Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brukar du norpa sticklingar i växtaffären?
          Brukar du norpa sticklingar i växtaffären?
          Brukar du norpa sticklingar i växtaffären?
          Ja [ 33 ] ** [20.12%]
          Nej [ 50 ] ** [30.49%]
          Har aldrig vågat [ 31 ] ** [18.90%]
          Det är fel att göra det [ 50 ] ** [30.49%]
          Totalt antal röster: 180
          Gäster kan inte rösta 
          Merlin
          Inlägg 01-03-2007, 22:43
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Jag har inte läst hela tråden och perhaps har ni andra pratat om det redan, men jag undrar en sak efter att ha pratat med min man ikväll om just det här med att norpa sticklingar efter att ha sett tråden. Jag var ganska förvånad (och imponerad)över så många "rättskaffens" dlaiter som aldrig skulle drömma om att ta minsta fröet eller sticklingen utan att fråga. Själv faller jag för frestelsen att ta fröer från offentliga planteringar crazy.gif
          Min man sa dock att jag var naiv om jag trodde att folk verkligen var så rättskaffens och ärliga och att frågan borde ha ställts på ett annat vis nämligen "Hur många skulle norpa sticklingar i växtaffären om ni var 100%-igt säkra att ingen såg?" innocent.gif
          Jag tyckter att hans tankegång var ganska smart coh själv påstår han att nästan alla då skulle falla för frestelsen crazy.gif
          Vad tror ni?

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          stina
          Inlägg 03-03-2007, 09:06
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Natrix @ 23-10-2006, 16:31) *
          Men tänk om det är sant att de tar sig sämre om man frågar! wink.gif

Jag har hört att det är OK att fråga, men att man absolut inte får tacka...

Citera
          Netha
          Inlägg 03-03-2007, 21:12
          Länk hit: #63

Gäster

CITAT (Merlin @ 01-03-2007, 22:43) *
          Jag har inte läst hela tråden och perhaps har ni andra pratat om det redan, men jag undrar en sak efter att ha pratat med min man ikväll om just det här med att norpa sticklingar efter att ha sett tråden. Jag var ganska förvånad (och imponerad)över så många "rättskaffens" dlaiter som aldrig skulle drömma om att ta minsta fröet eller sticklingen utan att fråga. Själv faller jag för frestelsen att ta fröer från offentliga planteringar crazy.gif
          Min man sa dock att jag var naiv om jag trodde att folk verkligen var så rättskaffens och ärliga och att frågan borde ha ställts på ett annat vis nämligen "Hur många skulle norpa sticklingar i växtaffären om ni var 100%-igt säkra att ingen såg?" innocent.gif
          Jag tyckter att hans tankegång var ganska smart coh själv påstår han att nästan alla då skulle falla för frestelsen crazy.gif
          Vad tror ni?

Öht har jag aldrig ens tänkt tanken att man skulle norpa sticklingar i blomaffärer el handelsträdgårdar... det känns som lika mycket stöld
          som att knycka ett pkt mjölk på ICA. Stöld som stöld. thumbdown.gif

Ang att be om stickling och tacka... det är gammal myt att de skulle ta sig sämre om man tackade.
          Sticklingarna vet väl inte om du sa tack el inte. laugh.gif

Citera
          sudden
          Inlägg 04-03-2007, 01:03
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

jag har aldrig norpat sticklingar från vänner eller affärer.
          däremot har jag i slutet av utförssäljningar spanat in olika saker då vi brukar få med dem hem om de ska slängas happy.gif

senast när jag arbetade med bukettbinderi på alla hjärtans dag såg jag såna däringa stooora vackra rosor med rödaktiga skott på som jag snabbt la undan åt mig själv då de börjat bli lite ledsna och det var ok för mig att ta med mig några av de rosor som inte blev sålda eftersom de beställt in alldeles för många biggrin.gif

bara det att jag hållt liv i skottet genom att ställa det i vattenglas vilket jag nu fick veta att så ska man inte göra rolleyes.gif
          kan man kanske trycka ner skottet i en kruka med annan planta i?? tänkte om det kanske kunde dela krukplats med fikusen som har en del extra utrymme runt stjälken??

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-03-2007, 08:15
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Svarade Nej! Skulle aldrig komma på tanken att norpa nåt i en affär! Hemma hos nån skulle jag defenitivt komma på tanken, men, där frågar jag och låter bli att tacka whistling.gif laugh.gif ( så skrockfull är jag giggle.gif ).

Vad det gäller offentliga planteringar har det nog hänt både en och fler ggr attt det ramlat ner nåt frö i min ficka whistling.gif cool.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 04-03-2007, 10:31
          Länk hit: #66

Gäster

Eftersom frågan gällde sticklingar och affärer kan jag definitivt säga att inte ens tanken har slagit mig.
          Frön i en offentlig rabatt av sommarblommor eller liknande tycker jag är en annan sak. Jag tror inte komunen ägnar sig åt fröskörd i någon större utsträckning. Fast jag tar inte frön i en botanisk trädgård eller i vänners trädgårdar utan lov. De kanske vill ta hand om fröerna själva.
          Och jag tackar alltid för det jag får och har inte haft några problem med tillväxten pga det giggle.gif

Citera
          Mimosa
          Inlägg 04-03-2007, 12:01
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 7 590

Uteslutet i privata trädgårdar!
          Men i offentlig miljö är saken annorlunda. Då jag praktiserade på kommunen existerade ingen fröinsamling eller sticklingsförökning, allt kördes i sopen innan frosten kom. Friska blommande plantor. Jag tror det är så på de flesta ställen i offentlig miljö, vad gäller sommarblomsplanteringar. Jag har inga problem med att ta pelargonskott eller lisa-sticklingar från dessa. I parker med perenner har det också hänt att jag tagit frö eller skott, försiktigt förstås, och aldrig så att växten tar skada.
          I mitt vardagsrumsfönster trivs en suckulent jag nöp från strandpromenaden i Palma, ingen skada skedd där men glädjespridare hemma hos mig idag!
          Men självklart gäller sunt förnuft i den här frågan, som alltid annars.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-03-2007, 15:55
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej aldrig , utom när jag frågat och frö "på gatan " har väl hänt på syliga breddgrader
          Däremot blivit av med frökapslar vid trädgårdsvisningar thumbdown.gif
          ps yes.gif
          Rossticklingen mår bäst i krukkanten i en egen kruka med såjord

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          noora
          Inlägg 05-03-2007, 14:46
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag norpar inte friska grenar eller frökapslar, men om jag hittar en bit som har gått av kan jag ta hand om den (dock inte i butiker, bara i allmänna planteringar eller hemma hos folk). Jag har bl.a. ett paradisträd som från början var ett skrumpet litet skott som hade fallit av hos mormor (jag hade säkert kunnat få ett riktigt skott om jag hade frågat, men det var roligare att "sno", och jag hjälpte ju till att snygga upp i krukan) och en saintpaulia som kommer från ett blad som hade gått av hemma hos en bekant.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 05-03-2007, 20:25
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jag blev himla arg över Mark Lewengood som i SvD (i lördags, tror jag) helt nöjd berättade hur han plockar fickorna fulla med sticklingar. Nu kanske ännu fler människor tycker att det är helt OK att bryta av kvistar och skott i växtaffären? Hans motivering: den fåniga vidskepelsen att de tar sig bättre om man stjäl dem. Varför sprider man såna irrläror? mad.gif

Så undrar jag om dom som knycker sticklingar faktiskt har sin bästa sekatör med sig, så snittet blir snyggt? Eller sliter dom av en liten bit av plantan? Plantan som sedan ska säljas, om det går. Eller slängas, för att ingen vill köpa en skadad planta. no.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 03:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon