Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det vete sjuttsingen om jag inte håller med honom, Birger Schlaug..............
          Rapchic
          Inlägg 10-11-2006, 21:05
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 18:21)
          CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:14)
          tror fortfarande det är bra att ha nått försvar kvar...
          man kanske på ett annat sätt

särskilt behövs det nog när växthuseffekten börjar sätta sina spår

Försvaret är nog en av de mest miljöfarliga aktiviteter vi har. Fordonen har inte direkt optimerats för att dra litet bränsle eller släppa ut litet miljögifter.
          "Panget för pengarna" avger explosionsgaser som är direkt miljöfarliga.
          Ljudnivån när de övar har gett många värnpliktiga hörselskador osv osv.

När ett krig väl slutat brukar det komma någon rapport om att saneringen efteråt kommer att kosta miljarder för att folk skall kunna bo där igen.

som sagt man ska nog ha ett försvar men kanske göra det på ett annat sätt
          (hur vet jag inte jag är inte master militär)

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 10-11-2006, 23:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Vad ska vi ha militärerna till?
          Blir det krig, så kan de inte göra ett skvatt, tyvärr!
          Vad ska de göra mot atombomber o kemiska stridsmedel?
          Kanske nå´n yrkesmilitär kan förklara?

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-11-2006, 07:28
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 09:42)
          [

Birger Schlaugs förslag att avveckla hela det nuvarande och ev starta om på något vettigare är faktiskt värt att ta på allvar.

Allmän miljö- & naturvård får 4,6 miljarder
          Rättsväsendet kostar 30,7 miljarder
          Hälsovård sjukvård, som anses vara oerhört dyrt, får 46,9 miljarder

Tror inte att ni har klart för er att försvaret kostar 90% av statens andel av sjuk-och hälsovård.

Försvar, ja möjligen. Men inte till den kostnaden.

Efter att ha läst det som redan skrivits, blir jag lite förundrad över att alla som vill ha en bättre sjukvård/äldreomsorg/barnomsorg....etc.....etc. Fortfarande tycker att det är ok, att lägga ner såååå mycket pengar på ett försvar som vi inte har så stor nytta av? ( Om jag har förstått uträkningarna rätt, vill säga? )

Man skulle ju inte ens behöva disskutera " Dödshjälp till äldre,ensamma, hjälplösa människor utan ett värdigt liv", om de här pengarna funnes till hands wink.gif

Jag må vara naiv, men lägg de pengar som finns, där de som bäst behövs!
          Och det behöver man inte vara " miljöpartist " för att tycka. Ju mer jag läser om detta, dessto mer håller jag med Schlaug. Och jag är inte miljöpartist. Jag är...................nåt helt annat rolleyes.gif tongue.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          krellus
          Inlägg 13-11-2006, 12:41
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 15:42)
          Ja du Krellus. Nu råkar det vara så att historia är ett av mina specialintressen. Jag har läst oerhört mycket om t ex utbrottet till såväl 1:a som 2:a världskriget. Liksom andra krig och krigsstrategi. Jag är 63... du är 36 år. Jag tror att jag såväl upplevt mer som (kanske) läst mer om krig än vad du har, kalla som varma. Mina reflektioner om Sveriges förmåga att försvara sig under tiden från WW2 fram till nu baserar sig på erfarenhet och att jag läst mycket.

Det där var de mest patetiska du har skrivit på det här forumet Rolf. Använder din "ålder" som slagträ. Du är inte den enda som har patent på att vara intresserade av historia. Nu råkar det vara så att historia, och framför allt militärhistoria är mitt största intresse och jag har en ganska imponerande bokhylla som kan bevisa det.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag är yngre... ålder har inget med kunskaper att göra i det här fallet. Det handlar nog om vem som har läst/studerat mest i den här fråga och det "kan" mycket väl vara jag. Jag misstänker att så är fallet.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Betty
          Inlägg 13-11-2006, 13:00
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 09:01)
          För dessa 40 miljarder utbildar vi 6 000 soldater. Har ni klart för er det är 6,6 miljoner per soldat?

Personligen skulle jag hellre ta pengarna om jag var värnpliktig.

biggrin.gif

P.S. Har kollat i budgeten, det är inte 40 miljarder utan 46,9 miljarder som skall gå till försvaret. Det ger 7,8 miljoner per soldat. D.S.
          Budgeten finns här
          http://www.regeringen.se/sb/d/7116;jsessio...id=aCMdCq11Vr9a

Chockerande siffror! ohmy.gif Lägg ner och använd pengarna där de behövs i stället.

CITAT
          LadyG Skickat den 10-11-2006, 17:46
          --------------------------------------------------------------------------------
          Vi får inte ens använda militära resurser vid t ex stormröjning, svåra olyckor eller katastrofer så vad ska vi ha militärerna till?

Exakt vad betalar vi för egentligen?  

Skulle allt jag med vilja veta! huh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2006, 15:44
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

"Vi får inte ens använda militära resurser vid t ex stormröjning, svåra olyckor eller katastrofer så vad ska vi ha militärerna till?"

Men det vet ni väl ändå vad det beror på ... inte beror det på militären i alla fall ..
          Vad jag förstår skulle de välkomna sådana insatser , civila insatser -som bra träning för tex värnpliktiga
          Hört talas om Ådalen ????

blink.gif blink.gif blink.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *rolf*
          Inlägg 13-11-2006, 17:00
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 309

CITAT (krellus @ 13-11-2006, 12:41)
          CITAT (*rolf* @ 10-11-2006, 15:42)
          Ja du Krellus. Nu råkar det vara så att historia är ett av mina specialintressen. Jag har läst oerhört mycket om t ex utbrottet till såväl 1:a som 2:a världskriget. Liksom andra krig och krigsstrategi. Jag är 63... du är 36 år. Jag tror att jag såväl upplevt mer som (kanske) läst mer om krig än vad du har, kalla som varma. Mina reflektioner om Sveriges förmåga att försvara sig under tiden från WW2 fram till nu baserar sig på erfarenhet och att jag läst mycket.

Det där var de mest patetiska du har skrivit på det här forumet Rolf. Använder din "ålder" som slagträ. Du är inte den enda som har patent på att vara intresserade av historia. Nu råkar det vara så att historia, och framför allt militärhistoria är mitt största intresse och jag har en ganska imponerande bokhylla som kan bevisa det.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag är yngre... ålder har inget med kunskaper att göra i det här fallet. Det handlar nog om vem som har läst/studerat mest i den här fråga och det "kan" mycket väl vara jag. Jag misstänker att så är fallet.

Du bad mig studera historien i ett tidigare inlägg. Svar: jag har studerat historia. Och jag har en del erfarenhet av det som hänt under de senast 60 åren. Jag har har varit konkret, du har tyvärr bara kommit med svepande formuleringar. Trist att man inte kan föra en saklig diskussion. Men det har jag iofs även tidigare upplevt med personer som har militär bakgrund/utbildning.

Patetiskt.... kanske det men jag har svårt att se att din oerhörda erfarenhet av krig (tydligen) har lett dig in på rätt spår.

P.S. Dessutom har jag genomgått utbildning i fönsterenovering. Använd inte Silikongummi när du håller på med sådant är ett gott råd på vägen D.S.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon