Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 10 11 12  
          LåstNytt inlägg
          > det här med alias eller namn byten
          Sollan
          Inlägg 03-11-2006, 23:06
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (Sommartorparn @ 03-11-2006, 23:49)
          Men det var väl jublet härifrån som uppmuntrade henne att fortsätta.....

De som "jublat" får väl ställa sig i skamvrån nu då kanske. Men om man inte "jublat" så kanske man får en guldstjärna? Vem levererar den?

--------------------
          /sollan

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-11-2006, 23:12
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag har ingen aning om vem Afrodite är... H*n kanske är journalist eller så är h*n det inte. H*n kanske är ärlig med det h*n skriver eller så är h*n inte...

Men jag tycker verkligen att denna tråd har barkat hän åt skogen!

Afrodite har svarat på inlägg som ställts under dagen. Antingen så tror man henne/honom eller så gör man det inte, eller så försöker man vara neutral/objektiv.

Men jag tycker INTE det är okej att publicera PM som skickats till en! Det strider mot vanligt forumvett & etikett. Det skapar inga som helst sympatier hos mig eftersom jag vet att man faktiskt kan klippa och klistra precis som man vill för att få önskat medhåll.

Jag är hyfsat ny på forumet (i alla fall som skrivande medlem) och jag tycker faktiskt att detta forum liknar lite sandlåda (OT-delen) Inga direkta regler och inga moderatorer som kan gå in och styra upp diskussionerna.

Detta är ett forum på Internet! Vem som helst kan faktiskt bli medlem här. Detta är ingen skyddad verkstad! Ingen fredad zon!

Vem väljer vem man ska hoppa på? Vem får sympatier? Vem är sann? Vem är inte sann? Vilka litar man på? Vilka litar men inte på?

Detta är internet för tusan! wink.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 03-11-2006, 23:13
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

*ställer mej genast i skamvrån till imorgon...hoppas det räcker * huh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 03-11-2006, 23:57
          Länk hit: #224

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med? huh.gif Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.
          Alla är trevliga så länge åsikterna är dom samma. Sen bryter helvetet löst. Jag blev inte medlem här för att få vänner, då hade jag satt in en kontaktannons istället. I första hand är det trädgårdsforumet som drog mej hit, mitt fösta inlägg är där. Flera som är här inne hade ju behövt en chatt istället för ett forum.

Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.

Citera
          Fenja
          Inlägg 04-11-2006, 00:02
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Miss Cocker @ 04-11-2006, 00:57)
          Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med? huh.gif Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.
          Alla är trevliga så länge åsikterna är dom samma. Sen bryter helvetet löst. Jag blev inte medlem här för att få vänner, då hade jag satt in en kontaktannons istället. I första hand är det trädgårdsforumet som drog mej hit, mitt fösta inlägg är där. Flera som är här inne hade ju behövt en chatt istället för ett forum.

Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.

*applåderar vilt* Välkommen hit förresten!! wub.gif

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 04-11-2006, 00:05
          Länk hit: #226

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

CITAT (Fenja @ 04-11-2006, 01:02)
          Här inne tog det skruv ordenligt, vad e det ni ställer till med?  :huh:  Jag blev medlem här i oktober, skrev mina åsikter och direkt var det inte bara en utan flera som påstod att jag var en gammal medlem med nytt namn, vilket är helt felaktigt. När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.

*applåderar vilt* Välkommen hit förresten!! wub.gif

Tusen tack Fenja wub.gif

Citera
          Tezzla
          Inlägg 04-11-2006, 00:24
          Länk hit: #227

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Det här är ju en liten egen klubb med någon sorts inbördes beundran under rubriken småprat.

Instämmer!

Vi kan väl hälsa varandra välkomna (också hyfsat ny)

Heeej Cocker! tongue.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          CarMa
          Inlägg 04-11-2006, 00:45
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 1 307

Miss Cocker satte ord på mina tankar...... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

--------------------
          user posted image user posted image user posted image user posted image user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-11-2006, 01:43
          Länk hit: #229

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2006, 21:56)
          Att påstå att man glömt andra nick samtidigt som man uppenbart har en briljant språkbehandling är bara bullshit.

Nå, nu ska vi inte ta i för mycket här. Jag får parafrasera Klara Johanson, Fru Dite brottades verkligen med språket, och ibland vann hon tyvärr.

'Falska nick' bör verkligen motverkas, eftersom det alltid alltid leder till problem. Har iaf gjort det under de snart 20 år jag skrivit i diverse diskussionsfora. Eftersom det från inlägg 1 var klart att Fru Dite inte valsat in hit alldeles slumpartat så ignorerade jag hennes bitvis roliga inlägg, orkade bara läsa igenom det första, som var raljerande nog. Hade det stannat där så kanske inte upprördheten här hade blivit så stor.

Visst, det är svårt att kolla vilka nick som är falska, och vilka som har legitima skäl att ha flera användare från samma dator, men möjligen bör reglerna klargöras så att det tydligt framgår att falskregistrering obönhörligen leder till avstängning.

Till sist, visst behövs en odla-chat. Lämpligen på irc. Och då lämpligen ett krav att man använder samma nick på chatten som på forumet.

(Och så bör nya medlemmar välkomnas varmare, och inte med misstänksamhet)

--------------------
          zon2.5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2006, 02:46
          Länk hit: #230

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och detta är faktiskt ett TRÄDGÅRDSforum ... detta är ju mer än lovligt tramsigt -kan ingen avlägsna den här tråden ? sad.gif fö citerar jag Hercules
          "men hallå - det här är ett forum, det är jäkla internet, vad spelar det för roll?"

Konstigt att denna typ av trådar aldrig förekommer i trädg¨årdsavdelningarna -hur olika åsikter man än har om hur ringblommor bör odlas ...

Nick ? Jag heter det det jag heter -olika nick förstår jag mej bara inte på

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          lissa
          Inlägg 04-11-2006, 06:03
          Länk hit: #231

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jaa, att ni bara orkar, eftersom jag bara en gång förut har varit inne på den här avdelningen ville jag läsa lite för att se hur det fungerar utanför blommornas värld...när jag väl börjat kunde jag inte sluta läsa, men ju längre jag läste blev jag mer och mer förvånad, samtidigt som jag kom underfund med varför jag så många gånger har känt mig helt ignorerad.
          Det har alltså varit ren misstänksamhet från er sida...ni måste ha blivit vansinnigt sårade för att kunna visa denna misstänksamhet bara för att man är NY...Ni har tydligen glömt bort att ALLA har varit nya här, så med tanke på hur en del av er har lyckats göra att många nya har mått dåligt, bara för att ni av någon anledning är misstänksamma ,så kanske man ska säga fy skäms till er också????.
          Vad är det med er egentligen, jag kan inte förstå denna misstänksamhet..vad är det ni misstänker egentligen ?? att någon kan göra er illa ?? på vilket sätt, och varför ska någon göra er illa ?? Att någon på en allmän sida i internet har använt sig av olika nicks..än sen, ?? vad kan det göra mig för ont om någon kallar sig X och Y isf bara X ?? Vilka fruktansvärda uppgifter i min profil kan dom hitta ??? Att jag är född i Bromma, än sen...om jag sätter ut det i min profil så är det ju ingen hemlighet var jag är född., för om jag bär på en hemlighet så sätter jag ju inte ut det till allmänt beskådande. Det finns inget ställe där man ger felaktiga uppgiter och ljuger så hejdlöst som i internet, och dessutom så är ju en nick till för att man inte ska behöva anväönd sitt eget namn, därför att man vet att i ett öppet nätverk kan vem som helst få tag i dina personuppgifter, och det kan ju vara lite onödigt och farligt..att det inte är etiskt att använda flera nicks..kan så vara, och om det är förbjudet i reglerna så kan man naturligtvis kräva att vederbörande får antingen gå eller bara använda en nick, men om det inte är förbjudet kan man inte göra mycket åt det.

Som medmänniska tycker jag att det är värre att göra att nya medlemmar ska behöva må dåligt bara för att dom är nya, än att använda sig av flera nicks..dessutom, alla sitter vi ju bakom en nick. Själv skulle jag inte orka mixa med en massa olika identiteter .med en har jag tillräckligt.

Jag har varit/är med i många olika forum, och kör med .....Läs det du vill läsa, svara på det du kan och sluta förgräma dig över hur många identiteter resten av medlemmarna har...

Dålig stil att publicera ett pm, vilket betyder privat medelande, och som sådant borde det förbli. varför skriva det som ett pm om det ändå ska komma ut på nätet för hela jordens befolkning till att läsa, ???

Neeej , det är helt klart att dom här småpratsavdelningarna inte är något för mig...trivs bättre bland växterna och vad som rör sig där........

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-11-2006, 06:25
          Länk hit: #232

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Vet du vad Lissa, först vill jag bara påpeka att jag ofta läser dina inlägg " där nere " , och tycker det är jättekul och få lite färska rapporter från en varmare del av europa. Så sluta för allt i världen inte med det! ( vilket du heller inte sa att du skulle ).

Men just i den här frågan, så är jag så ambivalent, så det kan du inte ana!

Jag tycker inte om att bli lurad, jag tycker heller inte om att bli oskyldigt anklagad. Inte tycker jag om att Afrodite, som i mitt tycke är en fantastisk kåsör, kör med flera olika nick heller. För vad ska då jag göra mig för uppfattning om henne/honom. För likväl som att folk får en uppfattning om mig, får ju jag en uppfattning om er. På gott och ont, men så är det ju överallt här i livet. Till och med här, i cybervärlden.

Men visst är det sorgligt att det ska behöva bli såhär. Det håller jag verkligen med om sad.gif

Ha det bra, och hälsa till Spanien wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-11-2006, 06:34
          Länk hit: #233

Gäster

CITAT (herkules @ 03-11-2006, 16:40)
          men hallå - det här är ett forum, det är jäkla internet, vad spelar det för roll?
          om folk så har 10 nick så är det inget jag ligger sömnlös för. när dator är avstängd så är det liksom borta.

om nu afrodite har gjort som hon/han gjort så kanske det finns fler och hur stor betydelse har det IRL?

jag tycker ni fjädrar till hönorna nu.

Äntligen en sund reaktion, det här är för sjutton ett internetforum! Hela idén med internet är väl att det är och skall förbli fritt . För mej är det precis
          som för ovanstående skribent helt OK om någon har tio nick om någon så vill (lite svårt att hålla reda på kan jag tro.)
          Vad jag vet känner jag ingen av skribenterna här i IRL och det skulle inte falla mej in att bli personligt sårad av vad en för mej vilt främmande människa skriver.
          Det enda som jag blir upprörd över är om någon använder mitt namn i diskussioner som jag inte är inblandad i, vilket faktiskt har hänt.
          Sen det här med namn, jag har hittils skrivit under mitt riktiga namn, jag heter Birgit Ek, men fundera på att skaffa mig ett nick. Det är faktiskt så att en del "gamla trevliga" odla-medlemmar är långt ifrån trevliga i de personliga PM som kommer då och då (ganska länge sen sist, dock) så för att inte blotta mej och min familj funderar jag på att registrera mej under ett nick.
          Än så länge Birgit Ek

Citera
          alle
          Inlägg 04-11-2006, 09:05
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

Och här är en till som inte kan annat än hålla med fullständigt! Men det kanske är för att vi är nya och opåverkade som vi ser det bisarra i hela den här diskussionen. Dessutom är det inte alls konstigt att man vill vara anonym med dom elaka kommentarer som man kan få.
          Och för övrigt så skulle faktiskt Bettson och Afrodite kunna vara en och samma bara för att skapa debatt...Tankeväckande eller hur? Men inte ligger jag sömnlös för det.

Alle, som inte heter så men alltid kallats det av sina reella kompisar.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-11-2006, 09:14
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

När en medlem kallade mej för jycken, hade en bild på min älskade cockerbrud, då tog jag bort bilden, kränk gärna mej. Vilket jävla bemötande som ny medlem på ett forum. Jag hälsar mej själv hjärtligt välkommen till forumet, som jag använder när jag vill, skriver när jag vill och saknar inte en enda av er när jag loggar ut.

Det var jag som kallade dig jycken och det hade jag då inte tänkt att be om ursäkt för. Kanske bör be hunden om det istället smile.gif

Ditt bemötande var då mer än jävligt. Du får faktiskt tåla lite om du sitter och hänger ut information om människor som andra inte har med att göra.

Välkommen till forumet förresten...

Citera
          AnitaO
          Inlägg 04-11-2006, 09:15
          Länk hit: #236

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (alle @ 04-11-2006, 09:05)
          Men det kanske är för att vi är nya och opåverkade som vi ser det bisarra i hela den här diskussionen. Dessutom är det inte alls konstigt att man vill vara anonym med dom elaka kommentarer som man kan få.
          Och för övrigt så skulle faktiskt Bettson och Afrodite kunna vara en och samma bara för att skapa debatt...Tankeväckande eller hur? Men inte ligger jag sömnlös för det.

Alle, som inte heter så men alltid kallats det av sina reella kompisar.

Jag tror det ligger nåt i det du säger om att man som ny medlem ser med lite andra ögon.
          Man känner ju ingen, och alla är lika anonyma.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-11-2006, 09:45
          Länk hit: #237

Gäster

CITAT (alle @ 04-11-2006, 10:05)

Ja visst skullke det kunna vara så! Det ena "nicket" är ju inte mer anonymt än det andra. Och skulle det vara så, så stör det mej inte ett dugg.
          Birgit Ek

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-11-2006, 10:24
          Länk hit: #238

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

OK då………

Ursäkta alla forum-medlemmar för att jag skapat miss-stämning. För mig är det så att man är ärligt det är mitt varumärke. Kalla det irriterande präktighet om ni vill, det är den jag är.

Jag har förstått på en del inlägg att tröttar er med för mycket moralkakor ibland. Ni är trötta på det helt enkelt. OK. Då ska ni slippa för jag vill inte trötta ut er. Känner att jag skall lägga min tid på något väsentligare. I det har den bluff-forskande fru Dite rätt.

Vill bara göra klart något innan.

För det första alle så har jag under denna tid enbart haft mitt eget nick.

För det andra så gjorde fru Dite detta uttalande hon gjorde. Visserligen så kopierade jag bara hennes text trodde det var OK eftersom det gjordes innan. Men det var det inte.

Det finns flera av er som jag känner djupt posistiva känslor för och som jag uppskattar som personer, ni har betytt mycket för mig. Tack för den tid som varit.

Sedan finns det andra här som jag också haft en positiv uppfattning om, Tyvärr är den inte besvarad så jag känner att jag inte vill besvära er mera med mina moralkakor. Tack för er ärlighet på den punkten i alla fall. Jag vet att ni är er själva och det uppskattar jag.

Ni andra som tycker det är OK att bete sig som fru Dite har gjort. Ja ska inte belasta er heller med några moralkakor. Jag vill bara inte vara med er längre. Men det har ju egentligen inte någon större betydelse. Så länge fru Dite inte är känd och så länge hon kan sitta från sitt hem eller sin arbetsplats och manipulera oss som försökskaniner så vill jag inte vara med.

För jag vill inte känna mig som en nedrans försökskanin. Jag vill tro att den personen jag pratar med verkligen vill prata om det vi pratar om. Inte att denna för uppdragsgivares räkning sitter och intervjuar mig utan min vetskap.

Till alla er nya som tror att jag inte vill ha nya medlemmar, Jag vill bara säga att det är just sådan agerande som fru Dites som gör att ni får konstigt bemötande. För vem kommer inte att undra i fortsättningen ifall det är fru Dite och inte ni som är den nya medlemmen. Så ska ni vara förbannade, så kan ni vara det på dubbelbluffarna.

Jag kommer tala om för Ingemar att det är dags att stänga av mig eftersom jag brutit mot forumreglerna.. Jag kommer också att viderbeforda det Pm som fru Dite skickade. För Ingemar kommer att se att det är äkta. Jag kommer att be att Ingemar stänger av fru Dite också med hennes samtliga nicks. Så hoppas jag att luften blir lite renare.

Ni kan lägga ner diskussionen i samtliga trådar angående denna sak så är det ur världen. Stämningen är bra igen och allt är som vanligt.

Min brevlåda signalerade full ett antal gånger igår. Jag vet därför inte riktigt vad som skickats, Jag ber därför om ursäkt ifall jag inte svarat.

Hälsningar från Bettson

Som är liten betydelselös och har hängt upp sitt liv på odla bara för att få synas ( tänker inte göra det i fortsättninen jag lovar) och som ska lyda den eminenta fru Dites råd att skaffa sig
          ett liv utanför odla. Fru Dite har föreslagit psykologhjälp och ifall jag skall tycka det är OK att vara oärlig så lär jag nog inte bara behöva en psykolog. Kanske minst tre fyra stycken eller så.

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-11-2006, 10:27
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Och här är kopia av vad jag skriver till Ingemar så att det inte råder några som helst oklarheter.

Så nu kan ni lägga ner det här:

Hej Ingemar!

Afrodite har erkänt att hon har flera nicks som hon använt när hon för uppdragsgivares räkning suttit och bedrivit forskning på odla.

En riktig forskare skulle inte bete sig på det sättet. Afrodite är journalist och genom att ha flera nicks så sitter hon och manipulerar oss som har skrivit för att få fram saker hon vill skriva om, allt för uppdragsgivares räkning.

Jag har jagat henne via pm för att senare även göra det i trådarna om att jag vill att hon skall uppge sina andra nicks, så att man vet att detta är en intervjuande människa som sitter och intervjuar oss för uppdragsgivares räkning utan vår vetskap. Likaså för att man skall slippa misstänka oskyldiga människor för att vara någon annan än de är. Sånt skapar nämligen stort obehag.

Hon har vägrat att göra så. Jag har kallat det fegt att inte städa upp efter sig.

Igår tog jag en kopia på det uttalande där hon svarar tillbaka och lade ut i tråden. Inte fint gjort av mig precis och inte det hon skrev heller.

Nåväl jag har kallat henne feg som inte ställer saker tillrätta och det är inte min normala ton men jag tycker detta är att grovt grundlura odlamedlemmar. Nu tycker inte alla det, utan en hel del tycker det är OK.

Jag skickar dig det PM jag skickade och svaret jag fick av afrodite.

Och nu Ingemar, jag har brutit mot forumreglerna så nu är det nog dags i rättvisans namn att du stänger av mig. Jag brukar inte bryta mot regler så jag får ta straffet. Jag vill bara be dig i så fall att göra detsamma med afrodite och samtliga hennes nicks. Dels för hennes falska dubbelspel och dels för hennes PM.

Men du gör som du vill som vanligt, Forat är ditt.

Vänligen

Bettson

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-11-2006, 11:06
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Bettson @ 04-11-2006, 11:24)
          Ursäkta alla forum-medlemmar för att jag skapat miss-stämning. För mig är det så att man är ärligt det är mitt varumärke. Kalla det irriterande präktighet om ni vill, det är den jag är.

För jag vill inte känna mig som en nedrans försökskanin. Jag vill tro att den personen jag pratar med verkligen vill prata om det vi pratar om. Inte att denna för uppdragsgivares räkning sitter och intervjuar mig utan min vetskap.

Till alla er nya som tror att jag inte vill ha nya medlemmar,
          Jag kommer tala om för Ingemar att det är dags att stänga av mig eftersom jag brutit mot forumreglerna..

Betts....du ska inte försvinna eller stängas av.

Första gången (tror jag) som jag "ser" dig riktigt upprörd (ja faktiskt förbannad) och det är förmodligen ett tecken på att detta är någon som du upplever i grunden som mycket avskyvärt. Jag tror säkert att vi är fler som upplever undersökningen som irriterande och kränkande (mitt forskningsetiska sinnelag har gjort dubbelkullerbyttor av irritation).

Kram på dig du biggrin.gif wub.gif wub.gif

Citera

12 sidor V  « < 10 11 12
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 06:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon