Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bluffaktura, eller vad?, Känner ni till Dependo AB?
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-10-2006, 20:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

I helgen låg det ett brev i vår brevlåda i sommarstugan från företaget Dependo. Detta innehöll en faktura på 334:- för särdebiterade betalsamtal
          Det var två samtal samma dag till ett nummer inom vårt eget riktnummerområde (040) och varje samtal hade kostat 167:- för den debiterade min.tiden 7min.

Fakturan var ställd till mig på min sommarstugeadress (dessutom på en gammal och felaktig adress som stod i telefonkatalogen för några år sedan, men inte idag) som inte ligger inom detta riktnummer, men samtalen skulle vara ringda från hemtelefonen. Inte ens telefonen i sommarstugan har fakturaadressen dit utan till hemadressen.

Det enligt faktura uppringad numret får jag ingen träff på när jag söker på det, men så är det ju iofs med hemliga nummer.
          Företaget har adress i Malmö, organisationsnummer är angivet och uppgift om att företaget har F-skattesedel.
          Brukar enmansföretag vara aktiebolag???? wink.gif och ha en Kundtjänst, vilket uppges i texten nedan.

På baksidan av fakturan står följande:

Vad är särdebiterade betalsamtal?

Särbediterade betalsamtal är övertaxerade telefonsamtal för vilka särdebiterade beloppet faktureras av innehållsleverantören och alltså inte omfattas av er ordinarie teleräkning.
          Ordinare samtalstaxa faktureras av er ordinare förvalsoperatör.

Hur identifieras faktureringsadressaten och samtalets varaktighet?

Dependo AB identifierar faktureringsadressaten, samtalets starttid samt samtalets varaktighet med hjälp av så kallad A-nr identifiering.
          A-nr identifiering innebär att de särdebiterade betalnummer vilka dependo tillhandahåller är kopplade till Telias elektroniska nummerpresentationstjänst.
          Fakturan bygger alltså på den information DEPENDO AB erhåller genom den av Telia tillhandahållna A-nr identifieringen.
          Anser ni att det fakturerade samtalet en skett, vänligen verifiera detta antagande genom en kontroll mot er förvalsoperatörs ordinarie samtalssecifikation.

Kreditering av faktura

Omfattar förvalsoperatörens samtalsspecifikation inte de på fakturan angivna samtalen kommer fakturan att krediteras mot att Dependo AB tillställs en kopia på fakturan samt förvalsoperatörens samtalsspecifikation.
          För övrig information avseende fakturan vänligen kontakta Dependo AB:s kundtjänst.....

och så följer telefonnummer, öppetider mm

Detta tycker jag verkar innehålla så många underligheter. Samtalen var gjorda en fredag em och fakturan utskriven på måndagen. Förfallodag idag (SÖNDAG)

Det jag möjligen kan tänka mig hänt, men inte haft möjlighet att diskutera än - är - OM den 17-årige sonen ringt någon porr-annonsör huh.gif wacko.gif . Om någon var hemma på den uppgivna tiden var det han, men jag har inte haft möjlighet ännu att prata med honom i lugn och ro om detta. OCH jag tycker fortfarande att fakturan verkar mer än lovligt skum wink.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          Eva i Skåne   Bluffaktura, eller vad?   15-10-2006, 20:25
          askar   Tag kontakt med företaget. Vi fick för ett antal å...   15-10-2006, 20:31
          Scrollan   Jag sökte på Dependo AB och fick upp den här länke...   15-10-2006, 20:32
          Hamilton   Jag tycker också att det låter skumt :angry: Har...   15-10-2006, 20:34
          Eva i Skåne   Okej, då är ju sonen lite misstänkt, men hur f...n...   15-10-2006, 20:35
          askar   Kontakta företaget och tala om för...   15-10-2006, 20:40
          Scrollan   Kan den här länken vara till någon hjälp?   15-10-2006, 20:48
          Eva i Skåne   Tack för alla snabba och givande svar. Jag har läs...   15-10-2006, 22:25
          Bettson   Börja med att kolla ifall företaget är registrat h...   16-10-2006, 07:18
          Hannele   Det är tydligen såna tjänster dom erbjuder.. And...   16-10-2006, 10:10
          Bettson   Kollade företaget. De är registrerade 2002-07-05. ...   16-10-2006, 11:24
          Malvia   Mitt företag fick två fak...   16-10-2006, 11:50
          Bettson   Fniss....... Skulle vilja ha sett ...   16-10-2006, 12:47
          Floppy   Jag har råkat ut för detta företag. :angry: :ang...   16-10-2006, 14:19
          Bettson   Fy attan säger jag bara...sånt borde vara kriminel...   16-10-2006, 14:26
          Eva i Skåne   Okej. Så här slutar historien (hoppas jag) för vår...   16-10-2006, 14:26
          askar   Bra att de var medgörliga! Inte fel att låta ...   16-10-2006, 14:42
          sarah68   Och om det är en minderårig som ringt, så behöver ...   16-10-2006, 15:42
          Hannele   Om någon tvingade mej att köpa sko...   16-10-2006, 16:08
          Eva i Skåne   Om någon tvingade mej att köpa skor som straff, s...   16-10-2006, 16:16
          Eva i Skåne   Bevare mig Sarah :angry: :wacko:...   16-10-2006, 16:18
          sarah68   Hej, det går bara att spärra sin telefon så att ma...   16-10-2006, 16:55
          Gossen Ruda   Glöm nu inte att dom flesta som ringer såna här fö...   16-10-2006, 19:07
          Scrollan   Länken finns redan, Hannele. ;)   16-10-2006, 20:11
          Scrollan   Vad bra att det löste sig, Eva i Skåne. :wub:   16-10-2006, 20:14
          HokkeW   Hej jag heter Håkan jobbar som journalist på Corr...   04-10-2007, 15:04

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 22:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon