|
Älglus, vad göra för att slippa få dem på sig? |
|
|
|
24-10-2006, 16:36
|

Medlem
Antal inlägg: 292
Medlem nr: 5 092

|
Även om jag bor relativt myggfritt så hade jag hellre vart myggbiten, för de här betten kliar i en vecka minst och är större (jag är inte myggallergiker). Fast det är klart att om jag lät bli att trava i skogen så slapp jag dem, myggen kan ju anfalla bara man sticker ut näsan på sommaren där de är gott om. Men jag har så svårt att hålla mig från skogen, det är sååå roligt att plocka svamp och det bara vimlar av gula kantisar ju! Nu har jag dessutom börjat ge bort dem orensade (det är bara såå tråkigt att rensa ju!  ) Så jag ska ta på mig en badmössa  eller om jag kan få tag i nån mygghatt ( jag får dem nämligen bara i håret) så ska jag ge mig ut igen imorgon. Kanske att jag ska stoppa lite mer kantisar i fryset, annars får nog någon annan det. Ingen som bor i närheten! Ha de´! Inglan Till alla som ännu inte vet vad det är: hoppas nu slipper få veta! Bara för några år sen hade jag heller aldrig sett till nån......
--------------------
odlar i zon 3
|
|
|
|
|
24-10-2006, 18:22
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Tror att de är ganska lokala men tyvärr finns det massor i snårskogen där jag har mina svampställen. Tänker varje sensommar att jag borde klippa håret (räcker till axlarna) efter några timmar i skogen brukar jag få plocka ett tjugotal - ryser
|
|
|
|
|
24-09-2007, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 11 961

|
Väcker den här gamla tråden till liv igen. I helgen var jag i vår sommarstuga norr om Örebro och skulle plocka svamp. För första gången i mitt liv stötte jag på älglusflugor i massor. Paniken över dessa äckliga djur gjorde att jag och min sambo gav upp alla förhoppningar om en mysig svamphelg. Jag är van vid mygg, knott, svärdan, bromsar och blindknaggar, men dessa vidriga saker med sina platta kroppar och snabba skutt är bara för mycket. Som tur var blev jag inte biten, men jag ryser bara vid tanken på dom. Finns det någon som hittat ett botemedel mot dessa? Använder MyggA mot andra blodtörstande insekter, någon som vet om det funkar med älglusflugan också? ÄlglusflugaMer info från jägareförbundet
Redigerat av jaken: 24-09-2007, 15:01
|
|
|
|
|
24-09-2007, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
Jag har hört att tjärsalva ska avskräcka älglusen men det vill man nog inte smeta in i håret så en mygghatt är nog det bästa, lär finnas på ÖB.
//Mollis
|
|
|
|
|
24-09-2007, 16:02
|

Medlem
Antal inlägg: 726
Medlem nr: 12 241

|
Jasså... det är älglus de heter, de små envisa rackarna! Har känt till deras existens men hade inget namn på dem. Fick på mig en igår förmiddag.
A
|
|
|
|
|
24-09-2007, 19:38
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Ingen som har tips???
|
|
|
|
|
24-09-2007, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Skjut bort alla älgar och rådjur och andra hjortdjur. Drastisk lösning men förmodligen den enda som hjälper. Det bästa är nog att försöka stå ut. Jag var ute och jagade svamp i söndags. Fick lite kantareller och trattisar, 2 smörsoppar och 3 älgflugor. Dom sistnämnda stannade i skogen, rätt så mosade. Det gäller att få tag i dom och sen rulla dom mellan fingrarna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
24-09-2007, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Inglan! Blanda 10-20 droppar teatreeolja i ½-1 dl ljummet vatten i sprayflaska, skaka utav h---te och spraya sedan på kläderna du har på dig ute i skogen. Kolla med en droppe på huden kvällen innan om du är allergisk, annars kan du ha det i håret och på huden med! Dusch fordras dock efter utflykten, teatree luktar inte så gott... Ett par-tre droppar teatreeolja blandad i en tsk färsk aloegele hjälper fint mot betten, även myggbet och annat. Fungerar även bra att använda ren, särskilt på geting- och bromsbett. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
25-09-2007, 05:21
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2007, 20:45)  Skjut bort alla älgar och rådjur och andra hjortdjur. Drastisk lösning men förmodligen den enda som hjälper. ---- Det sägs ju att där det finns älglus har det precis varit en älg. Älgen sprang sin väg och lusen hann inte med utan sätter sej på nästa levande varelse som dyker upp. Jag! Skröna eller sant?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
25-09-2007, 06:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Berith @ 25-09-2007, 06:21)  Det sägs ju att där det finns älglus har det precis varit en älg. Älgen sprang sin väg och lusen hann inte med utan sätter sej på nästa levande varelse som dyker upp. Jag! Skröna eller sant? Skröna med sanningsgrund. Fluglarverna utvecklas på älgarna och andra större djur. När dom är fullmatade släpper dom taget och förpuppas på marken. När dom kläcks letar dom upp något annat värddjur och då kan dom ge sig på människor. Förmodligen dras dom av värmeutstålningen och/eller möjligen koldioxiden i utandningsluften. Fast jag tror inte att dom flyger speciellt långt, dom sitter nog och väntar som fästingarna. Så NÅN gång tidigare under året har det passerat en älg.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-09-2007, 06:55
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Aha. Skönt iaf att höra att älgen inte varit där precis just då, usch för att springa på en bara så där.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
25-09-2007, 07:23
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det finns ju flera arter lusflugor, men det är främst hjortflugan som går på människor, och det är den som slänger sina vingar.
|
|
|
|
|
25-09-2007, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 11 961

|
CITAT (jaken @ 24-09-2007, 15:59)  ...Använder MyggA mot andra blodtörstande insekter, någon som vet om det funkar med älglusflugan också?.... Eftersom ingen här hade praktisk erfarenhet av MyggA mot älglusfluga så mailade jag företaget bakom produkten och har nu fått två svar som jag tänkte dela med mig av. De verkar i alla fall blivit intresserade, kanske har de inte tänkt på att detta kan bli ett problem för oss skogsvandrande människor. CITAT (Produktchefen) Hej!
Den aktiva substansen DEET i MyggA är provad på/ och har effekt mot olika sorters mygg och på fästing men också på t ex kackerlackor, en del flugor, sandflugor, loppor, löss etc. Däremot kan jag inte hitta något på just ditt kryp, älglusflugan (Lipoptena cervi). Det finns nog helt enkelt ingen som testat detta vetenskapligt. Men jag råder dig att prova. Utsikterna att det ska kunna fungera verkar ganska goda.
MyggA Natural är provad på färre arter men jag tyder ditt mail som att det är MyggA Original som du använder.
Lycka till! Om du provar är jag nyfiken på hur du bedömer resultatet. Så hör gärna av dig. Med vänlig hälsning xxxxxx CITAT (medecinske experten) Vad vi vet så har inga försök gjorts mot älgflugor med de aktiva substanserna i MyggA. Vi heller inga rapporter eller erfarenhet av detta och kan dessvärre inte ge något svar på din fråga. Enklaste sättet att ta reda på en eventuell verkan av MyggA mot älgflugor är att testa i praktiken. Om du skulle göra det, så är vi intresserade av att höra resultatet.
Med vänlig hälsning xxxxxx
|
|
|
|
|
26-09-2007, 05:45
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Googlar man så hittar man bla ett amerikanskt fågelforum där de diskuterar fågrlflugor (nära släkt med hjorflugorna). Fågelflugor attackerar normalt inte människor, men de kan vara ett problem för t ex ringmärkare. I forumet menar man att DEET preprat skall fungera även mot lusflugor: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=22852
|
|
|
|
|
26-09-2007, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 292
Medlem nr: 5 092

|
CITAT (Fenja @ 24-09-2007, 21:01)  Inglan! Blanda 10-20 droppar teatreeolja i ½-1 dl ljummet vatten i sprayflaska, skaka utav h---te och spraya sedan på kläderna du har på dig ute i skogen. Kolla med en droppe på huden kvällen innan om du är allergisk, annars kan du ha det i håret och på huden med! Dusch fordras dock efter utflykten, teatree luktar inte så gott... Ett par-tre droppar teatreeolja blandad i en tsk färsk aloegele hjälper fint mot betten, även myggbet och annat. Fungerar även bra att använda ren, särskilt på geting- och bromsbett. Mvh Fenja Hej Fenja! Tack för tipset, fast var får man tag i teatree olja? Var inne och läste och upptäckte denna tråd som jag hade glömt att jag startat, men det var passande för jag sitter här med ett kliande bett på nacken. Kom hem med en kasse kantareller och en lus kvar i håret. Den äckliga känslan att det kryper finns kvar i flera dagar på mig, fastän jag använt luskam ett par gånger och bara fått sågspån att ramla ur huvudet! Jag var lite sur på mig själv att jag glömt ta på myggmedel, jag har inte testat det men har tänkt prova om det hjälper. Ska nog gå en vända på fredag, ska testa då för det har jag hemma. Men man kanske skulle testa teatree också, är det bra mot mer? Hälsningar Inglan
--------------------
odlar i zon 3
|
|
|
|
|
26-09-2007, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Det brukar finnas på hälsokostaffärer, annars kan du höra av dig så skickar jag lite till dig  . Teatreeoljan är bra på de flesta sorters insektsbett (gärna blandat med färsk aloegel), småssår, skoskav, nageltrång, svullet tandkött (smakar f-n men hjälper suveränt) lättare infektioner i hudskador, acne, mot mygg och knott bland annat  Mvh Fenja
Redigerat av Fenja: 26-09-2007, 16:22
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|