Jag har bott på många olika ställen och studerat tvättstugemoral på alla dessa ställen. Så nu undrar jag lite hur folk faktiskt ser på hur man kan/ska bete sig i tvättstugen. Uppenbarligen har folk väldigt skilda åsikter om detta...Hur gör du?
1. Någon har knyckt din tvättid. Vad gör du? a) River ut tvätten och kastar den på golvet b) Skriver en anonym arg lapp c) Väntar snällt tills maskinen går klart och försöker hinna med min tvätt på tiden som är kvar. d) Antar att den som knyckt tiden behövde den bättre och bokar nästa lediga tid...om två veckor.
2. Knycker du någon annans tvättid? a) Självklart, jag behöver tvätta och inte kan man komma ihåg och boka och greja, föresten finns det aldrig de tider jag vill ha lediga. b) Bara om det krisar c) Bara om det gått 25 minuter och gränsen för när man får ta tvättiden går vid 30 minuter. d) Det skulle aldrig falla mig in.
3. Städar du tvättstugan efter dig? a) Självklart! b) Det händer c) Njä, bara innan jag använder den om det är riktigt otäckt. d) Städa, det är för förlorare! Det kan pensionärerna hålla på med, det märks ju inte om jag låter bli.
4. Tömmer du luddfiltret i torktumlaren? a) Luddfilter? b) Nej, det är för jobbigt c) Ja, men jag låter det sitta kvar i borsten d) Jajjemänsan!
5. Torkar du av maskinerna efter dig? a) Ja, hur skulle det annars se ut? b) Ja, om jag har spillt c) Det händer, men oftast orkar jag inte bry mig om det d) Nej, varför skulle jag göra det?
6. Färgar du kläder i den gemensamma tvättstugan? a) Självklart, hur skulle man annars göra? b) Det har hänt c) Ja, men jag kör ur den ordentligt efteråt d) Nej, då kan någon annan få sina saker förstörda
7. Anmäler du saker som gått sönder a) Nej, det är verkligen inte min sak b) Bara om det är något som drabbar mig c) Ja, om jag hinner/orkar d) Javisst
|