|
|
  |
Silikon, piercing och tatueringar |
|
|
|
10-11-2006, 16:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (anna_rispan @ 10-11-2006, 16:01) menar du tex i reception?? då får man väl ändå ta o se personen som är aktuell innan man kanskaffa sig en uppfattning kanske....
men det kanske finns någon anmälning då kan man väl hitta den i såfall. för att få veta säkert.
attutyden är väl viktigast iallafall Ja, jag menar t.ex. i reception eller andra typer av yrken där den anställde möter kunder. Och, självklart måste jag ju se personen först innan jag bildar mig en uppfattning. Det är ju ganska svårt att veta innan man träffar personen om den har piercingar i hela ansiktet eller inte. Attityden är viktigt, ja. Men tyvärr skulle jag välja bort en rejält piercad person även fast han/hon har rätt attityd. Vill du ha jobb i mitt företag (som inte finns) så får du tyvärr inte se ut hur som helst...
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 15:56) ......Jag kan ärligt säga att vore jag egenföretagare i en bransch där mina anställda mötte kunder så skulle jag aldrig anställa en person med piercingar i hela ansiktet. Men då skulle jag väl förmodligen åka dit för diskriminering  ......... Ja tyvärr så är det precis som du säger  Men jag skulle önska att någon vågar börja tala om det. Det är många unga som inte kan förstå varför de inte får något jobb fast de har "rätt meriter" Och fått något "svävande" svar varför de inte får jobbet. I stället för att någon vågar tala om för personen hur hemsk h*n ser ut. Och det är anledningen till att de inte får söky jobb. På mitt jobb har chefen varit "rak" Och talat om vid anställning att inga piercingar får bäras synligt på arbetstid. (förutom örhängen)
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:14
|
Medlem

|
CITAT (Hamilton @ 10-11-2006, 16:10) I stället för att någon vågar tala om för personen hur hemsk h*n ser ut. Och det är anledningen till att de inte får söky jobb. Fast anledning till det är säkert att man som arbetsgivare inte vill åka dit för stämning. Kanske.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:22
|
Medlem

|
CITAT (Hamilton @ 10-11-2006, 16:16) Men samtidigt vore det ju bra om någon berätta de "sanningen" för dem... för det verkar inte deras föräldrar klara av......... Sant! Sedan är det ju ockå så att många är fullt medvetna om att det inte är acceptabelt överallt att vara rejält piercad, men de bryr sig inte. Istället menar de att de minsann ska accepteras ändå. Den attityden tycker jag illa om. Känns som ett anarkistiskt och egoistiskt tänkande. JAG gör vad JAG vill och JAG bestämmer själv. Livet handlar faktiskt om att anpassa sig till olika situationer. Finns det t.ex. klädregler på att arbete så är det bara att köpa det eller se sig om efter något annat.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:23
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag pratar mycket med företag om dagarna, jag hjälper gymnasieelever och komvuxelever med praktikplatser ex. många trädgårdsbutiker som Plantagen en lång lista på hur man ska se ut och vad man inte får ha på sig så har jag någon elev jag är tveksam om de tar emot får de besöka butiken och sedan får butiken ta ställning till om de kan acceptera utseendet, ofta är de inte så hårda mot praktikelever så de kan ta emot trots någon enstaka piercing men efter vad jag förstått får man inte ens ha hål i näsan för att få ett jobb på Plantagen ifall man ska följa reglerna strikt.
Kyrkogårdar kan också vara ett ställe där det inte passar att se ut hursomhelst man får inte skrämma de som besöker gravar, någon som är Goth och klär sig därefter kan vara direkt olämplig på en kyrkogård man vill ju inte att personalen ska skrämma ihjäl äldre kyrkogårdsbesökare.
Även Burger King och liknande brukar ha regler för hur man får se ut.
När det gäller självförvållade "handikapp" som piercing finns det ingen lag mot att man får diskriminera och välja bort dem men är det medfödda saker som hudfärg och ex. saker som skett genom olycka ex. ärr från brännskador tror jag inte man får diskriminera.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
10-11-2006, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har för mig att diskrimineringslagen gäller kön, etniskt ursprung, hudfärg och sexuell läggning. Metallskrot i nyllet ingår inte tack och lov.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
men sånt får man ju ta i beräkning när man gör sådana saker (vet inte hur man citerar många och orkar inte) som jag har förstått så är grundregeln att man ska kunna täcka det med kläder (tex en tatuering på överarmen är lättare att täcka är en på handen) jag menar det är är inget man bestämmer sig för över en natt (åtmistone borde det inte vara det) det är väl därför det är 18 års gräns skulle själv vilja ha en peicing i näsan men det går nog inte pga att man inte kan ha smycken på karaten jagmenar om det är för många nackdeler sa man inte göra det men tatueringen jag tänker göra ska vara på överarmen så den kan man täcka med en t-shirt (tex)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Jag jobbar på ett av världens största företag.. Jag har piering och tatueringar.. Detta företag vill nämligen att man ska representera samhället så långt som det går. Alla ska känna sig välkomna där. Både personal och kunder.
Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:40
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person.. Är det någon som påstått det
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
askar
|
10-11-2006, 21:42
|
Gäster

|
CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Jag jobbar på ett av världens största företag.. Jag har piering och tatueringar.. Detta företag vill nämligen att man ska representera samhället så långt som det går. Alla ska känna sig välkomna där. Både personal och kunder.
Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person.. Tror inte att det är särskilt många som "graderar" en människa efter dennes yttre. Men så klart... också en är en för mycket. Dotter jobbar i butik där det är förbjudet att visa tatuering men hon skiter i det... än har ingen reagerat negativt. (hon har sin på överarmen) Första tiden på jobbet hjälpte jag henne att dölja den med Mefix men sedan beslöt hon sig för att inte vara lydig.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:51
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 21:40) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
Är det någon som påstått det  du skrev.. CITAT Jag kan ärligt säga att vore jag egenföretagare i en bransch där mina anställda mötte kunder så skulle jag aldrig anställa en person med piercingar i hela ansiktet. Men då skulle jag väl förmodligen åka dit för diskriminering Jag tolkar, kanske fel, det som att om du får välja så anställer du inte någon med piercingar i hela ansiktet.. Alltså skulle du inte anställa mig fast jag är en sjutusan till säljare.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:53
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:51) CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 21:40) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
Är det någon som påstått det  du skrev.. CITAT Jag kan ärligt säga att vore jag egenföretagare i en bransch där mina anställda mötte kunder så skulle jag aldrig anställa en person med piercingar i hela ansiktet. Men då skulle jag väl förmodligen åka dit för diskriminering Jag tolkar, kanske fel, det som att om du får välja så anställer du inte någon med piercingar i hela ansiktet.. Alltså skulle du inte anställa mig fast jag är en sjutusan till säljare. Men VAR har jag skrivit något om intelligens eller förmåga att sälja? Du tolkar något som jag inte skrivit (och inte ens tänkt)
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2006, 21:58
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 21:53) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:51) CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 21:40) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
Är det någon som påstått det  du skrev.. CITAT Jag kan ärligt säga att vore jag egenföretagare i en bransch där mina anställda mötte kunder så skulle jag aldrig anställa en person med piercingar i hela ansiktet. Men då skulle jag väl förmodligen åka dit för diskriminering Jag tolkar, kanske fel, det som att om du får välja så anställer du inte någon med piercingar i hela ansiktet.. Alltså skulle du inte anställa mig fast jag är en sjutusan till säljare. Men VAR har jag skrivit något om intelligens eller förmåga att sälja? Du tolkar något som jag inte skrivit (och inte ens tänkt) Ja, jag sa ju att det var min tolkning. Då hade jag väl fel.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:17
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag arbetar på en arbetsplats där det inte är tillåtet med ringar eller klockor. Och generellt sett ska vi ha enhetlig klädsel. Helt ok regler menar jag, folk får ha vilka frisyrer de vill (så länge det inte inverkar på säkerheten, vilket långt utsläppt hår kan göra) och tatueringar av alla de slag. Jag har vänner som är tatuerade, något jag inte har problem med. Däremot är jag nog så indoktrinerad av samhället att jag tyvärr tycker att en slipsnisse är mer förtroendeingivande i en bank än en snubbe med rastafrisyr, 18 piercingar och tatueringar över både armar och händer. Rent logiskt borde det väl vara slipsnissen jag ska misstro. Själv är jag tämligen orakad och skäggig ibland, vilket är helt ok på mitt nuvarande jobb, men hade jag ett mer 'utåtriktat' yrke där man på ett annat sätt representerar firman, etc, så hade jag nog varit aningen mer välrakad faktiskt. Det är möjligt att man genom att 'se ut som vanligt' på arbetsplatser bidrar till att minska fördomar, men någon måtta får det vara...
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Pirum @ 10-11-2006, 23:17) Däremot är jag nog så indoktrinerad av samhället att jag tyvärr tycker att en slipsnisse är mer förtroendeingivande i en bank än en snubbe med rastafrisyr, 18 piercingar och tatueringar över både armar och händer. precis så där ser ju jag ut! fast jag är ingen snubbe och jobbar inte på bank. jag har aldrig blivit nekad ett jobb jag sökt trots dreads, tatueringar och "ansiket fullt med skrot" (titan om jag får be...)  så jag måste haft/har väldigt fördomsfria chefer. det är trist att läsa folks tankar om utseende, trodde vi kommit längre än så. personligen skiter jag högaktningsfullt i hur folk ser ut bara de håller sig rena.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
10-11-2006, 23:53
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 10-11-2006, 23:38) det är trist att läsa folks tankar om utseende, trodde vi kommit längre än så. :( personligen skiter jag högaktningsfullt i hur folk ser ut bara de håller sig rena. Men tycker du det är viktigare att du ska få se ut hur som helst än att du anpassar dig till den "roll" du faktiskt ikläder dig som arbetare? Är det fördomsfullt av mig menar du om jag inte har lust att anställa dig p.g.a av tatueringar och "skrot" i ansiktet?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-11-2006, 08:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 23:53) CITAT (herkules @ 10-11-2006, 23:38) det är trist att läsa folks tankar om utseende, trodde vi kommit längre än så. :( personligen skiter jag högaktningsfullt i hur folk ser ut bara de håller sig rena. Men tycker du det är viktigare att du ska få se ut hur som helst än att du anpassar dig till den "roll" du faktiskt ikläder dig som arbetare? Är det fördomsfullt av mig menar du om jag inte har lust att anställa dig p.g.a av tatueringar och "skrot" i ansiktet? hm - det är ju inte teater jag ska spela - jag ska göra ett jobb. jag förutsätter att jag anställs pga av mina kvalificationer och inget annat. jag tycker inte man kan bestämma hur en annan människa ska se ut, så ja, skulle någon neka mig ett jobb pga en ring i näsan skulle det ta hus i helvetet.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
11-11-2006, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Antingen så gillar man "kroppsutsmyckningar" eller så ogillar man det med alla mellanstadier. Det är upp till var och en att välja sida, både om man själv vill smycka sig eller hur man uppfattar andra som gjort det. Om en arbetsgivare inte gillar det borde det vara självklart att h*n inte anställer en sån person, och lika självklart att man inte söker en sån plats. Bara en idiot skulle ta anställning på en plats där förhållandet till chefen från början är kylslaget. Det är ingen allmän rättighet att få jobba överallt.
Personligen har jag inget emot nån liten tatuering eller lite metaller men när tatueringarna väller fram överallt eller metallskrotet gör utslag på vågen föredrar jag att gå runt personen ifråga. Eller om det sitter på olämplig plats. Om jag skulle råka på en kvinna med en ring i bröstvårtan eller clitoris blir jag nog gravt impotent. Vi är liksom inte på samma våglängd. Det är mitt val.
Det är väl så att en tatuering ofta är ett utryck för personens tankar och ideologier. Så vad tänker ni om personen i affären, på caféet eller annorstädes har en tatuering med hammaren och skäran, ett hakkors, en naken kvinna eller tom ett naket barn? Ni är väl inte fördomsfulla?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
11-11-2006, 09:29
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 09:17) Om en arbetsgivare inte gillar det borde det vara självklart att h*n inte anställer en sån person, och lika självklart att man inte söker en sån plats. Bara en idiot skulle ta anställning på en plats där förhållandet till chefen från början är kylslaget. Det är ingen allmän rättighet att få jobba överallt. Här håller jag faktiskt med. Visst ska man bli bedömd utifrån sina kvalifikationer, men om nu arbetsgivaren anser att tatueringar och piercingar inte hör hemma inom dess företag, så har h*n all rätt att välja bort en arbetssökare med dessa attribut. Att arbetsgivaren sen kanske missar en kompetent medarbetare....tja, då får väl h*n skylla sig själv helt enkelt.  Är det en arbetsgivare som dömer människor utifrån en tatuering eller piercing, tja, då kanske det heller inte är så mycket bevänt med att jobba hos denne heller.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|