Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> De ska ju gå i "ide", inte blomma! :(, Vinterförvaring som går åt skogen :(
          Vesna
          Inlägg 18-10-2006, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 5 850

Hej,

Jag har Pelargoner och fjärilslavendel som jag ställt in i tvättstugan (ca 17 grader nu och lite kallare vintertid) på vinterförvaring. Jag vågade inte ha dem ute mer, för vips så blir det frostrader sad.gif Pelargonknopparna har slagit ut och lavendeln har även den utveklat knopparna mer.

Frågan är om jag skulle väntat. Dagstempen ligger ju fortfarande på 11-13 grader och jag kanske skulle låtit dem stå ute för att "fatta" att det är vinter på gång. Hur mycket frost tål dessa växter?

Efter att ha läst en artikel blir jag fundersam om tvättstugan var så bra alternativ. Där stod nämligen att växterna absolut inte ska stå över 5+ under vintern? Då kommer funderingen på garaget. Så visserligan är mörk, men håller nollgradigt större delen av vintern. När det blir extremt kall ute ( 5-10 minus då går det under nollan i garaget oxå. Säg att det blir man 3-4 minus när det är riktigtt smällkallt ute.Klarar de den kylan? För jag kan ju inte ta in dem till 13-14 gradig "värme" då.

Usch, vad besvärligt? Hur gör jag nu?

--------------------
          // Vesna

Zon 5 - Småländska höglandet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon