|
|
  |
Silikon, piercing och tatueringar |
|
|
|
11-11-2006, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
11-11-2006, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Evgeni @ 11-11-2006, 09:52) Eller är ni så enfaldiga att ni tror på att en " slips " säger vad en person går för  ;) :o Fast...det är inte det jag säger. Citerar mig själv: CITAT Visst ska man bli bedömd utifrån sina kvalifikationer, men om nu arbetsgivaren anser att tatueringar och piercingar inte hör hemma inom dess företag, så har h*n all rätt att välja bort en arbetssökare med dessa attribut.
|
|
|
|
birgitek
|
11-11-2006, 10:37
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 11-11-2006, 08:51) CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 23:53) CITAT (herkules @ 10-11-2006, 23:38) det är trist att läsa folks tankar om utseende, trodde vi kommit längre än så. personligen skiter jag högaktningsfullt i hur folk ser ut bara de håller sig rena. Men tycker du det är viktigare att du ska få se ut hur som helst än att du anpassar dig till den "roll" du faktiskt ikläder dig som arbetare? Är det fördomsfullt av mig menar du om jag inte har lust att anställa dig p.g.a av tatueringar och "skrot" i ansiktet? hm - det är ju inte teater jag ska spela - jag ska göra ett jobb. jag förutsätter att jag anställs pga av mina kvalificationer och inget annat. jag tycker inte man kan bestämma hur en annan människa ska se ut, så ja, skulle någon neka mig ett jobb pga en ring i näsan skulle det ta hus i helvetet. Det beror väl helt och hållet på vilken typ av jobb det gäller, är det ett arbete där man skall representera företaget utåt så skulle i allafall jag aldrig anställa någon med en massa tatueringar, piercingar eller extrema frisyrer. Då vill man väl ha någon som stämer med den bild företaget vill visa mot sina kunder. Är det däremot ett jobb som inte syns utåt så spelar det ingen som helst roll. Birgit Ek
|
|
|
|
|
11-11-2006, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (herkules @ 11-11-2006, 08:51) hm - det är ju inte teater jag ska spela - jag ska göra ett jobb. jag förutsätter att jag anställs pga av mina kvalificationer och inget annat.
jag tycker inte man kan bestämma hur en annan människa ska se ut, så ja, skulle någon neka mig ett jobb pga en ring i näsan skulle det ta hus i helvetet. Ett perfekt exempel på vad jag menar "anarki" och egoism! Om jag som arbetsgivare vill anställa dig som t.ex. säljare eller kundmottagare och nekar dig anställningen p.g.a. av att du har piercingar i ansiktet så har det enbart att göra med att du inte är beredd att följa de regler JAG som arbetsgivare/chef har. Du må ha hur fina kvalifikationer som helst och vara en superbra säljare, men det är sekundärt. Jag kommer inte ens bry mig om att ta reda på hur duktig du är eftersom du faller på en gång i och med att du inte accepterar de regler som finns. Och detta bemötande skulle göra att det tog hus i helvete hos dig  Detta innebär ju att DIN rätt att se ut precis hur DU vill är viktigare än att anpassa dig till gällande regler. DU ska minsann få arbetet för de kvalifikationer du har sedan är det skitsaksamma hur du ser ut och att du bryter med de regler jag som chef satt upp. Vilken egoistisk inställning. Det finns en sån enklel lösning på detta. Du kan få chans att visa precis hur duktig du är om du bara följer en enkel regel. Men denna regel skulle du aldrig ställa upp på. Vem förlorar på det? Knappast jag, utan du.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
birgitek
|
11-11-2006, 16:08
|
Gäster

|
CITAT (askar @ 10-11-2006, 21:42) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
Tror inte att det är särskilt många som "graderar" en människa efter dennes yttre. Men så klart... också en är en för mycket. Men visst vägs utseendet in vid rekrytering... normalt brukar man välja ut 10-15 personer med lämplig formell kompetens som får komma till en intervju och eftersom alla man träffar har nödvändig kompetens så blir faktiskt det personliga intrycket det viktigaste. Personkemi, social kompetens och inte minst hur man ser ut. Birgit Ek
|
|
|
|
|
11-11-2006, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2006, 23:53) CITAT (herkules @ 10-11-2006, 23:38) det är trist att läsa folks tankar om utseende, trodde vi kommit längre än så. personligen skiter jag högaktningsfullt i hur folk ser ut bara de håller sig rena. Men tycker du det är viktigare att du ska få se ut hur som helst än att du anpassar dig till den "roll" du faktiskt ikläder dig som arbetare? Är det fördomsfullt av mig menar du om jag inte har lust att anställa dig p.g.a av tatueringar och "skrot" i ansiktet? Man vågar ge uttryck åt såna åsikter när det gäller tatueringar och piercing. Men vågar man det om det handlar om övervikt, lyte, religion .... o.s.v.? Jag tror inte det, för då är det helt plötsligt frågan om olaglig diskriminering. Men det är egentligen precis samma princip man talar om.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
11-11-2006, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
På i stort sett hela arbetsmarknaden måste man anpassa sig efter det jobbet man vill ha. Det behöver inte vara något så drastiskt som piercing eller tatueringar utan det kan gälla hur man klär sig. Jag tror inte jag skulle bli långlivad som servitris på restaurang ifall jag envisades med att ha min stil på kläderna (jeans och fleecetröjor) och vägra ha ex. kjol och blus som man har på många restauranger. Det skulle bara vara ointilligent sedan ifall jag skulle hävda att det var diskriminering att jag inte fick (eller fick behålla) jobbet p.g.a min klädstil.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
11-11-2006, 20:18
|
Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 11-11-2006, 16:13) Men vågar man det om det handlar om övervikt, lyte, religion .... o.s.v.? Jag tror inte det, för då är det helt plötsligt frågan om olaglig diskriminering. Men det är egentligen precis samma princip man talar om. Nja, när det gäller övervikt och att inte anställas pga det, så är det inte klassat som diskriminering. Än.
|
|
|
|
askar
|
11-11-2006, 20:37
|
Gäster

|
CITAT (birgitek @ 11-11-2006, 16:08) CITAT (askar @ 10-11-2006, 21:42) CITAT (cic @ 10-11-2006, 21:36) Tur att inte alla tror att min intelligens eller förmåga att sälja sitter i mitt yttre, utan i mig som person..
Tror inte att det är särskilt många som "graderar" en människa efter dennes yttre. Men så klart... också en är en för mycket. Men visst vägs utseendet in vid rekrytering... normalt brukar man välja ut 10-15 personer med lämplig formell kompetens som får komma till en intervju och eftersom alla man träffar har nödvändig kompetens så blir faktiskt det personliga intrycket det viktigaste. Personkemi, social kompetens och inte minst hur man ser ut. Birgit Ek Hur man ser ut... det tycker jag låter trist. Om det nu inte handlar om någon som har en massa synliga piercingar och tatueringar som kan uppfattas som "störande" Menar du att t.ex en smal och en överviktig med samma formella kompetens, inte har samma chans. Alltså även om bägge har social kompetens, men då får den smala jobbet.
|
|
|
|
|
11-11-2006, 20:49
|
Medlem

|
CITAT (askar @ 11-11-2006, 20:37) Menar du att t.ex en smal och en överviktig med samma formella kompetens, inte har samma chans. Alltså även om bägge har social kompetens, men då får den smala jobbet. Detta gjordes som ett ovetenskapligt experiment i slutet av 90-talet för programmet "Mänskligt" i TV3. En smal tjej och en överviktig tjej simulerade samma bakgrund och kompetens, klädde sig så lika som det bara gick och sökte sen jobb med dold kamera. Det söktes flera olika jobb. Ett av jobben som söktes var hos ett bemanningsföretag och det handlade om att sitta i receptionen. Behöver jag nämna hur det gick?
|
|
|
|
askar
|
11-11-2006, 20:53
|
Gäster

|
CITAT (Scrollan @ 11-11-2006, 20:49) CITAT (askar @ 11-11-2006, 20:37) Menar du att t.ex en smal och en överviktig med samma formella kompetens, inte har samma chans. Alltså även om bägge har social kompetens, men då får den smala jobbet. Detta gjordes som ett ovetenskapligt experiment i slutet av 90-talet för programmet "Mänskligt" i TV3. En smal tjej och en överviktig tjej simulerade samma bakgrund och kompetens, klädde sig så lika som det bara gick och sökte sen jobb med dold kamera. Det söktes flera olika jobb. Ett av jobben som söktes var hos ett bemanningsföretag och det handlade om att sitta i receptionen. Behöver jag nämna hur det gick?  Det progr har jag sett (om det inte har varit flera liknande) Men jag tror och hoppas verkligen att det inte är så idag.
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
birgitek
|
11-11-2006, 21:08
|
Gäster

|
CITAT (askar @ 11-11-2006, 20:37) [Alltså även om bägge har social kompetens, men då får den smala jobbet. Ja, tyvärrr är det oftast så. Birgit Ek
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:11
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:08) Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen. Sanningen ligger närmare fördomar om människor med övervikt. Några ex på fördomar: Lat, korkad, lågpresterande.
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:16
|

Medlem

|
CITAT (Scrollan @ 11-11-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:08) Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen. Sanningen ligger närmare fördomar om människor med övervikt. Några ex på fördomar: Lat, korkad, lågpresterande. Inget av dina fördomar stämmer in på min mamma som var överviktig. Däremot hade hon högt blodtryck och utslitna knän pga övervikten och hon dog i en hjärtinfarkt 69 år gammal. Kraftig åderförkalkning i hjärtats kranskärl.
--------------------
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:08) Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen. Fast det tror jag få ser som skäl att inte anställa en överviktig. Sanningen är nog mer det Scrollan skriver, d.v.s. att överviktiga anses som lata, korkade, ointelligenta o.s.v
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:18
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:16) CITAT (Scrollan @ 11-11-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:08) Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen. Sanningen ligger närmare fördomar om människor med övervikt. Några ex på fördomar: Lat, korkad, lågpresterande. Inget av dina fördomar stämmer in på min mamma som var överviktig. Däremot hade hon högt blodtryck och utslitna knän pga övervikten och hon dog i en hjärtinfarkt 69 år gammal. Kraftig åderförkalkning i hjärtats kranskärl.  Nej, där ser du. Fördomar har sällan någon verklighetsförankring. Exemplen jag skrev är såna fördomar som faktiskt existerar gentemot människor med övervikt.
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:28
|

Medlem

|
Och hur vet du att det är dina exempel på fördomar och inte ev sjukdomsrisk som fäller avgörandet? Det finns många fördomar om förekomsten av fördomar.
--------------------
|
|
|
|
askar
|
11-11-2006, 21:36
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:16) CITAT (Scrollan @ 11-11-2006, 21:11) CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:08) Överviktiga har förmodligen större risk att drabbas av olika sjukdomar och är därmed en större risk att anställa. Det är den nakna sanningen. Sanningen ligger närmare fördomar om människor med övervikt. Några ex på fördomar: Lat, korkad, lågpresterande. Inget av dina fördomar stämmer in på min mamma som var överviktig. Däremot hade hon högt blodtryck och utslitna knän pga övervikten och hon dog i en hjärtinfarkt 69 år gammal. Kraftig åderförkalkning i hjärtats kranskärl.  Fördomar är vad det är  Barbieidealet har fastnat i hjärnan på alltför många.  Min svärmor dog 68 år gammal (ung) efter att ha drabbats av infarkter och hjärnblödningar. Hon var smal... normalviktig... hade aldrig rökt eller nyttjat starka drycker. Vill du ha fler exempel?
|
|
|
|
|
11-11-2006, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:28) Och hur vet du att det är dina exempel på fördomar och inte ev sjukdomsrisk som fäller avgörandet? Det finns många fördomar om förekomsten av fördomar. För att jag sitter på egna erfarenheter.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|