|
|
  |
"homosexuella ska inte få adoptera"..., ...men såna här får skaffa barn? |
|
|
|
12-10-2006, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
birgitek
|
12-10-2006, 11:35
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:37
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:35) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek jag menade inte så utan snarare att om man tex ska ha en aktivitet för familjer ska man inte ha aktiviteter som gör att bara kärnfamijer bara kan vara med (har faktiskt varit med om det)... utan att alla slags familjer ska kunna vara med
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
birgitek
|
12-10-2006, 11:40
|
Gäster

|
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:37) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:35) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek jag menade inte så utan snarare att om man tex ska ha en aktivitet för familjer ska man inte ha aktiviteter som gör att bara kärnfamijer bara kan vara med (har faktiskt varit med om det)... utan att alla slags familjer ska kunna vara med Ja.det är ju en annan sak. Klart att alla ska få vara med annars är det ju faktiskt diskriminering. Birgit Ek
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:41
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:44
|

Medlem

|
CITAT (forget-me-not @ 12-10-2006, 13:41) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är. har hört nått sånt men det gäller ju inte alla länder vad jag vet + det finns ju barn att adoptera i svergie me
--------------------
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:50
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:40) Ja.det är ju en annan sak. Klart att alla ska få vara med annars är det ju faktiskt diskriminering. Birgit Ek nog för att det var i ett kristet sammanhang har nån hört talas om lappis?? dom hade sk kärnfamiljens dag... och hade massa aktiviteter för tex barnen skulle göra saker med mamma och pappa (dikt från den dan) (Det var sommar, sol och regn som bytte av varandra Det var en dag om kärnfamiljer, du vet familjer som tar hand om varandra jag Jag fick ta min Walkman, spela musik, HÖGT och sätta mig på stenen och gråta Kärnfamilj ”javisst” allt var bara grått och trist Kärnfamilj för mig är en gåta Ni Ni sa att jag kunde vara med i er, I er familj, sen fick jag en kaka Med lingon eller nått i Och det var först gången jag sett någon bråka Om att den andra skulle få den sista kakan) ... men efter ett tag fick jag då fika med en "riktig" familj
--------------------
|
|
|
|
askar
|
12-10-2006, 11:51
|
Gäster

|
CITAT (forget-me-not @ 12-10-2006, 12:41) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är. AdoptionscentrumAC svarar: Ingen har rätt att adoptera, oavsett sexuell läggning, men idag har homosexuella samma rätt att få göra en sk hemutredning som heterosexuella par. Om man blir godkänd finns det möjlighet att adoptera. Idag finns dock inga länder som vi samarbetar med som accepterar ansökan från samkönade par. Däremot kan det finnas formellt sett inget hinder för att adoptera ett svenskt barn som behöver familj.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Ja, olika regler angående familjesituation för olika länder. Adoptionscentrum
|
|
|
|
|
12-10-2006, 14:59
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
Tack askar och Castea.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 12:22) Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Kan man verkligen ha en "åsikt" om vad som är bäst för någon annan? Antingen ÄR väl något bäst - eller så är det inte. Vi vet inte att en klassisk kärnfamilj är bättre för ett barn än en homofamilj. Det handlar bara om tro.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 19:18
|

Medlem

|
och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga
--------------------
|
|
|
|
birgitek
|
12-10-2006, 19:56
|
Gäster

|
CITAT (Kat @ 12-10-2006, 20:12) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 12:22) Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa.
Kan man verkligen ha en "åsikt" om vad som är bäst för någon annan? Antingen ÄR väl något bäst - eller så är det inte. Vi vet inte att en klassisk kärnfamilj är bättre för ett barn än en homofamilj. Det handlar bara om tro. Hänger inte med vad Du menar. Kan man inte ha en åsikt om vad som är bäst? Vad håller då alla politiker på med? Hur fattar man beslut om man inte kan ha en åsikt? Nästan alla beslut grundar sig ju på en åsikt om vad som är bäst och det är ju väldigt lite man med säkerhet vet. Ren fakta är i princip bara det man kan väga och mäta. Din åsikt att homosexuella ska få adoptera barn är ju precis lika mycket tyckande som min åsikt när det gäller kärnfamiljen. De enda som inte kan tycka något i frågan är väl barnen, de måste acceptera beslut grundade på vuxnas tyckande. Birgit Ek
|
|
|
|
|
12-10-2006, 20:27
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 20:56) Hänger inte med vad Du menar. Kan man inte ha en åsikt om vad som är bäst? Vad håller då alla politiker på med? Hur fattar man beslut om man inte kan ha en åsikt? Nästan alla beslut grundar sig ju på en åsikt om vad som är bäst och det är ju väldigt lite man med säkerhet vet. Ren fakta är i princip bara det man kan väga och mäta. Din åsikt att homosexuella ska få adoptera barn är ju precis lika mycket tyckande som min åsikt när det gäller kärnfamiljen. De enda som inte kan tycka något i frågan är väl barnen, de måste acceptera beslut grundade på vuxnas tyckande. Birgit Ek Nerj, man kan inte ha en åsikt om vad som är bäst, när det inte finns någon som helst forskning på vad som verkligen ÄR bäst.
Det är som att ANSE att Gud finns istället för att TRO att Gud finns.
Jag KAN inte anse att barn har det lika bra i en homofamilj som en heterodito, eftersom vi inte kan veta en sådan sak. Däremot TROR jag - till övertygelse - att det knappast är föräldrarnas kön eller sexualitet som påverkar om familjen har förutsättningar att bli bra eller ej.
Alla skaffar barn av egoistiska skäl. Ingen skaffar barn för barnens skull.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 20:51
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Kat @ 12-10-2006, 21:27) Nej, man kan inte ha en åsikt om vad som är bäst, . Däremot TROR jag - att ha en ÅSIKT...är att TRO på nått det är bara ett annat ord, för samma sak
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
12-10-2006, 21:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 20:18) och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga Tja, det kan jag inte hålla med om. Det är fortfarande den vanligaste familjeformen så ovanlig är en ordentlig överdrift.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
12-10-2006, 21:05
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 12-10-2006, 21:51) att ha en ÅSIKT...är att TRO på nått det är bara ett annat ord, för samma sak  Det håller jag inte med om.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 21:08
|
Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 22:00) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 20:18) och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga Tja, det kan jag inte hålla med om. Det är fortfarande den vanligaste familjeformen så ovanlig är en ordentlig överdrift. tror också att kärnfamiljen är vanligaste familjeformen....
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
12-10-2006, 21:12
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
12-10-2006, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (pejori @ 12-10-2006, 22:08) tror också att kärnfamiljen är vanligaste familjeformen....  Tja, hälften, 50% av hushållen består av ensamstående i storstäderna.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|