Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Silikon, piercing och tatueringar
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-11-2006, 21:56
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Då står det 1-1 i exempel på förtidig död. Man kan dock inte göra någon statistisk bearbetning av ett sånt litet material. Det är dock statistiskt säkerställt att övervikt medför större risk för högt blodtryck, diabetes, hjärtinfarkter, stroke, mm. Därmed inte sagt att överviktiga kan vara friska och normalviktiga vara sjuka, det är ett statistiskt resultat jag pratar om.

Skall man sen vara ärlig så kan man ibland undra hur överviktiga tänker. Ingen vaknar väl en morgon och upptäcker att man gått upp kanske 30 kg? Det sker under en lång tid och under den tiden vägrar man oftast att inse viktuppgången. Om det kan kallas ointelligent kan däremot diskuteras.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          askar
          Inlägg 11-11-2006, 22:06
          Länk hit: #62

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:56)
          Då står det 1-1 i exempel på förtidig död. Man kan dock inte göra någon statistisk bearbetning av ett sånt litet material. Det är dock statistiskt säkerställt att övervikt medför större risk för högt blodtryck, diabetes, hjärtinfarkter, stroke, mm. Därmed inte sagt att överviktiga kan vara friska och normalviktiga vara sjuka, det är ett statistiskt resultat jag pratar om.

Skall man sen vara ärlig så kan man ibland undra hur överviktiga tänker. Ingen vaknar väl en morgon och upptäcker att man gått upp kanske 30 kg? Det sker under en lång tid och under den tiden vägrar man oftast att inse viktuppgången. Om det kan kallas ointelligent kan däremot diskuteras.

Din sista mening i inlägget var elak. sad.gif

Har du någonsin funderat på att kanske ingen vill vara överviktig?
          Har du satt dig in i och försökt ta reda på om övervikt enbart beror på
          "svagsinne" eller kanske finns det medicinska orsaker till?
          Inte enbart det som man brukade kallas "elefantsjuka" ger övervikt.

Citera
          herkules
          Inlägg 11-11-2006, 22:40
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Tezzla @ 11-11-2006, 14:27)
          Ett perfekt exempel på vad jag menar "anarki" och egoism!
          Om jag som arbetsgivare vill anställa dig som t.ex. säljare eller kundmottagare och nekar dig anställningen p.g.a. av att du har piercingar i ansiktet så har det enbart att göra med att du inte är beredd att följa de regler JAG som arbetsgivare/chef har. Du må ha hur fina kvalifikationer som helst och vara en superbra säljare, men det är sekundärt. Jag kommer inte ens bry mig om att ta reda på hur duktig du är eftersom du faller på en gång i och med att du inte accepterar de regler som finns.
          Och detta bemötande skulle göra att det tog hus i helvete hos dig  :P  Detta innebär ju att DIN rätt att se ut precis hur DU vill är viktigare än att anpassa dig till gällande regler. DU ska minsann få arbetet för de kvalifikationer du har sedan är det skitsaksamma hur du ser ut och att du bryter med de regler jag som chef satt upp. Vilken egoistisk inställning.
          Det finns en sån enklel lösning på detta. Du kan få chans att visa precis hur duktig du är om du bara följer en enkel regel. Men denna regel skulle du aldrig ställa upp på. Vem förlorar på det? Knappast jag, utan du.

det är absolut inte vare sig anarki eller egoism!

det handlar om att se längre än näsan räcker..

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Tezzla
          Inlägg 11-11-2006, 22:48
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (herkules @ 11-11-2006, 22:40)

Hos dig som arbetssökande förmodar jag wink.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-11-2006, 00:22
          Länk hit: #65

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (herkules @ 11-11-2006, 08:51)
          jag tycker inte man kan bestämma hur en annan människa ska se ut, så ja, skulle någon neka mig ett jobb pga en ring i näsan skulle det ta hus i helvetet.

Tja, arbetar man på restaurang eller inom sjukvården är det väl rätt självklart att man inte alltid kan ha ringar (inklusive vigselringar), piercingar, armbandsur, nagellack eller smink i vilken omfattning som helst.

Jag håller givetvis med om att de viktigaste egenskaperna sitter på insidan, men självklart bör en arbetsgivare ha rätt att vägra anställa någon med silikonläppar inspirerade av den här fisken:

Fördomar ligger förresten alltid på lur, vi alla har dem, ibland baserat på egna erfarenheter, ibland baserat på rena villfarelser. En fördom kan ibland sammanträffa med sanningen, varpå den troligen förstärks. När en fördom inte sammanträffar med sanningen så kanske man låter den gå obemärkt förbi.

--------------------
          zon2.5

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-11-2006, 08:36
          Länk hit: #66

Gäster

CITAT (Pirum @ 12-11-2006, 00:22)
          [
          Jag håller givetvis med om att de viktigaste egenskaperna sitter på insidan, men självklart bör en arbetsgivare ha rätt att vägra anställa någon med silikonläppar inspirerade av den här fisken:

[

Tack och lov har man som privat arbetsgivare rätt att anställa vem man vill och behöver inte heller motivera varför någon inte fick jobbet.
          Birgit Ek

Citera
          herkules
          Inlägg 12-11-2006, 09:19
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Tezzla @ 11-11-2006, 22:48)

du behöver inte svara om du inte kan bättre än så.
          jag är ingen rolig typ som tycker sarkastiska inlägg på något sätt mildras av en gul liten gubbe.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-11-2006, 09:31
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (herkules @ 12-11-2006, 09:19)
          CITAT (Tezzla @ 11-11-2006, 22:48)

du behöver inte svara om du inte kan bättre än så.
          jag är ingen rolig typ som tycker sarkastiska inlägg på något sätt mildras av en gul liten gubbe.

Men förklara istället vad du menar då? Vem ska tänka längre än näsan räcker? Arbetsgivaren? Arbetsgivaren/chefen har SJÄLV rätt att avgöra vad h*n anser är bäst för sitt företag. Om h*n anser att alla säljare ska gå klädda i gröna kostymer så är det det som gäller, Take it or leave it! Likadant är det med piercingar. Vill chefen att piercingar i ansikten inte ska finnas så ÄR det så. Vem är det då som ska tänka längre än näsan räcker? Den som blir vill bli anställd eller chefen?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-11-2006, 13:08
          Länk hit: #69

Medlem

Jag har varit smal under hela mitt vuxna liv. Tills för 7 år sedan då jag blev sjuk och åt diverse mediciner. På ett år gick jag upp 25 kilo i vikt. Hade denna viktuppgång med brist på intelligens att göra?

mad.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          faith
          Inlägg 12-11-2006, 13:26
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

*tog bort*

--------------------

Citera
          AnitaO
          Inlägg 12-11-2006, 13:29
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Tezzla @ 12-11-2006, 13:08)

Jag har varit smal under hela mitt vuxna liv. Tills för 7 år sedan då jag blev sjuk och åt diverse mediciner. På ett år gick jag upp 25 kilo i vikt. Hade denna viktuppgång med brist på intelligens att göra? mad.gif

Givetvis är det inte ditt fel, men det är ju också en fördom.
          Hur skulle du tycka om du inte fick ett jobb på grund av övervikt.
          Du anser dig ha rätt att ha fördommar om en person som har en ring i näsan, men ingen får har fördommar om överviktiga.

Så här skrev du på sidan 3 i den här tråden:
          CITAT
          Detta innebär ju att DIN rätt att se ut precis hur DU vill är viktigare än att anpassa dig till gällande regler. DU ska minsann få arbetet för de kvalifikationer du har sedan är det skitsaksamma hur du ser ut och att du bryter med de regler jag som chef satt upp. Vilken egoistisk inställning.

Vem bestämmer vilkea fördommar som är "tillåtna"?

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-11-2006, 13:48
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 12-11-2006, 13:29)

Jag har varit smal under hela mitt vuxna liv. Tills för 7 år sedan då jag blev sjuk och åt diverse mediciner. På ett år gick jag upp 25 kilo i vikt. Hade denna viktuppgång med brist på intelligens att göra? mad.gif

Du anser dig ha rätt att ha fördommar om en person som har en ring i näsan, men ingen får har fördommar om överviktiga.

CITAT
          Detta innebär ju att DIN rätt att se ut precis hur DU vill är viktigare än att anpassa dig till gällande regler. DU ska minsann få arbetet för de kvalifikationer du har sedan är det skitsaksamma hur du ser ut och att du bryter med de regler jag som chef satt upp. Vilken egoistisk inställning.

Vad skriver du? blink.gif Anser JAG mig ha rätt att ha fördomar om en person med ring i näsan? Visa mig VAR jag skrivit något nedvärderande om den personens intelligens eller kvalifikationer? Jag har skrivit om en chefs rätt att ha vissa regler. Söker du jobb som t.ex. säljare så har den som anställer/chefen rätt att begära att du plockar ut dina piercingar.

VAR har jag varit fördomsfull mot piercade människor?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-11-2006, 14:43
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (Tezzla @ 12-11-2006, 13:48)
          CITAT (AnitaGg @ 12-11-2006, 13:29)

CITAT

Vad skriver du? blink.gif Anser JAG mig ha rätt att ha fördomar om en person med ring i näsan? Visa mig VAR jag skrivit något nedvärderande om den personens intelligens eller kvalifikationer? Jag har skrivit om en chefs rätt att ha vissa regler. Söker du jobb som t.ex. säljare så har den som anställer/chefen rätt att begära att du plockar ut dina piercingar.

VAR har jag varit fördomsfull mot piercade människor?

En bra idé om man verkligen vill ha ett speciellt jobb är att ta reda vilken "dresscode" som gäller på arbetsplatsen ifråga. Att komma till en intervju med ring i näsan, synliga tatueringar och liknande om den prydliga kontorsstilen gäller på på arbetsplatsen är bara nonchalant och visar inte prov på någon större intelligens.
          Sen fördom eller inte, de flesta människor "väljer" dem som är lika dem själva och de flesta företag vill ha personal som förstärker deras image.
          Kan tillägga att även kvinnor med alltför utmanande klädsel, djupa urringningar och dyl. oftast gallras bort.
          Även kraftigt överviktiga personer gallras med 99 % sannolikhet bort, det både låter och är cyniskt, men nu är verkligheten sådan.
          Birgit Ek (har jobbat med rekrytering)

Citera
          AnitaO
          Inlägg 12-11-2006, 15:22
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (birgitek @ 12-11-2006, 14:43)
          Kan tillägga att även kvinnor med alltför utmanande klädsel, djupa urringningar och dyl. oftast gallras bort.
          Även kraftigt överviktiga personer gallras med 99 % sannolikhet bort, det både låter och är cyniskt, men nu är verkligheten sådan.
          Birgit Ek (har jobbat med rekrytering)

Det var lite det jag var ute efter.
          Jättetråkigt tycker jag, men jag misstänker ändå att det är så.
          Är man klädd i en snygg dräkt i storlek 36 så har man bättre chans.

Tezzla:
          Jag läste ditt svar till Herkules på sidan 3, och drog slutsatsen att du tyckte det var helt på sin plats att arbetsgivaren sållade bort sökande med t.ex. piercing.
          Och så gick jag ytterligare ett steg och tog exempel som t.ex. övervikt och lyte.
          Jag personligen tycker nämligen inte att nåt av det är OK, även om jag givetvis förstår att det är en faktor i sammanhanget.

Nyfiket kan jag undra hur en arbetsgivare agerar om en person som redan
          är anställd kommer tillbaka efter helgen med piercingar och tatueringar.
          unsure.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          stina
          Inlägg 12-11-2006, 16:26
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag var med när vi skulle rekrytera en sekreterare en gång. En av dom sökande var en enormt överviktig tjej. Hon var verkligen jättestor! Men otroligt duktig - alldeles för överkvalificerad. Vi insåg att hon sökte det här jobbet bara för att hon behövde ett jobb och att hon skulle sticka så fort hon fick något som passade hennes gedigna utbildning bättre. Så hon fick inte jobbet. När hon fått beskedet ringde hon och ömsom skrek, ömsom grät att "jag begriper nog att jag inte fått jobbet för att jag är så tjock!!!!"

Så var det ju inte alls! sad.gif Hon trodde inte på vår förklaring - det gick inte att övertyga henne...

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-11-2006, 16:30
          Länk hit: #76

Gäster

CITAT (AnitaGg @ 12-11-2006, 15:22)
          [Nyfiket kan jag undra hur en arbetsgivare agerar om en person som redan
          är anställd kommer tillbaka efter helgen med piercingar och tatueringar.
          unsure.gif

Arbetsgivaren kan beodra personen i fråga att ta bort piercingen och dölja sina tatueringar (om det nu var en tjänst med kundkontakter, om det var någon som jobbade undanskymt på ett lager så spelar det ju ingen roll)
          Om personen vägrar, så räcker denna vägran sannolikt för att omplacera till en mindre synlig tjänst.
          Sen har man ju som arbetsgivare alltid möjlighet att ge minimala lönelyft, de tråkigaste arbetsuppgifterna och att sätta stopp för avancemang m.m , om man tycker att man har skäl till det.
          Vad som gäller för offentliga arbetsgivare inom t.ex skola och vård vet jag inte, men förmodar att det är liknande
          Birgit Ek

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-11-2006, 19:12
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (askar @ 11-11-2006, 22:06)

Din sista mening i inlägget var elak. sad.gif

Har du någonsin funderat på att kanske ingen vill vara överviktig?
          Har du satt dig in i och försökt ta reda på om övervikt enbart beror på
          "svagsinne" eller kanske finns det medicinska orsaker till?
          Inte enbart det som man brukade kallas "elefantsjuka" ger övervikt.

Du och några andra missförstår mig. Jag menade att det är högst diskutabelt att hävda att överviktiga är korkade eller ointelligenta, dvs jag håller inte med. Kanske borde jag skrivit annorlunda men skrivet är skrivet.

Sen skriver stina något jag misstänker förekommer ofta. En person med övervikt, handicap eller något annat som gör att man känner sig utanför vill gärna tro att det är just det som fäller avgörandet även om det egentligen är något annat.

Beträffande olika sjukdomar och medicineringar så visst kan det underlätta övervikt men till synende och sist är det dock det man stoppar in i munnen som sätter sig runt midjan. Det gäller att ha karaktär och viljestyrka. Själv har jag en sjukdom, irriterad tjocktarm, som gör att jag måste äta regelbundet var 3-4 timma för då minskar problemen. Men det gäller att äta lite åt gången när jag äter 5-6 gånger per dag. Skippa alla kokböcker och matprogram alltså för där är det för det mesta knappast smalmat som gäller. tongue.gif

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 12-11-2006, 20:17
          Länk hit: #78

Gäster

Du och några andra missförstår mig....

Beträffande olika sjukdomar och medicineringar så visst kan det underlätta övervikt men till synende och sist är det dock det man stoppar in i munnen som sätter sig runt midjan...

Själv har jag en sjukdom, irriterad tjocktarm, som gör att jag måste äta regelbundet var 3-4 timma för då minskar problemen. Men det gäller att äta lite åt gången när jag äter 5-6 gånger per dag.
          säger du
          ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Har du någon gång tänkt att det kanske finns andra sjukdomar än den du har..
          T.ex har en del fler fettceller som gör att det "samlas" på kroppen.

Själv har jag sjukdom som kräver att jag äter många gånger/dag
          och så lite grönsaker som möjligt.
          Jag ska också... dagar då det känns bäst... börja med maffig dessert
          med vispgrädde och sedan avsluta med lite kött och potatis, om jag orkar. smile.gif

Och detta kan jag göra utan att lägga på mig ett enda hekto. biggrin.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-11-2006, 20:30
          Länk hit: #79

Medlem

Visst är vi alla olika och har olika förutsättningar men skillnaderna är trots allt mindre än man kan tro. Det gäller att rätta matsäcken efter den egna kroppen.

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 13-11-2006, 14:19
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Jag tycker om när folk går emot ideal och illa om när folk följer dem. Silikon handlar ofta om att likna en idealnorm, medans piercing är dess motsats.
          Tatueringar har förflyttats från den ena planhalvan till att gå mer in på den andra med tiden. Vet inte vad jag tycker om det faktiskt, mer än att vissa konstverk är väldigt snygga.

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 09:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon