Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Älgjakt, Finns begränsningar ...
          Snöflinga
          Inlägg 10-10-2006, 23:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där huh.gif Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Tack för svar förresten ... det utvecklade sig ju bli en lärorik tråd om jakt dessutom ...

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-10-2006, 07:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Snöflinga @ 11-10-2006, 00:21)
          Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där huh.gif Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Tack för svar förresten ... det utvecklade sig ju bli en lärorik tråd om jakt dessutom ...

Hur blev det?

Går du ut denna vecka eller väntar du?

Och hur säker/osäker känner du dig tillsammans med jägare?

Bara undrar för att jag är nyfiken.

Precis som om jag undrar ifall Kurt och Lars-Olof Arvids köper mina argument eller tycker jag bara pratar skit.

Olika åsikter har vi säkert fortfarande men man är alltid nyfiken till ifall man förändrat något av den tidigare fastställda synen. smile.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 11-10-2006, 07:52
          Länk hit: #23

Gäster

De flesta jägare tar säkert hänsyn till andra människor i skogen. Och det är helt riktigt att det har betydelse vilka älgar som skjuts. I mina hemmamarker har jägarna bestämt sig för att spara en stor skoveltjur som ska hålla till i området. Jag förstår också att det måste vara fruktansvärt tråkigt att få sin hund dödad av vargar. Även om nästan dubbelt så många dödas av jägarna själva. Jag vet en jägare i Värmland som har satt en bjällra om halsen på sin hund eftersom vargen inte tycker om det ljudet. Enligt vad han påstår har man länge gjort så i Ryssland med gott resultat. Kanske värt att prova?

Olle

Citera
          KURT
          Inlägg 11-10-2006, 10:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Igår en älgjägare döda i Knäred, nu två st döda utanför Åmål. Hur var det nu?

Vid älgjakt så skjuter man ........?

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-10-2006, 11:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (KURT @ 11-10-2006, 11:57)

Jag som trodde det var älgar man skulle skjuta på! blink.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-10-2006, 17:20
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (KURT @ 11-10-2006, 11:57)

Man kan ju faktiskt läsa artikeln ordentligt.

Det där tycker jag nog är lite låg diskussionsnivå.............

För det första. När man pratar om att älgjägare inte kan skjuta säkert, det händer olyckor osv. så är det att man inte pejlat pass, inte har skjutbakgrund mm.

I detta fallet pratar man faktiskt om en mordutredning. Man vet ingenting om vad som skett enligt utredning mer än att det var två döda män.

Att två döda män skulle ha vådaskjutit varandra samtidigt låter ju minst sagt otroligt.

Om det är olyckshändelser som ligger bakom så är inte rubricering mord, det är dråp. Men nu har manb en mordutredning.

Det förekommer mord på Stureplan, i svenska hem, i samhällen och i städer. SKa man angripa alla människor som befinner sig på de ställena kanske.

Att använda detta till någon slags slagträdebatt där jag alltid har rätt och vräng på meningen hur som helst det är faktiskt lite dålig stil. Min svärmor diskuterar på det viset vilket brukar kunna göra mig galen. Har man en diskussion så tar man upp och kommenterar varandras argument, man tar till sig det som är bra och avvisar det som man inte tycker är bra. Och man respekterar meningsmotståndaren.

Att antingen svinga med dåliga argument så att man ska vinna till varje pris eller inte kommetera alls för att man tror att man skall förlora, det är inget diskussion.

Att två män är döda under oklara omständigheter är inget annat än tragiskt. Jag kan inte annat än att tycka synd om älgjägarnas familjer.

Och jag kommer inte att använda det som argument i debatten att två familjer mist sina anhöriga. Jag tycker det är, ja jag vet faktist inte vad jag skall säga-

Förutom det så litar jag fullkomligt på de jägare jag känner, de skjuter säkert. Och jag talar utifrån det jag själv upplevt och inte utifrån fördomar och tidningshysteri.

Nu blev Bettson lite bannad framenot kvällen, men det går nog över.

mad.gif sad.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 11-10-2006, 17:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 08:29)
          CITAT (Snöflinga @ 11-10-2006, 00:21)
          Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där  :huh:  Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Hur blev det?

Går du ut denna vecka eller väntar du?

Och hur säker/osäker känner du dig tillsammans med jägare?

Bara undrar för att jag är nyfiken.

Precis som om jag undrar ifall Kurt och Lars-Olof Arvids köper mina argument eller tycker jag bara pratar skit.

Olika åsikter har vi säkert fortfarande men man är alltid nyfiken till ifall man förändrat något av den tidigare fastställda synen. smile.gif

Nej, jag går inte in i de djupa svampskogarna denna vecka, inte förns jakten är slut tror jag unsure.gif Däremot i skog med närhet till bebyggelse, dock iförd neonröd kebba och röd jacka ... tongue.gif Något jag har gemensamt med älgarna är att vi båda tycker om trattkantareller... älgskit plockas också eftersom de är suverän gödsel för mina rodendedron sleep.gif

Vet ej hur säker jag känner mej med jägare eftersom jag aldrig mött någon i skogen ... bara älg två gånger och då kände jag mig väldigt osäker wub.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-10-2006, 17:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eftersom jag inte har nån kunskap om den. Inte för att jag någonsin har trott att jägare över huvud taget går omkring och skjuter folk. De få jag känner, ca 5st, är väldigt seriösa vad det gäller regler och allt annat.

Men vad det gäller de två döda i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          KURT
          Inlägg 12-10-2006, 06:03
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Evgeni @ 11-10-2006, 18:34)
          Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eftersom jag inte har nån kunskap om den. Inte för att jag någonsin har trott att jägare över huvud taget går omkring och skjuter folk. De få jag känner, ca 5st, är väldigt seriösa vad det gäller regler och allt annat.

Men vad det gäller de två döda i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif

Nej det har verkligen inget med jakt att göra, förutom att det finns 300 000 jägare med vapen hemma, och de flesta har flera vapen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 12-10-2006, 07:49
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (KURT @ 12-10-2006, 07:03)
          CITAT (Evgeni @ 11-10-2006, 18:34)

Men vad det gäller de två döda  i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif

Nej det har verkligen inget med jakt att göra, förutom att det finns 300 000 jägare med vapen hemma, och de flesta har flera vapen.

Jaha du och dessa vapen är hos medborgare med prickfritt kriminellt register. Man ansöker nämligen om licens hos polisen.

Dessutom så måste man påvisa att man har laglig förvaring.

Det är nog väldigt många mera vapen som finns hos kriminella. En del av dessa vapen hos kriminella är visserligen jaktvapen som de kriminella kommit över via inbrott.

Men de farligaste vapnen kommer inte från jaktvapen och de är här illegalt och man har ingen aning om vem som har dom. De yrekskriminella tycker inte att jaktvapnen är nogot att ha längre. De kan lätt få tag på mycket värre grejor.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 12-10-2006, 12:00
          Länk hit: #31

Gäster

Enligt vad jag hörde på radion nyss, där man bl a pratade med en lokal jaktledare och en representant för Jägareförbundet, lutar det mer år åt att det tragiska var en olycka än ett mord. Men man ska förstås inte säga något säkert innan utredningarna är klara. Hur som helst förstår jag mycket väl att folk drar sig för att gå ut i skogen nu, även om jag själv inte är rädd. Den största faran tycks knappast vara den där gråe som inte bevisligen har dödat någon människa i Sverige sedan 1821...

Olle

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 03:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon