Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver tips om träd i ny rabatt, i lila och vita toner
          fruberglund
          Inlägg 21-11-2006, 22:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 21:25)
          Mörkret under bollpilen - bara man vet det kan man planera för perennerna och det kan funka bra. En del vatten kommer pilen att kräva, men en perennrabatt måste man ju vattna också ibland.

Väldränerat för serrulan - i en rabattjord brukar det vara väldränerat av sig själv. Om det vore naturmark eller packad gräsmattemark är det annorlunda.

Välgödslat - en säck kogödsel i rabattjord och sedan lite kogödsel de första åren på våren är helt tillräckligt.

Ja, just det, Pil dricker mycket vatten va? Får ta torktåliga perenner i så fall kanske.

Får se vad det blir, har ju hela vintern på mig att kolla runt, bestämma mig, ändra mig och ändra mig en gång till biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2006, 23:15
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 22:32)
          Ja, just det, Pil dricker mycket vatten va? Får ta torktåliga perenner i så fall kanske.

Ja, också klotpilen eller bollpilen som den kallas dricker så att det märks i marken runt omkring. Serrulan vill också ha vatten men att den dricker märks inte alls så mycket på växtligheten kring den.

Kanske kommer bollpilens rötter märkas mer i rabatten än t ex serrulans, men inte säkert att det därför ger problem.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-11-2006, 23:20
          Länk hit: #43

Medlem

Betty - vilken otroligt fin Prunus pensylvanica 'Oulo'! Jag ska aboslut titta mer på den varianten när jag väljer i framtiden! Blev löven röda/oranga i höstas?

Superfint exemplar du har - bra val! Planteringen måste utförts perfekt också. Vad är det för ring som skymtar i jorden?

Om du greppar trädet i stammen och långsamt rör det fram och tillbaka och jorden kring rötterna inte lyfter sig så behöver det inte stöden längre... Och om du i framtiden vill kunna gå under kronan så kan det vara läge att i juli-september ta bort de nedersta grenarna innan de blir grova och gör stora snittytor.
          Men detta vet du säkert redan!

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 21-11-2006, 23:49
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 23:20)
          Betty - vilken otroligt fin Prunus pensylvanica 'Oulo'! Jag ska aboslut titta mer på den varianten när jag väljer i framtiden! Blev löven röda/oranga i höstas?

Superfint exemplar du har - bra val! Planteringen måste utförts perfekt också. Vad är det för ring som skymtar i jorden?

Om du greppar trädet i stammen och långsamt rör det fram och tillbaka och jorden kring rötterna inte lyfter sig så behöver det inte stöden längre... Och om du i framtiden vill kunna gå under kronan så kan det vara läge att i juli-september ta bort de nedersta grenarna innan de blir grova och gör stora snittytor.
          Men detta vet du säkert redan!

Ja visst är det ett vackert träd. Tyvärr blev inte löven så röd/orange som jag hade hoppats på, kanske för att vi knappt hann ha någon höst i år, vintern och snön kom ovanligt tidigt. Den hann bara skifta färg till gulgrönt och många löv satt ännu kvar när snön kom.
          Ringen som skymtar nere vid jorden är en galvaniserad plåtring med falsad kant. Jag har fått såna av en byggplåtslagare, de använder dem som "stoppar" i vardera ände på rullar med sån plåt som man har till fönsterbleck.
          Jag trär dem över mina träd när de är alldeles nyplanterade, jättelätt att hålla gräsfritt i ringen.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-11-2006, 00:25
          Länk hit: #45

Medlem

Aha, då förstår jag ringen, tack.
          Jag trodde att denna höst skulle bli otroligt röd med all sol vi hade, men kylan kom så långsamt att hösten blev gul ändå... Men din 'Oulo' kan säkert bli rödorange ett annat år. (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.)

Att jag missat detta amerikanska häggkörsbär tidigare... Ska klara zon 4 också. Dina bilder borde kunna säljas som reklam. Kan inte finnas någon som ser dem och inte komemr att älska detta träd!

Informera oss gärna mer om hur trädet tar sig i framtiden!

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 22-11-2006, 00:38
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Cilla @ 22-11-2006, 00:25)
          (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.)

Ja så stavas det inte bara ibland - utan alltid! Det var bara "Tryckfelsnisse" som råkade vara framme när jag skrev... rolleyes.gif

--------------------

Citera
          mulle
          Inlägg 22-11-2006, 19:04
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Betty @ 22-11-2006, 00:38)

Ja så stavas det inte bara ibland - utan alltid! Det var bara "Tryckfelsnisse" som råkade vara framme när jag skrev... rolleyes.gif

Oulu betyder Uleåborg på finska, är det ett finskt träd????
          Mulle

Citera
          Betty
          Inlägg 22-11-2006, 22:16
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (mulle @ 22-11-2006, 19:04)
          CITAT (Betty @ 22-11-2006, 00:38)

Oulu betyder Uleåborg på finska, är det ett finskt träd????
          Mulle

Prunus pensylvanica 'Oulu' är framtaget i Uleåborg.
          "I vanliga fall" säga att Prunus pensylvanica är härdigt till zon 4, men eftersom mitt träd har sina anor i Uleåborg så är jag övertygad om att det ska funka bra här uppe hos mig i svensk zon 6. smile.gif

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 23-11-2006, 17:36
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

åååh, bollpil! Jag blir alldeles mjuk i själen när jag ser en pil oavsett sort! Såååå fin! Men så är jag ju skåning och älskar när man kör ner mot Trelleborg och fälten öppnar sig, där står pilen i rader, vissa så gamla att det egentligen bara är barken runt om som finns kvar och ändå lever den och grönskar! Måste vara världens tåligaste träd!? Hur kan de leva så Cilla? När jag var barn och vi körde till mormor och morfar kantades vägen av sådana pilar och redan då undrade jag hur de överlever... Dessutom tycker jag att de liknar oliveträd. wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-11-2006, 20:20
          Länk hit: #50

Medlem

Jag blir också glad av pilar. Iallafall när de inte har pilskorv... Som trädvårdare bör man egentligen lägga rynka mellan ögonen när pil kommer på tal; rötter i avlopp, pilskorv, nedskräpning mm mm. Men egentligen tycker jag de är underbara.

De flesta pilar har en så fin och glad grönska. Vitpil, Salix alba, tex som är ett gigantiskt träd. Vårutspringet är toppen, det finns exemplar som jag bara måste fota varje vår.

Vitpilen har flera varianter. Guldpilen (Salix alba 'Vitelina') är en variant jag tycker är så vacker med sina lysande gula årsskott. I ett vuxet träd glimmar de i vintersolen!

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 13:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon