|
|
  |
"homosexuella ska inte få adoptera"..., ...men såna här får skaffa barn? |
|
|
|
09-10-2006, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jobbigt det där, när rädslan får styra ett parti.
De kristna värderingarna är annars värda att stå upp för, och tio guds bud är ju förnuftiga till största delen.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
askar
|
09-10-2006, 21:18
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:06) Jag är inte homofob... har homosexuella av båda könen i min nära släkt och respekterar dem lika som övriga. Men... jag är helt emot homovigslar i kyrkan och just det fick mig att gå ur Svenska kyrkan. Kyrkligt äktenskap är ämnat för man och kvinna. Varför då propsa på att man/man och kvinna/kvinna ska få ingå när det är emot Guds ord? Det är som att gå till moske och kräva att alla där ska äta griskött. Eller?
|
|
|
|
|
09-10-2006, 21:46
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (askar @ 09-10-2006, 22:18) CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:06) det gör ju iofs. jag...dom som är kristna i min närhet, accepterar INTE homosexuella eller homovigslar...dom har till och med lämnat svenska kyrkan av den orsaken att dom, tillåter ingående av partnerskap.  :rolleyes: vet att det finns homosexuella präster också, men det finns ju undantag för allt, så det finns säkert kristna som inte är homofober  :wub: Jag är inte homofob... har homosexuella av båda könen i min nära släkt och respekterar dem lika som övriga. Men... jag är helt emot homovigslar i kyrkan och just det fick mig att gå ur Svenska kyrkan. Kyrkligt äktenskap är ämnat för man och kvinna. Varför då propsa på att man/man och kvinna/kvinna ska få ingå när det är emot Guds ord? Det är som att gå till moske och kräva att alla där ska äta griskött. Eller? Jag håller med dig. Jag är inte heller homofob, men anser ändå att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan eller adoptera barn. Dock är jag fortfarande medlem och aktiv i Svenska kyrkan.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 05:57
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
10-10-2006, 07:03
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Fördelen med ett heterosexuellt förhållande är att det oftast är lätt att skaffa barn, med eller utan tillstånd. Fast stånd krävs ju alltid. Naturens ordning. Jag tänker inte inlåta mig i nån större diskussion om homoproblematiken, dom flesta vet nog min inställning, men jag har så svårt att förstå varför man alltid skall hitta på negativa omdömen om dom som inte tänker som man själv. Homofob är dessutom ett felaktigt uttryck eftersom fobi betyder rädsla, skräck och inte exempelvis ovilja eller ogillande. Själv är jag heterofil vilket är ett helt ok uttryck.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 07:37
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Jag anser att alla som är beredda att ge ett barn kärlek o omtanke skall få adoptera barn. Det finns alldeles för många "oönskade" barn i Kina, afrika etc... Med alla så avser jag givetvis homosexuella par, ensamstående män/kvinnor...
Vilket är värst, att växa upp på ett barnhem i Kina och hela livet känna sig oönskad eller att bli adopterad av en man eller kvinna i Sverige och få en kärleksfull uppväxt? För mig skulle valet vara enkelt...
/Henrik
|
|
|
|
|
10-10-2006, 07:47
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob? Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det. Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna!
|
|
|
|
|
10-10-2006, 07:57
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 08:47) CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob? Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det. Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna!  Förstår av ditt inlägg att du inte kan svara på mina frågor.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
10-10-2006, 07:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob? Berith vilken korkad och inskränkt fråga!
Ställa andra liknande frågor då:
Vilken religion tillhör de brunögda? vilken religion tillhör folkpartisterna/ de överviktiga/alkoholisterna eller nån annan grupp av människor som inte hör ihop?
Att klumpa ihop människor under uttrycket "homofober" är dumt för det första, att sedan antyda att religiösa skulle vara mer homofoba än andra, finner jag rent förolämpande mot religiösa människor i allmänhet.
Det är olustigt att vi i västvärlden, i synnerhet Sverige, är mycket försiktiga mot människor med annan religion, särskilt efter debatten runt Muhammedkarikatyrerna och säjer man något elakt mot islam så ligger man risigt till. Att, däremot, ge sej på det egna landets kristna är tydligen fritt fram, att skymfa, kalla bakåtsträvare, homofober och vad man vill. Varför är det så?
Försök att hålla debatten ovanför lågvattensmärket??
Jag är troende kristen, aktiv i kyrkan och min tro.
Tror man på Jesus, kan man inte fördöma, hata eller förfölja någon människa överhuvudtaget!!. Den avart man kan se på TV ikväll, tillhör värsta sortens vilsna får, som inte förstått något alls.
--------------------

|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:04
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 08:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 08:47) CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob? Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det. Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna!  Förstår av ditt inlägg att du inte kan svara på mina frågor. Är du inte läskunnig så skyll det inte på mig. Jag har svarat på din s.k fråga.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:11
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 10-10-2006, 08:58) CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57) ...och jag känner inte en enda kristen som är homofob. Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob? Berith vilken korkad och inskränkt fråga!Räknar inte med att hela inlägget var riktat till mej. En del säger "jag är inte kristen" och då undrar jag såklart vilken religion dom då tillhör. Vaaa??? (fågelholkar). Jaa, om man inte är kristen tillhör man antagligen en annan religion. Neej, så menar dom inte, dom menar att dom inte är religiösa. Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det.
--------------------
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:23
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11) Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det. Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:35
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:23) CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11) Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det. Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera. Visst handlar det om att provocera, kan inte tänka mig att det va´många som hakade upp sig över att du använt ordet "kristen" istället för religiös. Men troligtvis har Berith inte befunnit sig i såna kretsar där människor är religiösa, ta vilken frikyrka som helst och prata med ungdomarna där, dom säger inte att dom är religiösa, dom är kristna. Att va´kristen och att tillhöra en kristen religion, är två skilda saker, men sånt vet inte alla tydligen.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:35
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:23) CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11) Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det. Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera. Joo det var exakt det jag frågade.
--------------------
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:43
|
Medlem

|
Det jag skrev var enbart ett bemötande på Rapchics uttalande att alla kristna hon känner är homofober. Då skrev jag helt ärligt att jag inte känner en enda kristen som är homofob...jag känner faktiskt ingen homofob överhuvudtaget. Men det är klart att ordet kristna genast sätter fart på alla huvudjägare.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Men hör ni, är man alldeles för förmäten, om man ber om vapenvila Det här uppstår ju i ett kör, att vi missförstår varandra. Och jag är övertygad om att det beror på att det vi tänker inte ser likadant ut när vi skriver. Det här gäller de flesta av oss som är här. Ibland tappar jag hakan när jag ser vad nån skrivit. Men efter en himla massa förklaringar hit och dit så kan jag se att det var nåt helt annat personen menade. Nästa gång så tappar jag hakan igen, för att JAG får svar på nåt jag inte alls har menat Ibland är det faktiskt så att vi läser varandra som faan läser bibeln, utan att det egentligen finns belägg för det. Hade vi varit tankeläsare, tror jag vi sluppit mycket av detta
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
10-10-2006, 09:01
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:43) Det jag skrev var enbart ett bemötande på Rapchics uttalande att alla kristna hon känner är homofober. Då skrev jag helt ärligt att jag inte känner en enda kristen som är homofob...jag känner faktiskt ingen homofob överhuvudtaget. Men det är klart att ordet kristna genast sätter fart på alla huvudjägare. Tack, då förstår jag hur du menar. Undrade bara vad du menade med ordet kristen, precis som jag undrar när andra använder ordet. T.ex. när nån berättar att han/hon blivit kristen och menar att dom blivit religiösa - inte att dom bytt religion. Synd att du känner dej provocerad när såna här diskussioner uppkommer. Evgeni... joo, det gäller att läsa som det är menat.  Om jag funderar över en mening i ett inlägg så brukar jag betona den på olika sätt för att se om det kan missuppfattas vad som menas eller om jag kommer fram till en aha-upplevelse.
--------------------
|
|
|
|
|
10-10-2006, 09:04
|
Medlem

|
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.
|
|
|
|
|
10-10-2006, 09:15
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04) Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet. Intressant. Har inte tänkt på det, vilka som använder ordet alltså. För mej betyder kristen att man tillhör den religionen, och när man utövar den religionen aktivt så är man religiös. Blir liksom olika "stadier". Som sagt, intressant.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|