Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

18 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > glad tråd, när något gjort oss glada
          Alba
          Inlägg 14-11-2006, 14:57
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-11-2006, 14:52)
          Fin dag ja, det blev det till slut efter förmiddagens hällregn. Här är lite blåsigt och mycket högt vatten i hamnen, men solen skiner! Jag är också glad över att ha fått nya fiskyngel igen. 15 st Fundulopanchax sjoestedti - det vet väl alla vad det är? rolleyes.gif

Olle

Självklart vet vi - det är väl en sån där med gälar och stjärt åsså kan de simma tror jag eller .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-11-2006, 15:13
          Länk hit: #102

Gäster

Helt riktigt! biggrin.gif

Här är en bild:
          http://www.alfanita.com/svenska.htm

Olle

Citera
          Alba
          Inlägg 14-11-2006, 15:32
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Wow vilken snygging. Tänk så mycket vackert det finns under vattnet.
          Ni som inte har kollat än - ta er en titt i länken ovan.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-11-2006, 15:57
          Länk hit: #104

Gäster

Gillade du den kan du gärna klicka på "bilder" i raden nedanför och titta runt bland härligheterna där. Många av dessa fiskar är inte särskilt svåra att ha i akvarium, bara man först har läst lite om hur de vill ha det.

Olle

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 16-11-2006, 09:01
          Länk hit: #105

Gäster

Nu har det kläckts 10 sådana yngel till, sammanlagt 25 blivande snyggingar alltså! smile.gif

Olle

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 16-11-2006, 11:02
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Vad kul Lars-Olof, de trivs tydligen hos dig! Är det så att alla överlever också? Då får du ju jättemånga "snyggingar"!
          Igår blev jag ledsen för min bil ville inte starta men jag blev glad för jag har en fin granne som körde hem mig och en underbar son som tar hand om min bil så det ska nog lösa sig så småningom. Är också glad för att jag lyckades laga min symaskin alldeles själv, den hade också lagt av. Ja, det finns alltid saker som gör en glad!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 16-11-2006, 12:13
          Länk hit: #107

Gäster

Kanske inte riktigt alla, men de allra flesta brukar överleva. 25 yngel är inte någon särskilt stor kull, ibland kan killis få omkring 100 eller fler yngel. Då kan man inte behålla alla själv, utan får försöka sälja eller byta fiskar med andra akvarister. Gäller det killis sker sådant oftast genom Skandinaviska killisällskapet http://www.killi.dk/ även om jag ibland också säljer på "vanliga" akvarieföreningars auktioner och någon gång till någon zooaffär. Det är förresten bara hanarna som är så färggranna som på bilden, honorna är enfärgat gråbruna.

I kväll ska jag åka till Naturhistoriska museet i Göteborg och höra på ett föredrag om "galläpplen, sömntornar och häxkvastar", d v s olika missbildningar på växter. Föreläsare är Ingvar Nordin, en mycket kunnig botanist som alltid är lika intressant att höra på. Arrangör är Göteborgs biologiska förening och det hålls på Naturhistoriska museet kl 19.15. Den som vill vara med är välkommen! smile.gif När jag ändå är i stan ska jag först ta svängen om Plantagen och kolla om de har rea på blomsterlökar, för sådant kan jag inte motstå så här års. Att plantera är knappast några problem nu när det ska bli rekordmilt igen. Eva, hoppas din son lyckas fixa bilen åt dig! Själv har jag inte ens körkort, men får skjuts till Göteborg av en arbetskompis i eftermiddag.

Olle

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 17-11-2006, 13:09
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-11-2006, 12:13)
          När jag ändå är i stan ska jag först ta svängen om Plantagen

Hittade du nåt på Plantagen? Nu är det ju helg och då kanske jag åker runt o tittar efter lite lökar o växter, har ju blivit alldeles ha-galen sen jag började på Odla. Det är så ROLIGT!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          stina
          Inlägg 17-11-2006, 13:11
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag fick beröm på gymmet idag! rolleyes.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-11-2006, 13:44
          Länk hit: #110

Gäster

Roligt Stina, då hade du säkert varit duktig! biggrin.gif

Eva, jag köpte en påse Fritillaria uva-vulpis på Plantagen. De vanligare sorterna får vänta tills de sänker priset ännu mer! tongue.gif Jag var också inne på COOP vid Hjalmar Brantingsplatsen och köpte 50 botaniska narcisser och 75 "mattbildande lökar" (Scilla, porslinshyacint och pärlhyacint). Det ska bli kul att plantera dem i helgen, det mesta hamnar nog i mina gamla såytor i ängen. Jag har en del ängsfrö liggande som jag tänker så i nya ytor till våren, ytor som om möjligt bör vara "lökfria" när jag gräver. Dessutom har jag beställt Ornithogalum, grekisk krokus, ett par olika Allium, dalmatisk och persisk Scilla samt engelsk klockhyacint från Frö med posten. Om du åker runt och tittar efter lökar i helgen får du gärna höra av dig om du hittar något bra ställe med stort sortiment och helst minst 50% rabatt. Även jag har blivit hagalen som du märker! biggrin.gif

Olle

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 17-11-2006, 13:49
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Sambon hade lite sovmorgon och det hade jag med. Dagen kunde inte börja bättre!!

Citera
          askar
          Inlägg 17-11-2006, 14:44
          Länk hit: #112

Gäster

Glad idag... har varit och gossat med småttingarna i några timmar. wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 17-11-2006, 15:08
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

och jag är glad att min hund börjar gå upp i vikt igen.... smile.gif smile.gif
          två och ett halv kilo på två veckor, och ett kilo till på fyra dagar wub.gif wub.gif
          nu är hon snart förbi 20 kilos-strecket igen biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-11-2006, 16:15
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-11-2006, 11:13)
          I kväll ska jag åka till Naturhistoriska museet i Göteborg och höra på ett föredrag om "galläpplen, sömntornar och häxkvastar", d v s olika missbildningar på växter. Föreläsare är Ingvar Nordin, en mycket kunnig botanist som alltid är lika intressant att höra på. Arrangör är Göteborgs biologiska förening och det hålls på Naturhistoriska museet kl 19.15. Den som vill vara med är välkommen!  :)

Ursäkta att jag är nyfiken, men var föredraget bra? Jag hade tänkt att gå på det men glömde helt av vilket datum det var sad.gif jag var så inställd på att det inte var denna veckan som det var föreläsningar som jag var intresserad av.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-11-2006, 16:44
          Länk hit: #115

Gäster

Ja, jag tycker att det var väldigt bra! Ingvar är som sagt alltid intressant att höra på. Han visade bilder på de flesta vanliga och en del mindre vanliga gallbildningar, indelat efter vilka som orsakas av svampar, bakterier, insekter och t o m andra kärlväxter. Förutom hur de har bildats tog han också upp hur folk har sett på och använt dem i gamla tider. Sömntornar har t ex fått sitt namn av att en liten vit larv ligger och sover fridfullt längst in i dem - alltså sover man gott om man lägger en sådan under kudden, enligt signaturläran. Ganska fascinerande tycker jag. Han hade också med sig lite herbariematerial av galler som vi fick se.

Nu på tisdag (21/11) blir det ett föredrag med sting på museet - om getingar, i Västsvenska entomologklubbens regi. Det tänker jag också åka på. Även på onsdag (22/11) ska det handla om insekter, för då håller Torkel Hagström ett föredrag med den spektakulära rubriken "Kannibaler och faderlösa hanar". Och den 14/12 har biologiska föreningen sin julavslutning där medlemmarna får visa bilder (jag tänker visa från Kina) och äta ett gott julbord efteråt. Det ser jag redan fram emot! smile.gif

Olle

Citera
          Reserv
          Inlägg 18-11-2006, 14:39
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag får äntligen tillbaka min dator hel ikväll. biggrin.gif Allt är nyinstallerat så den ska gå så bra så......enda svarta molnet... unsure.gif alla mina gubbar på msn är borta...igen sad.gif Bara att ta nya tag och försöka samla ihop dom man brukar använda wacko.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 18-11-2006, 14:42
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Tog mej i kragen och gjorde en sak klar, som väntat alltför länge redan=)

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 18-11-2006, 14:44
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Tog sovmorgon i hopp om att kanske slippa lite träningsvärk. Det funkade inte, men det var skönt att sova extra länge biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          yenny
          Inlägg 18-11-2006, 18:36
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jag har bakat bullar idag, känner mej så glad att jag orkade göra det.
          (så nu får sambon bullar på sin födelsedag fast jag sa att jag inte skulle orka det i år)

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Reserv
          Inlägg 18-11-2006, 19:01
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag har fått igen min dator nu och den verkar funka bra, äntligen får jag ha min musik och inte barnas rolleyes.gif Nu är det bara msn som är hopplöst tråkigt med bara originalgubbarna sad.gif Nu håller jag tummar och tår att reparationen ska va´varaktig och inte som förra gången....två veckor blink.gif rolleyes.gif
          Äntligen.........min musik! wub.gif

Citera

18 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 07:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon