnat efter i det här fallet beror på skolan eller eleven vet vi inte men skolan hade i varje fall inte gjort saken ett dugg bättre genom att släppa iväg eleven i en vecka. Tvärtom borde eleven erbjudas extraundervisning utanför ordinarie skoltid för att få möjligheten att komma ikapp. Det hade varit att se till elevens bästa.

Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 09-10-2006, 06:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Ett klargörande:

Eleven skulle INTE åka med sina föräldrar utan med sin flickvän!

Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)

Eleven har studiebidrag.

Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
          Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!

I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.

b

Citera
          askar
          Inlägg 09-10-2006, 06:51
          Länk hit: #29

Gäster

Tack för klargörandet nalle..
          jag står fast vid min åsikt.

Vad tycker du själv?

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-10-2006, 07:46
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)
          Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.

Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken.
          Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt.
          Birgit Ek
          P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 09-10-2006, 08:00
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 09-10-2006, 07:39)
          Ett klargörande:

Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)

Eleven har studiebidrag.

Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
          Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!

I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.

b

Tack för informationen. Det gör mig bara ännu mer övertygad om att det var fel (självklart på villkor att det stämmer att han inte var sjuk). Jag håller med om att lärare inte ska agera polis och det behöver de egentligen inte, det sköts automatiskt så att säga. Blir det för mycket frånvaro dras studiebidraget in och får man inte godkända betyg klarar man inte klarat studierna. Eleven "sätter dig" sig själv med bländande effektivitet, och i det här fallet hjälpt av mamman, och allt lärarna behöver göra är att ta närvaro och titta på proven.

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 09-10-2006, 08:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jo, visst kan man stöta och blöta en sån här fråga i all oändlighet, men som
          jag tolkar ursprungsfrågan, så tycker jag inte att det är ok att föregå med ett så dåligt omdöme. Det är ju som flera redan påpekat, vi vuxna, som visar hur det går till i samhället.

För inte sjutton går ni väl och beställer en resa och sen frågar
          chefen om ni kan ta semester blink.gif blink.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 09-10-2006, 08:05
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 08:46)
          CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)

Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken.
          Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt.
          Birgit Ek
          P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s

Jag håller med dig om att en harmonisk och engegerad familj är väldigt viktigt och ligger till grund för mycket bra, bland annat skolgången. Däremot tror jag inte att semestertiden används speciellt mycket för djupa samtal om skolan och "du vet väl att vi har gjort fel som sjukanmälde dig", det skulle ju sabba semesterstämningen ganska ordentligt och det vill man ju inte. På semestern ska det ju bara vara trevligt och avslappnat.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 09-10-2006, 08:46
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Självklart skulle man sett till att ta ledigt _innan_ man bokade en resa. Det är inte så lätt att se allt i antingen svart eller vitt heller. Jag kan bara tänka mig in i vår egen situation, om vi äntligen fått arslet ur vagnen och bokat en resa för att vila upp våra sönderstressade nerver för första gången sen bröllopsresan år 2000 och dottern inte fick ledigt. Stanna hemma och bli av med både resa och pengar man betalat in...eller?

Det är alltid lätt att hytta med fingret och säga att nån annan gör fel, men ingen situation är helt svart eller vit.

Citera
          mittas
          Inlägg 09-10-2006, 08:51
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 8 255

Hej
          De kan ju faktiskt vara så att man beställer en resa jättelångt i förväg, då kan man ju inte veta hur sitt barn kommer att ha de i skolan eller???

Ja har nämligen varit ute för att ha bokat en resa strax före jul år 2002, vi skulle åka hösten 2003 ja fyllde nämligen 40 år, boka in vecka 41 Och 42, lovet här är vecka 42. Denna höst 2003 börja min dotter gymnasiet, i samma kommun men ett naturbrukgymnasium och dom hade lov vecka 44, så hon fick alltså be om ledigt 2 veckor detta var ju inte så populärt men vad skulle vi ha gjort, bokat av henne och åkt själva eller bokat av hela resan, tror inte vi fått pengarna tillbaka.

Oftast så vet man ju inte hur de går i skolan om man bokat långt i förväg, hur det var i fallet med pojken som skulle åka med sin flickvän vet ja ju inte, lite dåligt av föräldrar att inte höra av sig, men de kan ju vara så att dom inte vet hur de går för sonen i skolan, alla skolor informerar inte om detta.
          MVH Catarina

Citera
          birgitek
          Inlägg 09-10-2006, 09:01
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (gammelnalle @ 09-10-2006, 07:39)
          Ett klargörande:

Eleven har studiebidrag.

b

Det är ju nåt helt annat, jag trodde det gällde en familjesemester.
          När det gällde en resa på egen hand skulle jag absolut inte gått med på att sjukanmäla.
          Birgit Ek

Citera
          myskmadra
          Inlägg 09-10-2006, 09:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Tja, vad ska man säga om resonemanget?
          Gymnasiet går man ju frivilligt om än inga alternativ egentligen finns.
          Killen i fråga kan tydligen manipulera sin mor och verkar ha drivkraft då han har både flickvän och ekonomisk möjlighet att åka på en resa.
          Då borde han också själv ha kunnat ringt och sjukanmält sig när han nu väljer att göra som han gör. Och stå för det. Samt ta tag i sin studiesituation. Jag anser att man gör barnet/ ungdomen en otjänst som inte säger ifrån. I förlängningen får vi ju det samhälle vi förtjänar.

Eller?

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 09-10-2006, 09:51
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

ja visst är gymnssiet frivilligt. men har man börjat så är det väl ändå inte att anse som att det är frivilligt vilka lektioner man går på. det är ju som ett jobb. som eleven gör för sin egen skull.

Citera
          myskmadra
          Inlägg 09-10-2006, 09:57
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

CITAT (anna_rispan @ 09-10-2006, 10:51)
          ja visst är gymnssiet frivilligt. men har man börjat så är det väl ändå inte att anse som att det är frivilligt vilka lektioner man går på. det är ju som ett jobb. som eleven gör för sin egen skull.

Jag förtydligar mig. Jag tror många ungdomar går på gymnasiet i brist på bättre alternativ när inte motivationen finns.
          När nu läget är som det är så tycker jag det vettigaste är att killen får lära sig/ får möjlighet att träna sig på att stå för det han gör. Då kanske han börjar tänka till.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-10-2006, 10:26
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 10:04)
          Jo, visst kan man stöta och blöta en sån här fråga i all oändlighet, men som
          jag tolkar ursprungsfrågan, så tycker jag inte att det är ok att föregå med ett så dåligt omdöme. Det är ju som flera redan påpekat, vi vuxna, som visar hur det går till i samhället.

För inte sjutton går ni väl och beställer en resa och sen frågar
          chefen om ni kan ta semester blink.gif blink.gif

Exakt!!!

Det skriver jag under på.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon