| |
|
  |
Tror du på gud? |
|
|
|
|
02-11-2006, 09:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:38) CITAT (Castea @ 01-11-2006, 15:40) Är aktiv på flera olika sätt i en fantastiskt fin församling i Svenska Kyrkan. Det är verkligen en bra gemenskap, låga trösklar och högt i tak. :wub: Låga trösklar och högt i tak, vad menar du med det? Har du lust att utveckla det lite mer? Låga trösklar = lätt att komma med i gemenskapen. Högt i tak = du kan vara som du är, säga hur du känner dig. Stor flexibilitet hos arbetslaget var gäller utformningen av gudstjänster och andra aktiviteter.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 538
Medlem nr: 7 535

|
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49) CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 12:57) CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 12:49) CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:38) hallå där vi pingstvänner är inte nån sekt..... gränsen är hårfin, jag skulle nog kalla (och gör det oxså) pingstvännerna för en sekt likaså jehovas vittnen, för att inte tala om livets ord  Och hur mycket vet du om t.ex. Livets ord? Har du egna erfarenheter eller bildar du en uppfattning utifrån vad media och rabiata, bittra avhoppare förmedlar?  Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", om jag var en av dom rabiata och bittra avhopparna som upplevt en rent helvete i en sekt, skulle jag nog gärna vilja varna andra. Precis som en narkoman eller alkoholist som slutar missbruka vill tala om vilket helvete dom levt i ( för vi hör väl sällan människan klaga när hon är mitt uppe i ett missbruk). Varför går inte folk ut och talar om vilken drömverstad dom lever i, i Pingstkyrkan eller Jehovasvittne då, det är ju bara att använda sig av medierna. Folk som har varit nynazister, skinheads och allt möjligt skall vi inte tro på deras berättelser när dom har hoppat av tåget? jag känner en del sk avhoppare och känner till ganska många sk avhoppare och det som är genomgående hos dom flesta, det finns såklart undantag, är att själva tron på Gud inte har upphört i o m avhoppet utan snarare fördjupats, skillnaden är att tron blivit sundare och mer nyanserad och inte så karismatisk och "överdriven" och styrd i HUR man får lov att tro. Men som sagt tron på Gud har inte försvunnit.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 10:58
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (ullislerum @ 02-11-2006, 10:47) jag känner en del sk avhoppare och känner till ganska många sk avhoppare och det som är genomgående hos dom flesta, det finns såklart undantag, är att själva tron på Gud inte har upphört i o m avhoppet utan snarare fördjupats, skillnaden är att tron blivit sundare och mer nyanserad och inte så karismatisk och "överdriven" och styrd i HUR man får lov att tro. Men som sagt tron på Gud har inte försvunnit. Det där känner jag så väl igen.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 11:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49) Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", Hoppas det inte är mig du menar  jag bara refererade till Tezzlas inlägg jag tycker att de som hoppar av dessa sekter är starka o vettiga personer.
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 13:30
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 8 687

|
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 12:46) CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49) Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", Hoppas det inte är mig du menar  jag bara refererade till Tezzlas inlägg jag tycker att de som hoppar av dessa sekter är starka o vettiga personer. Det blev kanske lite fel där Kristerh,det var Tezzlas inlägg jag opponerade mej en aning över  .
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 15:26
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 14:30) Det blev kanske lite fel där Kristerh,det var Tezzlas inlägg jag opponerade mej en aning över  . bra då kan jag pusta ut
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2006, 16:06) CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:43) Hoppas du inte tar illa upp men jag anser nog att en sån ekvation är kvalificerat svammel.  Ja Gossen Ruda du har förstått det hela rätt. Mannen som har gjort den här uträkningen är kristen och vetenskapsman, men har omdöme nog att INTE blanda ihop sin religiösa övertygelse och försöka anpassa vetenskapen efter religionen. Uträkningen var från början tänkt som ett skämt, eller en medveten drift med kreationiströrelsen och ID-tomtarna i USA. Han gjorde den här uträkningen vilken är baserad på massa lösa antaganden för att se om någon okritiskt skulle svälja argumentet. Olyckligtvis så refererar Illustrerad Vetenskap till den och verkar ha missat totalt att den inte ska tas på allvar. Det säger kanske en del om tidningsbranschen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 292
Medlem nr: 5 092

|
Intressant diskussion det här, handlade väl först om ifall man tror på Gud. Det sorgliga i sammanhanget med församlingar och sekter är väl att ibland kan det dra till sig maktmänniskor och de är farliga i vilket sammanhang de än verkar i. Alltid dumt att sluta tänka själv, det står i Bibeln att man ska pröva allt och inte "gå på allt man hör". Så i fråga om Gud och Jesus, varför inte gå till hans eget ord, Bibeln och läsa själv. Vi människor är ju inte felfria och alltså inte församlingarna heller. Men inte slänger jag brevet för att jag inte gillar brevbäraren, så..... läs själv! Värt att testa! Kramar från en......(det visste jag inte) sektmedlem! Inglan
--------------------
odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2006, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Leocarpus @ 02-11-2006, 18:49) CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2006, 16:06) CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:43) Hoppas du inte tar illa upp men jag anser nog att en sån ekvation är kvalificerat svammel.  Ja Gossen Ruda du har förstått det hela rätt. Mannen som har gjort den här uträkningen är kristen och vetenskapsman, men har omdöme nog att INTE blanda ihop sin religiösa övertygelse och försöka anpassa vetenskapen efter religionen. Uträkningen var från början tänkt som ett skämt, eller en medveten drift med kreationiströrelsen och ID-tomtarna i USA. Han gjorde den här uträkningen vilken är baserad på massa lösa antaganden för att se om någon okritiskt skulle svälja argumentet. Olyckligtvis så refererar Illustrerad Vetenskap till den och verkar ha missat totalt att den inte ska tas på allvar. Det säger kanske en del om tidningsbranschen  Eller om IV. Jag har faktiskt prenumererat på den sen starten men funderar på att sluta nu. Den har blivit mer och mer ovetenskaplig dom senaste åren tyvärr, vilket märks bl.a. på alla klagomål och rättelser som kommer efter olika artiklar. Jag gillar bildmaterialet men det gäller att kritiskt granska det man läser, vilket inte borde förekomma i en vetenskaplig tidskrift.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-11-2006, 01:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Miss Cocker @ 02-11-2006, 00:49) CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 12:57) CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 12:49) CITAT (Rapchic @ 31-10-2006, 13:38) hallå där vi pingstvänner är inte nån sekt..... gränsen är hårfin, jag skulle nog kalla (och gör det oxså) pingstvännerna för en sekt likaså jehovas vittnen, för att inte tala om livets ord  Och hur mycket vet du om t.ex. Livets ord? Har du egna erfarenheter eller bildar du en uppfattning utifrån vad media och rabiata, bittra avhoppare förmedlar?  Men hallå, menar du allvar; " rabiata och bittra avhoppare", om jag var en av dom rabiata och bittra avhopparna som upplevt en rent helvete i en sekt, skulle jag nog gärna vilja varna andra. Precis som en narkoman eller alkoholist som slutar missbruka vill tala om vilket helvete dom levt i ( för vi hör väl sällan människan klaga när hon är mitt uppe i ett missbruk). Varför går inte folk ut och talar om vilken drömverstad dom lever i, i Pingstkyrkan eller Jehovasvittne då, det är ju bara att använda sig av medierna. Folk som har varit nynazister, skinheads och allt möjligt skall vi inte tro på deras berättelser när dom har hoppat av tåget? Jo, jag menar allvar. Men jag tror nog du läser in lite väl mycket i det som jag skriver... Ja, det finns rabiata och bittra avhoppare. Det finns människor som inte får det utrymme de anser sig ha rätt till i sin församling/sammanslutning, de känner sig orättvist behandlade, de har varit i gräl med personer, ja, de kan t.o.m ha betett sig riktigt illa. Dessa människor hoppar av och sätter sedan igång en hatkampanj mot den församling de varit med i bara för att ge igen. De startar hemsidor där de ingående beskriver den och den personen/pastorn och inte sällan hänvisar de till bibeln. DÄRFÖR tycker jag man ska väldigt försiktig med att svälja allt som media och avhoppare säger. Det finns väldigt ofta två sidor av allting. Och som jag skrivit innan så förnekar jag absolut inte att det finns destruktiva församlingar och sammanslutningar. De människor som blivit fria från såna sammanhang brukar dock vara så lyckliga över det att de inte behöver starta hatkampanjer. Det är en sak att upplysa och berätta om egen erfarenheter, det är en annan sak att sätta igång baktaleri av andra personer.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|