Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äntligen är mitt växthus klart!
          emmapemma
          Inlägg 14-01-2007, 20:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Ja, kapkrusbär ska ju bli riktigt stora. Inget problem i denna familjen, där vi som bestämmer inte riktigt gillar den... tongue.gif Om det står att gyllenbär är en liten buske, ja då är den väl det då.

Jag har köpt fyra eller fem sorters milda chilipeppar, som är till mina barn som inte tycker om starka kryddor. Människoföda? huh.gif

Satte förövring chilisarna och paprikorna idag - äntligen!

Citera
          kollba
          Inlägg 14-01-2007, 21:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Du sätter redan frön ?
          Då antar jag att du har uppvärmt växthus att sätta ut dem i ?

Citera
          emmapemma
          Inlägg 15-01-2007, 08:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Chilipeppar vill växa i 16-20 grader, och därför anser jag att dem kommer jag kunna driva inomhus. Paprikor kan väl inte vara så stor skillnad på.

Men jag insåg rätt snabbt igår, att efter omplantering är det nog bäst att sätta ut de lite mer temperaturtåliga (dvs. de som vill ha svalare) i ett uppvärmt växthus. Jag räknar med det till slutet av mars, om jag har tur. Då kommer jag att plasta in västhuset och köpa mig en värmefläkt. Förhoppningsvis slipper jag ljustillskott om jag drar ut uteperioden till mars, annars får jag väl köpa mig armaturer till växthuset också (nu har jag dem monterade på en ivar-bokhylla, och där vill jag behålla dem).

Jeeeezaz vad mycket krukor det går åt! Jag tänkte ju bara så litegrann igår. Tack och lov hade jag tillräckligt många för den sådd jag gjorde igår, men det var verkligen på håret! Så nu ska jag ta och beställa mer krukor från lindbloms, eller vad de heter.

/Emma

Citera
          Jonas70
          Inlägg 17-01-2007, 16:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

CITAT (kollba @ 13-01-2007, 22:53)
          Hej på er...
          Nu har jag köpt ett växthus men jag köpte inte samma som du Jonas...
          Efter mycket funderande och bläddrande på internet (samt ett besök på Willab i Bromma) så köpte jag Euro-Serre, Maxi 4 på 9,6 m2, förhöjt 20 cm.
          Det som till slut fällde avgörandet var två saker: Takhöjden - 2 m sidohöjd och 2.7 m nockhöjd - samt bredden 3.1 m.
          Nu sitter jag och försöker bestämma vilka sorters tomater jag skall köpa (det finns ju så många sorter och jag vill testa ALLA), hur tätt jag vågar ställa tomaterna för att kunna testa så mänga sorter som möjligt samt hur mycket mer grönsaker jag kan pressa in i växthuset.
          Jag tänkte ha några plantor paprika. Läste i en bok att de ger högre avkastning om man beskär dem och låter dem växa på höjden istället för att ha dem som traditionella buskar. Nån som testat ?
          Sen skall jag ha gurkor till saltgurka. Läste någonstans att smågurkor typ Västeråsgurka inte var lämpliga för växthus. Någon som vet ?
          Sen tänkte jag ha ett par buskar Gyllenbär. Kanske något för dig att testa Jonas... Jag såg att du har en tråd här om vad man kan odla i växthus.
          Ett par hinkar med tidig potatis skall jag också försöka få in.
          Förutom att slita mitt hår (det lilla som finns kvar) över placeringen av växterna så sitter jag och väntar på att det skall torka av lite och bli lite varmare så att jag kan gjuta fast sockeln till växthuset...

Grattis till ett säkert underbart val av växthus. Måste vara underbart att ha en sådan höjd i växthuset. Om jag kollar rät i en brochyr jag har här så innebär det att du valt det äxthuset som är helt kvadratiskt, eller?
          Förstår att du är nellad tt få komma igång med monteringen och gjutningen.

Gyllenbär är jag faktiskt lite sugen att testa, och sedan ska även jag odla tomater av massor. Jag har frö till tio olika tomater (plus en påse med ytterliggre fem olika sorters tomater, men den kommer jag nog hoppa över) som ja tänkte testa, men det blir ju bara plats till en eller två plantor av varje sort. För sedan vill jag ju även ha plats till chili, gurka och lite annat.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Jonas70
          Inlägg 17-01-2007, 17:18
          Länk hit: #25

Medlem

Så här såg det ut när jag med hjälp av svärfar monterade växthuset sen höst förra året.

Album med bilder på växthusmontering

Kollba, var är det du bor? Börjar du säsongen lika tidigt som jag som bor i zon 1?

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 17-01-2007, 18:23
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag förde också in allt om mitt växthus (Classicum Serralux 9 kvm) i min blogg tillsammans med bilder.

http://buddha.tradgardsblogg.se/V%E4xthuse...=&thism=&thisd=

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-01-2007, 22:40
          Länk hit: #27

Gäster

jätte fint och så roligt att du har ett wub.gif

Citera
          kollba
          Inlägg 18-01-2007, 22:31
          Länk hit: #28

Medlem

Jo Jonas... Det är 3.1 x 3.1 m. Helst hade jag ju haft ett som var 25 x 6 m men har varken plats för det eller pengar tongue.gif
          Jag var helt inne på att köpa samma som du men när jag besökte Willab i Bromma så var det en Gotlänning som jobbade där och han frågade mig "Varför tittar du inte på Euro-Serre också ?" Efter att ha varit inne i ett förhöjt sådant i deras utställningshall så var saken mer eller mindre klar.

Jag bor i Visby så det är också zon 1 men antagligen lite mindre zon 1 än de sydligaste delarna av Skåne - fast i år ligger vi väl i zon 0...
          Var ligger förresten Södra Sandby ? Jag såg i din profil att du bor där.

Jag beställde idag 30 olika tomatfröer på tomatklubben - bla alla svarta/bruna som fanns, dock inga bifftomater. Av någon anledning så har jag (kanske helt felaktigt) fått aversion mot bifftomater. Har ännu inte bestämt mig för om jag skall ta risken och klämma in samtliga i växthuset eller sätta några på friland eller spara några frön tills nästa år. En del av dem är busktomater och jag köpte till en 50 cm bred såhylla till gaveln på växthuset så jag kan sätta tomater både under och i hyllan. Om det blir en fin sommar tror jag inte att det blir några problem men om det blir en fuktigt dito så kommer jag nog att ångra mig. Lite svårt att få rätt "utrymmeskänsla" när växthuset än så länge bara finns på papper o måttband biggrin.gif

Tack Flax... smile.gif

Citera
          kollba
          Inlägg 18-01-2007, 22:42
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (AndreasBlomquist @ 17-01-2007, 18:23)
          Jag förde också in allt om mitt växthus (Classicum Serralux 9 kvm) i min blogg tillsammans med bilder.

http://buddha.tradgardsblogg.se/V%E4xthuse...=&thism=&thisd=

Jasså du Andreas... Du kom aldrig längre än till en färdig grund ? biggrin.gif

Skämt åsido--- Jag hittade både växthus o baby på ett annat ställe på din blogg. Grattis till båda. smile.gif

Citera
          Jonas70
          Inlägg 19-01-2007, 17:23
          Länk hit: #30

Medlem

Kollba:
          Jovisst hade man gärna haft ett större växthus, men nu är jag vääääldigt nöjd att äntligen blivit färdig att köpa ett överhuvudtaget. Det har varit en dröm länge, men först nu blev det av. Och visst spelar plats och pengar också in en del. Jag hade gärna haft mitt grönlackerat, men det var en ren pengafråga (läs: brist) som gjorde att det fick bli ett i aluminium. Tyckte det var rätt mycket pengar man skulle få betala för att få det grönt istället.

30 sorter??? Det kan nog bli knöligt att få in i växthuset kan jag tro. Du måste självklart hålla mig informerad framlver hur det går. Själv så beställde jag 10 sorter, och ser verkligen frot att få putta fröna i jord, men det får vänta ett par månder till. Jag har samma aversion som du mot bifftomater, men jag tog mig fatiskt i kragen och beställde en bifftomatsort i alla fall. Får se ifall jag är lika negativ efter att jag odlat den.

Södra Sandby ligger strax untanför Lund (om du vet var det ligger rolleyes.gif )

Förresten var jag och köpte ytterliggare lite fröer idag wub.gif . Det blev bland annat fröer av Gyllenbar och Aubergine att odla i växthuset.

--------------------
          Jonas

Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          kollba
          Inlägg 19-01-2007, 21:14
          Länk hit: #31

Medlem

Jonas.

Nog för att jag är dålig på svensk geografi men Lund känner jag till (om inte annat så för att en av mina döttrar börjar plugga där om några dagar). tongue.gif
          Då har du nog lite mer zon 1 än vad jag har...

Jag satt nyss och bläddrade i Weibulls o Lord Nelsons frökataloger. Det är som att handla mat när man är hungrig: Man köper på sig så mycket att det slutar med att man får kasta bort en del.

Jag var runt på några ställen idag och kollade efter pallkragar till odlingsbäddar (det lär ju finnas en värld utanför växthuset också) men ingen hade några... Nu kan jag välja mellan att ringa Schenker o fråga eller stjäla en bunt i den mörka natten eller spika ihop upphöjda odlingsbäddar på egen hand. Det blir väl alternativ tre antar jag...

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-11-2025, 07:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon