| |
|
  |
Rör inte A-kassan!, Namninsamling till regeringen |
|
|
|
|
22-10-2006, 10:31
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Evgeni @ 22-10-2006, 10:48) Snälla Hannele, vad lägger du in i ordet fattig? Själv har jag under många många år levt långt under det exempelvis Konsumetverket rekommenderar, vilket jag tycker är ganska ointressant, men jag kan ge många tips för överlevnad. Och tips kan du få av min pensionerade mor, hon vet hur man kokar soppa på spik. Istället skulle vara intressant, vad anser många skribenter här om "borgarna" och med de som har det "gott ställt", tydligen 51% av befolkningen, denna gång. Var går gränsen? Nu är det inte så, att alla har exakt lika, alla förvaltar ju lite olika (tänker lite på de som har vunnit 1 miljon på lotto och efter ett år har bara skulder kvar!!).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 10:19) CITAT (herkules @ 22-10-2006, 09:32) Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp. Och vad är du själv beredd att ge till de "fattiga"?  det beror på vad du menar med fattig. fattig för mig är de som har det sämre ställt än vad jag har det. jag är inte rik men har råd med hyran, maten på bordet och kläder. så vad gör jag? jag skänker mina kläder till statsmissionen. jag kokar soppa varje onsdag till hemlösa. jag köper situation sthlm - ibland flera ggr/månad jag ger pengar till de som tigger på stan detta i sverige till utlandet blir det inte så mkt mer än att jag har ett fadderbarn i marocko. sist men inte minst - jag jobbar med psykiskt sjuka hemlösa åt landstinget. FÖR EN SKITLÖN! vad är jag beredd att göra mer för fattiga? ge så länge jag har något att ge. du då? om nu det här ska va nån jäkla tävling....
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 10:51
|

Medlem

|
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Jag tycker egentligen inte om att diskutera politik för det blir alltid sådan ytterligheter som kommer fram men jag måste i varje fall få tycka till lite här.
Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag.
Jag är fullt medveten om att det finns de bland oss som inte kan arbeta av ett eller annat själ och de ska vi naturligtvis vårda ömt också i vårt välfärdssamhälle.
Det som gör mig så besviken är att det finns de som efter endast några veckor, ja en del redan någon timma efter att alliansen kom till makten slår ner på dem. Kan man inte vänta och se innan man skäller och mer eller mindre idiotförklarar dem.
Ingen som är ärlig i sina tankar kan väl påstå att vi har varit på väg till en ökad välfärd med vänsterpolitiiken som varit. om det ändå varit någon vänsterpolitik att tala om de sista 5-6 åren? det finns ingen som kan kalla den politk gp o gänget fört för vänster. visst är det väl bra om flera får jobb så det blir mer skatteintäkter. men så kommer det ju inte att bli då det ska bli skattelättnader. för dom som jobbar vill säga..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Med tanke på hur skattesänkningen slår antar jag att det framför allt är hembiträdessektorn som jobben kommer att öka. Några andra logiska samband mellan den nya regeringens politiska program och flera jobb kan jag tyvärr inte se.
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 11:38
|

Medlem

|
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 12:11
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Låter rimligt. Men om jag hörde rätt på radion idag så ska skatterna sänkas med 40 miljarder, främst för de rika. Samtidigt ska a-kassan, som ligger på ca 25-30 miljarder per år, sänkas. Oavsett om många arbetslösa på nåt sätt nu kommer i arbete så minskar alltså ändå skatteintäkterna markant.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben.
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben. Vi har idag inga minimilöner i Sverge, utan löner regleras via kollektivavtal.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 14:29
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:22) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben. Vi har idag inga minimilöner i Sverge, utan löner regleras via kollektivavtal. Vilka inte kommer hållas med den tilltänkta arbetskraftsinvandringen, för dom kommer inte omfattas av några kollektivavtal, och på så sätt dumpas lönerna i botten. Hur ska det skapas nya jobb anser borgarna, när dom vill öppna gränserna för arbetskrafsinvandring?? Det här kommer gå käpprätt åt pipsvängen
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 14:40
|

Medlem

|
Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig, så att dom redan rika för tillgång till billig arbetskraft.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 15:25
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 7 897

|
Jag röstade inte på vår nya "junta"! Men jag blir ändå förvånad över deras arrogans..... vi ska komma till rätta med fusket sas det..men när deras egna blir ifrågasatta då är det inte så farligt...det är bara dom elaka medierna som uppförstorar deras små tillkortakommanden! Och det här tilltaget att höja avgiften till A-kassan så mycket att många människor känner att då har dom inte råd att betala nån ytterligare fackföreningsavgift...det är ett smart trick för att knäcka fackföreningarna!! Jag är övertygad om att det man vill ha är ett land där man (kanske) kan erbjuda jobb.. men till svältlöner!! Det djävligaste är att även om vi röstar bort det här gänget om fyra år så har dom lyckats rasera statsfinanserna totalt tills dess...det har dom gjort förut...och det kommer att ta lång tid att få tillbaka en ekonomi som inte bara gynnar dom som redan har det bra!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 15:40
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Det känns väldigt betryggande för mig att se att det finns så många bara här på forumet som vet hur det ska vara i vårt land.
Jag hoppas också att ni kommer att ställa upp som politiker och göra Sverige till ett "riktigt" välfärdsland, för ni har ju alla förutsättningar med era tankar om hur eländigt det kommer att bli nu under borgarnas period vid makten.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig, så att dom redan rika för tillgång till billig arbetskraft. Behöver inte alla en filipinsk städerska i källaren? Jo, visst är det motsättningsfullt, det håller jag med om. Men det är ju ett system som tjänar dom som redan har det mesta och lite till. Lönerna dumpas samtidigt som man försämrar A-kassan. Sen sänker man skatten på hushållsnära tjänster som det kallas. Så har man skapat en överklass och en underklass. Iofs fanns det väl till viss del sen tidigare, men det blir ännu tydligare. Herrskap och tjänstefolk som på 1800-talet
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 15:49
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig Det är väl ömsesidigt; även jag får söka jobb och erfarenhet i Europa, det ska vi inte stoppa för våra ungdomar.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 15:56
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 16:49) CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig Det är väl ömsesidigt; även jag får söka jobb och erfarenhet i Europa, det ska vi inte stoppa för våra ungdomar. Ja fast det skall ske på lika vilkor dvs kollektivavtal skall gälla i Sverige, och ej minimilöner, för kollektivavtal försäkrar att ingen jobbar för minimilöner dvs det ska inte vara möjligt för arbetare att bjuda under varandra i lön.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 16:42
|

Medlem

|
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 16:40) Det känns väldigt betryggande för mig att se att det finns så många bara här på forumet som vet hur det ska vara i vårt land.
Jag hoppas också att ni kommer att ställa upp som politiker och göra Sverige till ett "riktigt" välfärdsland, för ni har ju alla förutsättningar med era tankar om hur eländigt det kommer att bli nu under borgarnas period vid makten. det där är väl så jäkla dumt skrivet? så klart att folk måste få uttrycka sina farhågor och rädslor - dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en borgelig regering varit bra för vårt land? om människor som i ord och handling visar sin solidaritet gentemot andra får styra sverige - ja, f-n vad bra det skulle bli! och jag tror inte att sverige skulle gå i putten då heller för att alla skulle sitta på röven och lyfta bidrag!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 16:48
|

Medlem

|
dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?  Har jag inte alldeles fel så gav dom dig rösträtt
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:04
|

Medlem

|
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. Barkbröd
Barkbröd var vanligt förekommande så sent som i slutet på 1800-talet. Men med århundradena utvecklades ingrediensblandningen av brödet och det som presenteras här, kan betraktas som en lyxvariant. Trots det intressant för den modige att provbaka...
Ingredienser: 1-2 koppar av den ljusa finrivna innerbarken ½ l vatten 600 g grovt rågmjöl 600 g kornmjöl salt och fänkål 50 g jäst
1. Lös upp jäste i vatten. Blanda alla ingredienser och låt jäsa ca 1 timma. 2. Knåda degen på vanligt sätt. Låt jäsa 40 min. 3. kavla ut små brödkakor och nagga väl. 4. Grädda ca 15 min i ca 200° . Pensla brödkakorna med sirap eller vatten efteråt. 5. Servera detta bröd i samband med annan mat.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|