Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvinnors midjemått, ligger du i hälsorisken?
          Kvinnors midjemått
          Kvinnors midjemått
          Jag är smalare än 60 cm [ 8 ] ** [30.77%]
          jag är 70-80 cm [ 5 ] ** [19.23%]
          81-88 cm [ 3 ] ** [11.54%]
          över 89 cm [ 3 ] ** [11.54%]
          jag är lagom rund [ 3 ] ** [11.54%]
          jag har tystnadsplikt [ 4 ] ** [15.38%]
          Totalt antal röster: 41
          Gäster kan inte rösta 
          askar
          Inlägg 03-11-2006, 22:41
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Hannele @ 03-11-2006, 22:39)
          CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:44)
          Men man kan inte enbart eller ens till dels
          gå på midjemåttet.

Det har ingen sagt heller...
          Men uttöver alla blodprover, blodtryck och annat är midjemåttet en indikator, som man tar på allvar.

Ok... där kan jag hålla med till viss del smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 22:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Det måste i så fall endast och uteslutande gälla bukfetma och då är det samma sak som med BMI - teorin stämmer bara om du inte idrottar.

Och är det bukfetman som är farlig, vilket jag läst att det är, omfattas inte de som har kraftiga kärlekshantag eftersom det fettet inte sitter på magen. Ergo, midjemåttet är värdelöst utan en mer övergripande bild av människan (som jag skrev innan).

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-11-2006, 22:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 23:56)
          Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Men så länge det är under 88 cm så är det ju ingen fara heller. Och har man en väldigt muskulös mage är midjan antagligen inte över 88 cm.

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 23:06
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 22:59)

Men så länge det är under 88 cm så är det ju ingen fara heller. Och har man en väldigt muskulös mage är midjan antagligen inte över 88 cm.

Tyngdlyftare har ofta betydligt större kaggar än så smile.gif

Inte alla är muskler, det tror jag inte iaf, men de som tävlar på elitnivå har mer muskler än fett på mitten eftersom de behöver det för att orka hösta omkring 300Kg, så visst kan man ha en groteskt musklig mage också (man kan överdriva allt åt alla håll).

Det jag menar är att det där fungerar säkert jättebra på "normala" människor, den breda massan eller vad man nu vill kalla det. Men det fungerar inte på alla, någon sådan formel finns inte smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-11-2006, 23:35
          Länk hit: #25

Medlem

Nä ingenting funkar för alla, det gäller att ha sunt förnuft också. På de flesta syns det nog med blotta ögat om de är vältränade eller feta runt magen.

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-11-2006, 23:42
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 23:35)
          Nä ingenting funkar för alla, det gäller att ha sunt förnuft också. På de flesta syns det nog med blotta ögat om de är vältränade eller feta runt magen.

Är man ärlig mot sig själv vet man hur det står till med vikten, problemet är att inte alla vill veta egentligen och då hjälper varken BMI eller några andra formler.

Det som oroar mig, och har gjort det hela tiden, är alla sharlataner som gör pengar på folks oro för sin vikt genom att påstå att de har den magiska lösningen. De kryddar sina reklamtexter med bullshit om BMI och bevisad verkan som låter trovärdigt, pungslår folk på deras surt förvärvade slantar och skrattar hela vägen till banken.

Kunskap är makt, heter det ju, och de där lurendrejarna skulle inte ha en chans om fler hade mer kunskap om kost och motion. Inte för att det har med topic att göra, men det är min käpphäst antar jag. Eller mitt personliga lilla korståg om ni vill smile.gif

Nå, nu ska jag sluta yra om off topic-saker i Hanneles tråd, det var inte meningen att kidnappa den! wub.gif

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-11-2006, 23:50
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 00:42)
          Det som oroar mig, och har gjort det hela tiden, är alla sharlataner som gör pengar på folks oro för sin vikt genom att påstå att de har den magiska lösningen. De kryddar sina reklamtexter med bullshit om BMI och bevisad verkan som låter trovärdigt, pungslår folk på deras surt förvärvade slantar och skrattar hela vägen till banken.

Ja det är verkligen fult. Folk griper efter varje halmstrå när det gäller viktnedgång och att hitta enkla lösningar och det finns det många som utnyttjar. mad.gif De flesta förstår nog att man inte går ner i vikt med t.ex ett bälte runt magen som påstås ska göra att man svettas ut fettet wacko.gif men en del är desperata nog att pröva det ändå.

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-11-2006, 08:11
          Länk hit: #28

Gäster

Min midja är ganska smal, tyvärr är det inte samma sak med rumpan. Det är svårt med kläder då, för att det skall räcka runt rumpan blir det alldeles för stort i midjan.
          Birgit Ek

Citera
          stina
          Inlägg 04-11-2006, 08:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Ja, vi är alla olika skapta - och har olika "klädproblem" att brottas med. Jag har en ganska smal midja (68 cm), smala "killhöfter" och är bred över axlarna. Alltså en typiskt "okvinnlig" kropp. Det gör att jag har svårt att ha klänning - inga klänningar är sydda för sådana kroppar.... sad.gif Jag måste köpa tvådelat och minst en storlek större till överkroppen. Ofta 34-36 nertill och 38-40 upptill. Och då blir det ändå "fladdrigt" i midjan om axlarna ska få plats utan att jag spräcker kläderna i ryggen.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 04-11-2006, 10:43
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 01:06)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 22:59)

Tyngdlyftare har ofta betydligt större kaggar än så smile.gif

Inte alla är muskler, det tror jag inte iaf, men de som tävlar på elitnivå har mer muskler än fett på mitten eftersom de behöver det för att orka hösta omkring 300Kg, så visst kan man ha en groteskt musklig mage också (man kan överdriva allt åt alla håll).

Det jag menar är att det där fungerar säkert jättebra på "normala" människor, den breda massan eller vad man nu vill kalla det. Men det fungerar inte på alla, någon sådan formel finns inte smile.gif

eller shihans ganska mkt muskler där med...
          där kan nog inte måttet gälla

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-11-2006, 15:07
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 10:43)
          eller shihans ganska mkt muskler där med...
          där kan nog inte måttet gälla

Det stämmer inte heller att det bara är killar som får magmuskler, rejäla diton alltså. Vi har jätteduktiga tyngdlyftande tjejer och tjejer som är duktiga på bodybuilding. Personligen tycker jag inte det ser så snyggt ut, men man måste ge dem cred för deras engagemang och hårda arbete.

Det är bara att kolla i tidningen Body nångång, en tidning för alla som styrketränar.

Fast huvuddsaken är ju att man är nöjd med sig själv, oavsett om man har getingmidja eller muskelmage och oavsett vilket mått det må vara runt mitten. Är man lycklig eller olycklig spelar inte midjemåttet någon roll.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon