Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citron- och granatäppleplantor
          smajlizz
          Inlägg 20-10-2006, 18:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Har sått citron och granatäpple som nu blivit små plantor på 10-20 cm.

Citronplantorna ser fina ut men jag gör inget speciellt med dom förutom att ge dom lite citronnäring då och då. Är det något jag bör tänka på nu under hösten vintern? Behöver dom ha vintervila eller nåt sånt?

Granatäppleplantorna är det lite värre med, dom växte och blev väldigt långa och smala och nu har dom tappat massor med blad. Är det naturligt att dom gör så och kommer dom att börja växa igen till våren eller? Dom är ju inte så stora..

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-10-2006, 19:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

granatäpplen är lövfällande och dom måste ha en vinter vila på 0c till +5c dom vill ha det kallt och mörkt sen på vårren sätter du ut dom inann dom har börjat att få nya blad . alltså du sätetr ut pinnarna på våren sen lämnar dom helt ute när dte är frost fritt du tar in dom på natten så länge dte är frost . sen till hösten har du granatäpplena ute så dom får känna på nån frost natt *härdiga ner till -10c i marken* . toppa dom till våren jag oppade mina tidgt vid 5cm och dom hra grrenat sig väl . sen citrusväxer vill ha vintervila men inte llika fult så kallt som granatäpple ge citrusarna +10c och extra ljuse .
          vattna dom så dom torkar upp i mellan *lägre temp mindre vatten*

Citera
          smajlizz
          Inlägg 20-10-2006, 22:10
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för tipsen!
          Men jag undrar, är det för sent att toppa dom nu, jag gjorde inte det först och nu har dom blivit så långa och smala, över 20 cm tror jag.
          Jag toppade lite för ett tag sen men nu har dom ju inte växt så mycket mer.. trodde dom skulle grena ut sig och bli lite kraftigare men det verkar som dom har slutat växa nu eftersom dom tappar bladen?
          Kommer dom ta sig till våren?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-10-2006, 23:01
          Länk hit: #4

Medlem

när dom tappar bladen så vet man att växten sover och dne kommer inte växa mer fö denna säsong . utan du toppar den till våren sen så grenar den sig då .
          stör växten så lite soomnn möligt nu och låt dom sova. sen när våren komemr å du toppar dom ska du se att dom bler fina igen då har dom dne kraften till att vilja växa . men plantera inte om dom samtidigtsom du klipper . toppa föörst sen planteraom

Citera
          smajlizz
          Inlägg 20-10-2006, 23:03
          Länk hit: #5

Medlem

Okej då vet jag vad jag ska göra. Tack! smile.gif

Citera
          smajlizz
          Inlägg 22-01-2007, 22:33
          Länk hit: #6

Medlem

Undrar om det inte är dags att ta in mina citronplantor snart? Jag har dom i ett uterum nu där det är kallt och ljust.. Men när har dom vilat klart?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-01-2007, 22:35
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (smajlizz @ 22-01-2007, 22:33)
          Undrar om det inte är dags att ta in mina citronplantor snart? Jag har dom i ett uterum nu där det är kallt och ljust.. Men när har dom vilat klart?

när dom börjar växa så har dom vilat klart , men jag brukar plantera om mina växter på sportlovet och därefter brukar dom flesta ha vaknat .
          tillägg du kan ju ta in dom nu och väcka dom , men det kan då hända dom börjar att växa långa skott som söker sig efter ljuset . för växterna vaknar när värmen eller ljuset kommer . men ljuset ska ju med vara starkt så dom får fina nya skott

Citera
          smajlizz
          Inlägg 22-01-2007, 22:41
          Länk hit: #8

Medlem

Såg att en av plantorna verkar ha börjat växa i toppen så då har dom kanske vilat klart då. Men blir dom inte lite chockade om jag bara tar in dom i värmen nu då?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-01-2007, 22:47
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (smajlizz @ 22-01-2007, 22:41)
          Såg att en av plantorna verkar ha börjat växa i toppen så då har dom kanske vilat klart då. Men blir dom inte lite chockade om jag bara tar in dom i värmen nu då?

ha kvar dom där tills du kan ta ut dom i skuggan på våren , bara det inte blir frost hos citrusen så kan den stå där och växa lite när den själv vill , prova så smått ge den näring i slutet av feb eller ev plantera om den

Citera
          smajlizz
          Inlägg 22-01-2007, 22:59
          Länk hit: #10

Medlem

Okej, så dom tar inte skada av att stå där ute lite längre då? Så att dom inte växer eller så? Det är väl kanske runt +5-10 grader där dom står. Lite kallare nu när det är minusgrader utomhus men tror inte det blir frost. Ska jag fortsätta vattna lika lite också?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-01-2007, 23:42
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (smajlizz @ 22-01-2007, 22:59)
          Okej, så dom tar inte skada av att stå där ute lite längre då? Så att dom inte växer eller så? Det är väl kanske runt +5-10 grader där dom står. Lite kallare nu när det är minusgrader utomhus men tror inte det blir frost. Ska jag fortsätta vattna lika lite också?

det är få växter som tar skada i den temperaturen , vattna lika lite och öka sen i feb till normal vattnig plus börja ge näring lite eller plantera om

Citera
          Carex
          Inlägg 23-01-2007, 00:05
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

så länge det inte är frost har de det ypperligt där tills det blir så varmt att du kan sätta ut dem utomhus.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          smajlizz
          Inlägg 26-01-2007, 20:27
          Länk hit: #13

Medlem

Aha, okej tack så mycket för råden! smile.gif

Dom trivs alltså bäst utomhus, är det för att dom inte får tillräckligt med ljus inomhus eller? Kan man ha dom ute hela sommaren då och ta in dom till hösten?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-01-2007, 22:54
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (smajlizz @ 26-01-2007, 20:27)
          Aha, okej tack så mycket för råden! smile.gif

Dom trivs alltså bäst utomhus, är det för att dom inte får tillräckligt med ljus inomhus eller? Kan man ha dom ute hela sommaren då och ta in dom till hösten?

dom får lika dant solljuse bakom ett fönster , men temperaturen är rätt ute och fukten är rätt ute och dom får frisk luft och annat väder och vind , citrusarna tar du in när natt temperaturen är 0c , granatäpplena tar du in när natt temperaturen är ca -5c även klara dom lägre men -5c blir bra , grantäpplena ska ju hänga med i årstiderna alltså tappa bladen ute och få bladen ute , sen tar du ut grantäpplena när natt temperaturen är på -5c +5c på våren .

Citera
          smajlizz
          Inlägg 28-02-2007, 20:29
          Länk hit: #15

Medlem

Mina plantor har hittills vintervilat i ett uterum där det varit runt 5 grader, beroende på hur kallt det har varit ute..
          Förra veckan när det skulle bli väldigt kallt där jag bor tänkte jag att det kanske blir frost hos plantorna och flyttade dom därför till garaget där det är runt 10-13 grader. Sen gjorde jag misstaget att inte titta till dom på några dagar.. sen igår tänkte jag vattna dom lite extra eftersom det är varmare där dom står nu men det var försent.. sad.gif Nu har bladen blivit alldeles torra och vissna sad.gif
          Vad ska jag göra? Trodde inte att dom skulle vissna så snabbt?! Kan plantorna få nya blad (citronerna) för dom verkar inte hämta sig?

Citera
          Ammoura
          Inlägg 28-02-2007, 20:54
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Hoppas att du får liv i dom igen. Dom borde ju få nya blad med tiden. Och vissnar stammen så går det att klippa av så börjar det växa åt något annat håll. Tips är medelhavsjord, har två citronplantor, den i plantjord har inga blad kvar efter vintern medans den i medelhavsjord bara får fler och fler. Dom är planterade samtidigt, testade bara olika som experiment efter att svärmor tyckte att medelhavsjorden var helt onödig..

En fråga också, hur lyckades du plantera granatäpple? Mina kärnor möglade. Måste man försöka få bort allt fruktkött?

Citera
          smajlizz
          Inlägg 28-02-2007, 20:58
          Länk hit: #17

Medlem

Tack för svaret! Hoppas verkligen att dom hämtar sig.. Jag har planterat dom i citrusjord, samma med granatäpple. Granatäpplefröna tog jag från en frukt, tog bort det mesta av fruktköttet och lät dom torka innan jag planterade dom. Det var faktiskt lättare än jag trodde!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-02-2007, 21:09
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (smajlizz @ 28-02-2007, 20:29) *
          Mina plantor har hittills vintervilat i ett uterum där det varit runt 5 grader, beroende på hur kallt det har varit ute..
          Förra veckan när det skulle bli väldigt kallt där jag bor tänkte jag att det kanske blir frost hos plantorna och flyttade dom därför till garaget där det är runt 10-13 grader. Sen gjorde jag misstaget att inte titta till dom på några dagar.. sen igår tänkte jag vattna dom lite extra eftersom det är varmare där dom står nu men det var försent.. sad.gif Nu har bladen blivit alldeles torra och vissna sad.gif
          Vad ska jag göra? Trodde inte att dom skulle vissna så snabbt?! Kan plantorna få nya blad (citronerna) för dom verkar inte hämta sig?

små plantor klarar ca -5c -2c utan större problem vid -15c så kan man börja snacka om att flytta . så dom hade någ kunnat stått kvar där om det bara blir lättare frost . när dom stod i +5c var bladen kvar på plantorna då ? för dom är ju lövfällande och tappar bladen när dom ska vila eller när det blir för torrt , hur stora va plantorna ? . små plantor överlever inte torka men du får kolla är stammen grön så kommer dom någ komma igen med nya blad .

Ammoura

som smajlizz kärnorna måste var väldigt väl rengjorda är där det minsta fruktkött kvar så ruttnar dom . jag har planterat 30-40tal kärnor i två omgångar detta året å förra . och mer än hälften kom upp .

Citera
          smajlizz
          Inlägg 28-02-2007, 21:17
          Länk hit: #19

Medlem

Bladen var kvar på citronerna ja, men inte granatäpplena. Dom är ganska små 10-15 cm stora.. Men stammen är fortfarande grön..
          Såg att du skrev i min andra tråd också, gjorde en ny för jag trodde ingen skulle svara i den här gamla.. Tack för svaren!

Citera
          sandra_83
          Inlägg 28-02-2007, 22:27
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 9 145

Hur odlar man ett citronträd? finns det frön att köpa eller tar man kärnor ifrån en citron?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon