CITAT (afrodite @ 03-11-2006, 19:26)
Åh kära nån! STOOOPP!! Sansa er!
Vilket rabalder jag lyckats åstadkomma!
Jag har just kommit hem från en dag då jag suttit i div möten och alltså inte haft möjlighet att hänga med på vad som hänt här under dagen.
Mitt inlägg tidigare idag kanske var lite kryptiskt skrivet och kanske bäddat för missuppfattningar och spekulationer. Jag hade lite bråttom iväg och hade därför inte tid att begrunda vad jag skrivit, och upptäckte inte i all hast de obesvarade frågor inlägget lämnade efter sej. Detta är jag hemskt ledsen över och ber därför om ursäkt.
Jag skall försöka besvara era frågeställningar så gott jag kan.
Vilka och hur många nicks och varför? 2 kanske 3 st. Varför? Av den enkla anledningen att jag är en slarver och inte antecknat signaturerna på något ställe som får följa med mej dagligdags. Sitter vid många olika datorer och hade helt enkelt glömt vilka signaturen och lösen jag använt mej av tidigare. Vilka? Kommer fortfarande inte ihåg. Dessutom ganska oväsentligt eftersom mina inlägg varit väldigt neutrala. Mest som frågeställningen: Varför? Hur menar du?
Det jag som jag felaktigt kanske beskrev som att leda in diskussionen till.
Min uppdragsgivare? En liten grupp fristående journalister som börjat fundera på hur Internet påverkar oss i vardagen.
Hur man kommunicerar med varann.
Hur långt man är beredd att lämna ut sitt privatliv och därmed öka sin sårbarhet inför en hel värld.
Om man visar samma respekt för sin omgivning som om man antingen möts irl eller t ex. via telefonsamtal.
Om olika slags forum visar samma tendenser, antingen de är ett intresseforum med speciell inriktning eller som i detta fall ett allmänt forum med allmänna frågeställningar och diskussioner.
Andemeningen har varit att försöka ta reda på om detta relativt nya kommunikationsmedel, som trots allt Internet är för gemene man, även kommer att påverka våra relationer irl på sikt.
Vi har ju redan märk hur utsatta grupper redan tagit skada. T ex unga flickors risk att bli utnyttjade.
Studien kommer att följas upp under några år framöver innan den är klar och resultatet kan redovisas.
En undersökning i forskande syfte alltså.
Att just ”ert” forum ingått beror helt enkelt på att man måste ha en viss bredd för att optimalt kunna spegla verkligheten.
Jag vill till sist verkligen POÄNGTERA att vi absolut inte varit intresserade av att granska någon personligen. Ni är precis så anonyma som ni var innan jag dök upp här.
Dessutom behöver ni inte spekulera kring om det finns någon politisk anknytning till undersökningen. Absolut inte blir mitt svar. Personregistrering är enligt lag förbjuden, vilket ni redan påpekat.
Jag hade naturligtvis tänkt berättat detta så småningom för er, men i lite lagom små portioner allt eftersom jag lärt känna de personer som finns bakom era nicks. Hela sanningen på en gång vore inte en särskilt god idé trodde jag. Mina farhågor i det fallet har ju bevisligen visat sig vara befogade.
Jag vill än en gång påpeka att den som gömmer sej bakom signaturen Afrodite är jag som privatperson och inte som journalist.
Mina erfarenheter ang. journaliststämpeln har tyvärr även här besannats. Bara ordet skrämmer tydligen folk på flykt. Synd, för alla journalister är inte så oetiska som fördomarna gärna säger.
Afrodite
Du vet väl om att du troligen brutit mot grundläggande forskningsetiska regler? Den grupp som du undersöker har rätt att veta i förväg om dina intentioner sedan spelar det ingen roll vad ditt/ert syfte är och därmed välja att deltaga trots att detta pågår i ett öppet forum. Ja det är verkligen synd att alla journalister dras över en kam, det är ju sådana som dina uppdragsgivare som ger de mer seriösa utövarna dåligt rykte. Jag kan inte förstå hur du/ni är förvånade över det. Tycker du själv att detta wallraffande sätt är etiskt försvarbart? Tyvärr är det väl så att du med ditt agerande precis har bevisat att journalister bör man passa sig för, de tycks ju ta till vilken metod som helst. Kanske upplever just du att du bidragit till något alldeles sensationellt men egentligen har du inte bidragit med mer än att ytterligare putta ner en kår i skiten.
Är ganska säker på att du inte alls är ledsen och din ursäkt inte alls är seriöst menad. Är också ganska säker på att dina s.k uppdragsgivare i sin journalistiska anda inte är annat än en grupp med flumideologer som tror sig vara journalister p g a ett och annat publicerat inlägg för i någon obskyr tidskrift.