CITAT (kollba @ 13-01-2007, 22:53)
Hej på er...
Nu har jag köpt ett växthus men jag köpte inte samma som du Jonas...
Efter mycket funderande och bläddrande på internet (samt ett besök på Willab i Bromma) så köpte jag Euro-Serre, Maxi 4 på 9,6 m2, förhöjt 20 cm.
Det som till slut fällde avgörandet var två saker: Takhöjden - 2 m sidohöjd och 2.7 m nockhöjd - samt bredden 3.1 m.
Nu sitter jag och försöker bestämma vilka sorters tomater jag skall köpa (det finns ju så många sorter och jag vill testa ALLA), hur tätt jag vågar ställa tomaterna för att kunna testa så mänga sorter som möjligt samt hur mycket mer grönsaker jag kan pressa in i växthuset.
Jag tänkte ha några plantor paprika. Läste i en bok att de ger högre avkastning om man beskär dem och låter dem växa på höjden istället för att ha dem som traditionella buskar. Nån som testat ?
Sen skall jag ha gurkor till saltgurka. Läste någonstans att smågurkor typ Västeråsgurka inte var lämpliga för växthus. Någon som vet ?
Sen tänkte jag ha ett par buskar Gyllenbär. Kanske något för dig att testa Jonas... Jag såg att du har en tråd här om vad man kan odla i växthus.
Ett par hinkar med tidig potatis skall jag också försöka få in.
Förutom att slita mitt hår (det lilla som finns kvar) över placeringen av växterna så sitter jag och väntar på att det skall torka av lite och bli lite varmare så att jag kan gjuta fast sockeln till växthuset...
Grattis till ett säkert underbart val av växthus. Måste vara underbart att ha en sådan höjd i växthuset. Om jag kollar rät i en brochyr jag har här så innebär det att du valt det äxthuset som är helt kvadratiskt, eller?
Förstår att du är nellad tt få komma igång med monteringen och gjutningen.
Gyllenbär är jag faktiskt lite sugen att testa, och sedan ska även jag odla tomater av massor. Jag har frö till tio olika tomater (plus en påse med ytterliggre fem olika sorters tomater, men den kommer jag nog hoppa över) som ja tänkte testa, men det blir ju bara plats till en eller två plantor av varje sort. För sedan vill jag ju även ha plats till chili, gurka och lite annat.