Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fri entré på museer försvinner, reformen rivs upp
          kristerh
          Inlägg 12-10-2006, 10:44
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

tycker att det är bra att de ska börjar ta betalt igen, dessutom tycker jag att teatrar o operan ska betalas via sponsorer och entréavgifter inte via skatten.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          KURT
          Inlägg 12-10-2006, 10:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:44)
          tycker att det är bra att de ska börjar ta betalt igen, dessutom tycker jag att teatrar o operan ska betalas via sponsorer och entréavgifter inte via skatten.

Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen? De som anser sig behöva skydd skulle väl kunna anlita privata vaktbolag?
          Även vägarna kan ju privatiseras, varför skall de som inte har bil betala skatt till vägar?

När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där. I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden.

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 10:54
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (mulle @ 12-10-2006, 09:11)
          Folkbildning är inte ett privat fritidsnöje - det är ett kapital för en hel nation!

Folkbildning åt storstadsbor som vi andra skall bekosta.!!?
          För övrigt anser jag att "folkbildning" är ett avskyvärt, förlegat och nedlåtande uttryck - politikerna skall alltså se till att staten ger lite väl vald bildning åt de "dumma och obildade" medborgarna. Själv föredrar jag att benämna kultur som ett medel för personlig utveckling och anser att de flesta av oss är kapabla att skaffa oss lite bildning på egen hand.
          Birgit Ek

Citera
          kristerh
          Inlägg 12-10-2006, 10:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (KURT @ 12-10-2006, 11:51)
          Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen?
          När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där.  I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden.

Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt wink.gif Telia är redan privatiserat wink.gif det är väl inte sponsrat av samhället på något sätt, tror inte posten heller är det wink.gif
          Och sjukvård var det du som drog upp wink.gif finns redan privata vårdalternativ som inte kostar mer för dig som patient, så jag förstår inte din rädsla unsure.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 11:01
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 11:57)
          CITAT (KURT @ 12-10-2006, 11:51)
          Varför bara teatrar o operan? Varför inte också försvaret och polisen?
          När posten och telia har privatiseras kommer det att bli dyrt att skicka brev till glesbygden och det kommer också att bli dyrt att installera telefon där.  I den privatiserade sjukvården kommer också kostnaderna att bli mycket dyrare i glesbygden.

Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt wink.gif Telia är redan privatiserat wink.gif det är väl inte sponsrat av samhället på något sätt, tror inte posten heller är det wink.gif
          Och sjukvård var det du som drog upp wink.gif finns redan privata vårdalternativ som inte kostar mer för dig som patient, så jag förstår inte din rädsla unsure.gif

För mej är det en enorm skillnad att bidra till t.ex polis, vård och skola mot att finansiera storstadsbornas musiebesök.
          Birgit Ek

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 12-10-2006, 11:32
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag tror faktiskt att teatrar och operor är nödvändigt för ett land. liksaså museer med kvalitativa utställningar. man måste få ha kul i ett land. inte bara se att man bygger upp försvar och sjukvård mmm.

visst skulle det vara trevlig med större spridning på museerna. en hel del är ju i Stockholm. men en del utsällningar skickas väl också mellan museer?? eller har jag blandat ihop det med något helt annat??

kankse lite utanför ämnet eller?

Citera
          Rapchic
          Inlägg 12-10-2006, 11:35
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

ju mer inteligent ett djur är ju mer kul behöver den ha för att inte bli galen av att inte göra något
          det är speciellt viktigt för dom som inte jobbar
          som inte har så mkt att göra på dagarna att sysselsätta sig
          därför ska man inte göra kultur mindre tillgängligt

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Hannele
          Inlägg 12-10-2006, 11:40
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt wink.gif

Tja, om folk gick mer på bio, muséer, konserter och teater, hade det mindre tid att slåss och tjäla. huh.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Rapchic
          Inlägg 12-10-2006, 11:43
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (kristerh @ 12-10-2006, 12:57)
          Försvar o polis är nödvändigheter för samhället, teater o opera kallar jag inte nödvändigt wink.gif

tja det är faktist kultur som är grunden till vår inteligens
          och som jag sa förut utam stimulation så blir man galen

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 11:55
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 12:40)

Tja, om folk gick mer på bio, muséer, konserter och teater, hade det mindre tid att slåss och tjäla. huh.gif

Då skulle det väl vara mera rättvist att subventionera biobesök eftersom biografer finnst tillgängligt för så många fler än de statliga muséerna är.
          Birgit Ek

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-10-2006, 12:25
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (KURT @ 12-10-2006, 09:35)
          Och storstadsbornas finasiering av landsorten via utjämningsbidragen kommer nog också att försvinna. För varför skall rika storstadskommuner betala till fattiga landsortskommuner?

Det är åt det hållet det lutar, "sköt dig själv och skit i andra".

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Malvia
          Inlägg 12-10-2006, 13:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Varför ska vissas fritidsintressen skattesubventioneras?
          Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för.
          För övrigt skulle jag gärna betala några kronor för boklån.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-10-2006, 13:46
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 15:39)
          Alla är inte intresserade av museer och teater utan har intressen som de får betala "dyrt" för.

Men det handlar inte om fritidsintressen, det är ju allmänbildning det handlar om. Allt om finns i de statliga museerna runt om i landet ägs av svenska folket för övrigt, det borde göras så tillgängligt som möjligt för alla. Inte låsas in och glömmas bort.

Och om man ska fortsätta fundera på det där med fritidsintressen, off topic men ganska intressant ändå:
          Varför subventioneras idrottandet med miljardbelopp varje år och varför skulle vi fortsätta med det? Alla gillar ju inte att sporta? Vi kan ju dra in alla statliga subventioner till alla aktiviteter som inte alla gillar så får vi se vad som blir kvar.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 13:48
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 14:39)

Jag vet inte hur gammal du är, eller om du någonsin har varit barn?
          Men som barn, då har du att rätta dig efter de vuxnas villkor. Att du har råd att betala det du själv prioriterar, det är en sak. Men du kanske tycker att barnen får skylla sig själva som valt de föräldrar de fått wink.gif mad.gif

Sorry, men idag är jag riktigt taggig, så välj dina ord människa mad.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          arno
          Inlägg 12-10-2006, 13:50
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Det är inte vissas fritidsintressen som skall subventioneras - det är tillgängligheten till och utvecklingen av vår kultur som skall stimuleras.
          Vi kan inte låta marknaden ta över allt - vi behöver något som retar och stimulerar våra sinnen.
          Marknaden tenderar att bara roa eftersom det säljer bättre.

Citera
          mulle
          Inlägg 12-10-2006, 14:03
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (arno @ 12-10-2006, 14:50)
          Det är inte vissas fritidsintressen som skall subventioneras - det är tillgängligheten till och utvecklingen av vår kultur som skall stimuleras.
          Vi kan inte låta marknaden ta över allt - vi behöver något som retar och stimulerar våra sinnen.
          Marknaden tenderar att bara roa eftersom det säljer bättre.

Bra sagt!
          Mulle

Citera
          Betty
          Inlägg 12-10-2006, 14:07
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 14:46)
          CITAT (Malvia @ 12-10-2006, 15:39)

Men det handlar inte om fritidsintressen, det är ju allmänbildning det handlar om. Allt om finns i de statliga museerna runt om i landet ägs av svenska folket för övrigt, det borde göras så tillgängligt som möjligt för alla. Inte låsas in och glömmas bort.

Och om man ska fortsätta fundera på det där med fritidsintressen, off topic men ganska intressant ändå:
          Varför subventioneras idrottandet med miljardbelopp varje år och varför skulle vi fortsätta med det? Alla gillar ju inte att sporta? Vi kan ju dra in alla statliga subventioner till alla aktiviteter som inte alla gillar så får vi se vad som blir kvar.

Exakt!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 14:18
          Länk hit: #38

Gäster

Men om en tvåbarnsfamilj från t.ex.Korpilombolo vill ge vad som kostar en Stockholmsfamilj någon hundralapp till sina barn så landar kostnaden säkert över 10 000 kr. Varför skall dom då subventionera stockholms-familjen.
          Birgit Ek

Citera
          mulle
          Inlägg 12-10-2006, 14:21
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu.
          Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom.
          För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans.
          Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det.
          Mulle

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 14:24
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (mulle @ 12-10-2006, 15:21)
          Jag måste skriva lite till för jag är så engagerad nu.
          Kärnan i den här diskussionen handlar egentligen inte om fri entré utan om vilka grundläggande värderingar vi väljer att ställa oss bakom.
          För en vecka sedan tänkte jag, naivt nog, att det kan vara bra med en borgerlig regering för att bryta en socialdemokrati som kanske tar sig själv alltför given. Jag trodde aldrig att den nya regeringen skulle gå in och peta i det som jag ser som, inte bara den svenska utan hela den nordiska, grundtanken nämligen att värna om den lilla människans möjlighet (och rättighet) till utbildning och stimulans.
          Utan att egentligen vara uttalat "blockpolitisk" skrämmer det som nu pågår mig. Det utstrålar cynism, egoism och hårdhet på långt håll och så vill åtminstone inte jag ha det.
          Mulle

Nix, inte jag heller wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 22:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon