|
|
  |
Rör inte A-kassan!, Namninsamling till regeringen |
|
|
|
20-10-2006, 06:48
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (KURT @ 20-10-2006, 06:18) Det är så många som säger att de får det sämre ekonomiskt med den nya regerimngens politik. Men det finns ju också vinnare med den nya politiken.. Även om det slår mot kvinnor och lågavlönade. A: Ja, det var ju för väl att det finns några som tjänar på att vi fått ny regering  ( ironi) B: Inte speciellt förvånande, så har det väl alltid varit Min man tillhör de som kommer att få minst belastning. Han bara kliar sig i huvet och förstår inte hur de överhuvud taget tänker
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
20-10-2006, 07:28
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
CITAT (yrian @ 19-10-2006, 10:22) En liten fråga: är det meningen att hela a-kasseavgiften ska betalas vid ett tillfälle? Om man inte är med i facket så är det så idag, har jag för mig. Blir det så vid årskiftet också, tro... isch, 4000 kr på ett bräde, känns ju måttligt roligt... :unsure: Jag är inte med i facket, utan bara a-kassan. Jag får dela upp avgiften till kvartalsbetalningar. Men detta har jag hört är väldigt olika beroende på vilken a-kassa man tillhör, så du får nog höra efter vad som gäller specifikt för dig. Och jag hoppas att möjligheten till att dela upp avgiften inte tas bort.
|
|
|
|
|
20-10-2006, 17:48
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Lite förlängning på frågan som diskuteras här skulle jag vilja ha hjälp med att få ett svar på om någon vet, har sökt info på många ställen men inte lyckats.
Är idag fackansluten och betalar en ganska stor summa varje månad i fackavgift, enligt tabellen igår i AB så var avgiften till A-kassan ca 100 k/ mån.
Det innebär att jag betalar mer än 300 kr i månaden till facket, ganska dyr medlemsavgift faktiskt för det jag får.
Kan någon här som är duktig på den biten tala om hur mycket av det jag betalar in som går direkt till partistöd eller ännu hellre om någon kan tipsa mig vad jag kan läsa hur fördelningen är.
|
|
|
|
birgitek
|
20-10-2006, 18:26
|
Gäster

|
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:45) BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Hoppas verkligen att man skiljer A-kassan från facken. Det vettigaste man kan göra är att slå ihop arbetslöshetsersättningen med sjukersättningen till en inkomstbortfallsförsäkring. Ja, jag vet att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten, men vet också av egen erfarenhet att det är väldigt besvärligt och att man gör allt för att förhala utbetalningar och på alla sätt sätta käppar i hjulen för icke fackanslutna från fackets sida. Birgit Ek
|
|
|
|
|
20-10-2006, 18:34
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 20-10-2006, 19:26) CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:45) BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Hoppas verkligen att man skiljer A-kassan från facken. Det vettigaste man kan göra är att slå ihop arbetslöshetsersättningen med sjukersättningen till en inkomstbortfallsförsäkring. Ja, jag vet att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten, men vet också av egen erfarenhet att det är väldigt besvärligt och att man gör allt för att förhala utbetalningar och på alla sätt sätta käppar i hjulen för icke fackanslutna från fackets sida. Birgit Ek Man kan vara med i Alfakassan, den är fristående från facken.
|
|
|
|
|
20-10-2006, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 207
Medlem nr: 7 143

|
CITAT (Björken @ 20-10-2006, 18:48) Lite förlängning på frågan som diskuteras här skulle jag vilja ha hjälp med att få ett svar på om någon vet, har sökt info på många ställen men inte lyckats.
Är idag fackansluten och betalar en ganska stor summa varje månad i fackavgift, enligt tabellen igår i AB så var avgiften till A-kassan ca 100 k/ mån.
Det innebär att jag betalar mer än 300 kr i månaden till facket, ganska dyr medlemsavgift faktiskt för det jag får.
Kan någon här som är duktig på den biten tala om hur mycket av det jag betalar in som går direkt till partistöd eller ännu hellre om någon kan tipsa mig vad jag kan läsa hur fördelningen är. Hur stor del av din fackavgift som ev. går iväg som partistöd vet nog bara ditt fackförbund då det är ett beslut som ni tagit där.
|
|
|
|
|
20-10-2006, 23:43
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Det här med höjningen av A-kassan, är det verkligen en höjning? efter vad jag förstått så betalar man bara en del av vad det egentligen skulle kosta (även efter höjningen) resten skjuter staten till, och vart får staten pengar ifrån?? Jo från skatteintäkter (som vi betalar)!!! Detta innebär ju att de kan sänka skatterna på annat så det är ju inte säkert att det blir minus i kassan när man räknat ihop allt.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
21-10-2006, 00:14
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Åsa : Grejen är att dessa egenavgifter slår hårdare mot fattiga än vad skatt gör. Rika betalar en smula mer i skatt (procentmässigt sett) än vad fattiga gör, däremot betalar fattiga mer (i procent av lön) i egenavgifter. Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
21-10-2006, 00:21
|

Medlem
Antal inlägg: 207
Medlem nr: 7 143

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-10-2006, 00:43) Det här med höjningen av A-kassan, är det verkligen en höjning? efter vad jag förstått så betalar man bara en del av vad det egentligen skulle kosta (även efter höjningen) resten skjuter staten till, och vart får staten pengar ifrån?? Jo från skatteintäkter (som vi betalar)!!! Detta innebär ju att de kan sänka skatterna på annat så det är ju inte säkert att det blir minus i kassan när man räknat ihop allt. Jag har i dag en avgift på 99 kr/ mån. och kommer att få en avgift på 325 om förslaget går igenom. Jag ser absolut detta som en höjning då pengarna kommer att gå till sänkning av skatten vilket jag knappt får del av då jag inte är höginkomsttagare. De ökade kostnader som aviserats kommer att äta upp den lilla skattelätnad jag får. Pensionärer, sjukskrivna och arbetslösa får dessutom inga skattelättnader. För många låginkomsttsagare innebär dessutom höjningen att man kanske inte har råd att vara med i facket. Vi talar ju faktiskt om årssummor på upp till 4000 kr. i höjning för en del medborgare. Fiskare, restaurantanställda och kulturarbetare är några av de som drabbas mest av denna höjda "medfinansiering" trots sina låga löner- det är viktigt att jobba i "rätt" branch. Att en del av fackavgiften inte heller kommer att vara avdragsgill kommer som ett brev på posten. Arbetsgivarnas motsvarande organisationsavgift kommer dock fortfarande att kunna dras av som en kostnad. Det är för mig väldigt tydligt vad man håller på med - och dom är skickliga. 2/3-delssamhället a'la Thatcher,Reagan m.fl. är målet. Sänkta tandvårdskostnader som man utlovade blir det nog inte på många år....
|
|
|
|
|
21-10-2006, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 14:33) 16 200 brutto var det under förra regeringen, nu vill borgarna säkna till 15 600.
30 kronor om dagen blir 600 i månaden och det är mycket för den som har lite från början.
Hyressänkningen som utlovades rörde sig i trakterna om 100:- för en trerummare. Dessutom höjs månadsavgiften som man betalar till a-kassan från ca 100 till ca 300/mån. Ännu mera höjning för vissa yrkesgrupper. I praktiken blir det mer eftersom avdragsrätten i deklarationen försvinner. Och har man inte råd med a-kasseavgift spelar ingen roll, det ska bli obligatoriskt. Och för att kunna betala a-kasseavgiften så går många ur facket. Det har redan börjat. Och så har man lyckats försvaga fackföreningsrörelsen.........  "det nya arbetarpartiet", jo tack....
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
21-10-2006, 10:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
CITAT (Pirum @ 21-10-2006, 01:14) Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan. Och illa blir det ju för oss arbetslösa som både får höjd a-kasseavgift och sänkt a-kasseersättning. Hur var det Rickfors sjöng: "Jag ska köpa vingar för pengarna". Går inte, pengarna får vingar av sig själv.
|
|
|
|
|
21-10-2006, 10:42
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Castea @ 21-10-2006, 11:36) Hur var det Rickfors sjöng: "Jag ska köpa vingar för pengarna". Går inte, pengarna får vingar av sig själv.  japp.....du sparar den utgiften det är ingen idé att ens ta emot dom snart..... det kostar mer att ta ut pengarna än man får in
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-10-2006, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
Och inte nog med det, vi ska lockas skuldsätta oss o köpa våra lägenheter. När sedan inte a-kasseersättningen räcker till att betala hyran så får vi inget socialbidrag om vi inte säljer lägenheten. Och var ska vi då bo? Det är detta som kallas att "göra bostadskarriär" Härliga tider, strålande tider!
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
21-10-2006, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Castea @ 21-10-2006, 11:36) CITAT (Pirum @ 21-10-2006, 01:14) Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan. Och illa blir det ju för oss arbetslösa som både får höjd a-kasseavgift och sänkt a-kasseersättning. Och ännu värre för dem som har halv sjukersättning (f.d. sjukpension) och har jobbat halvtid och just nu gått ut i arbetslöshet... då blir det allt det där i ovanstående citat - samtidigt!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
22-10-2006, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04) Jag satsar hellre 30 kr på [b][color=red]nya jobb Är det inte bättre att ta de pengarna ifrån dem som har gott ställt, istället för dem som redan har det svårt?
|
|
|
|
|
22-10-2006, 08:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Kat @ 22-10-2006, 09:27) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04) Jag satsar hellre 30 kr på [b][color=red]nya jobb
Är det inte bättre att ta de pengarna ifrån dem som har gott ställt, istället för dem som redan har det svårt? Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
22-10-2006, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 09:32) Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp. Och vad är du själv beredd att ge till de "fattiga"?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
22-10-2006, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Snälla Hannele, vad lägger du in i ordet fattig? Är det den som har 12 000, 15 000, eller den som har 6000 kr kvar att leva på i månaden? Själv är jag inte arbetslös, men sjukpensionär ( som det så vackert hette förut ), med en inkomst på just 6000 kr/ mån. Men jag har ingen anledning att beklaga mig, eftersom min man tjänar desto bättre. Men vart finns solidariteten med dem som inte har den förmånen. Nog är jag medveten om att jag skulle få leva på vatten och bröd om jag skulle vara ensam, om ens det. Jag fattar inte, att det ska vara så svårt, för en del , att förstå, att det i verkligheten finns folk som faktiskt inte kommer att klara sig. Jag efterlyser solidaritet medmänniskor emellan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
22-10-2006, 10:23
|
Medlem

|
Jag tycker egentligen inte om att diskutera politik för det blir alltid sådan ytterligheter som kommer fram men jag måste i varje fall få tycka till lite här.
Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag.
Jag är fullt medveten om att det finns de bland oss som inte kan arbeta av ett eller annat själ och de ska vi naturligtvis vårda ömt också i vårt välfärdssamhälle.
Det som gör mig så besviken är att det finns de som efter endast några veckor, ja en del redan någon timma efter att alliansen kom till makten slår ner på dem. Kan man inte vänta och se innan man skäller och mer eller mindre idiotförklarar dem.
Ingen som är ärlig i sina tankar kan väl påstå att vi har varit på väg till en ökad välfärd med vänsterpolitiiken som varit.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|