|
|
  |
Brukar du norpa sticklingar i växtaffären? |
|
|
|
21-10-2006, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Roligt att se dej Christer ! -håller alla tummar för att du ska få en invasion nu i nov dec hos dej Nyponmognaden här är usel -återkommer om jag har nåt anständigt att skicka Är örtelius intressant ? Tänker ofta på hur det går o kollar bloggen Hälsar k Som aldrig skulle ta sticklingar olovandes nånstans -inte gräver jag upp plantor hos andra heller -
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
22-10-2006, 06:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Örtelius? Inte en aning vad det är, men det går nog bra Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Sarah68: Kunde inte låta bli att reagera: Bor din mans ex-fru i SAMMA HUS två trappor upp??? Vadan detta? Och så skulle jag vilja säga att jag inte ens funderat på detta med att stjäla sticklingar i affärer innan jag såg denna omröstning. Tänk om jag nu gick ut och stal för att odla.nu gav mig idén...  Tycker att det är helt ok att ta sticklingar från stora buskar som växer över plank, och i parker och liknande. Men att sno sticklingar från små växter hemma hos folk är inte alls ok! Tänk själva så länge man väntar på ett nytt skott, en ny gren, eller bara en till blomma eller blad - och så kommer någon och norpar av den på en sekund! Helmysko att göra det mot en vän...
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
22-10-2006, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174

|
hm, svår fråga. Om det är en stor planta i en offentlig plantering, ja. Hemma hos någon, njae. Kan erkänna att jag snodde en stickling från botaniska förra sommaren, men det kändes inte så bra, dessutom dog den under vintern...det var en sådan där vit miniänglatrumpet, alltså brugmansia, inte den andra som bara kallas miniänglatrumpet. Någon som vet var man kan få tag i en?
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|
|
|
|
|
22-10-2006, 23:16
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 598

|
CITAT (Carex @ 22-10-2006, 23:52) hm, svår fråga. Om det är en stor planta i en offentlig plantering, ja. Hemma hos någon, njae. Kan erkänna att jag snodde en stickling från botaniska förra sommaren, men det kändes inte så bra, dessutom dog den under vintern...det var en sådan där vit miniänglatrumpet, alltså brugmansia, inte den andra som bara kallas miniänglatrumpet. Någon som vet var man kan få tag i en? Skulle också vilja ha en så'n. Man kunde skicka efter frö till liten änglatrumpet från tidningen "Allt om trädgård" (i vintras, tror jag det var). Inget av mina frön grodde ens...  Det verkar som om den är lite ovanlig...
--------------------
En oblyg viol är också en viol.
|
|
|
|
|
23-10-2006, 14:31
|

Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 8 670

|
CITAT (maimiti @ 19-10-2006, 17:24) Har aldrig norpat en stickling vare sig i affären eller hemma hos någon och kommer aldrig att göra det hellerÄr man hemma hos någon är det ju inte så svårt att fråga och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej och då finns det ju oftast en bra anledning. Däremot plockade jag upp några frön från golvet på Botan en gång... om det nu räknas till norpandet... Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar!
--------------------
Jakob i Zon 1
|
|
|
|
|
23-10-2006, 14:38
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
det är en ren slump att hon bor i samma hus som oss. Jag lyckades byta min lägenhet 3 mil utanför stan mot en lika stor lägenhet inne i stan...och sådana byten är jättesvåra att få till...så det var inte läge att tacka nej. Hon störs säkert mer av det än jag
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
23-10-2006, 15:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (sarah68 @ 23-10-2006, 15:38) det är en ren slump att hon bor i samma hus som oss. Jag lyckades byta min lägenhet 3 mil utanför stan mot en lika stor lägenhet inne i stan...och sådana byten är jättesvåra att få till...så det var inte läge att tacka nej. Hon störs säkert mer av det än jag men att ge henne tillträde och vattna dina blommor tror inte jag hade velat ha det så bo...ja...passa huset ...nej
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
23-10-2006, 22:35
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 8 687

|
 Nu kommer det in en råtta bland hermelinerna, jag har tagit skott i handelsträdgårdar, jag har tagit i parker och jag har skottat lite bland kommunens planteringar, Å ena sidan kan jag väl hålla med om att "helt rätt är det väl inte" men inte helt fel heller. Beroende på hur, varför och varifrån man stjäler det lilla skottet. Inte har jag gått in med berått mod och slitet av nåt på en växt, däremot har jag snabbt kunnat checka in var en del växter ställts undan i väntan på att gå ett helt annat öde till mötes. Skulle inte heller får för mej att gå in och sabotera bland mina vänners växter. Har fått upp det vackraste av det fulaste som ens en gång inte skulle blivit annat än kompost. Kan visa en dag i mitt fotoalbum. Har inga som helst skuldkänslor i detta, mitt kriminella förfarande.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 00:47
|
Medlem
Antal inlägg: 185
Medlem nr: 5 554

|
Nej, det har jag aldrig tänkt på. Tror inte att jag skulle våga i affären, men jag skulle aldrig ha några problem att ta skott från exempelvis en park om jag hade sett en blomma jag ville ha.
--------------------
Zon II-III
|
|
|
|
|
24-10-2006, 02:14
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 598

|
CITAT (Miss Cocker @ 23-10-2006, 23:35)  Nu kommer det in en råtta bland hermelinerna, jag har tagit skott i handelsträdgårdar, jag har tagit i parker och jag har skottat lite bland kommunens planteringar, Å ena sidan kan jag väl hålla med om att "helt rätt är det väl inte" men inte helt fel heller. Beroende på hur, varför och varifrån man stjäler det lilla skottet. Inte har jag gått in med berått mod och slitet av nåt på en växt, däremot har jag snabbt kunnat checka in var en del växter ställts undan i väntan på att gå ett helt annat öde till mötes. Skulle inte heller får för mej att gå in och sabotera bland mina vänners växter. Har fått upp det vackraste av det fulaste som ens en gång inte skulle blivit annat än kompost. Kan visa en dag i mitt fotoalbum. Har inga som helst skuldkänslor i detta, mitt kriminella förfarande.  Go girl! Jag tror det är fler här som gärna vill ta en stickling eller två ibland, utan att våga erkänna det. Om "pallad frukt smakar bäst", kanske pallade sticklingar rotar sig bäst med. Ja, varför inte se sticklingsstöld som en "pallning", såvida man inte skadar växten? De flesta har väl "stulit" äpplen från en tomt någon gång?
--------------------
En oblyg viol är också en viol.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 431
Medlem nr: 389

|
CITAT (Natrix @ 23-10-2006, 15:31) CITAT (maimiti @ 19-10-2006, 17:24) Har aldrig norpat en stickling vare sig i affären eller hemma hos någon och kommer aldrig att göra det hellerÄr man hemma hos någon är det ju inte så svårt att fråga och det värsta som kan hända är ju att man får ett nej och då finns det ju oftast en bra anledning. Däremot plockade jag upp några frön från golvet på Botan en gång... om det nu räknas till norpandet... Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar!  Tja, jag lär ju aldrig få veta om det är någon skillnad men jag brukar inte ha några problem med att få skott att leva och växa ändå Fröna från Botans golv tog sig inte fö, så jag vete katten om det stämmer... men de kanske var för gamla och hade förlorat sin grobrhet
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2006, 18:00
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
fröer på kommunens planteringar spelar väl ingen roll de tar inte reda på fröna iallafall
|
|
|
|
|
21-02-2007, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
Jag frågar alltid om jag får ta skott hos min närmsta handelsträdgård. Det brukar alltid gå bra, även om jag givetvis handlar plantor m.m. också. Ägaren till handelsträdgården menar t o m att det är bra, för då finns en person i närheten som har kvar en växtraritet som dött för ägaren. Dessutom får jag alltid rabatt och ibland "bonusväxter" - inte illa!
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
21-02-2007, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 9 019

|
Tänk om alla skulle ta skott, vad skulle finnas kvar. Jag skulle då alldrig göra det. Jag vill då ha en snygg blomma när jag köper den.
|
|
|
|
|
28-02-2007, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Har aldrig tänkt tanken ens att man skulle kunna göra något sådant. Jag skulle själv inte vilja köpa en krukväxt som någon brutit av en gren på så i princip är det ju lika illa att ta en stickling som att stjäla hela växten.
Inte skulle jag ta varken sticklingar eller frön hos någon privatperson heller utan att fråga om lov.
Krukväxter är ju f öv så billiga så man undrar hur i all världen det kan löna sig att odla fram dem. De allra flesta borde ha råd att köpa de krukväxter de vill ha.
|
|
|
|
|
28-02-2007, 15:13
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
Brukar är väl väldigt mycket sagt ... Har dock nallat en liten stickling från en stor pelargon en gång . . . Den hängde med i flera år, å efter den lämnat in så hade jag blivit så förtjust i sorten att jag köpte en planta så fort jag fick chansen - från samma butik Att ta något utan utan uttrycklig tillåtelse från en privat trädgård skulle dock aldrig falla mej in! tror att det är som andra redan skrivit: den som frågar får sällan nej Frön från kommunala planteringar skulle jag inte tveka att förse mej med. Det är ju ändå sådant som rensas bort å slängs. Sedan får man naturligtvis inte skada växten! Oavsett var den står någonstans! Ges tillfälle kan man alltid fråga någon anställd från parkförvaltningen som är där och sköter om växterna om det är något man verkligen vill ha skott från.
|
|
|
|
|
28-02-2007, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Har aldrig ens tänkt på detta  jag skulle aldrig ens komma på tanken!
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2007, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Ramoth har helt rätt i det där att fråga någon på parkförvaltningen. tror att de flesta säger ja, bara man själv står för transport och sånt. När jag jobbade på parkförvaltningen Trelleborg var jag med och grävde upp plantor som bara slängdes sedan, det sved i själen när de som var fleråriga gick till komposten...  Men att stjäla sticklingar och skott skulle aldrig falla mig in... Blev förälskad i skolans hibiskus och ville gärna ha någon stickling av den. Frågade mig fram och det var inga problems så länge jag klippte med förstånd i den. Nu har jag tre skott som står på rotning... hoppas hoppas  Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|